Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3555
God kveld. Først må jeg si at jeg ikke vet hvor på forumet dette spørsmålet hører hjemme, så jeg prøver undergrunn. Admin får gjerne flytte tråden hvis den ikke passer her. Postet den først her som anonym, men da ble den slettet...Uansett:

Lurte bare på en ting angående Posten sin sporing, og om flere har opplevd det samme?

Har bestilt en pakke. På Posten sin sporing står dette, i denne rekkefølgen:

-"Sendingen er innlevert til Posten/Bring."

30 minutter senere står det:

-"Ingen sending er mottatt ennå, kun melding om dette."

Lurer på hva som egentlig foregår hos Posten. De skriver at sendingen er innlevert, for deretter å skrive at ingen sending er mottatt?

Kanskje er det bare så enkelt at posten oppdaterer i feil rekkefølge? Bestiller ikke så ofte fra nett så vet ikke så mye om dette.
Det jeg har bestilt er heller ikke ulovlig.

Takk for svar.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Helt normalt.
Avsender registrerer et sendingsnummer hos posten. Dette vises på sporing. Sendingen blir levert inn/hentet senere samme eller neste dag.
Det kan ta lang tid før de mottar sendingen. Har opplevd at det kan ta opptil 12-13 timer før sen registrere som mottatt. Dette er helt normalt.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Avsender registrerer et sendingsnummer hos posten. Dette vises på sporing. Sendingen blir levert inn/hentet senere samme eller neste dag.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne beskrive denne prosessen litt tydeligere:

1: Avsender bruker Postens digitale system og registrerer at en sending skal bli sendt. Avsender registrerer informasjon om sendingen. Informasjonen er blant annet hvem som er mottaker, hvor stor pakken er, hvor mye den veier og lignende. Her er Postens side hvor du kan gjøre det som privatperson: https://sending.posten.no/porto-henting/?_ga=

2: Posten mottar den digitale informasjonen, og lager et sendingsnummer (For eksempel CBX420X1337XXX). Posten sender en e-post til avsender med et vedlegg. Vedlegget er en etikett med sendingsnummeret på. Trykk her for å se et bilde av hva jeg mener med etikett.

Det er i denne prosessen at sendingen blir oppdatert med "Ingen sending mottatt ennå, kun melding om dette"

3: Avsender mottar e-posten med etiketten, printer den ut og klistrer den på pakka. Deretter mangler det bare å sørge for at Posten mottar pakken. Dette skjer nok til faste tider hos bedrifter, hvor bedriften har faste tidspunkter der de leverer pakken til Posten, eller så har bedriften en avtale om at Posten kommer til lageret deres og henter pakken på faste tidspunkter.

Først når Posten har mottatt pakken, og skanner strekk-koden som er på etiketten, vil pakken da oppdateres som "Innlevert ....." osv., deretter "Ankommet terminal og videresendt" og bla bla bla helt til du mottar pakken.

4: Du mottar pakken før eller senere.
Sist endret av Tysteren; 3. november 2021 kl. 09:45.
Er det fra firma eller privatperson?
Forskjell på norgespakke og andre sendinger.
Man kan registrere sendingen på Posten.no eller i appen, før man faktisk leverer inn pakken(du kan spore den allerede da, om du har sporings nr). Opplevde nylig at sporingen ikke oppdaterte seg på to dager, da jeg skulle motta en norgespakke. Tror kanskje det var noe bug med systemet deres.