Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 6669
Jeg lurer på en del ting når det gjelder Metadon og Subutex.

Først vil jeg bare innformere om at jeg aldri har prøvd noe av dette, og har ingen planer om det heller. Men jeg står veldig ner en person som er hektet på subb, og bruker metaon når han ikke får fatt i det.

1. Hvor lang tid kan man bruke metaton uten å hekte seg? Både fysisk og psykisk.

2. Hva er forskjellen når man spiser subb og når man skyter det?

3. Hva er hovedforskjellen på subb og metaon? Er ikke metaon sterkere? Eller er det jeg som er helt ute nå.

5. Etter å ha brukt subb over lengre tid, slutter rusen å funke, er det slik med metaon også?

6. Har noen, noen erfaringer med subb eller metaon? Har dere prøvd å slutte? Klarte dere det? Hvordan ungikk dere de verste abstinensene, og hvor lenge hadde dere sug på opiater etterpå?
1:

Det er fullstedendig individuelt og finnes ingen fasitsvar. Da spesiellt mtp. spørsmålet ang. hvor lang tid det tar før man blir psykisk hektet.
Nå vet jeg ingenting om ditt utgangspunkt. Det er langt i fra alle som kommer fra "møblerte hjem". Og mange har tung bagasje i sekken. Er man i utganspunktet kun ute etter f.eks en virkelighetsflukt kan personen være psykisk avhengig allerede første gangen.
Ang. fysisk avhengighet er det helt opp til hvordan man bruker det. . Det være seg Metadon, Subutex, Heroin eller andre opiater eller substanser for den del. Bruker du Metadon med høy dosering sammenhengende i mange dager eller for den del kanskje uker i strekk, vil du oppleve abstinenser ganske raskt. Det være seg under 1 uke - 2 uker - mange mnd. Det finnes ingen fasit.
Bruker du det hver dag kan du bli hektet innen èn uke. Bruker du det sjeldent, sporadisk og aldri over flere dager i strekk vil det naturligvis ta mye lenger tid. Men bruker man andre opioder samtidig vil det nok skje ganske raskt.
Det kreves enorm selvkontroll for å kunne klare å kun bruke opiater en sjelden gang.
Noen klarer det, flertallet klarer ikke dette over lenger tid.

2.
Forskjellen når man spiser eller skyter sub? Det er vel ikke store forskjellen uten om at du blir frisk fortere enn om du lar den ligge å smelte under tungen. Det gir ingen kick å skyte Subutex og den vil gå raskere ut av kroppen slik at abstinensene kommer tilbake fortere enn om du hadde lagt den under tunga.

3.
Dette spørmålet kan du strengt tatt bruke goolge for å finne dine svar. ^
Metadon er et syntetisk fremstilt opait som kan lignende effekt som morfin gir. Subutex er også et syntetisk opiod men virker på helt andre resptorer. For å gi deg et enkelt svar:
Metadon er difinitivt sterkere enn Subutex. De kan i grunn ikke sammenlignes.

5. (4.?)
Etter å ha brukt sub regelmessig over lengre tid, slutter rusen og fungere ja. Bruker man det ofte, tar det ikke lange tiden før dette skjer heller. Det hjelper heller ikke å øke dosene med Buprenorfin i håp om å få en rus. Abstinenser pleier å være like rundt hjørnet etter at Subutex ikke lenger gir deg rus.
Metadon er det også slik for.
Det gjelder vel så og si de fleste rusmidlene. Tålereanseevnen vil alltid øke og ved regelmessig bruk skjer dette ganske raskt.

Igjen, Alt dette kommer ann på hvordan man bruker det, hvilke doseringer man bruker, over hvor mange dager/uke(r) man bruker det sammenhengende.
Lave doseringer, med gode lange pauser mellom hver gang det inntaes, vil det ta lenger tid før kroppen opparbeider seg tåleranse. Middels-Høye doseringer over lengre perioder, uten eller med få korte pauser vil det ta kort tid.

5.
Jeg har gått av både Subutex, Metadon, Heroin, Dolcontin, Benzodiazepiner, Amfetamin og Kokain samtidig, etter et langtids bruk av alle disse preparatene samtidig, grunnet en "snill" lege.
For å si det enkelt.. Det var et sant helvete å slutte med. De første dagene fikk jeg nedtrapping på Subutex, men kroppen min føltes alikevel ut som om noen hadde satt fyr på meg, der jeg kokte i sengen med hete og kuldetokter om hverandre, mens beina verket, svetten randt, mens jeg førs så intenst, Insomnia i 4-5 uker, diarè og oppkast mange ganger for dagen. Ingen energi og ingen lyst til å leve. Så over hodet ingen lys i tunellen.
De fleste abstinensene avtok etter 3-4 uker. Mens Benzo absitinensne hang igjen i 8-10 mnd, mildere og mildere jo lenger jeg var nykter. Men jeg anntar at det tok nærmere 2 år før jeg følte jeg var skikkelig i orden etter så mye Benzo.
Jeg er 28 år nå og rusfri i snart 3 år. Jeg kjenner fremdeles på endel rustanker i spesielle situasjoner hvor jeg finner ubehaglig. Men det jeg opplever at det er en stor forskjell fra russug til rustanker.
Rustanker opplever jeg ofte i pressede situasjoner hvor jeg opplever angst, eller noen andre issues jeg har. Men russug - den intense følelsen som setter seg i brystet og magen, samtidig som tankene bare spinner rundt på *Rus*rus*Rus*rus*Rus* og nærmest får dårlig samvittighet for at jeg IKKE hørte på kroppen min og gav etter for suge, er et russug som forsvinner med tiden.

Min erfaring er at jo raskere jeg kom meg på plass i samfunnet igjen, fikk meg jobb, fikk meg kjæreste, tok kontakt med gamle rusfrie venner og nettverk og ikke minst mestret dette, forsvant russugene mer og mer.
Tankene kommer som sagt opp til tider, også helt uten grunn. Men de er for meg ufarlige. Ser på det som en slags reminder for meg selv; "be sharped, - don´t fuck up again" type. Men russuget, der tanke og følelse bare tar over hele kroppen, er det eneste som hjelper å si til meg selv:

"Ok da, jeg går å ruser meg nå - Ok, Og hva så? Hva skjer etter på? Jeg ønsker jo meg et rusfritt liv, så det er jo ikke snakk om å havne på kjøret igjen" Ruser jeg meg nå; Hvordan skal det være lettere å takle russuget neste gang? Hvorfor skal det være lettere da, enn nå?"

Det er noe som funker for meg. Og som sagt, - dette vil avta etter tid. Allerede etter 3-4 mnd rusfri vil du ha merkbar forskjell.
Suget på opiater tror jeg kanskje er et problem jeg skal måtte slite med i en god stund frem over, om ikke resten av livet.
Trikset er å finne metoder å takle vonde tanker og følelser på, uten å måtte bruke ty til rus. Om du klarer det på egen hånd eller trenger hjelp til dette, er det kun du som kan vite.

Lykke til
Trådstarter
Tusen takk for svarene, lover deg, de var skikkelig hjelpsomme! Føler liksom at jeg har klart å sette meg litt mer inn i det nå. Han som jeg snakker om har selv prøvd å avruse seg selv, to ganger siden i vinter. Og 11 ganger før det, men det var uten selvtillit og psyke, så det var dømt til å misslykkes. Men selv nå har han ikke klart det, og jeg har vert der hele tiden, og det var et helvete å se ham slik, så dårlig. Og det var ikke alltid like lett å vite hva jeg skulle gjøre. Derfor vil jeg vite så mye som mulig om disse stoffene. Prøve å sette meg mer inn i det. Men ja, noen ganger vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre, og det er veldig frustrende. Har du noen tips? Noen som gjorde noe for å hjelpe deg når du avruste deg, og i tidene før?
Jeg vil bare si at avslutt aldri metadon eller heron direkte med subutex, da ber du om abstinenser. Du må være ren i ca 4 dager etter nedtrapping av opiatet du går på før du starter opp med subutex. Jeg forstår ikke hvordan noen har kunnet gått på subutex samtidig som heroin,doll og metadon samtidig. Da ville du automatisk gått over i abstinensmodus
Trådstarter
Vel jeg vet at om du tar subb også tar du metadon oppå der, så går det fint. Men om du først tar metadon også tar du subb, så ender du opp med store kramper og sykehusinnleggelse!