Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2836
God kveld godtfolk!

Jeg har eksamen i slutten av neste uke, og er derfor dypt inne i eksamenslesingen. Det vil si at jeg stort sett sitter på lesesalen fra morgen til kveld.

Så spørsmålet er, har det noe betydning for lesing at jeg fyrer jeg en liten luring på kvelden, for så å gå tilbake til lesingen neste morgen? Jeg vet at det finnes forskning på dette osv, og at det ikke skal gå utover langtidshukommelsen, men er ute etter litt mer konkret det med leseperioder + røyking.

Det er utrolig digg å legge fra seg EU-retten og bare slappe av med en god film og en luring når man har gitt seg for kvelden.

Det er ikke slik at jeg absolutt må røyke, bare mer generelt om det har noen betydning for hva jeg klarer å lære meg neste dag osv.

Kan legges til at jeg blir svært litt sløv dagen etter jeg har røyket, ihvertfall hvis jeg gir meg en liten stund før jeg legger meg.

Et lite tilleggspm, noen her som har erfaring med ritalin og eksamenslesing? Går mye rykter om at det er flittig brukt hos oss på juss og på medisin studiet osv. Jeg tror dette er overdrevet, men vet jo ikke. Noen som har erfaring med dette?
Sist endret av dvs; 7. mars 2012 kl. 19:24.
Blir jo bakfjern da og det er jo ikke akkurat da man er mest på høgget etter min erfaring. Mitt tips er å rulle en spliff hver kveld å legge den vekk. Etter eksamen så fyrer du alle!
Sist endret av Astro Man; 7. mars 2012 kl. 19:26.
Med mindre du driver å synser over noe abstrakt kan jeg ikke se annet enn at det har negativ innvirkning på evnen din til å forstå og lære. Dette vil så og si all forskning på emnet bekrefte, dog i varierende grad. (Noen konkluderer med at du nærmest blir lobotomert, andre med marginale differanser).

Om du håper å få rensket samvittigheten din så kan ihvertfall ikke jeg hjelpe deg, til en viss grad er det ihvertfall teoretisk sett negativt. Med det sagt så kan det jo nevnes at det er uendelig mange faktorer som spiller inn på læreevnen din. Du må bare benytte deg av litt empiri og se an hvorvidt det å røyke er en dominerende eller en neglisjerbar faktor for deg.

Selv har jeg ihvertfall aldri hatt problem med å røyke under eksamensperioder. Velvære og motivasjon er jo også faktorer som spiller inn på læreevne
Du bør helst unngå å røyke, men hvis du absolutt må kan jeg anbefale å røyke weed isteden for hasj. Da føler du deg kvikkere dagen etterpå.
Du kan jo prøve å røyke en halv rett før du skal lese også, hvis du skal lese på kvelden. Da pleier stoffet å bli mer interessant! Pass bare på å ikke røyk deg helt stoned, da blir det ikke mye lesing :P
Sist endret av Or3c; 7. mars 2012 kl. 19:37.
Er litt enig med 'Or3c' her,prøv å få tak i weed hvis du må røykeblir ikke så trøtt dagen derpå av den
Sitat av Or3c Vis innlegg
Du bør helst unngå å røyke, men hvis du absolutt må kan jeg anbefale å røyke weed isteden for hasj. Da føler du deg kvikkere dagen etterpå.
Du kan jo prøve å røyke en halv rett før du skal lese også, hvis du skal lese på kvelden. Da pleier stoffet å bli mer interessant! Pass bare på å ikke røyk deg helt stoned, da blir det ikke mye lesing :P
Vis hele sitatet...
Weed kontra hasj har nada å si. Strain kontra strain har mye å si. Og med dagens marked kan en så godt som umulig vite hvilken strain man får, med mindre det er homegrown.


TS

Ingen her kan gi deg et konkret svar på spørsmålet ditt. Hvorvidt dette fungerer for din del, er det bare du som kan vite. Cannabis har forskjellig effekt på alle, på det planet. Du kan jo f.eks. prøve en kveld å se hvordan det går. Føler du deg ubrukelig til lesing dagen derpå, så gjør du det ikke igjen.
Eller om du ikke har lyst å miste en lesedag i eksperimentet, gjør du som foreslått over.
Rull en hver kveld, fyr alle etter eksamen.

Lykke til med eksamen!
Hadde jeg vært deg, så hadde jeg droppet å røyke. Bedre å være utvilt og klar i hodet til eksamen.

Så kan du heller feire litt med å røyke når eksamen er overstått. Da har du også noe å se frem til
Man trenger jo ikke å røyke bare fordi man har det tilgjengelig.
Sitat av McHoover Vis innlegg
Weed kontra hasj har nada å si. Strain kontra strain har mye å si. Og med dagens marked kan en så godt som umulig vite hvilken strain man får, med mindre det er homegrown.


TS

Ingen her kan gi deg et konkret svar på spørsmålet ditt. Hvorvidt dette fungerer for din del, er det bare du som kan vite. Cannabis har forskjellig effekt på alle, på det planet. Du kan jo f.eks. prøve en kveld å se hvordan det går. Føler du deg ubrukelig til lesing dagen derpå, så gjør du det ikke igjen.
Eller om du ikke har lyst å miste en lesedag i eksperimentet, gjør du som foreslått over.
Rull en hver kveld, fyr alle etter eksamen.

Lykke til med eksamen!
Vis hele sitatet...
Av egen erfaring så blir ikke jeg så trøtt av weed vs. hasj
Spørrs vell hvordan du vanligvis reagerer det :P Jeg pleier egentlig bare å være litt bakfjern de første 2 timene dagen etterpå.
Heisann heisann!

Dette med bakfjernhet og evne til å lære dagen etter fyrings er utrolig individuelt. Jeg synes du burde ha selvinnsikt nok til å se om det er en fordel eller om det bare skader lesingen din.

Fra egen erfaring har jeg både positive og negative opplevelser med å være bakfjern og eksamenslesing. Det som drar meg mest ned, er nok at jeg blir lat. Men har lært meg at dersom jeg er selvdisiplinert nok, så går det helt fint. Har også opplevd at det er lettere å gå inn i en slags "lesetranse", når jeg er bakfjern. Da kan jeg holde på uten pauser i lang tid.

Men min konklusjon er at du må finne ut av dette selv! Hvis du føler at du har selvdisiplin nok, skal det gå helt fint å ta seg en liten luring dagen før lesing.

Jeg studerer forøvrig medisin og røyker nok mer enn de fleste. Noen ville kanskje tilogmed kalt meg en stoner!

Peace and love! Lykke til på eksamen!
Vel, når jeg var i min eksamensperiode kuttet jeg ut både weed og alkohol, noe jeg tror var et godt valg. Når eksamen ble overstått tok det ikke lang tid før feiringa var i gang. Noe så deilig som å ta seg en ordentlig fortjent trall er undervurdert!
Sist endret av pet; 7. mars 2012 kl. 23:50.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
om du ikke røyker som en heavy stoner så skal det gå fint, har selv røykt under eksamen på ungdomskolen, og det gikk fint men jeg ville ikke røyke på dagen når du studerer, ihvertfall ikke noe annet enn indica, da jeg ihvertfall får en INNIHELVETTES dårlig konsentrasjon av sativa + lekser men hold deg til nattingsen
lykke til med eksamen da
Først og fremst, lykke til med NIRI-eksamen

Selv røyket jeg litt vel mye både under oppkjøring til eksamen og dagen før. Med litt mye mener jeg hver dag i helgene samt fra klokken 18 til 24 i ukedagene.

Tror det er veldig subjektivt hvor bra dette fungerer. For min del endte jeg opp med en B. Strengt tatt tror jeg ikke jeg hadde gjort det noe bedre om jeg ikke hadde røyket.

For min del slapper jeg godt av med røyking på kvelden. Det hjelper meg til å prosessere dagens inntrykk fra lesingen. Får fart på modningsprosessen i hjernen. Men det er jo selvsagt klart at for mye av det gode ikke passer så bra med en akademisk hverdag. Poenget er vel å være noenlunde klar mens man leser.
dvs
Trådstarter
Takk for mye bra svar! Jeg er helt inneforstått med at dette er helt individuelt, men vi er alle 99.9999 % like, så noen likheter må jo foreligge Var mest på grunn av interesse for andres erfaringer jeg spurte, og til det fikk jeg jo en del svar.

Ble litt fyrings i går, og dagen på lesesalen i dag har vært som alle andre. Men begynte dagen med 2 timer forelesning, ganske chill å sitte små-bakfjern med en kopp kaffe og en snus =)

Sitat av Jelass Vis innlegg
Først og fremst, lykke til med NIRI-eksamen

Selv røyket jeg litt vel mye både under oppkjøring til eksamen og dagen før. Med litt mye mener jeg hver dag i helgene samt fra klokken 18 til 24 i ukedagene.

Tror det er veldig subjektivt hvor bra dette fungerer. For min del endte jeg opp med en B. Strengt tatt tror jeg ikke jeg hadde gjort det noe bedre om jeg ikke hadde røyket.

For min del slapper jeg godt av med røyking på kvelden. Det hjelper meg til å prosessere dagens inntrykk fra lesingen. Får fart på modningsprosessen i hjernen. Men det er jo selvsagt klart at for mye av det gode ikke passer så bra med en akademisk hverdag. Poenget er vel å være noenlunde klar mens man leser.
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Utrolig spennende, men omfattende fag, så blir intensivlesing den siste uka nå!

B er jo absolutt en karakter man kan være stolt over i NIRI spør du meg. Enig med deg i at manne må skille mellom hverdag og avslapping. Derfor synes jeg det funker mye bedre å røyke hvis jeg ikke røyker de siste timene før jeg legger meg, da våkner jeg mye mer klar i hodet neste morgen.