Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 10824
Har vært nå på nyhetene flere ganger de siste dagene. Og klagd-(blir kanskje hysterisk etterhvert??)- på mye av advokater og pårørende. Snakker om tida det tok Delta å komma fram til Utøya...

Da vi hadde denne svære tråden "bombe i Oslo", syntes jeg det virket som om folk tok det litt for gitt at det først 1,5 time etterpå etter skytinga å arrestere ABB. Hva tenker dere om det i etterkant???

Og tida - det går nå frem at de har tatt stappfull sivil gummibåt først fra Storøya(?), flere kilometer med kjøring - for så å bytte til en annen båt mens de var på vei. Dette her virker jo litt sinnsykt

Jeg tenker hvorfor i alledager ikke helikopter?
Og hvorfor ikke ta båten fra nærmeste fastland (600m ca)?
____________
Grunnen til at greia(tiden) er en smule utrolig - er at Norge som land bruker mye ressurser på å ha verdens beste antiterror-soldater/politi. Tenker spesielt da på FSK, men også Beredskapstroppen(Delta/purken).

Dèt at ikke er helikopter tilgjengelig er faenmeg smått utrolig, når staten er i stand til å sende nesten alle spesialstyrker til Afghanistan, og forsåvidt F16fly på et dusteoppdrag til Libya!!!!
Hva skal bli igjen til å forsvare nordmenn da?
Hva syns nFF om det?
Jeg foreslår _sterkt_ at du leser deg litt mer opp på Norges engasjement i de pågående væpnede konflikter før du uttaler deg mer om emnet.
Oppbygningen av Nato, ISAF, og hvordan mandater tildeles/taes ibruk av medlems land er også ting du kan lese deg litt opp på.
FN sitt sikkerhetsråd og litt om hvordan dette fungerer er også ett sted og begynne.

Hvis du setter deg litt inn i disse tingene så får du kanskje endel mer forståelse for noen av spm du stiller.

Anbefaler deg også å lese litt mer om oppbygningen og hensikten med de diverse Norske styrker.

Deployering av FSK hadde ikke hatt noen hensikt i denne situasjonen uansett.

Når du kaller oppdraget Norske styrker utførte i Libya for dustete så syns jeg det sier sitt
Var det greit for deg at sivile ble angrepet?
Sist endret av UncleAndy; 10. august 2011 kl. 00:10.
Skjønner ikke hvorfor RADIO1 har helikopter, mens DELTA har gummibåt.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...e-3555174.html

"" Det blir sannsynligvis ikke fare for venstrekstreme eller høyreekstreme terrorangrep i 2011 "", Rapport 2011 PST
Er det virkelig noen som mener at det hadde vært en god ide å lande med et helikopter på en liten øy med en drapsmann? Var ikke litt av poenget med gummibåten å komme på øya uten å tiltrekke seg altfor mye oppmerksomhet?
Ja, men PST er ett heeelt annet kapittel igjen.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Jeg foreslår _sterkt_ at du leser deg litt mer opp på Norges engasjement i de pågående væpnede konflikter før du uttaler deg mer om emnet.
Oppbygningen av Nato, ISAF, og hvordan mandater tildeles/taes ibruk av medlems land er også ting du kan lese deg litt opp på.
FN sitt sikkerhetsråd og litt om hvordan dette fungerer er også ett sted og begynne.
Anbefaler deg også å lese litt mer om oppbygningen og hensikten med de diverse Norske styrker.

Deployering av FSK hadde ikke hatt noen hensikt i denne situasjonen uansett.
Vis hele sitatet...
Fint og flott at Norge bør engasjere seg! Men hva blir igjen i Norge for å forsvare NORDMENN?

Ingen har spurt om FSK. Jeg også har fullført FGtj og vet såpass at de ikke kalles inn før det er "skikkelig storalvor". Men helikopter er da minimum...
Snakk om utrykningstid
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor RADIO1 har helikopter, mens DELTA har gummibåt.
Vis hele sitatet...
Politiets helikopterpiloter ble kalt ut først kl 19:00 den kvelden, selv om flere piloter meldte seg til tjeneste kort tid etter bomben, og lenge før utøyaepisoden.

Politiet vil naturligvis ikke uttale seg om saken siden de skjønner at de har driti seg ut

*vi må evaluere hele hendelsen før vi kan komme med en konklusjon om dette var en riktig avgjørelse eller ikke*

Jaja, var vel for dyrt for staten å få opp helikopteret i tide kontra menneskelivene som gikk tapt
Det at det er så lite militære igjen i Norge kan ikke væra bra i lengden truir jeg!
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Er det virkelig noen som mener at det hadde vært en god ide å lande med et helikopter på en liten øy med en drapsmann? Var ikke litt av poenget med gummibåten å komme på øya uten å tiltrekke seg altfor mye oppmerksomhet?
Vis hele sitatet...
Hvem sa lande?

Sånn går, eller sånn?

Poenget er jo å ta ut en trussel.
Politi å forsåvidt
ang helikopter problemene blei dette ikke mulig fordi det kun var 3stk som kunne kjøre helikopteret, og alle var sendt på ferie samtidig for å gjøre det så enkelt som mulig.... helt utrolig tenkt. de burde jo så absolut vert delt opp i grupper. slike ting skjer alltid når det passer minst... sånn er det med alt.....

å plassere 10 mann i den lille gummibåten som overskred kapasiteten sikkert 3 ganger er bare døds pinlig.... takket være sivile mennesker så kom politiet seg til øya... de ville jo gått ned med mann og mus om ikke sivile hadde kommet til. de brukte 17 min ekstra på omvei og den båt katastrofen....

17 min spart kunne kanskje vert så mange som 17 liv spart sånn røfflig regnet siden han var på øya i 75 minutter eller noe og 77 ble drept.... det er 1+ i minuttet det...

husker politiet svarte på spørsmål fra pressen under første konferansen.. - hva har politiet for planer fremover nå spurte en reporter. politiet svare - vi vet ikke ennå..... var svaret... DOOOH.... jeg blei så lang i maska... hvem svarer noe slikt når man har fått den jobben å innformere landet sitt etter en slik hendelse. er du i tvil om hva du skal svare så si at det kan vi ikke snakke om nå eller det er konfidensielt eller what ever! ikke VI VET IKKE ...huff....

håper virkelig norske politi og staten tar disse flausene allorlig og ser muligheter for forbedring i systemene og opplæringen.
Sitat av Jønnhøggern Vis innlegg
Politi å forsåvidt
Vis hele sitatet...
Det utdannes jo nok av politi, men de har jo ikke stillinger å tiltre.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Trangen etter å gjøre det etter boka/korrekt byråkratisk prosedyre, kan ha kosta sikkert 20-40 menneskeliv
Politihelikopteret Oslo Politiet er ikke beregnet for å frakte ett lag spesialsoldater, men for overvåkning. De kunne selvfølgelig revidert helikopter fra forsvaret, men da måtte de ha lastet om våpen ammo og utstyr fra bilene der det allerede lå til helikopteret.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Hvem sa lande?

Sånn går?

Poenget er jo å ta ut en trussel.
Vis hele sitatet...
Har Norge slike helikoptere da?
Sist endret av Valentinesss; 10. august 2011 kl. 00:31.
Sitat av Valentinesss Vis innlegg
Har Norge slike helikoptere?
Vis hele sitatet...
Nei, Norge har ikke chinook helikopter, men det var ment som et eksempel på manøver som kunne vært utøvd den dagen.

Helikopteret som forsvarets spesial kommando har, er Bell-412SP.
http://www.bodoairshow.no/program/img/bell%20412%20sp.jpg
Og politiets aner jeg ikke hva heter, men det ser slik ut:

http://www.sundtair.com/pub/config/dir_struc_root/services/Politihelikopter.gif
Sist endret av ZELDUR; 10. august 2011 kl. 00:36.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Trangen etter å gjøre det etter boka/korrekt byråkratisk prosedyre, kan ha kosta sikkert 20-40 menneskeliv
Vis hele sitatet...
Men hadde man ikke gjort det etter boka hadde man sikkert taps mange menneskeliv i det lange og hele.
Sist endret av illuSiOn^; 10. august 2011 kl. 00:35.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Jeg foreslår _sterkt_ at du leser deg litt mer opp på Norges engasjement i de pågående væpnede konflikter før du uttaler deg mer om emnet.
Oppbygningen av Nato, ISAF, og hvordan mandater tildeles/taes ibruk av medlems land er også ting du kan lese deg litt opp på.
FN sitt sikkerhetsråd og litt om hvordan dette fungerer er også ett sted og begynne.

Når du kaller oppdraget Norske styrker utførte i Libya for dustete så syns jeg det sier sitt
Var det greit for deg at sivile ble angrepet?
Vis hele sitatet...
Du mener vel ikke at Norges mange bombeslipp langt nede i Libya (i "koalisjonen av villige" - ligner ekkelt på Irak har SPART mange menneskeliv?
Har Kadhafi gått av?

Men vi går ikke inn på Libya nå.....
Norge og Sverige + andre land har hatt trøbbel med høyreekstreme før. Trist at lokal sikkerhet nedprioriteres for utenlandseventyr..
Nå er vel dette et spørsmål om hvor mye penger de bevilgende myndigheter har lyst til å bruke på politiet. De må i det daglige krangle om penger til verneutstyr.

Et helikopter standby 24/7 blir kanskje mer aktuelt etter dette.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Nei, Norge har ikke chinook helikopter, men det var ment som et eksempel på manør som kunne vært utøvd den dagen.

Helikopteret som forsvarets spesial kommando er Bell-412SP.
Og politiets aner jeg ikke hva heter, men det ser slik ut:
Vis hele sitatet...
Det heter EC-135

Det er heller ikke FSK som har helikoptrene, men 720 skvadronen.
Sitat av Jønnhøggern Vis innlegg
Det at det er så lite militære igjen i Norge kan ikke væra bra i lengden truir jeg!
Vis hele sitatet...
Har ingenting med saken å gjøre.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Men hadde man ikke gjort det etter boka hadde man sikkert taps mange menneskeliv i det lange og hele.
Vis hele sitatet...
Hehe var ikke helt sånn jeg mente. Tenkte litt generelt på mangel at utstyr, og at mange ledd i systemet må 'konsulteres' (ellr hva faen det heter) før en går til aksjon. Med politiet vel og merke.

I Forsvaret har dem bedre utrykningstid )
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
I Forsvaret har dem bedre utrykningstid )
Vis hele sitatet...
Har du kilder på det? Har du noen gang sett forsvaret rykke ut mot ett innbrudd? Forsvaret skal ikke brukes med mindre politiet eller andre institusjoner anmoder så i større hendelser som terrorangrep eller naturkatastrofer.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbokalven Vis innlegg
Har du kilder på det? Har du noen gang sett forsvaret rykke ut mot ett innbrudd? Forsvaret skal ikke brukes med mindre politiet eller andre institusjoner anmoder så i større hendelser som terrorangrep eller naturkatastrofer.
Vis hele sitatet...

Har ikke kilder, og beklager det der var en påstand i sannhetens øyne.

Men ved øvelser hos Luftfors. som jeg var med på, var vi markører for FSK - og fyttigrisen de var rakske!
En ting til, har sjøl lest bøkene om norske spesops- f.eks hvis FSK får et reelt oppdrag i Nordsjøen på plattformene, tar det svært kort tid (relativt til avstand) før de er klare.
Og dette her var et relativt enkelt oppdrag

Igjen, har ingen kilder akuratt her&nå, påstand det der. Men militæret er både to og tre hakk over politiet i alvorsgrad. Så ting går kjappere når trengs!

Ja seff skal det være et politioppdrag først, men når en har bombet regjeringskvartalet og så masskrerer på Utøya, så burde det ikke gått den treige veien.
Purken i storbyene er ikke akkuratt kjent for rask utrykning vettu!
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Og tida - det går nå frem at de har tatt stappfull sivil gummibåt først fra Storøya(?), flere kilometer med kjøring - for så å bytte til en annen båt mens de var på vei. Dette her virker jo litt sinnsykt
Vis hele sitatet...
Nei, det gikk faktisk ganske greit. At de kjørte var helt naturlig siden det var den raskeste måten å komme seg dit på, og at båten ble litt overbelastet løste de ved å kjapt bytte til et par andre båter.

Jeg tenker hvorfor i alledager ikke helikopter?
Vis hele sitatet...
Fordi dette ikke er som på film. Man hopper ikke bare på første og beste helikopter og håper på det beste. Det tar tid å få slikt lastet om og opp i lufta. Bil var sannsynligvis mye raskere.

Og hvorfor ikke ta båten fra nærmeste fastland (600m ca)?
Vis hele sitatet...
Fordi det da er større risiko for at man blir plaffet ned før man engang når frem? Man visste jo ikke hva situasjonen var på øya.

Dèt at ikke er helikopter tilgjengelig er faenmeg smått utrolig, når staten er i stand til å sende nesten alle spesialstyrker til Afghanistan, og forsåvidt F16fly på et dusteoppdrag til Libya!!!!
Vis hele sitatet...
Det er som regel ikke behov for frakt via helikopter i Norge. Det er stort behov for det i krigene vi deltar i. Det er ikke så fryktelig vanskelig å skjønne.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...e-3555174.html

"" Det blir sannsynligvis ikke fare for venstrekstreme eller høyreekstreme terrorangrep i 2011 "", Rapport 2011 PST
Vis hele sitatet...
De som tror at PST er synske og kan spå fremtiden blir naturligvis overrasket når de finner ut at de ikke er det. Det var ingenting som tydet på at noe slikt var på vei til å hende, og det var heller ikke noe "miljø" som sto bak det, men en enkeltperson.

Sitat av Gig Vis innlegg
Politiets helikopterpiloter ble kalt ut først kl 19:00 den kvelden, selv om flere piloter meldte seg til tjeneste kort tid etter bomben, og lenge før utøyaepisoden.

Politiet vil naturligvis ikke uttale seg om saken siden de skjønner at de har driti seg ut

*vi må evaluere hele hendelsen før vi kan komme med en konklusjon om dette var en riktig avgjørelse eller ikke*

Jaja, var vel for dyrt for staten å få opp helikopteret i tide kontra menneskelivene som gikk tapt
Vis hele sitatet...
Hvis du bruker litt mindre tid på å rage og litt mer tid på å sette deg inn i saken, vil du finne ut at politihelikopteret kun brukes til observasjon. Det er ikke utstyrt for å frakte en hel spesialstyrke.

Ellers er det ikke politiet som bevilger penger til seg selv. At det bare er ett helikopter og at det står mye på bakken kommer av manglende bevilgninger fra regjeringen.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg


Fordi dette ikke er som på film. Man hopper ikke bare på første og beste helikopter og håper på det beste. Det tar tid å få slikt lastet om og opp i lufta. Bil var sannsynligvis mye raskere.
Vis hele sitatet...
Det er noe jeg stusser på egentlig, at en så profesjonell tropp som DELTA ikke har egne helikoptre, som er ferdiglastet og standby for utrykning.

Er jo forståelig at de valgte bil sånn som situasjonen var, men jeg håper i framtiden at en helikopter-løsning vil finne sted.
Er ganske lei av at alle sitter utfor boksen her og kritiserer alt som kunne vært bedre fra politi, ambulanse, brannvesen og andre instanser 22 Juli. Det er sinsykt lett og sitte og klage, men jeg ser pokker meg ikke at noen av dere gjør noe med det.

Deltagruppen er består av en gruppe mennesker. Trodde alle var innforstått med at mennesker forsatt er mennesker. Disse menneskene sin jobb kan være sinsykt kaotiske og lite oversiktelige. Så beslutninger som blir tatt er som oftest det beste for det de, vet akkurat der og da. Dere kan klage så pokker så mye dere vil, men dere gjør bare vondt verre for de stakkars gutta som var førstemann ut på øya der. De så ting der ute som ikke noen av dem forventet seg. Og det kommer til å plage dem livet ut over beslutningene dem tok.

At det norske politiet ikke har resurser nokk, bla bla bla. Kan heller rettes mot politikerene som gir dem penger og ikke den stakkars lille mannen i gata som prøver å gjøre folket han er så glad i så trygg som mulig.

De som bidrog 22 juli for å redde liv og ikke minst stoppe Breivik er helter i mine øyne. Helter som fortjener skryt, ros og tusenvis av klemmer.
Alt kommer uansett til å bli gjennomgått av denne kommisjonen som skal granske hendelsen. Vent heller med klaginga til da hvert fall!
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Det er noe jeg stusser på egentlig, at en så profesjonell tropp som DELTA ikke har egne helikoptre, som er ferdiglastet og standby for utrykning.

Er jo forståelig at de valgte bil sånn som situasjonen var, men jeg håper i framtiden at en helikopter-løsning vil finne sted.
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis fordi noe sånt som 99% av oppdragene til Delta finner sted i Oslo by, og det er da stort sett ikke behov for noe helikopter. De gangene de ellers rykker ut til andre steder er det ofte ikke tidskritisk annet enn at de kan rekvirere et annet helikopter og vente en stund.

En annen sak som er verdt å få med seg i diskusjonen rundt bruk av helikopter på Utøya er at når meldingene om skytingen kom inn var det ikke mulig å fly fra Oslo til Utøya pga. været. Bl.a. måtte tre helikoptre fra Luftambulansen stoppe på Sollihøgda for å se an været. Selv om været bedret seg ville Delta måtte forholde seg til om det var mulig å fly når de skulle forlate Oslo, å laste om underveis ville sannsynligvis tatt enda lengre tid.

I en slik situasjon er det svært mye informasjon og avgjørelser som hele tiden må håndteres, og den beste løsningen kan fort være vanskelig å få øye på. En ting man ikke vet er om Delta hadde gått i land på Utøya noe raskere selv om de hadde flydd i stedet for å kjøre bil og båt. Det tok 50 minutter fra Oslo politidistrikt ble anmodet om bistand til ABB var pågrepet, og Delta var på plass etter 30 minutter.
Selv om flytiden kanskje er så lav som 10 minutter skulle fortsatt Delta kommet seg dit helikopteret sto, laste over og så fly - da hadde det fort gått lengre tid. Hvorvidt det er mulig å lande et helikopter på Utøya vet jeg ikke, men selv om man har et helikopter man kan rapelere ned fra skal det gjennomføres en briefing og man må få overblikk over situasjonen. Hadde vært kjedelig om ABB satt under et tre og lekte tivoli med politifolkene som fires ned fra helikopteret.
Unlicensed Surgeon
Det er veldig enkelt å komme i ettertid, gjærne etter å ha sitti å lest, og tenkt på situvasjonen noen timer hva Politiet / forsvaret burde ha gjort.

Derimot, under situasjonen med de resursene som var tilgjengelige, og kaoset i Oslo kan noen her virkelig si at de ville ha gjort det bedre?

Klart hadde Delta hatt et ferdig lasta Chinook som sto klart 24/7, Predator droner med missiler konstant i lufta, og gjerne CTU med Jack Bauer i spissen hadde det gått raskere en det gjorde. Derimot dette er resurser som overhode ikke var tilgjengelig under situasjonen.

Det var nok svært få som så for seg at en gærning skulle sprenge en 500 kilos bombe i Oslo, for så å kjøre direkte videre til Utøya å starte å skyte ungdom.

Det var en tragisk hendelse på alle måter, men måten den ble håndtert på ut ifra hva som var tilgjengelig, og hvor uoversiktlig det naturligvis blir når regjeringskvartalet ser ut som en krigssone synes jeg faktisk var meget bra! Å si ting som "liv kunne blitt spart dersom..." blir helt feil! Personene som ble drept ble dessverre drept.

Såvidt jeg er klar over (rett meg hvis jeg tar feil) finnes det ingen lignende situasjoner i verden der resursene først blir tilkalt til en terrorist aksjon. Der terroristen så litt over en time senere starter en massakre på en øy uten forbindelse med land. Taktisk sett er det et mareritt!

Er det noe som burde kritiseres er det tildeling av resurser, og det er det politikerne som står for. Derimot er jeg overbevist om at det nå kommer til å bli vesentlig bedre.
Snakkes om dette på Nyhetskanalen NÅ.
Etter å ha sett bildet på nrk som viser veien politiet tok virker det for meg helt uforståelig at de tok en slik omvei:

http://bildr.no/thumb/946757.jpeg
bildet til venstre veien de tok.

De hadde jo og båten på henger så det hadde ikke tatt lenger tid å kjøre båten til utvika enn for beredskapstroppen å dra til storøya. Her kan man se en politifyr fra BT som står ved hva jeg antar er utvika:
http://www.liveleak.com/view?i=d62_1311521273

Her kan han høre skudd og skjønner selvfølgelig at det er en veldig alvorlig situasjon som haster. Hvordan han da kan godta en beskjed om å reise helt til storøya for å ta båt derfra. Det må vel ha vært båter ved utvika og som de kunne brukt.

Dette vitner om dårlig dømmekraft og ledelse/kommunikasjon og det tragiske er jo at mest sannsynlig gikk en del liv tapt pågrunn av dette. Hvorfor skal egentlig NBPD bestemme over politiets beredskapstropp?
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Etter å ha sett bildet på nrk som viser veien politiet tok virker det for meg helt uforståelig at de tok en slik omvei:
Vis hele sitatet...
Så du mener den beste veivalget mot en ukjent trussel, etter ett bombeangrep i oslo. er å bruke den veien som det er lettest for fienden å holde øye med og derav kunne plukke ned politiet der de satt stua sammen i en for liten båt?

I dette tilfellet ville ikke ABB skutt mot politiet da han ikke vil skade dem, men dette er umulig å vite.

Som situasjonen såg ut så var det en stor risiko for at delta troppen ville blitt slakta om de hadde tatt korteste og mest åpenbare veien.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Så du mener den beste veivalget mot en ukjent trussel, etter ett bombeangrep i oslo. er å bruke den veien som det er lettest for fienden å holde øye med og derav kunne plukke ned politiet der de satt stua sammen i en for liten båt?

I dette tilfellet ville ikke ABB skutt mot politiet da han ikke vil skade dem, men dette er umulig å vite.

Som situasjonen såg ut så var det en stor risiko for at delta troppen ville blitt slakta om de hadde tatt korteste og mest åpenbare veien.
Vis hele sitatet...
Hvis det er grunnen så synest jeg ikke den er veldig god. De visste jo at det var mest sannsynlig kun en eller 2 skyttere og flere fritidsbåter hadde jo kjørt der uten å bli beskutt. Og er ikke BT opplært til nettopp slike dramatiske situasjoner der de må sette livet på spill for å utføre oppdraget?

Alt dette og at de i tillegg overlaster båten så mye at den tar inn vann nesten med en gang vitner som sagt om dårlig ledelse og forberedelse til å utføre en aksjon med båt.
"flere fritidsbåter hadde jo kjørt der uten å bli beskutt"
Nåvel, det har da stått side opp og ned i mediene om personer som kjørte båt og plukka opp ungdommer mens de selv ble beskutt. Om politiet fikk høre at båtene som kjørte korteste vei ble beskutt, så er avgjørelsen om å ta en omvei absolutt berettiget.
Uansett så skal ikkje en forholdsvis trent enhet reagere som hodeløse sofakrigere og sette i marsj korteste og mest åpenbare vei mot en ukjent trussel. DET er direkte idioti. omveien var nok helt etter boken.

At de overbelaster båten vitner om ett misforstått, hastigt forsøk på å få mest mulig folk ut på øyen med en gang. Delta er ikke en super-enhet må du huske, de jobber som vanlige politimenn først og fremst, og får trening og øvelser alt etter størrelsen på budsjettet.

22. juli har vist hvor uforberedt norges myndigheter var på noe slikt, det henger direkte sammen med mangel på fullskalaøvelser hvor man får testet at alle ledd fungerer. Dette igjen er pga elendig budsjett.
Her blomstrer etterpåklokeriet som løvetann i vårsola.

Rart å se at så mange ikke helt har tatt innover seg at det i utgangspunktet ikke er en "fiende" der ute. "Fienden" i dette tilfellet var en mentalt ustabil nordmann, så hvorfor i helvete skal 99.9% av befolkningen ofres i et overvåkningssamfunn for å fange folk som ABB?

Til slutt, mange ser ut til å glemme at Regjeringskvartalet og deler av sentrum hadde blitt blåst til filler av en eksplosjon. Man må anta at situasjonen for politi, ambulanse og brannvesen var mildt sagt kaotisk.
Nå synes jeg folk skal slutte å kritisere politiet. Dersom man er misfornøyd med deres responstid osv. er det kun regjeringen og AP man skal skylde på. Politiet gjør sitt beste med de ressursene de har.

AP og resten av regjeringen har nedprioritert politiet og sikkerheten i Norge og det medførte antegligvis at flere liv gikk tapt denne gangen. Forhåpentligvis har de skjønt dette nå slik at feks. politiet til en hver tid har bemannede helikoptre over hele landet som kan rykke ut ved behov.
Bemannede helikoptre over hele landet vil være totalt bortkasta penger, og det blir lite penger igjen til andre, mer vetige resurser til politiet.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg

Jeg tenker hvorfor i alledager ikke helikopter?
Og hvorfor ikke ta båten fra nærmeste fastland (600m ca)?
___________
Vis hele sitatet...

Det vil alltid være synsere som skal være smarte etter store tragedier. Deres mening er verdiløs, akkurat som de som skriver debatt innlegg i aviser om at anonym debatt må forbys.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg

Hvis du bruker litt mindre tid på å rage og litt mer tid på å sette deg inn i saken, vil du finne ut at politihelikopteret kun brukes til observasjon. Det er ikke utstyrt for å frakte en hel spesialstyrke.

Ellers er det ikke politiet som bevilger penger til seg selv. At det bare er ett helikopter og at det står mye på bakken kommer av manglende bevilgninger fra regjeringen.
Vis hele sitatet...
Beklager, var ikke meningen å gi inntrykk av at jeg "skulle overgå all sannhet"
Men jeg så et intervju med en innsatsleder (eller var det politisjefen i oslo, husker ikke helt)
Jeg var ikke klar over at de ikke hadde kapasitet til å frakte personer. Det var det inntrykket jeg fikk fra intervjuet, men naturligvis eksponerer media saker helt til himmels selv om det kanskje ikke helt har rot i virkeligheten.

Jeg er fullt klar over at politet ikke gir bevilgninger til seg selv, og jeg er en av de får "småkriminelle" som syns at politet burde få mer ressurser til å ta seg av nettopp sånne saker, selv om det ikke skjer så fryktelig ofte i norge, men det har jo litt med å være forberedt å gjøre.

Jeg vil ikke kritisere politiet sin innsats, jeg har god tro på at de gjorde sitt beste og handlet etter boka, men det intervjuet som jeg så (som sikkert var redigert til en annen natur) ga en helt annen synsvinkel på saken.

Jeg tror egentlig bare at gode gamle Norge ikke var forberedt på at noe sånt kunne skje her, så ingen helt visste hva som var taktisk og ikke.

Igjen, beklager hvis innlegget ble misforstått
Du tenker kanskje på SeaKing-helikopteret fra "helsesporet" som det er blitt referert til.

Jeg tror selv på (vil tro i alle fall) at politiet gjorde det beste ut av situasjonen. Men selvom de gjorde alt helt optimalt syns jeg fortsatt det skal være kritikk og debatt rundt temaet, slik at vi kan forbedre oss i fremtiden. Fakta er at det tok minst en time for politiet å rykke ut mot en massaker og bare ti minutter kortere responstid kunne sannsynligvis reddet mange liv. Det trenger ikke være snakk om å ha helikoptre over hele landet for det, jeg er sikker på at det er andre ledd man kan optimalisere.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Jeg er enig med at det kritiseres over en lav sko i medier, her og andre steder ang 22. juli.

Men hvis man setter seg tilbake nå og foretar en edruelig beregning av det hele, virker det som om enkeltting kunne ha blitt allerede unngått i starten: *hvorfor hvemsomhelst i hele tatt har lov å parkere en van oppunder regjeringsbygget er litt rart, kan en gjøre det samme andre steder/land?

*helikopåtergreiene er berettiget, da terrorberedskapen i rike Norge ikke skal/kan ha et slikt reaksjonsmønster.

Tråden min er også en kritikk til en generell litt "gi-faen-holdning" til innenlands terrorfare. Det er liksom noe som skjer andre land.. Og de høyreekstreme fantes liksom ikke lenger her.. Og muslimske grupper har ikke truet norske bedrifter/folk(...) Spesialstyrkene er klin rettet mot å hjelpe USa og andre..

Politiet gjorde dèt de kunne gjøre. Ambulansefolkene var som vanlig fantastisk effektive. Andre òg! Men det viser/viste seg fra media i går at Tinget ble sperret først timen etterpå.
Og PST hadde mer eller mindre ræva oversikt. Jeg tror selv om vi får mer overvåkning nå etter dette, vil vi andre bli tryggere i det lange løp. Og jeg var aktivt imot DLD)
Oslo trenger et Apache helikopter.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Tråden min er også en kritikk til en generell litt "gi-faen-holdning" til innenlands terrorfare. Det er liksom noe som skjer andre land.. Og de høyreekstreme fantes liksom ikke lenger her.. Og muslimske grupper har ikke truet norske bedrifter/folk(...) Spesialstyrkene er klin rettet mot å hjelpe USa og andre..
Vis hele sitatet...
Her må du nesten utdype litt om hva du faktisk mener, og hva du refererer til. Hva slags samfunn ser du for deg at vi skal ha?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Politiet gjorde dèt de kunne gjøre. Ambulansefolkene var som vanlig fantastisk effektive. Andre òg! Men det viser/viste seg fra media i går at Tinget ble sperret først timen etterpå.
Og PST hadde mer eller mindre ræva oversikt. Jeg tror selv om vi får mer overvåkning nå etter dette, vil vi andre bli tryggere i det lange løp. Og jeg var aktivt imot DLD)
Vis hele sitatet...
Hvilke ting var det PST kunne gjort for å ta ABB? Avhøre alle som kjøper kunstgjødsel? Jakte ned alle som fritt uttrykker sine meninger på nett?
Jeg stirrer ut i horisonten med mine knallblå øyne, og velger å uttale at beste måten å unngå slike ting er å bekjempe fordommene vi har i samfunnet vårt. ABB gjorde en god jobb med å ikke bli oppdaget av politiet, og jeg er fortsatt glad for at vi lever i et samfunn der man kan gå å handle gjødsel uten å havne på en liste hos PST. Lenge leve Håkon Lie...

Det er jo alltids en mulighet å ha lokale velutrustede SWAT-teams over hele landet slik som det gjøres over dammen, men jeg tror ikke dette er samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Nok en gang uttaler journalister fra tabloidavisene seg om ting dem overhodet ikke har greie på. Nok et eksempel på at joournalister overprøver våre fremste eksperter og kritiserer deres beslutninger, og enkelte antyder i sine ville spekulasjoner at politiet og beredskapstroppen kan ha bidratt til flere sivile dødsfall ved å gjøre dårlige taktiske vurderinger. Enkelte går til og med så langt å hevde at man kunne vært på Utøya allerede etter ti minutter! Blir nesten litt nysgjerrig på hva slags idioter som skriver for disse tabloidene...
Sitat av dafog Vis innlegg
Klart hadde Delta hatt et ferdig lasta Chinook som sto klart 24/7, Predator droner med missiler konstant i lufta, og gjerne CTU med Jack Bauer i spissen hadde det gått raskere en det gjorde.
Vis hele sitatet...
Tvilsomt! De sesongene jeg har fulgt ham er det bare så vidt han har klart det på 24 timer. Sånn sett var Delta uten tvil upåklagelige.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av begonespiders Vis innlegg
Oslo trenger et Apache helikopter.
Vis hele sitatet...
Yeeeeee, den kunne ha lagd en fin mølje av Abb fort som f.
http://www.demokratene.no/2011/08/po...re-helikoptre/

Hoho.... de vil nok bli mye brukt. Fornuftig ressursbruk.
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Det er noe jeg stusser på egentlig, at en så profesjonell tropp som DELTA ikke har egne helikoptre, som er ferdiglastet og standby for utrykning.
Vis hele sitatet...
Det er sikkert en grunn til det. Mulig det har med trang økonomi å gjøre, men det er ikke usannsynlig at det rett og slett ikke anses for å være nødvendig. Helikopter er ikke en magisk pille som løser alle transportproblemer. Alle helikopterulykkene viser vel at de er noe sensitive for dårlige værforhold, for eksempel.

Sitat av El Capitan Vis innlegg
Etter å ha sett bildet på nrk som viser veien politiet tok virker det for meg helt uforståelig at de tok en slik omvei:
Vis hele sitatet...
Ja, for folk uten noen forutsetninger for å uttale seg om slike situasjoner er det sikkert mye som virker uforståelig. Hva om ABB hadde plassert ut en bombe i området du mener de skulle kjørt til? Hva om bilen hans hadde vært full av sprengstoff? Nei, la oss for all del ikke tenke før vi skriver noe.

Sitat av El Capitan Vis innlegg
Dette vitner om dårlig dømmekraft og ledelse/kommunikasjon og det tragiske er jo at mest sannsynlig gikk en del liv tapt pågrunn av dette.
Vis hele sitatet...
Det som vitner om dårlig dømmekraft er å uttale seg såpass bastant om ting man ikke har peiling på.

Sannsynligvis gikk det ikke en del liv tapt, da de fleste drapene skjedde det første kvarteret. Jo lenger tid det gikk, desto færre drap ble det.

Sitat av El Capitan Vis innlegg
Og er ikke BT opplært til nettopp slike dramatiske situasjoner der de må sette livet på spill for å utføre oppdraget?
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg tviler sterkt på at "dø" er en del av jobbeskrivelsen deres. At de har en farlig jobb betyr ikke at de trenger å være idioter som går i døden uten videre.

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
At de overbelaster båten vitner om ett misforstått, hastigt forsøk på å få mest mulig folk ut på øyen med en gang. Delta er ikke en super-enhet må du huske, de jobber som vanlige politimenn først og fremst, og får trening og øvelser alt etter størrelsen på budsjettet.
Vis hele sitatet...
Delta er ikke først og fremst vanlige politimenn, tror jeg. Du tenker kanskje på UEH. Delta gjør riktignok vanlig ordenstjeneste, men de trener veldig mye på ulike ting.

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
22. juli har vist hvor uforberedt norges myndigheter var på noe slikt, det henger direkte sammen med mangel på fullskalaøvelser hvor man får testet at alle ledd fungerer. Dette igjen er pga elendig budsjett.
Vis hele sitatet...
Hva? Uforberedt? Jeg synes faktisk ikke det virker som ting gikk så verst. Og de har mange øvelser der flere etater er med.