Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 15568
Jeg har en rotte/mus på rommet mitt for øyeblikket. Er ikke så veldig glad i å ha et slikt krabat rundt meg når jeg skal sove, og har ingen gjenstander i umiddelbar nærhet jeg kan tenke at egner seg til å ta livet av den med. Ligger nå i senga og håper den skal dø snart, da jeg har satt ut et lite brett med rottegift som den spiser av.

Jeg vet ikke mye om verken rotter/mus eller giften jeg har satt ut, men den ser slik ut:

http://www.helsedirektoratet.no/vp/m...tra_12730a.jpg

Jeg vil anslå at dosen jeg har satt ut er rundt 25-30% av det som er avbildet på bildet ovenfor.

Hvor lang tid vil det ta før rotten/musen dør, sånn omtrent? (Slik at jeg kan sove godt i natt!)

På Skadedyrforum står det "Fra musa spiser giften, og til de dør kan ta flere dager."

Gjelder dette når det kun gjelder et individ og den har spist en såpass rikelig mengde?

Helsedirektoratet har følgende info om rottegift generelt:

Muse- og rottegift som benyttes i Norge i dag inneholder vanligvis antikoagulantia (stoffer som forhindrer blodet i å levre seg). Antikoagulantia av typen superwarfarin er mest benyttet.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke bare lokke på den, ta tak i den og bære den ut og slippe den ut i det fri?
Det er liv dette her også
Gift er for feiginger og snikmordere. Drep dem med sverd!

Jeg hadde et sverd hengende på veggen og ei mus som pilte rundt og irriterte meg grønn. Så den hele tiden i sidesynet der den slasket seg rundt.
Da vi satt og så på film satt plutselig musen til alt overmål på den ene fronthøyttaleren min til spott og spe! Jeg trev sverdet og hugg til alt jeg kunne og selvom musen har lynraske reaksjoner traff jeg den smekk over bakre del av ryggen og knuste i grunn hele musa (raskt og smertefritt). Jeg har fremdeles et hakk i høyttaleren :/
Tja, det er ganske stor forskjell på mus og rotte da. Vil regna med at mus dør mye kjappere, siden den er omtrent halve kroppslengden til en rotte.
Jeg tenkte automatisk Illusion ville finne ut hvor fort rottegiften fungerte fordi han ville bruke den på en person..
men det er jo latterlig!! ahahhaha ^_^..... 0_o'
Sitat av Valentinesss Vis innlegg
Kan du ikke bare lokke på den, ta tak i den og bære den ut og slippe den ut i det fri?
Det er liv dette her også
Vis hele sitatet...
Det er liv, men det skjer ikke at jeg forsøker å ta på den. Den har spist gift, så død er den garantert. Spørsmålet er bare hvor lang tid det tar.
Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Gift er for feiginger og snikmordere. Drep dem med sverd!
Vis hele sitatet...
Hva var det du ikke forstod med "har ingen gjenstander i umiddelbar nærhet jeg kan tenke at egner seg til å ta livet av den med"?

Sitat av Mandokir Vis innlegg
Tja, det er ganske stor forskjell på mus og rotte da. Vil regna med at mus dør mye kjappere, siden den er omtrent halve kroppslengden til en rotte.
Vis hele sitatet...
Virker logisk ja, godt poeng!
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Jeg har faktisk prøvd dette. Tro det eller ei, men ville mus liker ikke å bli plukka opp. Jæveln snudde seg rundt og beit meg.
Vis hele sitatet...
Om det er tilfelle, så hadde jeg dratt til lege. Ikke godt å vite hva man kan få overført av slike gnagere.
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Hva var det du ikke forstod med "har ingen gjenstander i umiddelbar nærhet jeg kan tenke at egner seg til å ta livet av den med"?



Virker logisk ja, godt poeng!
Vis hele sitatet...
Ehm, en vedkubbe? en planke? en kasserolle? Er du virkelig hypp på å ta livet av stakkaren så er det ikke vrient å ta en tur rundt i kåken å finne noe hardt du kan smadre den med. Men sats på første slaget, det gjør vondt for deg selv om du bare skadeslår den..
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Ehm, en vedkubbe? en planke? en kasserolle? Er du virkelig hypp på å ta livet av stakkaren så er det ikke vrient å ta en tur rundt i kåken å finne noe hardt du kan smadre den med. Men sats på første slaget, det gjør vondt for deg selv om du bare skadeslår den..
Vis hele sitatet...
Den er på gulvet mitt bare 1-2 meter fra meg. Jeg er ikke livredd rotter/mus, men vil ikke gå barføtt forbi den under noen omstendigheter, annet enn at den ligger død. Forstår at jeg gjør meg vanskelig nå, men jeg liker slike dyr såpass lite.
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Den er på gulvet mitt bare 1-2 meter fra meg. Jeg er ikke livredd rotter/mus, men vil ikke gå barføtt forbi den under noen omstendigheter, annet enn at den ligger død. Forstår at jeg gjør meg vanskelig nå, men jeg liker slike dyr såpass lite.
Vis hele sitatet...
1-2 meter fra deg? Da vet du vel om det er rotte eller mus du har med å gjøre? Kan både se og høre forskjell.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
1-2 meter fra deg? Da vet du vel om det er rotte eller mus du har med å gjøre? Kan både se og høre forskjell.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke skils til å høre forskjell. Veit forskjellen på mus/rotte visuelt sett, men tingen er at den ligger bak TV-benken min og gnavler kabler, og jeg klarer ikke å se den.

Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Får jeg spøre om du er jente?
Vis hele sitatet...
Nei, sorry
Jeg er trøtt og må si at slaget er tapt! Krigen pågår fortsatt, og fortsetter imorgen. Til min store forskrekkelse hadde den ikke fått i seg noe (eller kun svært lite) gift. Sannsynligvis ikke nok til å ta livet av den uansett.

Akkurat nå er jeg ikke så bekymret for kabler og den slags. Den eneste faren er vel serielysbue, men det satser jeg på at den lille jævelen ikke har stelt i stand.

Følg med på neste episode imorgen!
Sikkerhetsklarert
Gift virker ikke umiddelbart, og i verste fall så blir den "syk" først, slik at den trekker seg tilbake inn i veggen din og dør der.. Da har du liklukt i rommet ditt i noen uker, også stor mulighet for at du får en invasjon av larver og kanskje også fleskebiller. Gjør deg selv og rotta en tjeneste, kjøp en vanlig klapp felle.
Vi hadde en mus i leiligheten jeg hadde før. Vi satte ut gift og resultatet ble som pjukern her beskriver. Den døde inne i veggen og vi kunne ikke være på soverommet pga lukta. Endte med at vi måtte få tak i en håndverker til å sage hull i veggen og fjerne den. Pris? Tja rottegiften kosta 49 kr. Håndtverkern 5800 kr...
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Du sier han gnager på kabler og slikt, er sikkert noen strømkabler der, plugg dem i veggen og la han gnage på dissa
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Spør om du kan låne luftgeværet til en kompis eller noe? Det er utrolig effektivt så lenge du treffer!
Rottegift er dårlige saker ja. Det vil ta flere dager før den dør av den gifta som regel.
Dra på butikken og kjøp deg en musefelle. Jeg regner med det er ei vanlig mus, for hadde det vært en rotte skulle man tro du hadde sett den. I fella kan du bruke både ost, mandler, matrester eller annet snacks du måtte ha liggende som åte.
Forhåpentligvis våkner du av en smell på rommet iløpet av natten.
Lån deg en katt. Katten fikser dette med en gang + at han setter igjen lukt slik at gnagerne i fremtiden velger et annet hus uten kattelukt.
Hvis du ikke kjenner noen som har katt du kan låne, lokker du bare inn en fra nabolaget med litt mat og lek.
Men om rotta har knaska på rottegiften allerede risikerer du både død katt og død gnager... :P
Kjøper du rottegiften som er blå/turkis i fargen skal den gjøre rottene/musene så dehydrerte at de i de fleste tilfeller søker seg ut av huset før de dør. Litt mer praktisk.
How do u do Rambo?
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Lån deg en katt. Katten fikser dette med en gang + at han setter igjen lukt slik at gnagerne i fremtiden velger et annet hus uten kattelukt.
Hvis du ikke kjenner noen som har katt du kan låne, lokker du bare inn en fra nabolaget med litt mat og lek.
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om det er 100% riktig. Naboen til kjæresten min har hatt katt så lenge de har bodd der, hun har selv også hatt katt. Allikvel bor det rotter/mus i veggen dems hver vinter og noen gangerp å sommeren. Riktignok inne i veggen, men allikevel :d
Venter på episode 2...

Jeg hadde hvertfall sjekka kabler før jeg plugga noe i etterpå
Å bruke rottegift er generelt en dårlig ide, da de får den i seg og ofte har en tendens til å daue på de mest utilgjengelige steder. Dyreliket ligger da og råtner på den utilgjengelige plassen og det oppstår ei helt jævlig lukt.

Besteforeldrene mine hadde det problemet, og det aktuelle rommet var faen ikke brukbart på flere år.
Anbefaler en musefelle om du vil bli kvitt den, uavhengig om den er død eller levende.

Om du vil ha den levende trenger du;

- 4 små trefjølstykker
- Skrue med nåløye
- Ståltråd
- Ett par skinner
- 2 små metallplater
- Digg ost
- "utstikker" (les nedenfor, og du vil forstå).

Bruk fire små trefjøler (20cm?), beregn noe større størrelse enn gnageren. Skru inn en skrue med "nåløye" på "midten av midten" på den ene fjøla (må være stort nok nåløye til at en ståltråd går gjennom). Spikre så disse sammen til en "tunnell". Det er viktig at fjølen med nåløyet er i taket på tunellen. Skru på en tynn lett metallplate e.l. på åpningen nærmest nåløyet. Lag til noen skinner på den andre siden slik at en lik metallplate glir lett opp og ned. Fest en eller annen form for utstikker på platen som skal være på skinnesiden (utstikkeren skal vende innover). Trekk deretter inn en ståltråd som hviler under denne utstikkeren, opp gjennom hullet i taket på fellen og bøy ståltråden ned til en krok du fester ein feit klump med ost på.

Resultat: Når musen/rotta lukter osten og begynner å spise på den vil den mest sannsynlig dytte på osten. Ståltråden blir dyttet vekk fra utstikkeren på "metalldøra" detter ned. Tar litt tid å lage, men kjekt å fange fangsten levende.

Vanskelig å forklare, men jeg håper du ser tegninga. Har selv fanget flere mus hjemme på denne måten. Works like a charm!
Nå trenger man ikke å lage sin egen musefelle da, om man ikke skal være helt Mcgyver.

Finnes nok av butikker som selger musefeller.
Her er en liten update. Jeg trodde en stund musen hadde forsvunnet, men da jeg kom hjem fra jobb nå nettopp stod den midt på soveromsgulvet mitt. Jeg tok tak i en relativt stor gulvhøytaler og klarte på andre forsøk å trøkke musa paddeflat med den!

Jeg undres over hvor mye gørr og shit det var plass til i en så liten skapning.

Takk for svar alle sammen!
Sist endret av illuSiOn^; 9. august 2011 kl. 23:39.
haha, du har bevist at alt kan brukes som drapsvåken! En høyttaler faktisk