Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2846
Har nylig kjøpt meg ny pc etter ett langt opphold fra egentlig hele dataverden, utennom om det vanlige som å sjekke mail og slike ting som jeg stort sett har gjort på jobb eller på samboeren min sin mini laptop.
Nå som jeg igjen prøver meg på dataverdens med ny pc og spill lurer jeg på hva som er best av nettlesere, vet at dette sikkert kommer til å bli en del svar her med bakgrunn i hver enkelt sin favoritt, men ønsker helst objektive svar.
Jeg har på følelsen av at det er Opera og Firefox som er de to store favorittene blandt brukere, men jeg lurer på hvilken av disse som er best iforhold til mitt bruk. Mitt bruk er ganske basic endå hvertfall, bruker den til e-mail, facebook og forskjellige forumer. Jeg ønsker en rask og god nettleser, med god sikkerhet og som holder vekke pop-ups.

Takker på forhånd for alle gode svare
Opera - überdigg scrolling
Hei.

Jeg må innrømme at dette er min personlige favoritt, men jeg må tillate meg å anbefale Google Chrome som nettleser. Den er elegant, den er enkel og den kan modifiseres og tilrettelegges på de fleste måter. Dessuten er den svært hurtig, og uten å gå nærmere inn på detaljer og informasjon håper jeg du gir denne nettleseren et forsøk.

Last ned her: http://www.google.com/chrome/?hl=no

Edit: Skivefeil.
Sist endret av illuSiOn^; 19. mai 2011 kl. 23:33.
Alexulv's Avatar
Trådstarter
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Hei.

Jeg må innrømme at dette er min personlige favoritt, men jeg må tillate meg å anbefale Google Chrome som nettleser. Den er elegant, den er enkel og den kan modifiseres og tilrettelegges på de fleste måter. Dessuten er den svært hurtig, og uten å gå nærmere inn på detaljer og informasjon håper jeg du gir denne nettleseren et forsøk.

Last ned her: http://www.google.com/chrome/?hl=no

Edit: Skivefeil.
Vis hele sitatet...
Er det mulig å forandre på utseende på denne nettleseren, slik jeg ser det på bilde så faller ikkje helt utseende i smak.
Her kan du endre det simpleste: https://tools.google.com/chrome/intl...mes/index.html

For ytterligere info, bruk Google. Men greia med Google Chrome er at det enkleste er ofte det beste. Designmessig bør det få være som det er.
Nettlesere handler i stor grad om personlig smak, og så lenge du lærer deg en ordentlig og tilpasser den til din bruk spiller det liten rolle om du velger FF, Opera, Chrome eller Safari.

Bruk en dag på hver nettleser så finner du raskt ut hvilken som passer deg best, og drit i personlige anbefalinger da disse ofte er basert på fanboyism. Jeg vil forøvrig anbefale Opera.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
og drit i personlige anbefalinger da disse ofte er basert på fanboyism. Jeg vil forøvrig anbefale Opera.
Vis hele sitatet...
Dobbeltmoralens høyborg?

Drit i personlige anbefalinger, men her er min personlige anbefaling
da må jeg legge en knapp (eller hva det heter) på safari..

veldig bra nettleser

men det er nok mye av det samme på alle sammen.. vet ikke hvor stor eller hvor forskjellen er..
bruker FF og Opera omhverandre

FF
-Rask og god
-Kan få kult design og masse addons

Opera
- Rask
- Inngebygd irc
- Hurtigvalg side som er genial

Begge to er egentlig like greie, men syntes det er kulest design i FF
Chrome
-Rask
-Enkel
-Google
Selv bruker jeg opera og er veldig fornøyd. Leseren er moderne og rask, med et godt design.

Opera har også flere gode funksjoner som kommer godt med i hverdagen, slik som "søkemotor funksjonen".
Dette er en funksjon som gjør det mulig å gi en søkemotor en variabel i adressefeltet.
F.eks: p = http://thepiratebay.org/search/%s/0/0/0 Når jeg nå skriver 'p alice in wonderland' i "
adressefeltet vil opera automatisk gå inn på søkemotoren til piratebay og søke på gitt navn (alice in wonderland).

Med opera så har du også muligheten til å begrense animasjonen og bilder mens man surfer, dette er jo veldig kjekt om du har en dårlig hastighet på internettet og trenger å laste sider raskere.

På den negative siden kan det nevnes at nettleseren er nokså tung. (...vi lever i 2011 - Datamaskiner er kraftige nok til å kjøre en nettleser uten problemer.) Om dette er et problem, så er firefox lettere.
Jeg har skrevet et (litt nasjonalistisk) blogginnlegg for et års tid siden, om hvorfor jeg liker Opera veldig godt, hvor det står litt om funksjoner og fordeler med Opera.

Vil også legge til at Opera Dragonfly er veldig digg hvis man driver med design av websider e.l.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ingen har spurt om Chrome her, folkens...

Jeg har veldig nylig gått over til FF fra å ha brukt Opera i flere år. Opera har: native mouse gestures (krever plugin i FF, men er da også mer konfigurerbart), loader sider på en tilsynelatende raskere måte (vanskelig å sette fingeren på), har en mye bedre måte å takle animasjoner på (GIFs o.l. starter ikke før du scroller til dem eller tabber til dem, noe som gjør det mulig å forhåndslaste dem: dette savner jeg i FF, personlig) og har en innebygget speed dial. (Også mulig i FF - igjen med en extension, igjen mer konfigurerbart.) Opera har også en haug andre klienter for mail, irc, rss, osv. Disse skal jeg ikke uttale meg om, da jeg aldri har brukt dem og synes de er overflødige.

FF har selvfølgelig de fleste extensions (Operas system er nytt, og tilbudet relativt tynt), flere brukere.
Sist endret av robhol; 20. mai 2011 kl. 12:16.
Personlig bruker jeg Opera som main browser (med ca 10 standard tabs oppe), Chrome som standard browser slik at jeg slipper å åpne Opera m/tabs hvis jeg klikker på en link i Skype etc. FF er instalert men brukes egentlig bare til å laste ned youtube videoer etc med et par extensions.

FF har nok det største potensialet til å bli en "ideel" browser med tanke på sikkerhet og finurlige løsninger hvis du gidder legge tid ned i det, hvis ikke så mener jeg Opera er mye mye bedre out of the box.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Google Chrome. Ingenting slår den på hastighet, og stabilitet.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Google Chrome. Ingenting slår den på hastighet, og stabilitet.
Vis hele sitatet...
Selv mener jeg nå at de aller fleste nettleserene jeg har prøvd (av de mest kjente), så er vel ikke stabilitet og hastighet noe problem?
Mener nå at de går like fort hele gjengen, og er like stabile. Eneste forskjellen her må vel være tyngden på selve programmet, hvor også Chrome er en av de tunge.
Som nevt tidligere så er vel dette stort sett kun et spørsmål om smak og behag, funksjoner og design.
Sist endret av Prognisse; 20. mai 2011 kl. 12:47.
Anbefaler chrome

både enkel å bruke, simplistisk design som du endre på etter smag og behag.

Enkleste måten å finne ut hvilken du vil bruke er uansett å prøve de istedet for å høre hva andre syns
shit was so cash
Anda22's Avatar
Liker ikke FF, den er litt for "stiv" og Opera ligner altfor mye på Internet explorer.
Google chrome er til å annbefale, enkelt og snedig design.
Men som sagt, prøv deg fram.
Jeg bruker Chrome til søk, FireFox til viktige sider som skal holdes oppe, og Opera til mobil.
Opera
-Stabilt
-Raskt
-Sexy
-Norskt
Bruker Chrome. Det jeg liker med den er at jeg kan logge inn på min Gmail konto i innstillinger og synkronisere, slik at style, addons osv er lik på alle PCene mine.
Jeg liker også å kunne søke rett fra adresselinja (som sikkert flere nettlesere kan..)
Alexulv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Prognisse Vis innlegg
Selv bruker jeg opera og er veldig fornøyd. Leseren er moderne og rask, med et godt design.

Opera har også flere gode funksjoner som kommer godt med i hverdagen, slik som "søkemotor funksjonen".
Dette er en funksjon som gjør det mulig å gi en søkemotor en variabel i adressefeltet.
F.eks: p = http://thepiratebay.org/search/%s/0/0/0 Når jeg nå skriver 'p alice in wonderland' i "
adressefeltet vil opera automatisk gå inn på søkemotoren til piratebay og søke på gitt navn (alice in wonderland).

Med opera så har du også muligheten til å begrense animasjonen og bilder mens man surfer, dette er jo veldig kjekt om du har en dårlig hastighet på internettet og trenger å laste sider raskere.

På den negative siden kan det nevnes at nettleseren er nokså tung. (...vi lever i 2011 - Datamaskiner er kraftige nok til å kjøre en nettleser uten problemer.) Om dette er et problem, så er firefox lettere.
Vis hele sitatet...

Hvor skriver jeg inn dette med søkingen på piratebay? Hvordan får jeg dette til, det virket ganske handy.
Må si FF her jeg altså. Har en genial funksjonalitet i adressefeltet som gjør at hvis jeg søker etter ting der kommer stort sett det jeg leter etter opp, men hvis det er flere gode muligheter får man opp google. Ikke opplevd at f.eks Opera fikser det like bra.
Også adblock da selvsagt.
Sitat av Alexulv Vis innlegg
Er det mulig å forandre på utseende på denne nettleseren, slik jeg ser det på bilde så faller ikkje helt utseende i smak.
Vis hele sitatet...
Her er min personlige fav
http://sexychromethemes.wordpress.co...k-chick-theme/
http://sexychromethemes.files.wordpress.com/2010/09/rock-chick.jpg
Alexulv's Avatar
Trådstarter
Er denne bare å laste ned eller må den installeres på noen måte?

Jeg klarer ikkje å finne den i Chrome etter at jeg har lastet den ned? noe mer jeg må gjøre etter download?
Superlurker
merulz's Avatar
Det blir vel bare en vanesak etterhvert. Jeg er fullstendig klar over at chrome er raskere og at java fungerer bedre i ff, men jeg sverger til opera uansett. Mouse gestures, mail-klient, snarveier og litt annet snacks er ting jeg tar for gitt, helt til jeg prøver en annen nettleser.

edit: og adblock er bare tull. Besøker du en nettside som overlever pga reklameinntekter blir det litt dumt å nekte dem en inntekt.
Sist endret av merulz; 20. mai 2011 kl. 23:04.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Må nesten anbefale Opera og Chrome..

Opera:
-Elskverdige hurtigvalg
-Musebevegelser *kan ikke leve uten*
-Endre faneplassering --- Mulighet for og sette fanene nedover på venstresiden, genialt om man har 15 faner+
-Kan stable faner --- Det er ikke veldig sjelden jeg har 40 faner, bruker de isteden for bokmerker (a)
-Opera link, endre utsende, pluss mange geniale småting som er innebygd!
- Utrolig stabil, merker ikke forskjell på 10 og 40 faner

Chrome:
-Veldig minimalistisk
-Fungerer alltid
-Rett og slett en rask og grei nettleser..

Firefox: (liker ikke)
-Har mange bra addons med funksjoner du ikke finner i andre nettlesere
-Har et virrvarr av dårlige --- *Opera har alle tingene jeg trenger*
-Liker ikke "feelingen" jeg får når jeg surfer

Stusset faktisk litt på hvorfor jeg bruker Chrome til vanlig nå.. Må være fordi jeg setter opera til og åpne fanene jeg hadde når jeg lukket den, og da går det litt tregt og starte

Edit: Opera har selvfølgelig blokkering av reklame, bare og høyreklikke
Vet at chrome og FF også har det, men da må du styre med og laste ned addon!
Sist endret av Nemizz; 21. mai 2011 kl. 01:46.