Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 3877
I morgen skal jeg på sesjon og i papirene jeg nå fyller ut er det spørsmål om jeg har røyker/brukt stoff. Jeg har røyket hasj hver dag det siste året, å lurer på om foreldre får vite grunnen til at jeg sansyneligvis ikke slipper inn? Er bare 17, å kunne tenke meg å la foreldrene mine tro jeg er uskyldig fram til jeg er myndig:P Inn i militæret vil jeg helst ikke uansett.
Du får se igjennom "Slippe militæret"-trådene og finne en grunn du kan fortelle foreldra dine om.

Alternativt kan du si at du sjekka opp offiseren, og han frika og gav deg en "ikke tjenestedyktig"-lapp.

Om de faktisk får vite resultatet vet jeg ikke.
Sist endret av Makk; 6. mars 2008 kl. 21:43.
Tror det var en tråd som het "Forsvare seg mot forsvaret" eller noe for en stund siden.

Tok litt feil på navnet. Men her er den:
http://freakforum.nu/forum/showthread.php?t=85974
Sist endret av Joken; 6. mars 2008 kl. 21:44.
Da jeg var på sesjon i januar sa offiserene at dersom man var umotivert slapp man mest sannsynlig unna. Hvorvidt dette stemmer i realiteten vet jeg ikke.
neida, foreldrene dine blir ikke å finne ut noen ting.
Men det er ikke alltid legen dimmiterer deg på grunn av hasj, noen sørger heller for dritt tjeneste + jevnlige urinprøver.
Papirene som fylles ut blir lagret på forsvarets datamaskiner, og vist noen skal ha tilgang til de senere, må de ha tillatelse fra deg. Dette brukes stort sett kun når forsvaret går til rettsak mot militærnektere.
Kilden min er ene befalet mitt når jeg var i militæret. Jeg jobbet som sesjonsassistent.
En kamerat av meg som var på sesjon slapp pga at legen mente at ryggen hans kunne skape problemer senere. Kameraten hadde aldri hatt problemer/visste ikke om skavanken engang. Så om du skulle slippe pga hasj så kan du bare si til foreldrene dine at militærlegen oppdaga at du hadde en svak rygg som kunne bli skadet om du måtte i militæret.
Takk for svar. Jeg svarte bare at jeg har prøvd. Er vel det greieste å ikke legge ut om alt. Å skulle jeg kommet inn, må jeg jo bare slutte=)
Sitat av capital_g
Da jeg var på sesjon i januar sa offiserene at dersom man var umotivert slapp man mest sannsynlig unna. Hvorvidt dette stemmer i realiteten vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Det var grunnen til at jeg fikk dimmitere fra rekrutten.
Sitat av capital_g
Da jeg var på sesjon i januar sa offiserene at dersom man var umotivert slapp man mest sannsynlig unna. Hvorvidt dette stemmer i realiteten vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Det var grunnen til at jeg fikk slippe alt sammen.
Ble meldt "Ikke tjenestedyktig" da jeg sa at jeg hadde røyka hasj en gang. De så veldig alvorlig på saken, sa de xD
Har ikke vært der selv, skal i år, men kompisen min var der for et par år siden. Han slapp militæret fordi han sa at han skulle ta steroider i nærmeste fremtid, noe som ikke er ulovlig.
Det er alt som trengs Skal si det samme selv, og om foreldra mine skal vite grunnen til at jeg slapp er det vel bare å si sannheten? Og at det jeg sa var bløff, selvsagt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Litt OT, men hva er straffen for ikke å møte opp på sesjon, bot? Gadd ikke lage en ny tråd om det, så bare spørte på denne.
Ring og be om ny innkalling. gjorde jeg. Er ikke noe vits i og komme seg opp i så mye pes som man får av og nekte. Er jo så sinnsykt lett og komme seg unna når man først har vært der..
Sitat av themoneymaker
Litt OT, men hva er straffen for ikke å møte opp på sesjon, bot? Gadd ikke lage en ny tråd om det, så bare spørte på denne.
Vis hele sitatet...
Her er en liste som punkt for punkt forklarer hva som er konsekvensene av å ignorere en innkalling fra forsvaret:

* Det hele starter med at Vernepliktsverket sender ut en innkalling man må bekrefte at man har fått. Om man lar være å sende inn bekreftelse på mottatt innkalling, vil det sendes en purring til vedkommende.
* Hvis det ikke har kommet noe svar på purringen, kommer politi eller militærpoliti (MP) hjem til vedkommende med innkallingen. Den det gjelder skal da skrive under for å bekrefte innkallingen.
* Om man lar være å møte opp til innrykksdagen blir vedkommende innkalt til politiet til avhør. Hvis vedkommende ikke kan vise til gyldig grunn for fraværet, sendes saken til krigsadvokaten.

Kilde: http://www.mil.no/felles/vpv/start/f...rticleID=94279
Er ikke lurt å spille på hasj-kortet når man har et mangfold av andre grunner man kan bruke for å slippe verneplikt. (se andre threads)
Hvis man gjør det så må det likevel være sagt at Forsvaret har null-toleranse for narkotika, og man vil ganske helt sikkert ikke komme inn.
Hvis man tar med seg narkotika på innrykksdag vil Forsvaret gå videre med saken til politiet og det vil bli konsekvenser.

Edit:
Forresten, å unngå å møte på sesjon forverrer bare situasjonen. Hvis du ikke møter vil du bli "merket", og neste gang du skal møte vil de se at du har historikk avkryssa i papirene. Hvis dette gjentar seg flere ganger vil de begynne å huske navnet ditt, og dette er IKKE bra. Når du møter og hvis legen da er en militærlege vil han nesten garantert sette deg opp på pur faen. (har skjedd flere ganger der jeg jobbet)
Å bli innkalt til innrykk er tusen ganger verre enn å bli innkalt til sesjon. Da har du virkelig kjørt deg fast, og må gjøre mye mer arbeid for å i heletatt ha en sjanse til å komme deg unna.
Sist endret av moocat; 9. april 2008 kl. 19:59.
For kongen og Fedreland?
[COLOR=DarkRed]JEG HAR ET SPØRSMÅL ANG. FORSVARET:[/COLOR]

Dette har jeg alltid lurt på:
Må man inn i forsvaret selv om man studerer ?


Jeg bruker anledningen til et lite & uskyldig sidesprang.
Sist endret av ...|...; 9. april 2008 kl. 20:00.
Sitat av ...|...
Jeg bruker anledningen til et lite & uskyldig sidesprang:
[COLOR=DarkRed]JEG HAR ET SPØRSMÅL ANG. FORSVARET:[/COLOR]

Dette har jeg alltid lurt på:
Må man inn i forsvaret selv om man studerer ?
Vis hele sitatet...
Ja, men du kan få utsettelse.
Sitat av Xeon
Ja, men du kan få utsettelse.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svaret, nå fikk jeg forklaring på et mysterium altså
Har en teori:

Hva hvis man melder seg til siviltjenesten når man er på sesjon, fyller ut papirene og alt der på sesjonen - og når man blir bedt om å poste dette, så sier du at du skal gjøre det, men gjør noe helt annet .

Da vil du vel bli slettet fra forsvarets arkiver, og ei heller registrert i siviltjenesten... ?
Sitat av Matthiesen
Har en teori:

Hva hvis man melder seg til siviltjenesten når man er på sesjon, fyller ut papirene og alt der på sesjonen - og når man blir bedt om å poste dette, så sier du at du skal gjøre det, men gjør noe helt annet .

Da vil du vel bli slettet fra forsvarets arkiver, og ei heller registrert i siviltjenesten... ?
Vis hele sitatet...
Uten å være sikker på fakta her, tviler jeg på det er slik det foregår.
Tipper vernepliktsverket er såpass oppegående at de rapporterer det videre, eller sender skjemaet for deg.
ja, man slipper nok ikke så enkelt unna!
Det enkleste er nok å lyve på seg noen psykiske problemer og litt rusmisbruk.
INGEN har krav på å vite hva du sier under sesjonen. Det eneste er politiet, men ifølge befalet mitt når jeg var i militæret og jobbet som sesjonsassistent, så var de eneste gangene disse papirene hadde blitt brukt, var under rettsaker mot militærnektere.
Jeg vet ikke om jeg ville svart nei til hasj på spørsmål om det. Det første jeg gjorde da jeg kom inn til sesjon var å ta pisse prøve. Å slippe militæret er meget enkelt, si du ikke vil i krig er vel enkleste måten. Mest sannsynelig vil de ikke ta deg inn til siviltjeneste da det er mye styr for de. Om du skaffer deg barn og leilighet må forsvaret betale dette og noe de skjeldent gidder så det kan jo være et annet alternativ.
Sitat av Xeon
Uten å være sikker på fakta her, tviler jeg på det er slik det foregår.
Tipper vernepliktsverket er såpass oppegående at de rapporterer det videre, eller sender skjemaet for deg.
Vis hele sitatet...
Vel, du har tydeligvis ikke satt deg inn i saken. Det er jo nemlig slik at vernepliktsverket ber deg om å poste skjema selv.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg bumper denne tråden, da jeg har et spm om dette. Er innkalt til sesjon på fredag, og da skal jeg jo levere de helsepapirene. Er vel ca 2 mnd siden jeg røyka sist, men etter det jeg har forstått sjekker de ikke etter sånt på sesjon?

Tenkte isåfall jeg skulle skrive nei på at jeg har røyka, da jeg ennå ikke har bestemt meg om jeg vil inn eller ikke.
Bump..

Hva sjekker de etter i tisseprøva? Mener å ha lest et sted at de ikke sjekker etter narkotikum, men vil gjerne ha det bekreftet..
o shit waddup
Da jeg var på sesjon var det ikke noe pissings, selv om jeg fylte ut rusmiddelrekka for alt det var verdt. Jeg fikk gratis baguette, da! Og 70 spenn til tog hjem! Regelverket sier at det ikke er lov å komme påvirket på sesjon, og at det kan forekomme kontroller.

Om du ikke har røyket på 2 mnd vil jeg tørre å påstå at du kan pisse uten bekymringer.
Sist endret av ulldott; 27. mai 2008 kl. 16:50.
Sitat av emphi
Bump..

Hva sjekker de etter i tisseprøva? Mener å ha lest et sted at de ikke sjekker etter narkotikum, men vil gjerne ha det bekreftet..
Vis hele sitatet...
Det er ikke pisseprøve på sesjon lenger.

Matthiesen: Kjenner et par som har gjort det og nå er på sitt andre år uten innkalling. Dog, kan hende de får en smell snart.
Du skal prøve å slippe ved å si at du har røykt hasj? Kan du ikke bare leke retard?
Sitat av Tanguhi
Du skal prøve å slippe ved å si at du har røykt hasj? Kan du ikke bare leke retard?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke bestemt meg enda for om jeg ønsker å dra i militæret, og planen er uansett å ikke opplyse om at jeg har røyka.
o shit waddup
Sitat av Tanguhi
Du skal prøve å slippe ved å si at du har røykt hasj? Kan du ikke bare leke retard?
Vis hele sitatet...
Sånn sett fra et realistisk og ikke-idiotisk perspektiv er det vel merkbart enklere å skrive "cannabis" i et felt enn å overbevise sesjonslegen om at man er mentalt handicappet.
Sist endret av ulldott; 27. mai 2008 kl. 18:36.
Jeg har vært i forsvaret i nesten ni mnd nå uten å ha tatt en eneste pisseprøve, jeg har dog tatt ett par blodprøver. Men det er uansett ingen pissing på sesjon.
Jeg ble innkalt selv om jeg sa jeg hadde røyka hasj. Han spurte om jeg var ferdig med det og jeg løy å sa ja.

Men la oss si at de finner ut at jeg røyker mens jeg er inne. Vil en eventuell arbeidsgiver ha mulighet til og finne ut hvorfor jeg ble kick ut da?
Jeg ble stemplet tjenesteudyktig, grunnen var at jeg studerte og sa at jeg hadde liten innteresse av å være i militæret.

+ en liten løgn om å være sengevæter. folk kan si hva de vil, men det fungerte det er jeg evig glad for
▼ ... noen uker senere ... ▼
Slapp unna forsvaret idag jeg også, 9 timer med poker rett før sesjon, for å så si at man sliter med kroniske søvnproblemer...
hehe denne tråden bringer gode minner tilbake. Nå er det som sagt mange år siden jeg var på sesjon, og har også forandret livsstilen min siden den gang. Men kan kort forklare min opplevese i Forsvaret.

Jeg røykte daglig mye når det var klar for sesjon. Jeg satt oppe hele natten før sesjon med kompis , røykte og spilte pc spill. Sov 1 time før jeg tok bussen ned. Sliten som en bare det. Scoret bra på testene, pisset ( men var ikke drog test sånn PH verdi papir test ting ) Sa ingenting om røykevanene mine. Krysset av nei på alt. Selv om det ikke var sant.

Så fikk jeg mycoplasma på lungene mine, en eller annen idiot som smittet hele vennekretsen vår. Jeg gikk med denne bakterien i lungene mine veldig lenge uten å vite at jeg hadde det. Fikk diagnose, kur og ble frisk. Men evalens tiden fra mycoplasma er 4 mnd. Dvs i disse 4 mnd yter du dårligere fysiskt og psykiskt enn normalen din. Og det var i mnd 3 av evalensen jeg ble sendt opp til nord norge. Sa først til legel på Gardermoen at jeg er syk og ikke vil , vil heller hjem å bli frisk så kan jeg bli kalt inn på nytt. Men nei nei sier legen der, du skal opp.
Og inn i Bombeflyet som var en helvetes flytur med motor during ut av en annen verden. Endelig fremme. Og tenker jeg tester det å være her da. Men fant raskt ut at her orker jeg ikke være. gikk til lege dag nr 2. Snakket om min mycoplasma. Han ser på meg og jeg ser litt syk ut. For jeg med vilje nektet å sove slik at jeg så ekstra sliten ut.
Jeg fikk tilbud om å få "lettere" tjeneste pga mycoplasmaen. Dette nektet jeg ( og bør også dere andre om dere får tilbudet , og ikke vil være der ) Mitt argument var at jeg vil ikke bli sett på som "spesiell" og vil ha lik behandling som alle andre.
Dermed konkluderte legen at jeg er Midlertidlig utjeneste dyktig, jeg blir sendt hjem etter 5 døgn i militæret med penger i lommene 70,- pr dag , ikke mye , men penger.. hehe. Og skulle få innklasese igjen om 6 mdner.

Og hjemme begynner jeg å klekke ut en plan på å slippe militæret.. Men 2 mnder etter jeg kom hjem fikk jeg brev i posten. Pga dårlig "råd" i forsvaret har vi desverre ikke mulighet til å kalle deg inn igjen til førstegangs tjeneste. Men hvis du ønsker kan du søke om å få komme inn igjen. Noe som jeg lett ikke gjorde.

Men vil også nevne en ting til dette med cannabis, da vi kom frem på leiren ble alle bagger sjekket av hunder. Og min sekk ble plukket ut og ransakt. Men var ikke noe i denne, hadde brukt den til å frakt røyke utstyr som gav fra seg lukt. Ble spurt om jeg røykte , jeg svarer nei. og ikke noe mer styr der. Mens alle de andre som kom som svarte de hadde røykt måtte avlevere pisseprøve. Og på de som det slo ut på , fikk de bot og prikk på bladet. I tillegg måtte alle de som ble tatt , avlevere pisseprøve etter hver perm de var på. Og slo det ut fikk de bot og ny prikk.

SÅ tenk deg nøye gjennom om du vil spille hasj kortet eller ikke. Det kan svi deg noe sårt i ræva.
Kommer du i militæret nå å pisser "skjeivt" på den pisseprøven så blir du kasta ut av militæret og dimmer på dagen. Det er ihvertfall sånn oppe i bardufoss her, var faktisk en i kompaniet mitt som ble dimmet på dagen etter de har analysert pisseprøven hans rett før juletider.
Sitat av suspekt
En kamerat av meg som var på sesjon slapp pga at legen mente at ryggen hans kunne skape problemer senere. Kameraten hadde aldri hatt problemer/visste ikke om skavanken engang. Så om du skulle slippe pga hasj så kan du bare si til foreldrene dine at militærlegen oppdaga at du hadde en svak rygg som kunne bli skadet om du måtte i militæret.
Vis hele sitatet...
Faen.. Kjenner jeg deg?

Var først til testing hos legen, som mente jeg hadde skeiv rygg. Aldri hatt noen problemer. Han spurte også om jeg hadde lyst til å dra inn, noe jeg ikke hadde. Dermed slapp jeg unna alt. Er fryktelig glad for det nå som "alle" andre er inne og sliter hodet av seg, mens jeg er hjemme og tjener penger.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg sa jeg ikke likte tanken på å ikke ha mulighet på privatliv. alltid ha mennesker rundt seg 24/7. strøk dermed på mental helse, og ble erklært "ikke tjenstedyktig". Det var sant det jeg sa, men jeg lider jo ikke av noen sinnslidelse for det? hvis dette får følger for meg senere, blir jeg gal. noen som vet om universiteter, forsikringsselskaper osv kan holde dette mot meg senere?? dette ble jo sagt i fortrolighet, og jeg har vanskelig for å tro at folk må lyve om problemene sine på sesjon for å ikke ødelegge mulighetene sine?
Sitat av Toromann Vis innlegg
Jeg sa jeg ikke likte tanken på å ikke ha mulighet på privatliv. alltid ha mennesker rundt seg 24/7. strøk dermed på mental helse, og ble erklært "ikke tjenstedyktig". Det var sant det jeg sa, men jeg lider jo ikke av noen sinnslidelse for det? hvis dette får følger for meg senere, blir jeg gal. noen som vet om universiteter, forsikringsselskaper osv kan holde dette mot meg senere?? dette ble jo sagt i fortrolighet, og jeg har vanskelig for å tro at folk må lyve om problemene sine på sesjon for å ikke ødelegge mulighetene sine?
Vis hele sitatet...
for å si det enkelt.

Militær cv, militær helseprofil osv

Dette skal ikke ha noe konsekvens for deg, med mindre du vil jobbe i stillinger som krever at du er over visse krav. Ta eks politiet som ett eksempel. De bruker de samme satsene som forsvaret. 6 eller under på noen av punktene så er du ikke tjenestedyktig som feltsoldat eller politi. Da er det nærmeste du kommer reiseansvarlig i forsvaret/politiet og enkelte kontorjobber.


Ut fra de du sier har du ikke sakt noe feil. Du sier det mange andre også føler, at du ikke vil få nok privatliv, dette er kanskje en av de største "problemene" for forsvaret. Men du skal også huske det at forsvaret har for mange soldater, de har ikke plass til å ta inn flere, men de har mangel på gardister. så forsvaret blir mer oppmerksom på hvem de ønkser å ha, fordi nå er det kamp om plassene, Da gidder de ikke kaste bort disse plassene til umotiverte folk i samme grad som før.

Ikke uroe deg du.... VELDIG mange drar fra sesjon med akkurat samme resultat som deg og du var bare ærlig. Skulle det på noenmåte dukke opp i forbindelse med jobb elns, så vær ærlig om det, jeg er sikker på at de forstår. Men sant skal sies, Arbeidsgivere setter veldig pris på at folk har verdt i forsvaret.
Sist endret av Rammlied; 14. april 2011 kl. 04:24.
har flere kompiser som har brukt sosial angst kortet med succes.
ikke noe stas og ha en slik en vandrende rundt med gevær på ryggen

2 av de tenkte det var verdt ett forsøk, og kom opp til så langt nord du kommer(husker ikke navnet)
og fant ut etter 1-2 timer att detta ikke var noe for dem, og vips 5 timer seinere satt de på flyet nedover igjen.
Beethoven på crack
Shitfaced3207's Avatar
Sitat av ulldott Vis innlegg
Da jeg var på sesjon var det ikke noe pissings, selv om jeg fylte ut rusmiddelrekka for alt det var verdt. Jeg fikk gratis baguette, da! Og 70 spenn til tog hjem! Regelverket sier at det ikke er lov å komme påvirket på sesjon, og at det kan forekomme kontroller.

Om du ikke har røyket på 2 mnd vil jeg tørre å påstå at du kan pisse uten bekymringer.
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på forbrenning og fettprosent i kroppen. En kompis av meg pissa skittent i 3 måneder etter at han begynte på avrusning, så det er ingen garanti for at du er clean.