Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 635
Har et script som sender informasjonen som folk skriver inn i utfyllingsboksene til meg på mail. Men jeg lurte på hvordan man lager det sånn at man får en alert melding opp når man ikke har fylt ut alt. Sikkert enkelt for dere proffe, men vansklig nok for meg!

Kode

<script>alert("Dette er en melding");</script>
Om du bruker php til å sjekke om feltet er fylt ut, kan du bruke den slik:

Kode

<?php
if (empty($Var))
{
    echo '<script>alert("Du må fylle ut variabelen");</script>';
}
?>
zorro's Avatar
Trådstarter
Men <script>alert("Dette er en melding");</script> kommer vel bare når de ikke har fylt ut alle boksene og trykker på OK knappen?
Den kommer der du ber den om å være...
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av ma10as
Den kommer der du ber den om å være...
Vis hele sitatet...
Word.

Hvis du legger inn koden til ma10as på samme side som formen ligger på og legger til en submit-sjekk (som altså sjekker om du faktisk trykket submit-knappen):

Kode

if ($submit) {
if (empty($Var))
{
    echo '<script>alert("Du må fylle ut variabelen");</script>';
} 
}
Jeg tipper du bruker et form for å sende eposten, så koden din bør kanskje være noe à la dette:

Kode

if ($submit) {
if (empty($navn) && empty($telefonnummer))
{
    echo '<script>alert("Du må fylle ut alle feltene for å sende inn skjemaet");</script>';
} 
}
I realiteten gjør de akkurat det samme.
Hvis brukeren derimot har fyllt ut alt så legger du bare inn en redirect:
[/code]
Jeg tipper du bruker et form for å sende eposten, så koden din bør kanskje være noe à la dette:

Kode

if ($submit) {
if (empty($navn) && empty($telefonnummer))
{
    echo '<script>alert("Du må fylle ut alle feltene for å sende inn skjemaet");</script>';
} else {
*/ sett inn kode for redirect til den siden du vil her */
}
}
EDIT: Hvis du bruker form så må du selvsagt sette action til den siden formen er på. Slik ca: <form action="siden dette er skrevet på.html">
Sist endret av Moff; 26. mai 2007 kl. 14:58.
Noen feil her. Du kan ikke bruke and (&&) for å sjekke at alle feltene er fylt ut. Du må bruke or (||).

Ser du bruker $submit, for å gjøre det klart, må trådstarter definere denne som $_POST['submit'], ellers fungerer det ikke om REGISTRER_GLOBALS er av.
Sist endret av ma10as; 26. mai 2007 kl. 15:54.
zorro's Avatar
Trådstarter
takk, fikk det til nå.
Pirke, pirke:

Du må definere «type» iht. W3s standarder dersom du bruker XHTML.

Kode

<script type="text/javascript">
Sist endret av Exmagician; 28. mai 2007 kl. 15:40.