Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2121
Ridder av 1. klasse
Hei

Sitter her med 2stk harddisker, som har stått i en stasjonær PC. Den stasjonære PCen som diskene kommer fra er ødelagt, det vil si strømforsyningen er ødelagt.

Tenkte derfor at jeg skulle sette diskene inn i et ekstern harddisk kabinett, slik at jeg kunne hente ut dataene på de, men er her problemene starter...

Få bare beskjed om at diskene må formateres, før de kan brukes... Får samme beskjed på begge diskene. Har også prøvd å sette diskene inn i en stasjonær PC, men får bare beskjed om at de må formateres...

Har gjort dette mange ganger tidligere, med andre disker og det har aldri vært noe problem...

Det skal også sies at diskene har stått i en Dell maskin, virker nesten som at det er noe spesielt med de? At de bare virker i Dell maskiner?
Husker jeg også fikk problemer, når jeg prøvde å speile diskene for å lage backup av de. Virker nesten som at de er "låst" på en måte... Fikk aldri til å speile de...
Det ligger windows xp på den ene disken, den andre er bare en slave disk.

Noen som har en løsning på hvordan jeg kan få ut filene på diskene?
Prøv å boot i ubuntu, har brukt det før for å tvinge diskene til å "mounte" selv med "bad sectors".

Live ubuntu cd/dvd/usb-minnepenn kan du lage gratis og kjøre uten å installere ubuntu, kun kjøre fra cd/dvd/usb-minnepenn ved å velge "try ubuntu without installing".
Ridder av 1. klasse
Trådstarter
De burde jeg ha tenkt på! Skal ta og prøve de på ubuntu, og se om jeg får kontakt med de da.
Om du får kontakt med diskene, ville jeg klonet diskene og jobbet med innholdet fra den klonede filen.

Les svaret fra pidosaurus her:

Access or recover files from Apple hdd with bad S.M.A.R.T. and 05-reallocating sector bad
Ridder av 1. klasse
Trådstarter
Har prøvd å åpne diskene i ubuntu nå, men når jeg prøver å mounte de, får jeg denne beskjeden:
unknown filesystem type 'isw_raid_member'
Vis hele sitatet...
Ut i fra det jeg kan se, ser det ut som at diskene har stått i en eller annen form for raid...
Så er litt redd for at diskene kan være fucked, siden jeg har prøvd å starte en og en... Var ikke klar over at de har stått i raid...

Prøvde å åpne diskene ut i fra denne metoden, men det gikk heller ikke, fikk bare beskjed om at det ikke så ut som at diskene hadde "superblocks"...

Så vet ikke om det finnes en lur måte å komme seg inn på diskene?...
Lass oss bare håpe for din del at RAIDet ikke var kryptert. Hvor ødelagt er den gamle PCen? Kan du ha diskene i den og boote fra Ubuntu?
Ridder av 1. klasse
Trådstarter
Må helt ærlig innrømme at jeg ikke lengre, er så sikker på om diskene har stått i raid.
PCen/diskene tilhører min far og han har ingen ide om de har stått i raid.
Er en PC han har kjøpt gjennom jobben (PC deal opplegg), for ca 10år siden...

Strømforsyningen er defekt, er snakk om en gammel Dell XPS Desktop... Med en meget spesiell strømforsyning, så har ikke noe som passer...
Hører også med til historen, at det var torden og lyn som tok strømforsyingen, men har en følelsen av at det var mer som fikk juling også...

Har brukt et program som heter R-studio, til å få kontakt med diskene. Har skannet i R-Studio og laget et image av diskene. R-studio kan opprette virtuelle software raid, slik at du kan putte diskene inn i raid, før du begynner å jobbe med de. Har prøvd å gjøre det, men får beskjed om at diskene ikke har stått i raid. Har derfor skannet diskene på vanlig måte og opprettet image av de.

Jobber nå med å gjennskape data, men tar jo år.... (5 dager, ved et forsøk pr sector?)
Diskene er tydeligvis ganske herpet, mange sectorer som er ødelagt... Men har faktisk fått ut noe data, som fortsatt er inntakt. Ser ikke ut til at jeg klarer å gjennskape så mange dokumenter i formater som .doc, .xls, .pdf, ppt, osv. Noen få dokumenter virker, men veldig mange er korrupt.

Når det gjelder bilder, så har jeg klart å gjennskape endel, men er en god del bilder som har blitt litt "forskjøvet"...



Slik ser endel bilder ut, men ser jo fortsatt at det er en kake...

En runde i photoshop, så er bildene god som ny! :P
Sist endret av Mchjort; 11. mars 2015 kl. 00:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fix your Corrupted JPEG Photos!

Både JPEGsnoop og Bad Peggy sier bildet ditt har "missing EOI".

https://coderslagoon.com/#badpeggy

http://www.impulseadventure.com/photo/jpeg-snoop.html

Prøvde å bruke både "force" og "ignore" EOI med JPEGsnoop, men det funka ikke

Finnes kanskje programmer som kan fikse denne feilen automatisk, ellers finnes det manuelle metoder.
F.eks. som i denne saken: Fix corrupted JPEGs made by the Samsung Galaxy S2

Det er kanskje en egen pointer for bilder tatt med kameraet som har laget det bildet?