Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1638
Leter etter grunnen til at pc'n er blitt treig selv etter formatering av HD og nyinstalasjon av windows.
Har kjørt HD tune og lurer på om alt ser greit ut her eller er disken for treig/gammel? Den er 8år gammel.

http://s15.postimg.org/5kpjtls7v/image.jpg
Det ser greit ut men ville anbefalt deg å kjøpe en ny uansett Btw det er hdd != hd
Greit da er det bestilt ny. Samsung 850 EVO 250GB SSD
Du kommer ikke til å angre byttet selv fra hdd til ssd føles litt som dataen er på speed
Sitat av projectnpm Vis innlegg
Greit da er det bestilt ny. Samsung 850 EVO 250GB SSD
Vis hele sitatet...
Godt valg, har ikke erfart annet enn solid ytelse av Samsung sine SSD'er. I tilegg er den nok i hvert fall 8 ganger raskere enn hva du har fra før, så du bør merke en ganske stor forskjell.
8 år er gammelt.
Omtrent 10% av harddisken er reservert til intern remapping.
Normalt vil en harddisk bli langsomt treigere inntil reservert plass på harddisk er oppbrukt og det er tid for å skifte
Sist endret av Jim114; 3. mars 2015 kl. 17:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Omtrent 10% av harddisken er reservert til intern remapping.
Normalt vil en harddisk bli langsomt treigere inntil reservert plass på harddisk er oppbrukt og det er tid for å skifte
Vis hele sitatet...
Kilde takk.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Den greieste måten å se tilstanden på en disk er å sjekke S.M.A.R.T attributtene.
Alder i seg selv behøver ikke å si så mye, det avhenger av bruken.
Jeg har disker i RAID som står på døgnet rundt og dermed slites ganske fort, men jeg også andre disker som er eldre men fortsatt i god stand på grunn av lite bruk.
Sist endret av datagutten; 3. mars 2015 kl. 18:01.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Den greieste måten å se tilstanden på en disk er å sjekke S.M.A.R.T attributtene.
Alder i seg selv behøver ikke å si så mye, det avhenger av bruken.
Jeg har disker i RAID som står på døgnet rundt og dermed slites ganske fort, men jeg også andre disker som er eldre men fortsatt i god stand på grunn av lite bruk.
Vis hele sitatet...
Hvordan sjekker jeg det?
Ved å bruke programmet HD Tune Pro 5.50... (Sjekk bildet i første posten din..) Du leser ut SMART data under det røde korset (Health)..
Sist endret av woff; 3. mars 2015 kl. 20:15.
Bare kjøp en SSD - ihvertfall en til å kjøre OS og de 2-3 spillene du spiller mest. Snurredisk er historie.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Snurredisk er historie.
Vis hele sitatet...
Jaha? Jeg har over 14 TB i min pc.. Erstatte disse harddiskene med SSD er iallefall HISTORIE!
Hvordan ser det ut?
http://s17.postimg.org/9th38ek0f/image.jpg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av projectnpm Vis innlegg
Hvordan ser det ut?
Vis hele sitatet...
SMART-verdier er ikkje veldig nyttig å sjå på som oneshot. Det er betre å ha programvare som samanliknar verdiar over tid, og gir alarm om ein verdi brått endrer seg meir enn normalt.

Wikipedia har litt info om emnet.
https://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.
Sist endret av vidarlo; 3. mars 2015 kl. 20:46. Grunn: treng ikkje sitere bildet
Den nye HDD er helt rå men da har jeg et annet problem.
Jeg skulle gjerne brukt den gamle hdd også i pc men da må jeg velge imellom den og dvdspillern. Hvordan får jeg plass til mere SATA?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha