Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 714
Jobbet med litt kode, og har støtt på et problem.

Kode

                 <table class=hovedmeny-knapper><tr><b>
                       <a href="index.php"><td>logg inn</td></a>
                       <a href="index.php?meny=registrer"><td class="hovedmeny-knapp">opprett bruker</td></a> 
                       <a href="index.php?meny=regler"><td class="hovedmeny-knapp">regelverk</td></a>
                       <a href="index.php?meny=om"><td>om <i>Test</i></td></a></b></tr>
                 </table>
Koden ovenfor vil i normalt tilfelle lage fire lenker, noe den gjør i en stabil nettleser som IE. Derimot skjer ikke dette i Opera eller FF - skrifta dukker opp, men er ikke klikkbar. Hvorfor? CSS-koden for hovedmeny-knapper er som følger:

Kode

table.hovedmeny-knapper{
                        border-top: 1px solid black;
                        border-collapse: collapse;
                        text-align: center;
	                background: #464646;
                        width: 100%;
}

.hovedmeny-knapper td{
                      width: 25%;
}

.hovedmeny-knapper a:link{
                          text-decoration: none;
                          color: #CAC000;
}

.hovedmeny-knapper a:active{
                            text-decoration: none;
                            color: #AAA21C;
}

.hovedmeny-knapper a:visited{
                            text-decoration: none;
                            color: #AAA21C;
}

.hovedmeny-knapper td:hover{
	                    background: #20A040;
}

table.hovedmeny-knapper td.hovedmeny-knapp{
                                           border-left: 1px solid black;
                                           border-right: 1px solid black;                                      
}
Hjelp er trivelig!
Har du et eksempel liggende online?

Og vær så snill og ikke si at IE er en stabil nettleser imens opera eller FF ikke er det. Jobb ut i fra firefox når du jobber, ettersom den faktisk følger standarder vanlig vis, noe IE har en vane for å ikke gjøre. I tillegg, anbefaler jeg å bruke lister i stedenfor tabeller til menyer. Gode eksempler på dette er her: http://css.maxdesign.com.au/
Dette skjer fordi du det du skriver ikke er gyldig html for 5 øre. inline-elementer som <a> og <b> skal ikke inneholde blokk-elementer som <td> etc.

dette fungerer i IE fordi nettleseren tolker koden din grisete og prøver å gjøre et vagt forsøk på å vise det riktig istedet for å bare forkaste alt som er åpenlyst feil
Kyrios's Avatar
Trådstarter
Sitat av moridin Vis innlegg
Dette skjer fordi du det du skriver ikke er gyldig html for 5 øre. inline-elementer som <a> og <b> skal ikke inneholde blokk-elementer som <td> etc.

dette fungerer i IE fordi nettleseren tolker koden din grisete og prøver å gjøre et vagt forsøk på å vise det riktig istedet for å bare forkaste alt som er åpenlyst feil
Vis hele sitatet...
Det var jo... Innlysende. Problemet nå blir jo hvordan jeg kan gjøre et blokkelement til en lenke, når jeg ikke får plassere den i en <a>-tag.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
<td><a href="index.php">logg inn</a></td> ?
Tatt etter eksempel fra denne siden, så tok jeg meg den frihet å gjøre om mye av tabellsølet ditt til div og lister, så ser du hvordan det skal gjøres. Bruk firebug for å ferdigstille, jeg gjorde det grovt og fort. Værsågod!

HTML Markup:

Kode

<div id="navcontainer">
<ul id="navlist">
<li><a href="#" id="current">logg inn</a></li>
<li class="hovedmeny-knapp"><a href="#">opprett bruker</a></li>
<li class="hovedmeny-knapp"><a href="#">regelverk</a></li>
<li><a href="#">om test</a></li>
<li><a href="#">Item five</a></li>
</ul>
</div>
CSS:

Kode

#navcontainer ul
{
padding-left: 0;
margin-left: 0;
background-color: #464646;
color: White;
float: left;
width: 100%;
font-family: arial, helvetica, sans-serif;
}

#navcontainer ul li { display: inline; }

#navcontainer ul li a
{
padding: 0.2em 1em;
background-color: #464646;
color: White;
text-decoration: none;
float: left;
border-right: 1px solid #fff;
width: 15%;
}

#navcontainer ul li a:hover
{
background-color: #20A040;
color: #fff;
}
Dette er nok en sak for minimantraet mitt: Med en gang HTML eller CSS oppfører seg på en måte jeg ikke skjønner, validerer jeg siden. Da hadde validatoren påpekt feilen med en gang.