Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3537
Hei, bare lurer på om det er mulig å få noen innspill på noe jeg tenker å lage.
Jeg kan trenge litt forskjellig ting også som kan peke meg i riktig retning etterhvert, mulig at noen har diverse ting man ikke trenger osv.
Planen er i hvertfall å lage en drone.
Jeg vet at jeg vil trenge propeller som er minst 43.18 centimeter i lengde.
Det jeg har tilgang på, er flere dynamoer som muligens kan gjøre litt nytte for seg, men dette vil også kreve litt strøm og noe som tåler den spenningen som vil gå til disse dynamoene.
Jeg har såvidt sett innom ESC for scooter, men vet ikke om det er nok, det skal jo tross alt tåle en del spenning.
Noen her som har vært litt i gamet på dette før, som har litt erfaring osv?
Sist endret av zerogravity; 6. juli 2016 kl. 12:38.
Hvordan har du kommet frem til 43,18cm? Det er brutalt stort
Og med dynamo, så mener du motor? Eller?
Trådstarter
16 0
Det skal være stort ja, tanken er å løfte 100 kilo uten problem.
Og dynamo som motor, det er riktig.
Lurer på hvor mye kraft den kan klare å levere ut, det må sjekkes.
Jeg tror du blander litt begrep her. En dynamo er ingen motor. En dynamo genererer strøm ved hjelp av motorkraft.

Motoren kan enten være en brennstoff motor, eller en elektrisk motor.

Det trengs mer info om hva konkret du må ha ut av den.

Du har nevnt hvor mye den må løfte, men ingenting om flytid, distanse, muligheter for styring. etc.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva slags dynamo er det...?

Sånn generelt sett så er quadcopter-motorer litt unike, ettersom dei er plassert i ein svært kraftig luftstraum, og aukar du effekten auker du og kjølinga. Mange andre elmotorer har komparativt elendig effekt/masse-forhold.

I tillegg snakker du om store effekter for å løfte 100kg. Litt googling tilseier 100W/kg som peikepinn for quadcopter for hover. Det skalerer neppe lineært, men bør gi ein peikepinn om størrelsesorden: 10kW. Eller 2.5kW frå kvar, om du har fire av dei. Ikkje avskrekkande, men det er altså antakeleg rett størelsesorden for hover...
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvis du tenker å løfte rundt 100kg så må det endel kraft til. Colinfurze laget en hoverbike som såvidt klarte å lette fra bakken med colin på(75kg). Og du ser hvor store motorer han bruker.
Ang propell, så er dette helt irrelevant så lenge du ikke vet hvor mange blader, hvor stor motor, eller hvor mange motorer du tenker på å ha.
Husk at det er mye krefter involvert, nok til å lage kjøttdeig av deg.

Spør du meg så vil jeg si du bør begynne litt mindre, da for å forstå dynamikken og hvordan det funker i praksis, da ser du hvor mye krefter som trengs på en nokså liten drone.
jeg antar at den skal være fjernstyrt?? Hvor får du propell str din utifra? Har du tenkt på quad, altså 4 propeller? Du må ha en gyro som blir satt opp i samarbeid med regulatoren din,, får å få den stabil, og det er ikke bare bare å sette opp på en hjemmelaget drone.. Du snakker om dynamoer ?? Er dette får lading? Trenger litt mer info får å hjelpe deg videre. :-) mvh
Overskuddsmateriell
En så kraftig drone krever ganske mye planlegging. Om tallene til vidardo stemmer så snakker vi her så må du også huske å legge til egenvekten til dronen også.

Om det er en bemannet drone som er planen her bør du se denne videoen
https://www.youtube.com/watch?v=tthJ0gRehXQ

Ellers kan du også sikkert hente noen gode tips fra denne karen. Mener å huske han har 75kg løft.

Anngående Colinfurze så tviler jeg på at det vi fikk se på videoen er hva den saken greier, det er mer hva han tørr.