Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4230
Hei der!
Jeg har laget en liten rap låt med en acapella jeg fant på looperman.com, (dvs. beaten er min) og tenkte på om det var noen her som ville sjekke ut låta og komme med noe feedback på hva som var bra og hva som kunne vært gjort bedre. Jeg er ganske fersk på det med musikk og musikkproduksjon, så ikke forvent noen syk Tech N9ne eller Hopsin lignende greie
https://soundcloud.com/droideex/keep-em-lookin
Hørtes ut som en som snakket på en crappy action-vhs fra åttitallet.
Du må øve mer på flowen din for det der falt ikke inn under definisjonen rap.
dronepungen, acapella betyr "Vocal music without instruments". Altså selve "rappinga" har han funnet på nettet. Beaten er hans.

Når det er sagt, så må jeg henge meg på kritikken. Dette er jo ikke i sync i hele tatt. Høres ut som rappinga går i en helt annen bpm enn beaten. Synes heller ikke beaten var så veeldig imponerende heller, men nå skal jo hiphop-beats være litt nedstrippa.
Tror du må jobbe litt mer med denne. Første oppgave blir å sync'e vokalen bedre.
Lykke til!
Sist endret av Deftinwolf; 19. januar 2016 kl. 09:34.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er litt som en nybegynnertrommis, takten er ikke jevn og du stresser for mye for å få inn flere ord på hver takt.

Slapp av... la teksten rulle av tunga, i starten er det ofte bedre å ta seg en pust enn å stresse inn mer i en gitt takt, dette går for gitarspilling, trommer, alt.
Igjen, Dodecha, det er ikke TS som rapper. Rappen er et acapella-spor som han fant på nettet. BEATEN har han laget og deretter lagt vokal-sporet over. Så ingen vits i å kritisere rappinga.. Synkroniseringa derimot er kritikkverdig
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Da har jeg missforstått hele greia, beklager!
Nå hørte jeg på vanvittig dårlig høytalere, så det kan hende jeg tar feil, men det høres ut som om det ikke er noe annet en beaten? Ikke en basslinje, ikke noe sampling, ingenting? Som Deft sier så er det ofte at hip-hop beats er nedstrippet, men det her er bare å ta den logikken for langt. Du må ha noe, det her blir for tomt og kjedelig. I tillegg er synken litt off, som andre sier, og beaten i seg selv er egentlig ganske tam. Ikke aggresivt dårlig eller noe, bare litt midt på treet. Og uten noe annet der til å redde den så blir hele greia litt kjedelig.

Hvis du virkelig vil bli god på hiphop produksjon er det minst like viktig å mestre sampling eller en synth, eller helst begge deler. Jeg vil også anbefale deg å investere i en samplepack med noe hip-hop perkusjon. Det er en helt egen feel på de som er utrolig vanskelig å gjenskape.
Slett det og begynn på nytt. Eller kjøp deg keyboard eller gitar.'

Vil du ha inspirasjon, lytt til hva kvamkollektivet produserer!
Sist endret av TrippyKing; 19. januar 2016 kl. 12:11.
droidex's Avatar
Trådstarter
49 0
Sitat av Lonely Robot Vis innlegg
Nå hørte jeg på vanvittig dårlig høytalere, så det kan hende jeg tar feil, men det høres ut som om det ikke er noe annet en beaten?
Vis hele sitatet...
Det stemmer at det ikke er noe annet enn bare beaten, det er kun to forskjellige presets på FPC Kit i FL Studio, noe som egentlig blir veldig spinkelt, men ja..

Ellers, takker for tilbakemelding, de er notert Tok meg maks en og en halv time å smekke låta i hop så bør ikke være perfekt for å si det sånn. Har merket selv at sync`en er langt fra bra. :P Men, som nevnt, er ganske fersk på FL Studio, har lekt litt med drag&drop i Magix Music Maker 2015.

Sitat av Lonely Robot Vis innlegg
Hvis du virkelig vil bli god på hiphop produksjon er det minst like viktig å mestre sampling eller en synth, eller helst begge deler. Jeg vil også anbefale deg å investere i en samplepack med noe hip-hop perkusjon. Det er en helt egen feel på de som er utrolig vanskelig å gjenskape.
Vis hele sitatet...
Har lekt litt med forskjellige synths av de som ligger inne i FL Studio Producer Edition, men er ikke kommet langt, fordi jeg har fokusert mer på det å få til selve beaten først. Er fortsatt ikke helt fornøyd med beaten på den jeg la ut nå på SoundCloud.
Sist endret av droidex; 19. januar 2016 kl. 15:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ble litt tynn den beaten da, Men du klarer sikkert å koke opp noe bra visst du bare jobber på! lykke til!
Det blir som å servere saus og spørre om kjøttkakene er gode. Du har laget en enkel slags trommerytme. Svært simpelt. Du må komme med noe minst ti ganger bedre for å i det heletatt bli respektert som artist spør du meg.
Sist endret av TrippyKing; 19. januar 2016 kl. 21:21.
droidex's Avatar
Trådstarter
49 0
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Det blir som å servere saus og spørre om kjøttkakene er gode.
Vis hele sitatet...
Haha, ser den, den er veldig tynn, men fortsatt tror jeg det er noe av det beste jeg har laget. Det må være den eller 2pac låta som ligger på soundcloud accounten min. Som tidligere nevnt så brukte jeg ikke spesielt mye tid på denne, og stresset med å få lagt den ut på soundcloud, aner ikke hvorfor.

Sitat av dalken Vis innlegg
Men du klarer sikkert å koke opp noe bra visst du bare jobber på! lykke til!
Vis hele sitatet...
Takker så mye, setter pris på det Skal sette meg mer inn i FL Studio og noen av synthene som er der. Evt kjøpe flere.

Er klar over at den ble litt tynn, og har dårlig sync, men det får ligge, holder på med noe nytt så får se om jeg kommer tilbake til denne litt senere
Sist endret av droidex; 19. januar 2016 kl. 21:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av droidex Vis innlegg
Haha, ser den, den er veldig tynn, men fortsatt tror jeg det er noe av det beste jeg har laget. Det må være den eller 2pac låta som ligger på soundcloud accounten min. Som tidligere nevnt så brukte jeg ikke spesielt mye tid på denne, og stresset med å få lagt den ut på soundcloud, aner ikke hvorfor.
Vis hele sitatet...
Skrev litt drittsekkaktig til deg uten særlig grunn, beklager. Har sjekket mer av soundclouden din og du er et halvt hakk bedre enn jeg trodde. Men det er mulig du er mer musikalsk enn meg slik at jeg ikke ser potensialet i beaten. Men synes ærlig talt det er dritt sånn som det er nå
Sist endret av TrippyKing; 19. januar 2016 kl. 22:04.
droidex's Avatar
Trådstarter
49 0
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Skrev litt drittsekkaktig til deg uten særlig grunn, beklager. Har sjekket mer av soundclouden din og du er et halvt hakk bedre enn jeg trodde. Men det er mulig du er mer musikalsk enn meg slik at jeg ikke ser potensialet i beaten. Men synes ærlig talt det er dritt sånn som det er nå
Vis hele sitatet...
Ikke noe problem, jeg vil jo selvsagt at folk skal være ærlige om hva de syntes, og hva som kunne vært gjort bedre. Ikke minst setter jeg pris på at du kommer tilbake å beklager deg når du selv syntes du har sagt noe dumt, det burde være flere som deg her Skal være enig med deg at låta er ikke særlig bra, men har startet på nytt med 2pac låta som også ligger der, så blir nok ikke gjort så mye med den låta enda. Ser litt på youtube hvordan man gjør ditt og datt, så håper denne blir bedre en gang i framtiden da den blir ferdig Men er mye mulig at jeg kommer tilbake til ''Keep em lookin`'' senere :P
Sitat av droidex Vis innlegg
Ikke noe problem, jeg vil jo selvsagt at folk skal være ærlige om hva de syntes, og hva som kunne vært gjort bedre. Ikke minst setter jeg pris på at du kommer tilbake å beklager deg når du selv syntes du har sagt noe dumt, det burde være flere som deg her Skal være enig med deg at låta er ikke særlig bra, men har startet på nytt med 2pac låta som også ligger der, så blir nok ikke gjort så mye med den låta enda. Ser litt på youtube hvordan man gjør ditt og datt, så håper denne blir bedre en gang i framtiden da den blir ferdig Men er mye mulig at jeg kommer tilbake til ''Keep em lookin`'' senere :P
Vis hele sitatet...
Jeg hørte igjennom en del av tingene dine, det er en grei start, men du er sykt off-beat, på vokalene dine feks, og instrumentene dine kan også være litt off-beat til tider. Så mitt lille tips til deg er å lære deg å beatmatche, det er veldig essensielt innen produsering, og DJ'ing. Er en del ting til å pirke på, men ta ett steg av gangen, så kommer det seg Det virker som du har det musikalse aspektet påg, men det tekniske trenger du å jobbe med.
Sist endret av kimmy9gga; 19. januar 2016 kl. 22:56.
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Jeg hørte igjennom en del av tingene dine, det er en grei start, men du er sykt off-beat, på vokalene dine feks, og instrumentene dine kan også være litt off-beat til tider. Så mitt lille tips til deg er å lære deg å beatmatche, det er veldig essensielt innen produsering, og DJ'ing. Er en del ting til å pirke på, men ta ett steg av gangen, så kommer det seg Det virker som du har det musikalse aspektet påg, men det tekniske trenger du å jobbe med.
Vis hele sitatet...
OP er ikke den som rapper, han har tatt en sample acapella rap og lagt den over beaten han har laget.
droidex's Avatar
Trådstarter
49 0
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Jeg hørte igjennom en del av tingene dine, det er en grei start, men du er sykt off-beat, på vokalene dine feks, og instrumentene dine kan også være litt off-beat til tider. Så mitt lille tips til deg er å lære deg å beatmatche, det er veldig essensielt innen produsering, og DJ'ing. Er en del ting til å pirke på, men ta ett steg av gangen, så kommer det seg Det virker som du har det musikalse aspektet påg, men det tekniske trenger du å jobbe med.
Vis hele sitatet...
Takker for tipset, du har rett, det er viktig for å skape et ryddig lydbilde eller noe i den duren :P Er nok ganske mye å pirke på, men som tidligere sagt, er rimelig fersk på musikkproduksjon
Meste parten av det som ligger på SoundCloud profilen min er Drag&Drop, og jeg syntes nesten det er vanskeligere enn å lage alt selv. Det er det med å finne soundpools og få det til å stemme. Hoff, lite stykke arbeid.

Som jeg skrev lengere opp her, holder jeg på med 2pac - ''Smile'' på nytt, den blir helt annerledes enn den som ligger på SoundCloud atm. Ser på YouTube og prøver å få det så bra som overhodet mulig.

Her er demo av den nye låta jeg holder på med, hadde vært fint om noen kunne kommet med feedback på den, å fortelle hva jeg kunne gjort bedre

https://soundcloud.com/droideex/2pac-smile-remix-demo
Sist endret av droidex; 20. januar 2016 kl. 00:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Synes pianoet var veldig "random" spillt hvis du skjønner. Ser ikke noe sammenheng eller flyt i det. Passer heller ikke til beaten eller acapellaen. Trommene funker, men du trenger å fylle på med mer detaljer, og litt mer variasjon (men med sammenheng)

Hvis jeg var deg ville jeg lest musikk teori (oppbygning av musikk, skalaer osv..) Mye bra tutorials på youtube.
droidex's Avatar
Trådstarter
49 0
Vel, piano og slikt er ikke min sterke side, så du har rett, jeg bør vel lese litt musikkteori. Jeg vet om en fin nettside, mikkelschille.com, men er det noen som vet om noen andre sider/innlegg hvor man kan lære litt av hvert?
Bruker YouTube en del.

Setter pris på tilbakemelding, ikke minst at du er ærlig om hva du syntes. Skal jobbe en god del mer med denne før jeg gir meg
Bruk andre samples. De trommene der er ikke mye hiphop. Let f. eks etter Roland 808 samples, de er det trøkk i.

Takten er litt vel kjapp. Bruk metronomen i FL-studio til å finne takt og BPM som kan passe med rappingen. Kanskje prøve å halvere antall kick? Høres ut som om trommene prøver å stikke av fra vokalen.

Nå som du har entret denne fantastisk kreative verdenen kan dette bli en hobby du vil elske. Ikke gi opp om du føler du står fast og ikke får laget like fete beats som andre. Kommer du på at det er noe du har lyst til å få til, så google det da vel! Etter hvert som tiden går vil du lære om musikkteori, miksing, faser, og en hel del annet. Når du hører på musikk du liker, prøv å tenk hvordan produsenten har fått til å lage akkurat de lydene og hvordan rytme trommene spiller. Lykke til
Sist endret av Quasar; 20. januar 2016 kl. 15:49.
droidex's Avatar
Trådstarter
49 0
Takker så mye for både tips til trommer og takt. Og ikke minst, takk for inspirasjon Jeg googlet låten og fant ut at det var 77.86 BPM, sa da satte jeg det, men når jeg hører igjen i dag, hører jeg at det er litt vel høyt tempo.

Bruker både google og YouTube en del, i tillegg til Freak Forumet. Også har jeg en slektning som driver musikk, så der kan jeg få tips, pluss at jeg har en i samme klasse som kan litt av hvert med FL Studio.
Sitat av dalken Vis innlegg
OP er ikke den som rapper, han har tatt en sample acapella rap og lagt den over beaten han har laget.
Vis hele sitatet...
Jeg vet godt det. Men jeg snakker om beatmatchning generelt, både for instrumenter og vokaler.

Til OP: Alle må starte en plass, og samples, stems og accapellas er faktisk en veldig grei plass å starte, da får man ett bedre aspekt, på hvordan ting er laget. Du har ett greit utgangspunkt, mine første låter hørtes helt rævva ut de og.
droidex's Avatar
Trådstarter
49 0
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Til OP: Alle må starte en plass, og samples, stems og accapellas er faktisk en veldig grei plass å starte, da får man ett bedre aspekt, på hvordan ting er laget. Du har ett greit utgangspunkt, mine første låter hørtes helt rævva ut de og.
Vis hele sitatet...
Takker Har brukt en del drag&drop, men det er jo langt i fra det samme. Bruker acapellas fordi stemmen min ikke er noe særlig, og autotune er ikke noe jeg mestrer. Pluss at jeg har 2`er i norsk skriftlig, så lyrikk er ikke min sterke side :P