Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1740
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Hei!

Jeg planlegger å anlegge en mini-urtehage i leiligheten min da jeg bord i et kompleks uten tilgang på hage. I tillegg ligger leiligheten min nordvendt slik at jeg får lite naturlig lys selv gjennom vinduer. Det var derfor det slo meg at jeg trenger en type lampe (gjerne LED) som egner seg til dyrking av urter. Og ja, det er snakk om urter av typen basilikum, koriander og oregano, ikke rocketobakk!

Oppsettet mitt vil nok ligne noe på dette.

Uansett, jeg har tenkt på å lage et system fra bunnen av med hydroponisk vanning og lys pluss timere som styres av en Adruino, så jeg lurer egentlig på om noen har noe tips mtp. lampe? Hvilken effekt burde lampen ha?

Mvh. Kålroten
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Til så små ting kan du gå for LED lamper, om du skulle velge noe annet vil et par 35W lysrør også gjøre jobben.
Selv er jeg fornøyd med Root!it sine lysrør, du kan få de i et lite stativ også.

Du trenger strengt tatt ikke mer en to slike T5 35W lysrør, urtene vil overleve med bare et lysrør også men de vil ikke vokse så fyldige, jeg har hatt 4 korianderurter under ett slik lysrør og det gikk greit, men de kunne ha blitt bedre.
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Trådstarter
Takk for svar! Vet at det er mulig å få tak i denne typen på plantasjen, men mistenker at det blir litt lite fart med kun 1 x 20W.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Til så små ting kan du gå for LED lamper, om du skulle velge noe annet vil et par 35W lysrør også gjøre jobben.
Selv er jeg fornøyd med Root!it sine lysrør, du kan få de i et lite stativ også.

Du trenger strengt tatt ikke mer en to slike T5 35W lysrør, urtene vil overleve med bare et lysrør også men de vil ikke vokse så fyldige, jeg har hatt 4 korianderurter under ett slik lysrør og det gikk greit, men de kunne ha blitt bedre.
Vis hele sitatet...
Støtter denne. T5 lysrør funker veldig bra, spesielt for vegetasjon. Jeg har grodd mye forskjellig under 2x49W T5 lysrør, deriblant 4 gigantiske papaver somniferum. Dessuten er de veldig strømsparende for å være lysrør.

Om det bare er noe småtteri trenger du streng tatt ikke mer enn et enkelt oppsett med noen sokkler og CFL (standard sparepærer). Noen med høy kelvin for vegetasjonsfasen og noen med lavere kelvin for blomstring hadde vel vært ekstra bra.

Her har du f.eks 30 watts 4000 kelvin pærer, og 23 watts 2700 kelvin pærer.

Her har du E27 sokkler til 15kr per stykk, trenger bare ledninger. Så kan du koble på en døgntimer.
Sist endret av Lacertosus; 17. januar 2016 kl. 17:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.