Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2292
Heisann, skal kjøpe ny pc og ser på denne..
https://www.komplett.no/komplett-xtr...-edition/10950
Burde ikke den klare og kjøre alt? noen som har noen formeninger?

Ser nå jeg plasserte denne tråden i feil forum..
Sist endret av L3gioN; 23. februar 2015 kl. 15:53.
Du skal kjøpe en PC til 26k og du er ikke sikker på om den vil kjøre alt ? Når du bruker så mye penger på en PC burde du ha god peilig på om den kommer til å takle det du kommer til å kjøre på den. Og hvorfor bygger du ikke den selv ?
Jada, den skal klare å kjøre alt. Men hvis du ikke vet hva specsa på den der innebærer, så trenger du den rett og slett ikke.

Hva tenker du å bruke pcn til?
FPSwhore
Trådstarter
Grunnen jeg uke bygger selv er at jeg ikke har så mye peiling.
Og altså, har er proffisjonelt inntrykk av komplett. Så Reiner med de ikke setter sammen en dritt pc.

Skal brukes til gaiming (Arma, bf osv ... )
Sist endret av L3gioN; 23. februar 2015 kl. 16:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den du tenker å kjøpe er ganske overkill med tanke på at du bare skal spille "Arma, bf osv...". Ja, den skal kjøre de spilla perfekt og litt til, men du kan kjøpe noe som er 10k billiger og klarer å kjøre de spilla ganske bra.
FPSwhore
Trådstarter
Sitat av DCH Vis innlegg
Den du tenker å kjøpe er ganske overkill med tanke på at du bare skal spille "Arma, bf osv...". Ja, den skal kjøre de spilla perfekt og litt til, men du kan kjøpe noe som er 10k billiger og klarer å kjøre de spilla ganske bra.
Vis hele sitatet...
Hmm såppas.. Ja. Har tanker på server hosting og streaming litt fremover i tid også. Derfor jeg satser litt stort
Kjøp deg heller en pc du skal spille og streame på til 10-15k, og en liten server/PC for 4-8k som du bruker til serverhosting. Nå vet jeg ikke helt hva du skal bruke denne serveren til så kan desverre ikke komme med noe konkret på pris. Om du bare skal hoste noen game servere trenger du ikke å kjøpe noe kraftige greier
FPSwhore
Trådstarter
Sitat av SanderB Vis innlegg
Kjøp deg heller en pc du skal spille og streame på til 10-15k, og en liten server/PC for 4-8k som du bruker til serverhosting. Nå vet jeg ikke helt hva du skal bruke denne serveren til så kan desverre ikke komme med noe konkret på pris. Om du bare skal hoste noen game servere trenger du ikke å kjøpe noe kraftige greier
Vis hele sitatet...
Hmm ja ikke en dum ide det heller!
Men nå er jeg kanskje ute etter en data som er litt overkill
Veldig usikker på hva jeg gjør..
Ikke x99 Ikkje bra :P. Ville heller godt for en litt mer bilig enkel gpu system kanskje med det nye chipsettet vis du liker marginalt bedre ram. Vis ikke så kan du jo ta dual gtx 970 og bruke pengene du sparer på en liten server
Hvis det er slik at du sitter med 3770k fra før er det jo bare å kjøpe deg skjermkort og kanskje en ny psu. Og en cpu kjøler hvis du har tenkt til å overklokke?
Sist endret av sweem; 23. februar 2015 kl. 20:13.
FPSwhore
Trådstarter
Sitat av sweem Vis innlegg
Hvis det er slik at du sitter med 3770k fra før er det jo bare å kjøpe deg skjermkort og kanskje en ny psu. Og en cpu kjøler hvis du har tenkt til å overklokke?
Vis hele sitatet...
Dataen jeg har nå blir solgt
Den komplett-maskinen burde hatt bedre strømforsyning, prosessorkjøler samt en annen skjermkortkjøler.

Definitivt bedre å bruke mindre penger og satse på å bygge en mer oppgraderbar maskin, du burde bygge selv.
  • Kvalitetstrømforsyning som er modulær (Corsair TXi?)
  • Topp i7 på 1150 platformen.
  • Topp z97 hovedkort (ATX fra ASUS?)
  • Topp 980 med god kjøler (ASUS kombinert vann luft?)
  • SSD uten Sandforce kontroller (mer stabil ukomp data)
  • Redundante harddisker. (RAID)
  • Hadde valgt custom vannkjøling eller nice noctua kjøler på CPU
  • Kabinett som er fremtidsvenlig (Stilrent R5 f.eks.)
  • Minst 16gb ram gjerne raskere enn 1600mhz (Beast på 2400Mhz f.eks.)

Sett heller budsjettet litt lavere og spar til fremtidige oppgraderinger. Anbefaler å bruke prisjakt til å sette sammen listen, for så å velge butikker.

EDIT; Eller sjekk ut denne: http://www.prisjakt.no/list.php?l=96372&view=c
Sist endret av Fekillix; 23. februar 2015 kl. 20:34.
Cpu kjøler mangler på denne, men tenkte rundt samme prisen på maskinen. Er jo bare å velge andre skjermkort å smelle på en kjøler

Tok vekk skjermen og gjorde noen endringer. Er ikke helt for den prisen og ville handlet litt rimeligere, men det er meg. Andre foretrekker andre veien
Sist endret av sweem; 23. februar 2015 kl. 22:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Funker flott den
Overkill. Du er bedre tjent med å kjøpe noe billigere og legge til side pengene du sparer til neste maskin.
Det aller kjappeste synker fort i pris og kostnaden per år blir urimelig høy.
Men selvfølgelig - Hvis du er griserik og liker å kjøpe det kjappeste så er det fullt lovlig å svi av litt penger.
Men det er også mye annet moro du kan bruke NOK 10000 på.
FPSwhore
Trådstarter
Sitat av Jim114 Vis innlegg
Overkill. Du er bedre tjent med å kjøpe noe billigere og legge til side pengene du sparer til neste maskin.
Det aller kjappeste synker fort i pris og kostnaden per år blir urimelig høy.
Men selvfølgelig - Hvis du er griserik og liker å kjøpe det kjappeste så er det fullt lovlig å svi av litt penger.
Men det er også mye annet moro du kan bruke NOK 10000 på.
Vis hele sitatet...
ja altså, nå har det seg slik at jeg har nok penger til og sløse litt.
og har hatt så mange datamaskiner som veldig fort blir utdatert og begynner og bli feil med.

Derfor jeg nå ønsker og handle en komplett pc fra komplett. med 3 års garanti osv..
Selv har jeg 10-års garanti på enkelte deler og 5 års reklamasjonsrett på resterende. .

Du vil oppleve mer feil med en maskin kjøpt hos komplett enn en du velger deler til selv.

(stort sett)
Sist endret av sweem; 24. februar 2015 kl. 18:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
FPSwhore
Trådstarter
Sitat av sweem Vis innlegg
Selv har jeg 10-års garanti på enkelte deler og 5 års reklamasjonsrett på resterende. .

Du vil oppleve mer feil med en maskin kjøpt hos komplett enn en du velger deler til selv.

(stort sett)
Vis hele sitatet...
hvordan kan du vite det?... forklar
Fordi en velger bedre deler når en handler selv, innenfor det samme beløpet. På standard oppsettene på maskinene som selges hos komplett følger det stort sett med en middelmådig strømforsyning, tatt som ett eksempel.

Asus z97a
4790k
Evga Supernoga G2 850w
8gb ram
212 evo cpu kjøler
Fractal R5 kabinett
2TB hdd
Samsung evo 250gb ssd
Gtx 980 sli
Windows 8.1

Bare for å ta en grov sammenligning med den maskinen du fant først. Greit at det fulgte med 16gb ram, men så var jo også prisen 27.000 kr. Den jeg satt opp her kostet meg 20.500 kr og har bedre maskinvare.
Sist endret av sweem; 24. februar 2015 kl. 20:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sweem Vis innlegg
Fordi en velger bedre deler når en handler selv, innenfor det samme beløpet. På standard oppsettene på maskinene som selges hos komplett følger det stort sett med en middelmådig strømforsyning, tatt som ett eksempel.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt, pluss at når du har bygget maskinen ligger garantien på enkelt-delene og du kan reklamere på en del uten å måtte sende bort hele maskinen.

Pluss at kompetansen du får når du bygger PCen er veldig fin å ha, uansett hva du driver med. Det er også enklere å oppgradere PCen senere når du kjenner den, og hvis du velger kvalitetskomponenter (f.eks. strømforsyning som Sweem sa) kan du beholde de og bruke mere penger på bl.a. skjermkort når tiden er moden.
FPSwhore
Trådstarter
Hmm, Ja akkurat.

Det eneste jeg ser som negativt her da. er om det går noe galt, må dataen bli sendt på reperasjon. Noe jeg ikke har noe i mot.

Går det noe galt pga Størm etc.. Ja, da har egentlig bare komplett med og fikse det, så det lønner seg akkurat ikke for de og hive i en middelsmålig strømforsyner og satser på at den ikke kommer i retur. (?)