Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3614
Heisann!

Jeg har lenge fundert på å få i gang et lite hobbyprosjekt på den veldig ubrukte høvelbenken, og har nå bestemt meg for å gå til anskaffelse av en billig androidtelefon å ribbe for innmat, for så å lage en ny case selv. Tenkte noe a la Nokia N9, uten løse deler.

Alternativene mine er slik jeg ser det enten å spikke, file og pusse ut av plast eller tre, eller å lage ei form og støpe casen i aluminium. Jeg heller mest mot ideen med aluminium, rett og slett på grunn av at jeg liker telefoner i metall.

Har prøvd å finne noen andre som har gjort lignende rundt om på verdsveven uten hell, og lurer derfor på om det er noen åpenbare ting jeg overser som kan skape problemer. Har funnet et par guider til hvordan jeg smelter aluminiumet, så det skal gå fint.

Innspill mottas med takk.
Sist endret av hobbygeek; 15. desember 2011 kl. 04:20. Grunn: Skrivefeil, ikke informativ nok tittel
HTC Legend er løsningen hvis målet er en telefon i helstøpt metall
http://cdn-static.cnet.co.uk/i/product_media/39045371/image1/440x330-1200x900_01.jpg

EDIT: Velkommen inn i varmen, forresten

Prøv i første omgang å lage to gipsavstøpinger av plastikken på telefonen du skal metallisere - en på utsiden, og en på innsiden (ta av plastdekselet og del det i to).. Så kan du helle aluminiumen i formen fra utsiden, og kjøre formen fra innsiden neddi metallbadekaret ditt

Min idé, slashdot kommer sikkert med en bedre en om 20 sekunder..
Sist endret av excubated; 15. desember 2011 kl. 04:23.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Tja. Sandstøping er vel det som blir enklest, og da kan du jo bruke det orginale dekslet som form. Det finnes masse guider og tutorialer ute på nettet du kan gå ut i fra, på youtube er det masse. For det du skal gjøre er vel det viktigste at alle mål og dimesjoner er korrekt, og det vil du få om du bruker det du plukker av som form. Har du tenkt til å kun bytte ut plastdelene, eller skal du plukke ut alt av deler og sette det sammen igjen etter eget design i en case som ikke er som det gamle? Da blir det fort mye arbeid ut av det. Hvis hele dritten er laget av Al så veit ikke jeg hvordan det vil påvirke telefonen i seg sjøl, eller om det vil virke som et faraday bur, men det problemet kan du vel unngå ved å jorde godt.
Jeg har allerede en finfin telefon som jeg liker godt utenom, men trenger en billig android å ha i sekken for tv2 sumo. I tillegg har jeg hatt lyst å lage en telefoncase lenge, så da kan jeg slå det sammen.

Sitat av Freaken Vis innlegg
Tja. Sandstøping er vel det som blir enklest, og da kan du jo bruke det orginale dekslet som form. Det finnes masse guider og tutorialer ute på nettet du kan gå ut i fra, på youtube er det masse. For det du skal gjøre er vel det viktigste at alle mål og dimesjoner er korrekt, og det vil du få om du bruker det du plukker av som form. Har du tenkt til å kun bytte ut plastdelene, eller skal du plukke ut alt av deler og sette det sammen igjen etter eget design i en case som ikke er som det gamle? Da blir det fort mye arbeid ut av det. Hvis hele dritten er laget av Al så veit ikke jeg hvordan det vil påvirke telefonen i seg sjøl, eller om det vil virke som et faraday bur, men det problemet kan du vel unngå ved å jorde godt.
Vis hele sitatet...
Jeg har tenkt å lage en case som ikke ligner på originalen, så helst ikke bruke originalen. Takk for tips om sandstøping, skal sjekke det ut!

Sitat av excubated Vis innlegg
HTC Legend er løsningen hvis målet er en telefon i helstøpt metall
http://cdn-static.cnet.co.uk/i/product_media/39045371/image1/440x330-1200x900_01.jpg

EDIT: Velkommen inn i varmen, forresten

Prøv i første omgang å lage to gipsavstøpinger av plastikken på telefonen du skal metallisere - en på utsiden, og en på innsiden (ta av plastdekselet og del det i to).. Så kan du helle aluminiumen i formen fra utsiden, og kjøre formen fra innsiden neddi metallbadekaret ditt

Min idé, slashdot kommer sikkert med en bedre en om 20 sekunder..
Vis hele sitatet...
Takk for hyggelig og ikke minst rask velkomst.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ser for meg att det blir vanskelik å få dette yaktig nok..
Skal du maskinere Etterpå, eller håper du å få den nøyaktig nok rett ut av forma?
uansett hva du gjør, må det maskineres etterpå. du må også gå til anskaffelse av bittesmå gjengebor og tapper, for å få festet hardwaren. jeg vil tro det lønner seg å frese hele kabinettet, istedenfor å støpe, da mesteparten av innsiden må maskineres likevel.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Veldig enig i det AdolfCartman sier her.
Umulig å støpe nøyaktig nok.
det kan være mulig å støpe hovedformen, men det er ikke lett å ungå luftbobler og slag i aliminium, spesielt om dette er første gangen du gjør det. om du feks ser på dette blidet, ser du hvor tynt du må støpe:
http://www.parts4ipods.com/iPhone-3G...ck-Cover-Bezel
om vekt ikke er noe problem, kan du selvfølgelig lage noe tykkere, men jeg vil uansett anbefale deg å maskinere dette, evt. få en bedrift til å gjøre det for deg.
Hvis en bedrfit gjør det for deg, er jo all moroen borte.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Hvis en bedrfit gjør det for deg, er jo all moroen borte.
Vis hele sitatet...
nå er det jo slik at ikke alle har tilgang til maskiner som kan maskinere noe så nøyaktig som et telefon chassie da. jeg er heldigvis ikke en av de
Tusen takk for fine innspill! Tviler ikke på at dette kommer til å bli vanskelig, spesielt siden jeg ikke har støpt noe annet enn tinn på barneskolen, men får ta det som en utfordring.

Jeg skjønner jeg må maskinere litt, men det skal vel gå fint. Satser på å lage en litt tjukk case, så jeg slipper å file gjennom. Litt tyngde gjør ikke så mye egentlig. Jeg tenkte det kanskje kunne gått an å legge et tynt lag gummi inni casen og rett og slett lime delene fast. Må få skjermen til å ligge kant i kant med ramma så den ligner nokia n9. Knapper har jeg ikke tenkt på ennå, men hadde håpa på å klare meg med av/på og finne en softwareløsning på resten. Har begynt å spikke litt på en prototyp i tre, og må finne en billig, tynn androidmobil som er lett å demontere.
Legger ut bilder etter hvert i tilfelle noen interesserer seg.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
hehe, ja, vil ha bilder av dette
bilder hadde vært fint ja. gummi ideen din er faktisk ganske smart, har du hørt om plastidip? når du har støpt og maskinert ferdig interiøret av telefonen, dypper du den i et par-tre lag plastidipp, før du gjør ferdig utsiden. på den måten vil ikke insiden lede strøm. uten at jeg vet mye om moderne telefoner, tror jeg det største problemet ditt vil være kjøling.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
bilder hadde vært fint ja. gummi ideen din er faktisk ganske smart, har du hørt om plastidip? når du har støpt og maskinert ferdig interiøret av telefonen, dypper du den i et par-tre lag plastidipp, før du gjør ferdig utsiden. på den måten vil ikke insiden lede strøm. uten at jeg vet mye om moderne telefoner, tror jeg det største problemet ditt vil være kjøling.
Vis hele sitatet...
Kjøling tror jeg er det minste problemet med prosjektet, moderne telefoner har jo ingen vifte så jeg tror varmeutvikling er noe du ikke trenger å tenke så mye på. Hvis det dog skulle bli problemer, kan du bruke chassiet i seg sjøl som en heatsink - Al leder varme svært godt. Men du må nok likevel lage hull i chassiet for å få den varme lufta ut - da kan du ta det orginalet chassiet som utgangspunkt, sjekk hvor det er luftehull og hvilke komponenter som er nærmest, men tror fortsatt det er et av de mindre problemene du vil støte på med prosjektet! Husk å ta bilder underveis!
Sitat av hobbygeek Vis innlegg
Heisann!

.....støpe casen i aluminium. Jeg heller mest mot ideen med aluminium, rett og slett på grunn av at jeg liker telefoner i metall.
Vis hele sitatet...

Enten er du ekstremt tålmodig eller så aner du ikke hva du begir deg ut på
Det er jo ikke bare en "makrellboks" med et stort rom i. Det er helt spesiell profil inni for å passe til all dilldallet som knapper, mic, batteri, lokk og fester.

Husk forresten at aluminium oksyderer, så hvis du ikke lakkerer så blir det lett angrepet. Alt av aluminium som brukes i sånt fra fabrikk er gjerne eloksert.

Hilsen en som har gått både filern og finmekken en gang i tida.
hva er filern?
Dumt av meg å ikke forklare kanskje.
Filern er ofte brukt navn på Maskin og Mekaniker-linja.
Filern eller mekken.

Mye trening med håndverktøy som f.eks. enkelthogd eller dobbelthogd fil, rundfil, firkantfil, trekantfil og baufil som egentlig er ei sag, men mye brukt det og). Dessuten rissnål, passer, kjørner og dor. De to sistnevnte lagde man også. Mine er gode som nye og mye brukt tidligere. Ordentlig herdet med kjeramikk-ovn og oljebad. karbonholdig stål. Laget forøvrig hammere, ambolt av jernbaneskinne, gjengesnittholder, stålvinkel mm.
På finmekken går det i nålfiler i forskjellige slag samt annet smått/mindre håndverktøy og måleinstrumenter.

Ja, også dreiebenker, fresemaskiner og "shaping" for de som rakk å prøve det.
Shaping er en stålhøvel som tar et kutt av gangen....kladunk, kladunk, kladunk osv.
Bormaskiner, slipemaskiner, koldsag (stålsag)....sveising mm.

Sånn var det i alle fall den gang. Nærmer seg 30 år siden.

Shaping i bruk her
(synes den går sakte førøvrig).
Vi hadde en med stålholder så vippa opp av ren mekanisk kraft på returen så ikke stålet subba nedi på tilbakeveien.
http://www.youtube.com/watch?v=EBGJVNxCPFY
Sist endret av Mechie; 22. desember 2011 kl. 16:51.
ah, går på mekken selv, holder mest på med fresing.