Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10796 2603138
Hei, har vært ute å plukket en del flein. Er nokså sikker på at dette er flein, men greit å få det bekreftet. De to siste bildene er av de jeg var mest usikker på.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.


Takk.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Zabbath: 7, 11 og 14 er definitivt ikke flein de andre gjør meg litt usikker, soppene virker nesten for mørke for å være flein, 13 og 9 er jeg sikker på er flein, man ser godt stripene på hatten og den litt slimaktige overflaten på de. Skulle hatt mer detaljerte bilder over hattene på de andre, skikkelig godt macro bilde der vi virkelig kan se strukturen på hattene.
Vis hele sitatet...

Takk for den! Jeg har faktisk noen nærbilder også, men sitter akkurat nå på en linje som er veldig treg, så det tar en evighet å laste opp bilder, og jeg bør snart sove. Skal se om jeg ikke får lastet opp noen i morgen.

Finner en god del av disse sjokoladebrune soppene hvor også stilken er ganske mørk og fast i konsistensen. Det forekommer meg at stilken gjerne har en litt rødlig farge også. Disse soppene har ofte en litt markert tupp, som flein, og fasongen er i det hele tatt veldig lik. I tillegg er altså hatten nederst transparent, slik at man ser skivene gjennom. Naturligvis blir disse soppene noe lysere når de tørker, og de rakk dessverre å tørke bittelitt før jeg fikk tatt bildene jeg la ut på Imgur. Disse soppene har veldig mørke skiver, og ofte en veldig regelmessig, "fin" fasong. I tillegg er de gjerne ganske store, større enn de aller fleste sikre fleinsoppene jeg finner.

Jeg tror jeg ser tendenser til større forekomster i kulturlandskapene her uansett nå, så jeg håper å bare kunne kaste disse tvilstilfellene og begynne å hamstre mengder av helt sikre flein de neste dagene. Fant noen sikre i dag, men hadde ikke tid til å lete i mer enn noen få minutter.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
einarzn: Du har flein der ja, men en sopp midt på fatet (som er delt i to) ser ut som noe helt annet (orange skiver/kjøtt)
Vis hele sitatet...
Det er også en mørk i midt i bilde helt til bunn jeg syns er for mørk + en enkelt stilk som ligger ved siden, hadde sortert vekk disse også.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Rusmisbrukeren: ikke flein
Vis hele sitatet...
Hvis det er den du holder i hånda skal jeg si meg enig i at det ikke er flein, derimot den som ligger på papiret ser ut som rette sorten, dog kanskje litt mørkt bilde for å identifisere med 100% sikkerhet.

På bilde nr 3 har du rette sort

Sitat av Olweed Vis innlegg
Hei, har vært ute å plukket en del flein. Er nokså sikker på at dette er flein, men greit å få det bekreftet. De to siste bildene er av de jeg var mest usikker på.
Vis hele sitatet...
God sort

Sitat av Ozzy111 Vis innlegg
Takk, men de vokset alle ved siden av hverandre...
Vis hele sitatet...
Ja, dette forekommer ofte, mange gange er det både 2 og 3 arter som vokser i samme klynge.

Sitat av Zabbath Vis innlegg
Takk for den! Jeg har faktisk noen nærbilder også, men sitter akkurat nå på en linje som er veldig treg, så det tar en evighet å laste opp bilder, og jeg bør snart sove. Skal se om jeg ikke får lastet opp noen i morgen.

Finner en god del av disse sjokoladebrune soppene hvor også stilken er ganske mørk og fast i konsistensen. Det forekommer meg at stilken gjerne har en litt rødlig farge også. Disse soppene har ofte en litt markert tupp, som flein, og fasongen er i det hele tatt veldig lik. I tillegg er altså hatten nederst transparent, slik at man ser skivene gjennom. Naturligvis blir disse soppene noe lysere når de tørker, og de rakk dessverre å tørke bittelitt før jeg fikk tatt bildene jeg la ut på Imgur. Disse soppene har veldig mørke skiver, og ofte en veldig regelmessig, "fin" fasong. I tillegg er de gjerne ganske store, større enn de aller fleste sikre fleinsoppene jeg finner.

Jeg tror jeg ser tendenser til større forekomster i kulturlandskapene her uansett nå, så jeg håper å bare kunne kaste disse tvilstilfellene og begynne å hamstre mengder av helt sikre flein de neste dagene. Fant noen sikre i dag, men hadde ikke tid til å lete i mer enn noen få minutter.
Vis hele sitatet...
Ja jeg hadde også kasta hele denne samlingen, da de fleste av dem iallefall ikke er flein, men kanskje noen få av de. Men de har isåfall så utradisjonelt utseende, spesielt de flate, at hvis de ikke har vokst i andre større fleinklynger er det ikke noe å ta sjansen på. Det er en art som er veldig lik flein, men kan være mye flatere og større som har en tendens til å vokse rett fra eldre kukaker, https://www.uk420.com/boards/index.p...y&image=269947 som regnes som uspiselige.
Sist endret av Noruegamedicina; 5. oktober 2015 kl. 22:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Rusmisbrukeren: ikke flein
Vis hele sitatet...
Sitat av Noruegamedicina Vis innlegg
Hvis det er den du holder i hånda skal jeg si meg enig i at det ikke er flein, derimot den som ligger på papiret ser ut som rette sorten, dog kanskje litt mørkt bilde for å identifisere med 100% sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Takk
Litt for mørkt bilde, ja
Fant også to andre sopp, men stilken er for mørk og soppen er for stor i forhold til det jeg har sett på bildene her i tråden.
Soppen til venstre (midten) har dere allerede identifisert til å ikke være flein, er det mulig for dere å identifisere den til høyre (og den helt til venstre, litt bortgjemt, det er samme sopp), eller har jeg for et dårlig bilde?

http://bildr.no/thumb/em8yb1F0.jpeg
Sist endret av Rusmisbrukeren; 6. oktober 2015 kl. 00:28.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Takk
Litt for mørkt bilde, ja
Fant også to andre sopp, men stilken er for mørk og soppen er for stor i forhold til det jeg har sett på bildene her i tråden.
Soppen til venstre (midten) har dere allerede identifisert til å ikke være flein, er det mulig for dere å identifisere den til høyre (og den helt til venstre, litt bortgjemt, det er samme sopp), eller har jeg for et dårlig bilde?

http://bildr.no/thumb/em8yb1F0.jpeg
Vis hele sitatet...
Klarer ikke helt å se den til venstre, men den til høyre ser veldig lite ut som flein
Sitat av losji Vis innlegg
Klarer ikke helt å se den til venstre, men den til høyre ser veldig lite ut som flein
Vis hele sitatet...
Fint, for den har jeg allerede kastet
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Fint, for den har jeg allerede kastet
Vis hele sitatet...
Hehe, sikkert lurt
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Fant også to andre sopp, men stilken er for mørk og soppen er for stor i forhold til det jeg har sett på bildene her i tråden.
Soppen til venstre (midten) har dere allerede identifisert til å ikke være flein, er det mulig for dere å identifisere den til høyre (og den helt til venstre, litt bortgjemt, det er samme sopp), eller har jeg for et dårlig bilde?
Vis hele sitatet...
Ingen av soppene du har avbildet her er flein.
Sitat av losji Vis innlegg
Hehe, sikkert lurt
Vis hele sitatet...
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Ingen av soppene du har avbildet her er flein.
Vis hele sitatet...
Er jeg nære rett identifikasjon, eller er jeg fortsatt langt unna?
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Er jeg nære rett identifikasjon, eller er jeg fortsatt langt unna?
Vis hele sitatet...
Det kommer seg
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Er jeg nære rett identifikasjon, eller er jeg fortsatt langt unna?
Vis hele sitatet...
Ingen av de på det bildet med 3 stk er flein tror jeg, men noen av de på bildene ovenfor ser ut som flein.

Tror jeg!

Edit: Åja, trodde de ovenfor var dine også.. heh. Begynner å bli litt sent.
Sist endret av losji; 6. oktober 2015 kl. 00:40.
Sitat av farbtoner Vis innlegg
Noe her som ikke er flein?
http://imgur.com/a/3YQNn
Vis hele sitatet...
Ser ut til at alt er flein
Sist endret av SoppVandreren; 6. oktober 2015 kl. 02:29.
Hei, kjære eksperter! Møtte på en mistenksom sopp som ligner veldig på flein, men har absolutt hvite gjeller Kan noen si noe om det og hva det skyldes?
http://bildr.no/view/OExnZjhN
http://bildr.no/view/VThSWFM0
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Stray_Wanderer: Det har vært flere tilfeller av såkallt Ubefruktet flein, der sporene ikke utvikles, det var et eksempel på flere slike lengre bak i tråden, noen fant flere i en klynge sammen med andre vanlige flein.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Stray_Wanderer: Det har vært flere tilfeller av såkallt Ubefruktet flein, der sporene ikke utvikles, det var et eksempel på flere slike lengre bak i tråden, noen fant flere i en klynge sammen med andre vanlige flein.
Vis hele sitatet...
Takk for et rask svar, Dodecha! Er de like potent som befruktet flein?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det aner jeg lite om, jeg mener til og med brukeren ble anmodet til å kaste soppen for å være helt på den sikkre siden.

Edit: Jeg har som sagt aldri vært borti de selv, se her, snakkes det om sterile/ubefruktet flein.
Sist endret av Dodecha; 6. oktober 2015 kl. 14:26.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det aner jeg lite om, jeg mener til og med brukeren ble anmodet til å kaste soppen for å være helt på den sikkre siden.
Vis hele sitatet...
Har du noen ganger møtt på sånne karer? Tok du å kastet dem?
Hei alle sammen

Har funnt en del sopp som jeg lurer på er spiselige. Funnet i skog, men der det var mye sletter med gress og tuer, og mange sauer/kyr som beiter der.

De er typisk små, maks 10 cm høye, med tynn stilk, som er gul/hvit, og mørkere når den er våt. Hattene er klokkeformet med kondomtupp, og lys gule når de ikke er våte, men gråbrune når det er vått i marka. Noen er ganske store, så jeg er litt usikker på dem. de er veldig "sterke", plukket i pose, men like hel etter turen. Stilken er heller ikke helt ben, men som regel skjev. Beige til mørk skiver. Noen av dem går inn nederst på hatten, mens andre står ut som en klokke.
jeg synes det ser ut som om de er av samme art, men sikker er jeg ikke, da jeg ikke har noen sopperfaring.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Bilder???
Hold on.. Er ikke så teknisk, så dette tok tiiiiiid!
Sitat av SnillePike Vis innlegg
Hold on.. Er ikke så teknisk, så dette tok tiiiiiid!
Vis hele sitatet...
Last opp bildet ditt på Imgur, så høyre-klikker du på bildet ditt (Når det er ferdig opplastet) og velger så Kopier Bildeadresse eller noe i den duren (Copy Image URL). Etter det er gjort høyre-klikker du på kommentarfeltet her på Norsk Freakforum og limer inn
Hold on.. Er ikke så teknisk av meg,så dette tar tiiiid
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Vi har hørt det nå. Vennligst ikke post noe mer før du har bildene klare.
http://imgur.com/a/U8jj6

Der !

Nederste bilde er fra første tur, ser nå at de tre i midten ikke ser rett ut. De er nesten blåaktige.
Sist endret av SnillePike; 6. oktober 2015 kl. 19:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
SnillePike: Du skal egentlig nummerere hver sopp. Jeg lar posten din stå fordi du åpenbart prøver her, og fordi du kom med en langt mer utfyllende beskrivelse enn noen andre har gjort hittil i år.

Mesteparten av dette er helt klart fleinsopp. Vil du være helt sikker på alle, må du imidlertid nummerere hver sopp, og ta noen flere bilder. Særlig de to siste bildene var ikke helt gode.
Takk for all hjelp.
Den første soppen har jeg ikke oversikt over lenger, den er tørr i en boks, så der må jeg nok bare hive alle som jeg er usikker på. soppen på den hvite servietten og den brune pappen er også tørr nå, men de ligger på samme plass som på bildet, så der kan jeg luke ut fra bilder. Jeg har flere bilder. Soppen på nest nederste bilde har jeg plukka i dag, så de er ferske. Der kan jeg sortere og nummerere om nødvendig.
Sitat av SnillePike Vis innlegg
Takk for all hjelp.
Den første soppen har jeg ikke oversikt over lenger, den er tørr i en boks, så der må jeg nok bare hive alle som jeg er usikker på. soppen på den hvite servietten og den brune pappen er også tørr nå, men de ligger på samme plass som på bildet, så der kan jeg luke ut fra bilder. Jeg har flere bilder. Soppen på nest nederste bilde har jeg plukka i dag, så de er ferske. Der kan jeg sortere og nummerere om nødvendig.
Vis hele sitatet...
Helt enig med #mentalmelt, klarer forøverig ikke å se noe som ikke er flein, men for å være helt sikker må du laste opp flere bilder med nummerering som sagt, og bilder der du holder kamera nærme. Prøv å ta bilde av 5-10stk om gangen slik at vi nøyent og tydelig kan dra frem kjennetegn
http://imgur.com/a/uJd4Z
http://imgur.com/a/f50em

Bedre og nummererte bilder.
Så bra det var så mange flein, har visst teket på dette. Gratulerer til meg!
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
okj: Fine bilder. Det eneste som ligner på flein der, er nr. 12, men det kommer ikke helt klart frem. Last opp et par nærbilder av den, så får du forhåpentligvis en bedre analyse.
okj: dessverre, ingen flein.

SnillePike: du har 40 fine flein.

Edit: okj, som mentalmelt påpeker, nr 12. kan være flein.
Sist endret av PVestlandia; 6. oktober 2015 kl. 20:41.
Okj - Jeg er ingen ekspert, men den eneste jeg syns lignet er nummer 12. Vent til du får svar hos de som kan.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
SnillePike: Fine bilder dette også, men soppen er i prinsippet i grenseland for hva som kan identifiseres siden den har tørket såpass. Det er imidlertid ingen tvil om at dette er flein. Den eneste som får meg til å stusse, er nr 26. Ikke fordi jeg tror det er noe annet, men den gjør meg bare litt usikker.

Hører gjerne fra noen andre på disse bildene også.

Edit: Og det gjorde vi visst =)
Sist endret av mentalmelt; 6. oktober 2015 kl. 20:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg var også usikker på den, fant mange såpass store som jeg var ganske usikker på, men tenkte jeg skulle sjekke denne ene med dere først. De vokste sammen med mindre flein, og så veldig like ut, eneste jeg stusset på var størrelsen på hatten.
Noen som vet om flein blir såpass store oppe i Nord? Og for meg virker det som om fleinen skyter i været etter første frost, har vandret i samme området, og finner nye hver dag, større og større.
Sitat av SnillePike Vis innlegg
Jeg var også usikker på den, fant mange såpass store som jeg var ganske usikker på, men tenkte jeg skulle sjekke denne ene med dere først. De vokste sammen med mindre flein, og så veldig like ut, eneste jeg stusset på var størrelsen på hatten.
Noen som vet om flein blir såpass store oppe i Nord? Og for meg virker det som om fleinen skyter i været etter første frost, har vandret i samme området, og finner nye hver dag, større og større.
Vis hele sitatet...
Spør her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=256181
Var ute å plukket i dag og i går. Første dagen fant vi soppene på et jordet, andre dagen fant jeg soppene på en beitemark for sau, med masse gress og en liten bekk. Stilken på alle soppene kjennes litt lær aktig ut. Hvilke av disse soppene er flein? Takker for svar.

Dag 1: http://imgur.com/a/x2TN4

Dag 2: http://imgur.com/a/HgE3V

Ble litt tull med roteringa av bildene, skulle vel holdt mobilen andre veien.
Sitat av neiass Vis innlegg
Hvilke av disse soppene er flein?
Vis hele sitatet...
Dag 1: kast nr. 6, resten er flein.

Dag 2: kast nr. 5 og nr. 11, og ta gjerne et bilde av nr 6. der vi ser tuppen.
Den kan være flein, men er usikker. Den ser litt vel mørk ut på dette
bildet.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Dag 2: kast nr. 5 og nr. 11, og ta gjerne et bilde av nr 6. der vi ser tuppen.
Den kan være flein, men er usikker. Den ser litt vel mørk ut på dette
bildet.
Vis hele sitatet...
15, 20,21,23 og 24 ser heller ikke ut som flein. Samt jeg hadde kasta de som er helt svarte, de ser ut som de har starta å råtne.
Sist endret av Noruegamedicina; 6. oktober 2015 kl. 21:41.
Sitat av neiass Vis innlegg
Var ute å plukket i dag og i går. Første dagen fant vi soppene på et jordet, andre dagen fant jeg soppene på en beitemark for sau, med masse gress og en liten bekk. Stilken på alle soppene kjennes litt lær aktig ut. Hvilke av disse soppene er flein? Takker for svar.

Ble litt tull med roteringa av bildene, skulle vel holdt mobilen andre veien.
Vis hele sitatet...
Fra dag to ville jeg ha kastet nr. 5, 11, 15, 20, 21, 23 og 24. I samme album kan du godt ta bilder av nr. 1 og 4 slik at vi kan bekrefte disse på en mer betryggende måte.

Edit; Ninja'd by #Noruegamedicina
Sist endret av SoppVandreren; 6. oktober 2015 kl. 21:46.
My bad. Jeg er enig med dere begge - jeg endte opp med å kun se
på nærbildene. Det store bildet er egentlig verdiløst å identifisere
fra, men ser såpass at de dere nevner ikke er flein, nei.
Hi guys!

http://imgur.com/5bor3Rh

Er i Lisboa, kom over en gjeng med sopper, tok bare med en, den er liten, selv om den ser stor ut,
er kanskje litt tykkere en vanlig norsk flein pga været her eller noe.

Kan det være flein eller noe annet med psilocybin i?

Den er ca litt over 3.2 cm fra topp til tå.

Z:M
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
zonaman: Soppen din ligner ikke på flein. Det finne ca. 13.000 definerte arter av skivesopp i verden. Ca. 150 av dem er påvist å inneholde psilocybin. Do the math =)
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
zonaman: Soppen din ligner ikke på flein. Det finne ca. 13.000 definerte arter av skivesopp i verden. Ca. 150 av dem er påvist å inneholde psilocybin. Do the math =)
Vis hele sitatet...
Ok, takk skal du ha mentalmelt

Jeg skal google litt mer om hva slags Sopp er mulig å få tak i her i Lisboa.

Z:M
Takker for svar alle sammen! Her er et par bilder til

Mer bilder av sopp fra dag 2 som det var usikkert var flein.
http://imgur.com/3neZQdA,RehceEK,dUR...NlBka2,t6Rs4A7
http://imgur.com/a/6VQla
Sist endret av neiass; 7. oktober 2015 kl. 00:03.
Sitat av neiass Vis innlegg
Takker for svar alle sammen! Her er et par bilder til

Mer bilder av sopp fra dag 2 som det var usikkert var flein.
Vis hele sitatet...
Beklageligvis så ble noen av bildene ut av fokus, men jeg mener å ha sett nok for å komme med en trygg konklusjon Nr. 1 er nok flein, men ikke noe å samle på så denne kaster vi. Soppene på bilde tre og fire (Sopp nr. 20, 23 og 24) tar vi også å hyver av den grunn at de ikke er flein. Hvorfor du tok bilder av sopp nr. 4 vet jeg ikke, ettersom dette har blitt sagt å være flein, men den ved siden av, nr. 5, går også rett i søppla
Jeg fant også disse i dag, disse er mindre enn de andre jeg fant. Jeg tipper at alle er flein unntatt 6,7 og 8, men jeg trenger dere eksperters mening. Veldig bra tråd, vet ikke hva jeg skulle gjort uten den. Takker igjen til alle som har peiling som hjelper til.


http://imgur.com/a/fKWFv

nederste bildet er nr 2
Skal vi se da, den første jeg så som skilte seg godt ut og ikke er flein var nr. 7. De som det kan være litt vanskelig å identifisere grunnet størrelse og få bilde-vinkler er nr. 8 og 9, dog jeg mener at begge er flein. Gjerne last opp flere bilder av disse eller vente til noen andre kommer med sin mening
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Skal vi se da, den første jeg så som skilte seg godt ut og ikke er flein var nr. 7. De som det kan være litt vanskelig å identifisere grunnet størrelse og få bilde-vinkler er nr. 8 og 9, dog jeg mener at begge er flein. Gjerne last opp flere bilder av disse eller vente til noen andre kommer med sin mening
Vis hele sitatet...
Skal nok få lastet opp noen fler bilder av nr. 8 og 9, i morgen hvis ingen andre svarer. Blir ny sopp tur i morgen også, skal hamstre inn en god mengde så jeg har nok til mange turer.
Takk for svar
Oppsummering av regler som gjelder for denne tråden:
  • Les post#1 før du spør om hjelp.
  • Soppen må være fersk (ikke tørr).
  • Bildene må være nærbilder, og må vise soppen fra siden og skivene under hatten.
  • Ved mer enn 3 sopp i hvert bilde må soppen nummereres.
  • Spre individene utover på et ensfarget, nøytralt underlag.
  • Ta flere bilder med riktig fokus, godt lys og i god oppløsning.
  • Bildet skal ha oppløsning på minst 5MP, og filstørrelse over 1MB.