Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3590
En kamerat av meg hadde et noe kjedelig møte med politiet for litt siden. Han ble bedt om å vise førerkortet, noe han gjorde. men han nektet å gi det fra seg.han holdte det opp slik at de fikk se det, og politiet ble ganske irritert på dette, og fikk til slutt brukt makt for å få tak i førerkortet hans. han fikk kortet tilbake etterpå, men han mener at de ikke har lov til å kreve at han skal gi fra seg noe så sensitivt som førerkortet uten noe spesiell grunn. han ble ikke stoppet i forbindelse med noe som hadde med kjøringen hans så det var kun i legitimasjonssammenheng at han måtte vise førerkortet. han fikk i tillegg bot for oppførselen sin, og mener jo følgelig at dette har de ingen rett til. noen som vet om han er pliktig til å gi fra seg førerkortet om politiet ber om det eller om det burde holdt å bare holde det opp for de? i følge han så har han gjort lignende mot politiet tidligere og da aksepterte de at han ikke ønsket å gi kortet fra seg.
Det er straffbart å unnlate å oppgi personalia til politiet. Kameraten skal være glad han ikke ble taua inn.

Straffeloven og politiloven.
Uvaksinert 👍
Håper han fikk ei klekkelig bot, men samtidig så må jeg si at hvis han ikke er en tulling/idiot så håper jeg politiet får en smekk for trakassering. Men som regel så tror jeg politiet oppfører seg nogenlunde normalt ovenfor normale folk selv om det selvfølgelig finnes utskudd i politiet som liker å vise at de har makt.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er straffbart å unnlate å oppgi personalia til politiet. Kameraten skal være glad han ikke ble taua inn.

Straffeloven og politiloven.
Vis hele sitatet...
Men i denne saken har han jo faktisk oppgitt personalia så den loven har han ikke brutt.
Han ber jo om å lage bråk, hva er vitsen med å gjøre seg så jævla vanskelig med å nekte å gi fra seg førerkortet?
Det er kun for å være vanskelig.. Hva forventet han skulle skje?

Politiet gjør jo bare jobben sin
Han har fra tidligere en dårlig erfaring med at de tok det med seg før han deretter fikk det sendt tilbake i posten nesten en måned senere, så dette tror jeg kan ha litt av årsaken til at han er skeptisk til å gi det fra seg sånn helt uten videre.
Han har jo gjort dette med andre i politiet som har respektert hans ønske om å ikke gi det fysisk til de, men holde det tydelig opp for de slik at de får sett det de trenger å se. Denne gangen fikk han nesten brukket armen når de fysisk tok kortet fra han i tillegg til bot.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Men i denne saken har han jo faktisk oppgitt personalia så den loven har han ikke brutt.
Vis hele sitatet...
Dette blir jo detaljer vi ikke kjenner til. Hvis politiet er i tvil om oppgitt personalia kan de kreve ID.
Sitat av QueenOfPanic Vis innlegg
Han har fra tidligere en dårlig erfaring med at de tok det med seg før han deretter fikk det sendt tilbake i posten nesten en måned senere, så dette tror jeg kan ha litt av årsaken til at han er skeptisk til å gi det fra seg sånn helt uten videre.
Han har jo gjort dette med andre i politiet som har respektert hans ønske om å ikke gi det fysisk til de, men holde det tydelig opp for de slik at de får sett det de trenger å se. Denne gangen fikk han nesten brukket armen når de fysisk tok kortet fra han i tillegg til bot.
Vis hele sitatet...
Big deal å miste det fysiske kortet, er bare å ta en tur på trafikkstasjonen eller nett og få et midlertidig førerkort.

Så det vi vet, akkurat som politiet, er at han har hatt kontakt med dem ved flere anledninger og tidligere blitt fratatt førerkortet. Uten grunn? Tviler. Hadde jeg vært politi i nevnte situasjon og noen oppførte seg såpass merkelig, med historikk, ville jeg absolutt sett nærmere på førerkortet i ren mistanke om at det er forfalsket.

Gjetter jeg helt feil om kameraten din er en "kjenning" av politiet?
Politiet kan avkreve førerkort av enhver person som stanses i trafikken. Personlig synes jeg det er drøyt å skulle legitimere seg for politiet hver gang de snakker med deg, men de har stort sett loven på sin side. Når de så har lov til å sjekke førerkortet, så sier det seg selv at de må få lov til å sjekke det grundig, for det kan være forfalsket eller tuklet med. Det er håpløst å utføre en slik sjekk når noen andre holder det for deg. Videre stiller du deg i en ganske ugunstig posisjon når du inspiserer et kort du ikke holder selv; du har fjeset helt oppi hendene deres, mens hele din konsentrasjon er okkupert av kortet du kikker på. Dersom førerkortets eier bestemmer seg for å klappe til politimannen har han ingen mulighet til å reagere i tide. Det er ganske opplagt at politiet ikke ønsker å sette seg i en slik situasjon på generelt grunnlag. De har således sitt på det tørre når de nekter å delta i leken. I tillegg er det ganske opplagt at kompisen din utelukkende stiller det kravet fordi han har lyst til å se politiet adlyde hans kommandoer. Det er ganske teit gjort av ham: Politiets selvhøytidelighet når tidvis ekstreme nivåer, men dette er veldig velkjent. De svarer hverken med humor, takt eller eleganse nå de føler at deres autoritet er utfordret. Slik er det for alle formyndermennesker. Skal du utfordre de på hjemmebane bør du være veldig sikker på at du har makt til å tvinge gjennom vilja di. Det har man selvsagt ikke.

Man er dessuten i utgangspunktet pliktig til å rette seg etter pålegg fra politiet, og ber de deg om å få kortet i hånda, så kan det være lurt å gi de det. De har stort sett en hjemmel å vise til for det de ber om. Har de ikke en hjemmel, så finner de en som kan tøyes til formålet. Og har de ikke en gang det og bare er totalt urimelige..? Vel, da er de også immune mot rasjonelle motargumenter. Konklusjonen blir dermed at det er totalt fåfengt å diskutere med de. De spør først høflig, deretter stiller de et krav. Etterkommes ikke kravet, så bare tar de det de vil ha. Hvor langt de eskalerer konflikten er i grunn opp til deg. Satt litt på spissen: De kaller heller inn forsterkninger fra forsvaret enn å gi seg. Du kan helt enkelt ikke vinne en konfrontasjon mot de, og det er bare tåpelig å prøve.
Sist endret av Myoxocephalus; 17. november 2019 kl. 23:17.
Vel han fikk det jo tilbake siden de ikke hadde rettmessig krav på å ta det. Men uansett mye styr for kompisen.
Han er nok ikke helt A4, men på ingen måte kriminell. Han lurer på om han hadde loven på sin side ved å nekte å gi dem det fysisk. Han var jo ellers hyggelig og samarbeidsvillig men de hisset seg veldig opp over dette med førerkortet, så situasjonen eskalerte ganske kraftig på grunn av dette. Jeg var jo ikke der selv men mener han har sin fulle rett til å nekte å gi de noe som helst så lenge det ikke er grunnlag for det. Han presenterte seg jo for de, viste dem legitimasjon og svarte på alle spørsmål de stilte. Han burde sikkert bare gitt de det, det er jo jeg enig i, men at konsekvensene skulle bli bot synes jeg kanskje var litt vel urimelig, igjen så hadde han ikke gjort noe galt i forkant.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Politiet kan avkreve førerkort av enhver person som stanses i trafikken. Personlig synes jeg det er drøyt å skulle legitimere seg for politiet hver gang de snakker med deg, men de har stort sett loven på sin side. Når de så har lov til å sjekke førerkortet, så sier det seg selv at de må få lov til å sjekke det grundig, for det kan være forfalsket eller tuklet med. Det er håpløst å utføre en slik sjekk når noen andre holder det for deg. Videre stiller du deg i en ganske ugunstig posisjon når du inspiserer et kort du ikke hodler selv; du har fjeset helt oppi hendene deres, mens hele din konsentrasjon er okkupert av kortet du kikker på. Dersom førerkortets eier bestemmer seg for å klappe til politimannen har han ingen mulighet til å reagere i tide. Det er ganske opplagt at politiet ikke ønsker å sette seg i en slik situasjon på generelt grunnlag. De har således sitt på det tørre når de nekter å delta i leken. I tillegg er det ganske opplagt at kompisen din utelukkende stiller det kravet fordi han har lyst til å se politiet adlyde hans kommandoer. Det er ganske teit gjort av ham: Politiets selvhøytidelighet tidvis når litt ekstreme nivåer, men dette er veldig velkjent. De svarer hverken med humor, takt eller eleganse nå de føler at deres autoritet er utfordret. Slik er det for alle formyndermennesker. Skal du utfordre de på hjemmebane bør du være veldig sikker på at du har makt til å tvinge gjennom vilja di. Det har man selvsagt ikke.

Man er dessuten i utgangspunktet pliktig til å rette seg etter pålegg fra politiet, og ber de deg om å få kortet i hånda, så kan det være lurt å gi de det. De har stort sett en hjemmel å vise til for det de ber om. Har de ikke en hjemmel, så finner de en som kan tøyes til formålet. Og har de ikke en gang det og bare er totalt urimelige..? Vel, da er de også immune mot rasjonelle motargumenter. Konklusjonen blir dermed at det er totalt fåfengt å diskutere med de. De spør først høflig, deretter stiller de et krav. Etterkommes ikke kravet, så bare tar de det de vil ha. Hvor langt de eskalerer konflikten er i grunn opp til deg. Satt litt på spissen: De kaller heller inn forsterkninger fra forsvaret enn å gi seg. Du kan helt enkelt ikke vinne en konfrontasjon mot de, og det er bare tåpelig å prøve.
Vis hele sitatet...
Takk for veldig saklig og utfyllende svar, du snakker ihvertfall et språk kompisen min skjønner. Skal vise han dette :-)
Sist endret av QueenOfPanic; 17. november 2019 kl. 20:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Førerkort har masse små kjennetegn slik at de skal være vanskelig å forfalske. Hvis du kjenner på et førerkort er det mønster og felter med ulike teksturer som du kan kjenne med fingrene. Når kameraten din nekter politiet å holde førerkortet så kan de rettmessig si at han hindrer dem i gjøre jobben sin. De forrige politifolka hadde sikkert ikke tid eller lyst på noe drama, men denne gangen møtte han politifolk som brukte de mulighetene de faktisk har.

Det er mulig at disse politifolka var noen maktsyke drittsekker, og da var i så fall oppførselen til kameraten din en gavepakke til dem. De fikk muligheten til å utøve makt og dominans med loven på sin side. Like greit å slutte med den slags hvis man ikke liker å bli tråkka på.
Sitat av QueenOfPanic Vis innlegg
Han var jo ellers hyggelig og samarbeidsvillig
Vis hele sitatet...
Høres ikke ut som om han var hverken hyggelig eller samarbeidsvillig.

Jeg er ikke politi men har en jobb der jeg enkelte ganger må sjekke identiteten til folk. Kameraten din ville blitt bortvist om han ikke hadde latt meg holde kortet og jeg hadde tilkalt politiet om han ikke hadde fjernet seg umiddelbart.
Forstår at han ikke vil slippe førerkortet frivillig om de har tatt det før men jo jeg tror nokk de kan kreve å få inspisere førerkortet slik de vil, blir også nevnt oppfor her at man med fokus på et kort noen andre holder opp for seg stiller seg selv litt utsatt til mtp et fysisk angrep, men uansett så anbefaler jeg kompisen din å skaffe seg bakkort med bilde på å bruke som leg så slipper han dra frem førerkortet unødvendig
Uvaksinert 👍
Be han laste ned førerkort appen istedenfor, da holder han opp telefonen og de scanner qr koden og får opp den infoen de trenger.
Sist endret av daffe; 18. november 2019 kl. 08:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Be han laste ned førerkort appen istedenfor, da holder han opp telefonen og de scanner qr koden og får opp den infoen de trenger.
Vis hele sitatet...
Svært fornuftig. Frå forskrifta:

For at digitalt førerkort skal være gyldig for kjøring må førerkortinnehaveren godta og følge brukervilkårene, sikre at digitalt førerkort er aktivert, at det kan fremvises og at det er kontrollerbart på enheten. Ved førerkortkontroll må førerkortinnehaver godta at kontrollør holder i mobilen og navigerer i det digitale førerkortet. Kontrollør kan ved kontroll pålegge førerkortinnehaver å oppdatere det digitale førerkortet.
Vis hele sitatet...
Forøvrig er det ikkje gyldig som legitimasjon, kun som førerkort. Og nektar du kontrolløren å halde telefonen kan det i utgangspunktet tolkast som å køyre utan å medbringe førerkort, og ergo 500,- i gebyr eller noko slikt.