Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1166
Jeg mistet lappen for nesten 2 år siden pga ruspåvirket kjøring.
Dommen min ble avgjort i september (hurra for byråkrati og prioriteringer av viktigere saker!) I stedet for å dra i fengsel i 10 dager valgte jeg å gjennomføre et program for rusavhengige. Dette tar 10 måneder og jeg er forpliktet til å gå til samtale med min veileder annen hver uke. Samt 3 måneder gruppeterapi og til slutt gå til psykolog som kan bekrefte at jeg ikke har problemer med rus lengre. Uansett, i og med at programmet tar 10 måneder betyr det at jeg ikke er ferdig før september neste år. Det betyr altså at jeg ikke kan reise på noe lengre ferie i den perioden.

Nå har det seg slik at jeg kanskje kunne tenke meg å reise på lengre roadtrip eller kanskje utveksle til et annet land, men jeg må altså vente til programmet er ferdig, evnt. pendle, noe som kan bli dyrt.

Jeg har spurt veilederen min om vi kan tilrettelegge og gjøre unna programmet før 10 måneder, ved at jeg feks kommer hver uke innom i stedet for annen hver. Dette lot seg da ikke gjøre.

Jeg føler at straffen min er drøyt urimelig. I februar kan jeg ta lappen på nytt, og dommen min skal altså gå videre utover og hindre meg i å leve et liv. Spesielt med tanke på at utdanningen min kanskje blir handikappet og jeg blir tvunget til å holde meg i landet for å fullføre terapien.

Med tanke på at dommen min tok så lang tid å banke i bord er det jo i grunn staten sin feil at jeg får straffen min så sent og at den ikke har blitt gjort unna tidligere. Er det noen som vet noe om mulighetene mine?

Jeg har lov til å avbryte programmet når som helst, men da må jeg igjennom en ny rettsprosess hvor jeg sier at jeg ønsker å trekke meg og de må finne en ny straff for meg. Det trenger ikke å være at jeg havner i fengsel og får gjort unna det, og det kan også hende jeg blir innkalt mens jeg er å reiser eller på utveksling. Kanskje gjør de straffen min om til samfunnsstraff og da knytter man seg til et helt år såvidt forstått.

Jeg er frustrert over systemet, og mine begrensninger knyttet til straffen. Selvsagt føler jeg at jeg må ta straffen min, men når jeg er ferdig med straffen min føler jeg at jeg har "sonet" 2,5 år for en filleting. En filleting, ja, fordi rettsvesenet mente også det siden jeg ikke ble prioritert inn til retten tidligere. Nederst i bunken. YEY!

Kan jeg klage på et vis? Hvem skal jeg kontakte? Hva bør jeg skrive?
Burde jeg avslutte programmet og gå inn i en ny fase?
Det kjekkeste hadde vært å bare bli ferdig med 10 dager fengsel. 10 måneder fengselsterapi er jo drøyt som faen. Mister jo all frihet! Hva hadde dere gjort?
Hvem var det som var enig i denne avtalen? Og hvem var det som brukte et stoff, som personen mest sannsynlig viste, at han brøt loven kraftig?
Gjør opp for deg, å bli ferdig med det. Dette er å ta konsekvensen for sine handlinger.
Det er egentlig 100% din feil, at du er der du er nå!
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Jeez. Jeg har jo aldri sagt at jeg ikke skal ta straffen min. Problemet er at det drøyes så langt ut at det går ut over utdanningen min.

Hvorfor får jeg lov å ta lappen tilbake før jeg i det hele tatt er ferdig med straffen? Hull i hodet. De kan jo ikke vite om jeg er "frisk" før jeg har gjort opp for straffen min.
Det går ikke ut over utdanningen din. Det er ikke slik at om man ikke drar på utveksling, så står man med en svakere grad enn de som har vært på utveksling.

At du kunne velge å sitte i fengsel høres også rart ut. Jeg mener å ha lest/hørt at man ikke "får" sone før man skal sitte minimum 30 dager, men jeg er ikke helt sikker på dette. Jeg har uansett aldri hørt om noen som soner kun ti dager.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Det går ikke ut over utdanningen din. Det er ikke slik at om man ikke drar på utveksling, så står man med en svakere grad enn de som har vært på utveksling.
Vis hele sitatet...
Ved å dra på utveksling kunne jeg samtidig lært meg et nytt språk lett og effektivt. Noe jeg vil få bruk for når jeg senere skal søke mastergrad som krever at man kan minst 3 språk utenom morsmål. Så ja, for meg vil det gå utover utdanningen min.

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg

At du kunne velge å sitte i fengsel høres også rart ut. Jeg mener å ha lest/hørt at man ikke "får" sone før man skal sitte minimum 30 dager, men jeg er ikke helt sikker på dette. Jeg har uansett aldri hørt om noen som soner kun ti dager.
Vis hele sitatet...
Når jeg fikk forslag til straff stod det 10 dager fengsel og 10 000,- bot.
Jeg hadde fått "tips" av etterforskeren min om at jeg kunne foreslå for retten at jeg heller ønsket å bli tatt opp til vurdering om program for ruspåvirket kjøring. Jeg ba altså om det i rettsavhøret. Det burde jeg forøvrig ikke gjort. Saken ble flyttet til tingretten der jeg nå bor framfor kommunen det skjedde i. Noe som gjorde at det tok lengre tid. Jeg ble også nødt til å gå til sosiolog for å sjekke om jeg var kvalifisert nok til at jeg kunne være med på et slikt program. Det tok en måneds tid bare å få klargjort, før det ble tatt opp til tingretten.

Det er på mange måter min egen feil at ting har tatt litt ekstra tid pga flytting, og at jeg ønsket endring av straff. Likevel synes jeg det har gått urimelig lang tid fra jeg ble fratatt lappen til straffen min endelig tredde i verk. Nå ønsker jeg forøvrig at jeg heller bare hadde dratt i fengsel og vært ferdig med saken.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Ved å dra på utveksling kunne jeg samtidig lært meg et nytt språk lett og effektivt. Noe jeg vil få bruk for når jeg senere skal søke mastergrad som krever at man kan minst 3 språk utenom morsmål. Så ja, for meg vil det gå utover utdanningen min.
Vis hele sitatet...
Det er ingenting som hindrer deg i å lære et språk her i Norge.


Sitat av kn^tte Vis innlegg
Når jeg fikk forslag til straff stod det 10 dager fengsel og 10 000,- bot.
Jeg hadde fått "tips" av etterforskeren min om at jeg kunne foreslå for retten at jeg heller ønsket å bli tatt opp til vurdering om program for ruspåvirket kjøring. Jeg ba altså om det i rettsavhøret. Det burde jeg forøvrig ikke gjort. Saken ble flyttet til tingretten der jeg nå bor framfor kommunen det skjedde i. Noe som gjorde at det tok lengre tid. Jeg ble også nødt til å gå til sosiolog for å sjekke om jeg var kvalifisert nok til at jeg kunne være med på et slikt program. Det tok en måneds tid bare å få klargjort, før det ble tatt opp til tingretten.

Det er på mange måter min egen feil at ting har tatt litt ekstra tid pga flytting, og at jeg ønsket endring av straff. Likevel synes jeg det har gått urimelig lang tid fra jeg ble fratatt lappen til straffen min endelig tredde i verk. Nå ønsker jeg forøvrig at jeg heller bare hadde dratt i fengsel og vært ferdig med saken.
Vis hele sitatet...
Vel, da har ikke jeg så mye mer å bidra med annet enn at du sikkert har lært til neste gang du blir tatt for ruskjøring.

Jeg syntes fortsatt det høres rart ut om å få tilbud om å sone kun ti dager. Finner ikke noen kilder som sier noe om minste soningstid, så jeg har ingenting å backe det opp med.
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Det er ingenting som hindrer deg i å lære et språk her i Norge.

Vel, da har ikke jeg så mye mer å bidra med annet enn at du sikkert har lært til neste gang du blir tatt for ruskjøring.

Jeg syntes fortsatt det høres rart ut om å få tilbud om å sone kun ti dager. Finner ikke noen kilder som sier noe om minste soningstid, så jeg har ingenting å backe det opp med.
Vis hele sitatet...
Tja, her er en sak med en politiker som måtte sone bare 18 dager.
http://www.p4.no/story.aspx?id=526904

Jeg tenker at med tanke på at jeg er student fant de 10 dagers fengsel og 10 000,- i bot rimelig.

Hva angår språk, prøver jeg selvsagt å lære det på egen hånd. Men vet av erfaring at du ikke lærer et språk fult og helt før du bor, lever og ånder med de innfødte i det landet du ønsker å lære språket til. Det handler ikke bare om språk, men også kultur og sosiale normer. Det er viktig for meg at jeg drar på utveksling.

Spørsmålet mitt blir videre; hvilke konsekvenser kan jeg få om jeg "skipper" den siste måneden med "terapi" og bare reiser på utveksling likevel?
Sist endret av kn^tte; 12. desember 2013 kl. 15:21.
Det er jo ingen ting som forhindrer deg fra å ta et semester i utlandet isteden for et år, her jeg studerer virker det som om det er normen, og da er det jo ingen ting i veien for å utveksle på våren etter at du er ferdig med terapien. I tillegg kan du undersøke om det er noen universitet som har studieår som starter etter at du er ferdig med straffen din.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Spørsmålet mitt blir videre; hvilke konsekvenser kan jeg få om jeg "skipper" den siste måneden med "terapi" og bare reiser på utveksling likevel?
Vis hele sitatet...
Fengsel og bot? Ikke vet jeg. Kan du ikke bare ta fengselsstraff nå, ta lappen på nytt og reise på utveksling?
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Trådstarter
Det er kun snakk om et semester, og det er kun høstsemesteret jeg har mulighet til det. Skal skrive bacheloroppgaven min på vårsemesteret. Har tenkt å ta master i utlandet, men det er forsåvidt irrelevant om/hva jeg planlegger videre. Jeg skal på utveksling og da skal ikke en forsinket straff hemme meg i det.

Det jeg lurte mest på var om noen vet om jeg kan framskynde straffen min på et vis, evnt. fryse deler av den til jeg er tilbake. Eller om noen evnt. anbefaler å ta opp saken igjen og heller prøve å havne i fengsel før høsten kommer.

Sitat av Cormorant Vis innlegg
Fengsel og bot? Ikke vet jeg. Kan du ikke bare ta fengselsstraff nå, ta lappen på nytt og reise på utveksling?
Vis hele sitatet...
Veilederen min sa at man kunne aldri vite hvor lang tid prosessen da tar, eller når jeg da må sone fengselsstraffen min. Verst tenkelige scenario om jeg avbryter dette programmet er jo at det tar et par måneder før saken blir tatt opp til tingretten igjen, og jeg må sone fengsel i september eller noe. Da er jeg like langt.
Sist endret av kn^tte; 12. desember 2013 kl. 16:19.
Da får du vel bare bite i det sure eplet.