Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  121 7288
Sitat av Brulte Vis innlegg
Det bør det ha, så sant man ikke ønsker en hybrid identitet. Det er vel betimelig å spørre tilbake om noen synes hijab eller andre plagg som representerer en annen kultur eller religion har noe med Norge å gjøre. Husk at en identitet ikke er noe som kommer over natten, det er ett resultat av flere generasjoners kultur osv.
Det kan også nevnes at tatoveringer sannsynligvis er blitt en del av vår kultur siden dette har pågått noen generasjoner alt. Piercinger er jeg ikke sikker på.
Vis hele sitatet...
Så du innrømmer at "kulturen" vår egentlig er satt sammen av ideer ifra mange andre land, som har blitt vanlige i norge etter et par år, men samtidig er du redd for at trikkesjåfører skal ødelegge norges kultur ved å bruke hijab på jobb?

"Kultur"-argumentene dine holder ikke mål, så hva med å slutte å argumentere i ring og faktisk finne en GOD GRUNN til at hijab er et så forferdelig plagg?
Sist endret av fetter; 16. november 2009 kl. 14:50.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Det bør det ha, så sant man ikke ønsker en hybrid identitet.
Vis hele sitatet...
Kanskje uniformerte sivile borgere vil bidra til å dekke ditt behov for en "ikke-hybrid" identitet? For vi kan jo ikke alle gå med forskjellige typer klesdrakter i ditt system.

Sitat av Brulte
Det er vel betimelig å spørre tilbake om noen synes hijab eller andre plagg som representerer en annen kultur eller religion har noe med Norge å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det er vel betimelig å påpeke at alle klær du har kledd deg i sannsynligvis er designet av ikke-norske designere, og at deres visuelle uttrykk på et eller annet tidspunkt brøt totalt med tidligere normer for bekledning.

Sitat av Brulte
Det kan også nevnes at tatoveringer sannsynligvis er blitt en del av vår kultur siden dette har pågått noen generasjoner alt.
Vis hele sitatet...
Og tatoveringer er noe som, i følge din egen argumentasjon, burde blitt forbudt mens det enda var uvanlig. Du er klar over at du kun har argumentert for at hijab på et eller annet tidspunkt kan ansees som del av en norsk kultur, hvis man velger å definere det som så (ikke at mange vil velge å definere tatoveringer som en del av norsk kultur bare fordi mange nordmenn tatoverer seg), og ikke for at det har noen negative konsekvenser?

Sitat av Brulte
Helt tydelig jeg har fått ulveflokken etter meg nå. Skal ikke si noe på det, men det er vanskelig å argumentere når så mange fyrer løs på en gang. Men sånn er det nå bare på sånne forum.
Vis hele sitatet...
Det er fordelen med at det er skriftlig. Du kan svare etterhvert som motargumentene kommer. Skal du slippe å svare for deg fordi altfor mange er uenig med hva du sier?

Du som var så forferdet over at ingen svarte på spørsmålet ditt tidligere bør vel leve opp til dine egne verdier og begynne å svare på noen av de som har blitt stilt deg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brulte Vis innlegg
Det bør det ha, så sant man ikke ønsker en hybrid identitet. Det er vel betimelig å spørre tilbake om noen synes hijab eller andre plagg som representerer en annen kultur eller religion har noe med Norge å gjøre. Husk at en identitet ikke er noe som kommer over natten, det er ett resultat av flere generasjoners kultur osv.
Det kan også nevnes at tatoveringer sannsynligvis er blitt en del av vår kultur siden dette har pågått noen generasjoner alt. Piercinger er jeg ikke sikker på.
Vis hele sitatet...
Hybrid identitet? Kva er ikkje ein hybrid identitet? Å bu på afrikansk sletteland og jakte med hendene?

Alt det vi identifiserer som norsk kultur har komt med innvandring - heile 100% er tilført landet på eitt eller anna tidspunkt. Jeans er tilført rimelig nyleg, men eg trur ikkje du finn spesielt mange som vil hevde at det er uheldig og bør forbyast.

Argumentet er tåpelig, all den tid vi ikkje lever i eit statisk samfunn der alt er uforanderlig. Om det hadde vore tilfelle hadde du hatt saklege argument mot hijab...
Sitat av fetter Vis innlegg
Så du innrømmer at "kulturen" vår egentlig er satt sammen av ideer ifra mange andre land, som har blitt vanlige i norge etter et par år, men samtidig er du redd for at trikkesjåfører skal ødelegge norges kultur ved å bruke hijab på jobb?

"Kultur"-argumentene dine holder ikke mål, så hva med å slutte å argumentere i ring og faktisk finne en GOD GRUNN til at hijab er et så forferdelig plagg?
Vis hele sitatet...
Ja, for en del av vår identitet er det det, men ikke etter ett par år. Jeg skrev da vitterlig generasjoner. Det vil alltid være litt utveksling av kultur og religion, kanskje spesielt materialistisk. Synes ikke din fremstillelese er helt "fair" i forhold til min "innrømmelse". I det hele tatt virker det som de fleste her inne har fått blod på tann nå og skal ta hijab-hateren.

Og igjen, hijab er bare en del av dette. For min del kan jeg si at jeg aldri ville brukt noe som enkelte i samfunnet eller majoriteten i samfunnet ville synes var upassende. Hvorfor skal man på død og liv absolutt ha på seg ett plagg når man vet enkelte synes det er upassende.
Fordi hensynet til religions- og ytringsfrihet veier mye mye myyyyye tyngre enn at noen mener noe er "upassende."
Du vil nekte folk å utrykken en relativt stor del av sin egen identitet og religion og det kan vi selvfølgelig ikke være med på.
Sist endret av Mith; 16. november 2009 kl. 15:11.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Hvorfor skal man på død og liv absolutt ha på seg ett plagg når man vet enkelte synes det er upassende.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man på død og liv syntes det er upassende?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Hybrid identitet? Kva er ikkje ein hybrid identitet? Å bu på afrikansk sletteland og jakte med hendene?

Alt det vi identifiserer som norsk kultur har komt med innvandring - heile 100% er tilført landet på eitt eller anna tidspunkt. Jeans er tilført rimelig nyleg, men eg trur ikkje du finn spesielt mange som vil hevde at det er uheldig og bør forbyast.

Argumentet er tåpelig, all den tid vi ikkje lever i eit statisk samfunn der alt er uforanderlig. Om det hadde vore tilfelle hadde du hatt saklege argument mot hijab...
Vis hele sitatet...
Enig i det med 100 %, alle kommer jo sannsynligvis fra Afrika.
Vi lever ikke i ett statisk samfunn, ting forandrer seg, tror heller det er tiden forandringene tar som er problemet. Vi er alle ulike i våre måter å håndtere forandringer på, det virker som du er mer åpen enn meg for raske forandringer.
Jeans kommer fra USA, det er en kultur som står mye nærmere oss i Norge enn hijab. At du synes argumentet er tåpelig er en uttrykksform som sier en del om hvordan du selv setter deg i forhold til andre. Sånne ord bør du holde deg for god for å bruke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brulte Vis innlegg
Hvorfor skal man på død og liv absolutt ha på seg ett plagg når man vet enkelte synes det er upassende.
Vis hele sitatet...
Finn Jarle Sæle meiner antakeleg at skjørt som går over knea, eller bare brystkasser på kvinnfolk er upassande. Skal han få diktere det?

Forøvrig morer det meg at du no har gått vekk fra demokrati-aspektet til noko enkelte finn upassande...
Sist endret av vidarlo; 16. november 2009 kl. 15:14.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Ja, for en del av vår identitet er det det, men ikke etter ett par år. Jeg skrev da vitterlig generasjoner. Det vil alltid være litt utveksling av kultur og religion, kanskje spesielt materialistisk. Synes ikke din fremstillelese er helt "fair" i forhold til min "innrømmelse". I det hele tatt virker det som de fleste her inne har fått blod på tann nå og skal ta hijab-hateren.

Og igjen, hijab er bare en del av dette. For min del kan jeg si at jeg aldri ville brukt noe som enkelte i samfunnet eller majoriteten i samfunnet ville synes var upassende. Hvorfor skal man på død og liv absolutt ha på seg ett plagg når man vet enkelte synes det er upassende.
Vis hele sitatet...
åh herregud!
Har fulgt nøye med i diskusjonen, men du graver deg jo bare en dypere grav.
Skal vi innføre en kliss lik kleskode i hele landet? Er det hva du mener?
Hvilken skade gjør det at noen har på seg et plagg du ikke liker?
Jeg gir langt faen i om du syns det er upassende at jeg gikk med joggebukse i dag.

Og jeg føler du fremdeles ikke har svart på spørsmålet, hvilken skade gjør det at trikkeførere bruker hijab? Bortsett fra at du ikke liker det.
Sitat av Widow Vis innlegg
åh herregud!
Har fulgt nøye med i diskusjonen, men du graver deg jo bare en dypere grav.
Skal vi innføre en kliss lik kleskode i hele landet? Er det hva du mener?
Hvilken skade gjør det at noen har på seg et plagg du ikke liker?
Jeg gir langt faen i om du syns det er upassende at jeg gikk med joggebukse i dag.

Og jeg føler du fremdeles ikke har svart på spørsmålet, hvilken skade gjør det at trikkeførere bruker hijab? Bortsett fra at du ikke liker det.
Vis hele sitatet...
Har svart på spørsmålet. Når du snakker om kliss lik kleskode for hele landet så har du ikke forstått. Det er da vitterlig ikke røde kommunist idioter som styrer dette landet. Folk privat må gjerne få ha på seg hva de vil, men jo mer offentlig setting jo mer skal man tenke på klesplagg som representerer landet og vår identitet. Se linken til forsvaret lenger oppe, eller på annen side.

Men om jeg skulle bruke din retorikk så skall alle gi faen i om Jens Nilsen skulle finne det for godt å gå kliss naken midt i byen.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Har svart på spørsmålet. Når du snakker om kliss lik kleskode for hele landet så har du ikke forstått. Det er da vitterlig ikke røde kommunist idioter som styrer dette landet. Folk privat må gjerne få ha på seg hva de vil, men jo mer offentlig setting jo mer skal man tenke på klesplagg som representerer landet og vår identitet. Se linken til forsvaret lenger oppe, eller på annen side.

Men om jeg skulle bruke din retorikk så skall alle gi faen i om Jens Nilsen skulle finne det for godt å gå kliss naken midt i byen.
Vis hele sitatet...
Og nå blander du kommunisme inn? Hva faen har kommunisme med like klesdrakter å gjøre?

Slutt å dra inn forsvaret, denne tråden handler om ansatte i SPORVEIEN.
Hva offentlige autoritetspersoner har som kleskodeks er en HELT annen debatt.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Har svart på spørsmålet. Når du snakker om kliss lik kleskode for hele landet så har du ikke forstått. Det er da vitterlig ikke røde kommunist idioter som styrer dette landet. Folk privat må gjerne få ha på seg hva de vil, men jo mer offentlig setting jo mer skal man tenke på klesplagg som representerer landet og vår identitet. Se linken til forsvaret lenger oppe, eller på annen side.

Men om jeg skulle bruke din retorikk så skall alle gi faen i om Jens Nilsen skulle finne det for godt å gå kliss naken midt i byen.
Vis hele sitatet...
Gratulerer for elendig sammenlikning. Å gå kliss naken midt i byen som er ulovlig sammenlinket med å gå med joggebukse som noen kan finne upassende. Du brukte lang tid på den?

Du skrev "Hvorfor skal man på død og liv absolutt ha på seg ett plagg når man vet enkelte synes det er upassende". For det første representerer ikke akkurat trikkeførere hele landet og vår identitet men jaok jeg skal følge deg.
At vi har trikkeførere som bruker hijab viser til et flerkultureltsamfunn og religionsfrihet.
Sitat av Brulte Vis innlegg
For min del kan jeg si at jeg aldri ville brukt noe som enkelte i samfunnet eller majoriteten i samfunnet ville synes var upassende.
Vis hele sitatet...
Det har jeg svært vanskelig for å se for meg. Hvis du aldri gått i et klesplagg, eller brukt det på en måte, som majoriteten synes er upassende blir jeg voldsomt overrasket. Hvis ikke en gang enkelte i samfunnet har kunnet finne dette upassende, skal jeg egenhendig stappe PCen i søpla og trekke meg stille tilbake.

Jeg minner om at sagging, høyvannsbukser, joggebukse, trange bukser, store bukser, sminke, ikke-sminke, hettegenser, t-skjortemotiver, boots, sandaler, konformitet og individualisme er alle ting enkelte vil finne upassende.

Sitat av Brulte
Hvorfor skal man på død og liv absolutt ha på seg ett plagg når man vet enkelte synes det er upassende.
Vis hele sitatet...
Svært få går med plagg bare for å provosere - spesielt når det er snakk om religiøse plagg - i motsetning til hva du kanskje tror. Og gi meg en eneste god grunn til at jeg skal gi mer enn blanke faen i hva du synes om hva jeg velger å bekle kroppen min i.
Sitat av fetter Vis innlegg
Og nå blander du kommunisme inn? Hva faen har kommunisme med like klesdrakter å gjøre?

Slutt å dra inn forsvaret, denne tråden handler om ansatte i SPORVEIEN.
Hva offentlige autoritetspersoner har som kleskodeks er en HELT annen debatt.
Vis hele sitatet...
Kanskje du kan forklare hvorfor det er en annen debatt ?
Når det gjelder Sporveien/Ruter as er dette en statlig/kommunal eiet bedrift som har ett ansikt utad mot det offentlige rom, jeg synes det da bør være en nøytral kode på hvordan man presenterer seg selv, alle andre som har vært med på denne diskusjonen i dag synes ikke det. Det har jeg ingen problemer med å akseptere uten å bruke banneord og hersketeknikker.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det har jeg svært vanskelig for å se for meg. Hvis du aldri gått i et klesplagg, eller brukt det på en måte, som majoriteten synes er upassende blir jeg voldsomt overrasket. Hvis ikke en gang enkelte i samfunnet har kunnet finne dette upassende, skal jeg egenhendig stappe PCen i søpla og trekke meg stille tilbake.

Jeg minner om at sagging, høyvannsbukser, joggebukse, trange bukser, store bukser, sminke, ikke-sminke, hettegenser, t-skjortemotiver, boots, sandaler, konformitet og individualisme er alle ting enkelte vil finne upassende.


Svært få går med plagg bare for å provosere - spesielt når det er snakk om religiøse plagg - i motsetning til hva du kanskje tror. Og gi meg en eneste god grunn til at jeg skal gi mer enn blanke faen i hva du synes om hva jeg velger å bekle kroppen min i.
Vis hele sitatet...
Om du hadde flådd en gris og gått med skinnet hadde jeg gitt faen, men om du hadde gjort dette i egenskap av ett offentlig firma eller instans burde du fått en kald fot i ræva til du forstod hvordan man fremstiller seg selv.
Ekkelt å benytte samme nivå av retorikk som deg............heldigvis ikke noe som skjer hver dag.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Kanskje du kan forklare hvorfor det er en annen debatt ?
Når det gjelder Sporveien/Ruter as er dette en statlig/kommunal eiet bedrift som har ett ansikt utad mot det offentlige rom, jeg synes det da bør være en nøytral kode på hvordan man presenterer seg selv, alle andre som har vært med på denne diskusjonen i dag synes ikke det. Det har jeg ingen problemer med å akseptere uten å bruke banneord og hersketeknikker.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg foklart to ganger før. Det er stor forskjell på en trikkesjåfør og en tillitsperson med makt. At vi skal separere religion ifra autoritetspersoner er jeg helt enig i, men det har ingenting med trikkesjåfører å gjøre!

Videre har jeg ikke brukt noen hersketeknikker, det er det du som har gjort når du blander kommunisme inn i saken. Bannord kommer som regel som reaksjon på ekstrem stupiditet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brulte Vis innlegg
Kanskje du kan forklare hvorfor det er en annen debatt ?
Når det gjelder Sporveien/Ruter as er dette en statlig/kommunal eiet bedrift som har ett ansikt utad mot det offentlige rom, jeg synes det da bør være en nøytral kode på hvordan man presenterer seg selv, alle andre som har vært med på denne diskusjonen i dag synes ikke det. Det har jeg ingen problemer med å akseptere uten å bruke banneord og hersketeknikker.
Vis hele sitatet...
For å plukke argumentet ditt i fillebiter en gang til: kva har det å sei kven som eig bedrifta? Dei er uansett ikkje autoritetspersoner på samme måte som politi og forsvar; dei har ingen lovmessig makt eg ikkje har. Utover lov til å kjøre trikk that is.

Og kva er nøytral kode? Det er dei som reagerer på at kvinner ikkje dekker til håret. Det er dei som reagerer på at dei gjer det. Kven skal ein følgje? Uansett støyter du nokon.

Sitat av Brulte Vis innlegg

Om du hadde flådd en gris og gått med skinnet hadde jeg gitt faen, men om du hadde gjort dette i egenskap av ett offentlig firma eller instans burde du fått en kald fot i ræva til du forstod hvordan man fremstiller seg selv.
Ekkelt å benytte samme nivå av retorikk som deg............heldigvis ikke noe som skjer hver dag.
Vis hele sitatet...
Dude, om du kommer med denslags eksempler kan du ikkje forvente å bli tatt seriøst. Beklager, men det er så søkt at det er ikkje teoretisk interessant ein gong. Fortsetter du med det blir du rimelig fort avskriven som troll her inne.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Om du hadde flådd en gris og gått med skinnet hadde jeg gitt faen, men om du hadde gjort dette i egenskap av ett offentlig firma eller instans burde du fått en kald fot i ræva til du forstod hvordan man fremstiller seg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg tar den sammenlikningen som et tegn på at du på et eller annet nivå har innsett at debatten er tapt.

Sitat av Brulte
Det har jeg ingen problemer med å akseptere uten å bruke banneord og hersketeknikker.
Vis hele sitatet...
Sitat av Brulte
Ekkelt å benytte samme nivå av retorikk som deg............heldigvis ikke noe som skjer hver dag.
Vis hele sitatet...
Ser du hvordan de to sitatene komplimenterer hverandre på en lite heldig måte?
Heldigvis er det nå en gang sånn at det ikke finnes en religion som sier man skal gå nakne, for da hadde dere vel argumentert for at trikke folka kunne gått nakne.
Når det gjelder sammenligningen din av de to sitatene så har du tatt det ut av sin kontekst. Jeg hevet meg bare ned på ditt nivå. Hvis du synes det er galt får du nesten gå i deg selv....
Når det gjelder debatten som helhet er det ingen tvil om det er ulike syn på dette med hijab. Her inne ser det ut som jeg er ganske alene om mine synspunkter. Ute i samfunnet ellers er det både kloke og lærde på begge sider. Det bør man ta innover seg. Ellers blir det jo spennende å se hvordan dette går i åra som kommer, det vil nok bli mye diskusjon frem og tilbake etter hvert som mer og mer fjern kultur skal ha sitt innpass i samfunnet. ( Da snakker vi ikke om jeans ;-))
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Brulte Vis innlegg
Heldigvis er det nå en gang sånn at det ikke finnes en religion som sier man skal gå nakne, for da hadde dere vel argumentert for at trikke folka kunne gått nakne.
Vis hele sitatet...
Skal vi ta det frå begynnelsen igjen? Det er ingen som har argumentert for valfri uniform. Men per dags dato er ikkje hovudplagget regulert i uniformskoden til sporvegane i Oslo, og dermed kan folk nytte det hovudplagget dei føler for, så fremt arbeidsgiver godkjenner det. Arbeidsgiver godkjenner hijab. I tillegg vurderer altså arbeidsgiver å designe ein hijab med sin logo på, og tilby det til dei som ønskjer det. Det er INGEN som har argumentert for å få gå nakne, eller i skinnklær med nagler. Så kvifor du insisterer på å dra inn den eine ekstremiteten etter den andre er eit mysterium.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Når det gjelder debatten som helhet er det ingen tvil om det er ulike syn på dette med hijab. Her inne ser det ut som jeg er ganske alene om mine synspunkter. Ute i samfunnet ellers er det både kloke og lærde på begge sider. Det bør man ta innover seg.
Vis hele sitatet...
Problemet er ikkje synspunktet ditt, men at du ikkje på ein spesielt god måte har argumentert rasjonelt for dette. Du har komt med enkelte tvilsomme analogier, og dradd fram svada om demokratiet, og du har fått motargumenter. Motargumenta har du for ein stor del ignorert, eller du harkomt med ein ny analogi.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Ellers blir det jo spennende å se hvordan dette går i åra som kommer, det vil nok bli mye diskusjon frem og tilbake etter hvert som mer og mer fjern kultur skal ha sitt innpass i samfunnet. ( Da snakker vi ikke om jeans ;-))
Vis hele sitatet...
Det blir garantert diskusjon - forhåpentlegvis på eit meir sakleg og gjennomtenkt nivå enn det du har prestert her.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Ellers blir det jo spennende å se hvordan dette går i åra som kommer, det vil nok bli mye diskusjon frem og tilbake etter hvert som mer og mer fjern kultur skal ha sitt innpass i samfunnet. ( Da snakker vi ikke om jeans ;-))
Vis hele sitatet...
Artig at du skulle nevne jeans. Få plagg har vekket så mye harme som da ungdommen tok jeans til "sitt plagg". Enkelte ble faktisk utvist fra skolen fordi de gikk med det usømmelige plagget jeans (og nå snakker vi ikke om den typen som viser frem undertøy og appelsinhud). Det var kjempeprovoserende at folk gikk med arbeiderplagg på en respektabel institusjon. At kvinner tok på seg bukser eller bikini var heller ikke en trend som etablerte seg uten litt bråk. Det er ganske latterlig å tenke på nå. Det er godt takhøyden har hevet seg litt.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Når det gjelder sammenligningen din av de to sitatene så har du tatt det ut av sin kontekst. Jeg hevet meg bare ned på ditt nivå. Hvis du synes det er galt får du nesten gå i deg selv....
Vis hele sitatet...
Interessant at du avfeier argumentasjonen min med at jeg har så fryktelig retorikk. Føl deg fri til å komme med eksempler med tilhørende forklaring på hva som var så "ekkelt", så kan jeg alltids omformulere meg for deg. Det er nemlig en litt for billig løsning å påstå at du misliker retorikken og derfor avstår fra å respondere på argumentasjonen.

Forøvrig hever man seg opp, og senker seg ned.
Sitat av Provo Vis innlegg
La oss nå si at hijab i noen svært få tilfeller misbrukes i form av at de tvinges til å bruke det av mannen sin. Hvorfor skal man da nekte den resterende store majoriteten å bruke et plagg de frivillig velger å gå med, og som er svært viktig for de som bruker det? Man kan ikke forby en ting fordi noen få enkeltpersoner velger å misbruke det. Man må da også forby alt av alkohol, legemidler, løsemidler, jaktvåpen og kjøretøy, for å nevne noe.

Man løser dessuten ikke et eventuelt problem med undertrykkelse fra mannen ved å legge ned forbud mot et klesplagg. Her må man i så fall endre holdningene til de personene som er involvert. For å endre holdningene til disse personene trenger man dialog. Dialog oppnås ved hjelp av inkludering, integrering og gjensidig forståelse og respekt. Forbud av hijab og andre religiøse plagg vil ikke bidra til noe av dette.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev aldri at det skulle forbys, det er nemlig en mellomting mellom å være skeptisk til å legge det til uniformen, og å mene at hijaben skal totalforbys. Jeg er enig i at det ikke har noe for seg å totalforby det, men jeg ser allikevel ikke behovet for å ha det i en arbeidsuniform.

Og når du snakker om misbruk, så er det stor forskjell på det du nevner, og å undertrykke noen med en hijab. Jeg har ihvertfall ikke hittil vært borti at noen har blitt undertrykt til å bli alkoholikere. Det virker nesten som at hver gang du ser en "motstander" i denne debatten, så tar du det for gitt at alle er rasister. (ditt svar til meg tok ikke opp noe av det jeg sa, bare noe veldig mange andre både før og etter har sagt.)

Tilbake til debatten: er du ikke enig i at dersom en kvinne må bruke et sjal pga. hennes religion, så vil det skape hindere for henne? f.eks hvordan mennene i slike kulturer ofte er "opphøyd" og kvinnen har ikke rett til å ta på, anholde, eller kjefte på mannen mener ihvertfall jeg at er et unektelig problem. Skal kvinnen ta opp en walkie-talkie for assistanse hver gang det er vanskeligheter med menn? (forutsett at det ikke er en kar på 150kg, da de fleste uansett er sjanseløse alene om noe skulle gjøres). Jeg er ikke gammel nok til å ha store erfaringer med slike saker, men sånn jeg har sett det hittil på min VGS, så har jeg kun sett en jente med hijab som sier imot en mann i en diskusjon. I tillegg har jeg faktisk snakket med 3 jenter fra familier der foreldrene faktisk tvinger dem til å bruke hijab. Jeg vet godt at dette er enkelttilfeller i forhold til massen, men siden det er nærmest umulig å finne tall over noe slikt, må jeg bare se på min egen erfaring.