Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3857
Hei, jeg har i de siste 48 timene søkt endeløst på nettet for å finne ut mer om det jeg vill ta opp under, men finner ikke det jeg leter etter så jeg spør hær.

Jeg har en person jeg kjenner som sliter ekstremt med personlighets forstyrrelser og traumer etter en ekstrem barndom, vedkommende føler at de ikke blir tatt seriøst av psykologen de har i den offentlige sektoren og klarer ikke bygge tillit til behandler ettersom individet blir sendt til andre behandlere enn den en skal ha, da behandler er "opptatt" ved oppsatte timer.

Det vedkommende sliter med er ødeleggende for sosiale relasjoner, forhold og muligheten til å holde seg i jobb, så vedkommende ønsker å bli bedre men får ikke den hjelpen en trenger, så mitt spørsmål er, er der en måte å få likvider fra ett eller annet statlig / privat organ til å starte behandling av psykolog i privat sektor?

De offentlige psykologene virker til å ikke være kompetente (som jeg personlig har vært borti, og nå med vedkommendes erfaringer med forskjellige behandlere ) så tenker da at det beste alternative er Psykologer som er resultats orienterte og ikke bare fornøyde med å ha en full pasient liste, og få noen som har en høyere sannsynlighet til å faktisk ta vedkommende seriøst?

Mvh meg.
Din venn kan gå til privat psykolog med driftstilskudd, da betaler man en egenandel og når egenandelstaket er nådd vil fremtidig behandling ut året være gratis. Du kan lese mer om det på denne siden, der finner du også lenke til psykologer med driftstilskudd: https://helsenorge.no/betaling-for-h...g-hos-psykolog
Men vær forberedt på minimum 3 måneder ventetid før første time, da det dessverre mange om beinet.
Sitat av hellwain Vis innlegg
klarer ikke bygge tillit til behandler ettersom individet blir sendt til andre behandlere enn den en skal ha, da behandler er "opptatt" ved oppsatte timer.
Vis hele sitatet...
Er det vanlig at det er sånn her hos offentlige behandlere? Det høres jo helt håpløst ut å få en trygg relasjon da.

Håper vennen din får den behandlingen h*n trenger!

PS: Noen psykologer har vurderinger skrevet av klienter på legelisten.no, det kan være verd å kikke på når man vurderer alternativer.
Sist endret av *pi; 18. juni 2019 kl. 15:06.
Ja dessverre forekommer dette alt for ofte i offentlig sektor. Ikke uvanlig å bli sendt fra behandler til behandler for de som går poliklinisk hos DPS. For traumer og PF er jo det helt fullstendig feil, for det med tillit og bygging av relasjoner er jo virkelig noe som er kjernen i problemene. Uten tillit - ingen framgang. Og med stadig bytte av behandler så blir det aldri progresjon. Selv på gode dager går mesteparten av tiden hos psykologen til å fylle inn og starte fra nullpunktet igjen slik at den nye behandleren har tråden. Helt håpløst og i praksis så er det faktisk ikke et reelt behandlingstilbud fordi det ikke er gjennomførbart. Men DPS dekker seg mot klager ved at de skyfler pasienter mellom forskjellige behandlere. Ofte er det jo også endel gjennomtrekk i DPS systemet kontra privatpraktiserende så også kan jo skape kluss.
Sitat av random67489 Vis innlegg
For traumer og PF er jo det helt fullstendig feil, for det med tillit og bygging av relasjoner er jo virkelig noe som er kjernen i problemene. Uten tillit - ingen framgang.
Vis hele sitatet...
Ja, ingen framgang hadde nok vært best case for min del med et sånt opplegg. Hadde mest sannsynlig gjort mer skade enn gagn. At en behandler slutter/flytter er nå en ting, men det må i det minste være forberedt. Å bli sendt til en vikar fordi h*n du går til plutselig ikke hadde tid likevel, det høres direkte useriøst ut.
Ikke bare useriøst, direkte uforsvarlig vil jeg si. Er vel ikke slik overalt og håper de tilfellene jeg kjenner til er isolerte tilfeller. De er alle i samme fylke i det minste så håper ikke situasjonen er lik over hele fjøla for da spiser somatikken for mye av havresekken og da må det være bare smuler igjen til psykiatrien. Da må enten pengene fordeles på en bedre måte eller så må psykiatrien rett og slett få mer ressurser.

Det er er elendig politikk, både for den enkelte pasient men også for storsamfunnet. Lang og dårlig behandling som ikke tilbakefører folk til jobb og stabilt liv drar enorme kostnader over tid. Det må være langt smartere pengebruk og sette inn mer ressurser på adekvat og faglig solid behandling tilpasset den enkelte pasientgruppe og deres behov.

Idag ser men dessverre at DPS forsøker å presse svake pasienter til å godta feks gruppebehandling. Om en ser på traumer og PF spesielt siden det alt er tema i tråden så er det kanskje en av de gruppene som passer dårligst til gruppebehandling i tidlig fase. Likevel velger altså DPS å nærmest presse endel pasienter i denne gruppen til å delta på gruppeterapi. Selv om de vet at tilbudet ikke er faglig bra for den pasienten. Fordi gruppebehandling er kostnadseffektivt.

Resultatet er at flere pasienter må kutte ut behandling fordi alt de får tilbud om er gruppebehandling når rett sted og start egentlig er individuell behandling og stabilisering.

Så ender pasientene opp med å måtte ta kostnaden og ventetiden med å komme inn til private behandlere og betale alt selv, eller vente lenge for å komme inn hos private m/driftstilskudd. Slikt er egentlig like ille som å bli sendt fra behandler til behandler - fordi det er et skinnalternativ som avdelingen gjemmer seg bak for skaffe seg ryggdekning for å ikke levere et behandlingstilbud pasientene faktisk har krav på.

Klager noen til fylkesmann eller pasientombud så kan DPS dokumentere at "joda - pasienten har valgt å slutte selv til tross for flere tilbud fra vår side". Og der stopper klagen. Og den som er psykisk syk og ikke har fått behandling tilpasset sitt sykdomsbilde har jo ikke krefter til å kjempe den kampen, klage, anke osv. Pasienten må bruke alle krefter på å overleve, komme seg gjennom neste dag men først også natten.

Så kan ledere, mellomledere etc klappe seg på brystet å få opprykk og fine papirer. For de har jo blitt mestere i å korte ned behandlingstiden!

Lederne har jo ikke gjort en dritt. De har faktisk ikke skjøttet jobben sin. Pasientene slutter pga svikt hos DPS men det vises jo ikke i statistikk og de fine Excel arkene og på power pointene. Unnfallenheten får det til å koke over. Det er rett og slett skammelig. Heldigvis ser det ut til at blir et bedre tilbud fra kommunalt hold fremover. Med psykiatrisk akutt tilbud, og tilbud om lengre tids oppfølging av psykiatriske sykepleiere og kanskje også psykolog.

DPS lokalt har ikke mye tillit igjen her, det er helt sikkert. Og på PAM på sykehuset er det om å gjøre å bruke samme modell som i somatikken. Ned med antall liggedøgn. Som gjør at pasienter skrives ut i en verre tilstand enn tidligere, og DPS har ikke ressurser til å ta imot disse og gi de den behandlingen de har krav på.
Får håpe noen har en motvekt til dette. For det ble i overkant dystert. Men som sagt dette er lokalt her jeg bor og her er tilbudet elendig, og det er for lang ventetid.
Sist endret av random67489; 18. juni 2019 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
2 0
Takk for mange svar og tanker rundt temaet, skal forhøre meg om mulighetene for driftstilskudd for individet det gjelder.
Har ikke lyst å sette meg for mye inn i politikken bak alt dette men ser at noe helt klart må endres i velferds systemet.

Håper dere har en fin dag videre, setter pris på dere som valgte å bruke tiden på å lese og skrive i denne threaden.
Sry for den veggen med tekst. Blir i overkant engasjert av saker som dette, det er så trist at samfunnets svakeste skal bli en salderingspost. Håper du klarer å hjelpe vennen din over til privat psykolog m/dritstilskudd og at det blir en løsning som passer, for traumer og PF kan kreve mye jobbing over lang tid.