Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5671
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Har muligheten til å få en jobb som har med kundeservice å gjøre. Er å svare på eposter og meldinger og lignende.

Men greia er at firmaet man jobber for har norsk adresse, men det har liksom ingen virksomhet her. Man jobber jo helt selvstendig hjemmefra. Og man får betalt av et utenlandsk firma fra Nederland eller noe via bankoverføring. Står faktisk Bulgaria på lønnslippen man får. Men det jeg lurte på egentlig er hvordan dette er med skatt? Mååå man sette opp for eksempel eget AS eller enkeltpersonforetak (hva er forskjellen egentlig?). Og hvordan opplyser man og betaler skatt, og hvor mye? Eller kan man gjøre dette på en annen måte? Er jo kjempe kjedelig å sette av mange tusen på en konto i mnd som skal gå til skatt om man feks bare kan betale inn skatt en gang i året? Hvordan funker dette...? Om jeg for eksempel tjener 30 tusen i måneden da, hva skal jeg gjøre?! Vil helst ha svar på spørsmålene og ikke spekuleringer om firmaet 😂 Det er legit. Vet noen som jobber for dem.. men har ikke mulighet til å spørre de om skatt. De sier selv at man må jobbe som frilanser, men hvordan vet man hvor mye skatt man må betale som frilanser? Og kan jeg jobbe som det om jeg feks tjener over 200k i året? Kjedelig med enkeltmannsforetak når man må betale opptil 40 prosent skatt daa.
Ja hvis de sier du må jobbe friland så kan du velge AS, enkeltperson eller det du ønsker. Enkeltperson er jo det de fleste gjør.

Det er jo helt opplagt en fordel å sette av penger til skatt hver måned ja, hvordan skal du ellers få tak i pengene? Du får vel etterhvert de ser inntekten din kvartalsvise krav.

Opptil 40% må du bare regne med ja. Men det er da skattbar inntekt, da har du trukket fra utgifter du måtte ha i denne forbindelse.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gratulerer med jobben som sexchatoperatør! Du ender nok fort opp med noe rundt 40%, samt har du ENK så tar du ut lønn - og da må du betale arbeidsgiveravfgift i tilegg (15% ca). Kos deg
Er det ikke post for annen inntekt i selvangivelsen? Hadde ikke giddet å starte eget selskap bare for å lage mer arbeid og utgifter for meg selv.
trenger ikke opprette foretak. bare skriv i selvangivelsen hva du har tjent. om du vil betale skatt fortløpende, kan du få kid og kontonummer på hjemmesiden til ditt kemnerkontor.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av smetti Vis innlegg
trenger ikke opprette foretak. bare skriv i selvangivelsen hva du har tjent. om du vil betale skatt fortløpende, kan du få kid og kontonummer på hjemmesiden til ditt kemnerkontor.
Vis hele sitatet...
Jaaaa, for jeg mååå vel ikke opprette noe foretak? Jeg har jo ikke noe utgifter eller noe sånt når jeg bare sitter på dataen her hjemme noen timer om dagen.. Må man fortsatt betale opptil 40 prosent skatt om man fører det inn i selvangivelsen?
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gratulerer med jobben som sexchatoperatør! Du ender nok fort opp med noe rundt 40%, samt har du ENK så tar du ut lønn - og da må du betale arbeidsgiveravfgift i tilegg (15% ca). Kos deg
Vis hele sitatet...
Tusen takk, stor trives i jobben! Helt herlig
Kan jo bruke coolcompany ?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du ender nok fort opp med noe rundt 40%, samt har du ENK så tar du ut lønn - og da må du betale arbeidsgiveravfgift i tilegg (15% ca). Kos deg
Vis hele sitatet...

Nei det er feil. Om ts kjører et enkeltmannsforetak så betaler han ikke arbeidsgiveravgift for seg selv.

Som innehaver av ENK disponerer du overskuddet i selskapet og betaler skatt av overskuddet. Sålenge du ikke har andre ansatte, altså så lenge et ENK kun har innehaver som ansatt så er det null arbeidsgiveravgift.

Sitat av BAN Vis innlegg
Er det ikke post for annen inntekt i selvangivelsen? Hadde ikke giddet å starte eget selskap bare for å lage mer arbeid og utgifter for meg selv.
Vis hele sitatet...
Det kan være flere ting å ta hensyn til før en finner selskapsform, eller faller på en avgjørelse om hvordan inntekt skal rapporteres og beskattes.

Varighet er en ting. Om dette er noe som vil pågå over lang tid kan være greit å tenke nøye gjennom fordeler og ulemper ved hver selskapsform.

Er dette eneste inntekt for ts? Eller er det som en bi-jobb å regne?

Hvilke utgifter kan ts føre opp på et evt. selskap? For å redusere overskudd og dermed skatt? Er det mulig at ts har får et selskap som er moms registrert og dermed får fradrag på utgående mva?

For de som er i liknende situasjoner og er usikker på hva som blir rett foretaksform, hvordan skatt skal betales og inntekt rapporteres så kan jeg anbefale å ta en prat med et regnskapsfirma. De er gode sparringspartnere i forhold til avskrivninger, fradrag, skatt, mva etc.
Sist endret av frtoretang; 24. januar 2018 kl. 09:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nei det er feil. Om ts kjører et enkeltmannsforetak så betaler han ikke arbeidsgiveravgift for seg selv.

Som innehaver av ENK disponerer du overskuddet i selskapet og betaler skatt av overskuddet. Sålenge du ikke har andre ansatte, altså så lenge et ENK kun har innehaver som ansatt så er det null arbeidsgiveravgift.



Det kan være flere ting å ta hensyn til før en finner selskapsform, eller faller på en avgjørelse om hvordan inntekt skal rapporteres og beskattes.

Varighet er en ting. Om dette er noe som vil pågå over lang tid kan være greit å tenke nøye gjennom fordeler og ulemper ved hver selskapsform.

Er dette eneste inntekt for ts? Eller er det som en bi-jobb å regne?

Hvilke utgifter kan ts føre opp på et evt. selskap? For å redusere overskudd og dermed skatt? Er det mulig at ts har får et selskap som er moms registrert og dermed får fradrag på utgående mva?

For de som er i liknende situasjoner og er usikker på hva som blir rett foretaksform, hvordan skatt skal betales og inntekt rapporteres så kan jeg anbefale å ta en prat med et regnskapsfirma. De er gode sparringspartnere i forhold til avskrivninger, fradrag, skatt, mva etc.
Vis hele sitatet...
Takk for bra svar. Men i situasjonen som er nå så tenker jeg angående om å ha det som eneste inntekt, si jeg tjener over 200k i året på dette, men det er kun meg selv, som sitter hjemme på et lite kontor og svarer på meldinger. Hva kan da bli fradrag og utgifter? Skjønner absolutt ikke hva jeg bør gjøre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva kan da bli fradrag og utgifter? Skjønner absolutt ikke hva jeg bør gjøre.
Vis hele sitatet...
En regnskapsfører kan sikkert svare mye bedre på dette, men tenker at kostnader knyttet til drift av kontoret som datamaskin, internett, strøm, avskriving av møbler til kontoret.
I tillegg kanskje kostander knyttet til faglitteratur, kurs, m.m. for å gjøre jobben.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for bra svar. Men i situasjonen som er nå så tenker jeg angående om å ha det som eneste inntekt, si jeg tjener over 200k i året på dette, men det er kun meg selv, som sitter hjemme på et lite kontor og svarer på meldinger. Hva kan da bli fradrag og utgifter? Skjønner absolutt ikke hva jeg bør gjøre.
Vis hele sitatet...

Vi gjør det enkelt for eksemplets skyld, ok? Etter 1 års drift har du tjent 200.000 kr på dette. Du fører det på ligningen og må betale ca 1/3 skatt. Evt. fradrag du har idag vet du om selv, jeg gjør ikke. Så ca 60-70 K går til skatt. 200 000 er nå blitt til 130-140 000.

Om du har et selskap som får inn pengene, så skatter du kun av overskudd og ikke hele beløpet. Skal du kjøpe ny pc dette året? Hva med å la selskapet utgiftsføre den? Bredbånd, det kan selskapet betale. Alt du klarer å komme opp med av utgifter som er troverdig nok til at skatteetaten aksepterer vil minske overskuddet til selskapet og dermed redusere skatten.

Har du lite eller få utgifter du klarer å føre på et selskap så er det kanskje ikke verdt bryderiet med å føre inntektene på et foretak. Men om dette er noe du ønsker å gjøre over tid kanskje flere år så kan det være lurt å tenke på hva du kan gjøre for redusere overskudd for dermed å få større netto i egen lomme. En samtale med en regnskapsfører kan også være smart, da de gjerne bistår deg med valget, og de har jo fort forslag til hva du evt. kan utgiftsføre, etc.
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du skal sende 200 000 grisete meldinger om du skal oppnå 200k, det er nesten 1000 meldinger hver gang du jobber (sett at du ikke sender grisete meldinger hver dag). Før det over i Payoneer, og bestill kort fra de (tror det går) så kommer du unna alt skattegreiene og du slipper å betale 60 000 verdt av grisete meldinger til staten
Sitat av BAN Vis innlegg
Er det ikke post for annen inntekt i selvangivelsen? Hadde ikke giddet å starte eget selskap bare for å lage mer arbeid og utgifter for meg selv.
Vis hele sitatet...
Og

Sitat av smetti Vis innlegg
trenger ikke opprette foretak. bare skriv i selvangivelsen hva du har tjent. om du vil betale skatt fortløpende, kan du få kid og kontonummer på hjemmesiden til ditt kemnerkontor.
Vis hele sitatet...
Over 50k så må det føres næringsoppgave.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nei det er feil. Om ts kjører et enkeltmannsforetak så betaler han ikke arbeidsgiveravgift for seg selv.
Vis hele sitatet...
Dere har begge rett. Du kan ta ut lønn som arbeidstaker eller "overskudd" å skatte av det som næringsinntekt.

Det er faktisk mange fordeler med å ta ut lønn.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du skal sende 200 000 grisete meldinger om du skal oppnå 200k, det er nesten 1000 meldinger hver gang du jobber (sett at du ikke sender grisete meldinger hver dag). Før det over i Payoneer, og bestill kort fra de (tror det går) så kommer du unna alt skattegreiene og du slipper å betale 60 000 verdt av grisete meldinger til staten
Vis hele sitatet...
Hehe, er faktisk en utrolig del bonuser der. Skriver jeg over 1900 meldinger i uka tjener jeg 0.20 euro pr melding. Nesten 2 kr melding. Og jeg klarer svare ca 3-4 meldinger i minuttet om jeg er skikkelig konsentrert. Og det er da bare ca tre timer jobb om dagen og da ligger jeg på litt over 20k i måneden. Hadde jo klart mer Men hva med dette kortet? Er ikke skatteetaten blitt veldig flinke til å fiske opp utenlandske kort osv? Leste noe om at man burde ta ut i utlandet også, men på feks svenske grensen så får man jo bare tatt ut svenske penger, blir det ikke lagt merke til om man vekslet mengder med svenske penger i banken ofte også om jeg tok med svenske penger hjem feks en gang i måneden? Hmm..
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Vi gjør det enkelt for eksemplets skyld, ok? Etter 1 års drift har du tjent 200.000 kr på dette. Du fører det på ligningen og må betale ca 1/3 skatt. Evt. fradrag du har idag vet du om selv, jeg gjør ikke. Så ca 60-70 K går til skatt. 200 000 er nå blitt til 130-140 000.

Om du har et selskap som får inn pengene, så skatter du kun av overskudd og ikke hele beløpet. Skal du kjøpe ny pc dette året? Hva med å la selskapet utgiftsføre den? Bredbånd, det kan selskapet betale. Alt du klarer å komme opp med av utgifter som er troverdig nok til at skatteetaten aksepterer vil minske overskuddet til selskapet og dermed redusere skatten.

Har du lite eller få utgifter du klarer å føre på et selskap så er det kanskje ikke verdt bryderiet med å føre inntektene på et foretak. Men om dette er noe du ønsker å gjøre over tid kanskje flere år så kan det være lurt å tenke på hva du kan gjøre for redusere overskudd for dermed å få større netto i egen lomme. En samtale med en regnskapsfører kan også være smart, da de gjerne bistår deg med valget, og de har jo fort forslag til hva du evt. kan utgiftsføre, etc.
Vis hele sitatet...
Men må man ikke ha kvitteringer og drit på alt av utgifter osv? Jeg har pc, har gratis Internett pga huseier betaler osv. Jeg får jo ikke tak i noe som helst kvitteringer for at jeg har noe som helst utgifter...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men må man ikke ha kvitteringer og drit på alt av utgifter osv? Jeg har pc, har gratis Internett pga huseier betaler osv. Jeg får jo ikke tak i noe som helst kvitteringer for at jeg har noe som helst utgifter...
Vis hele sitatet...
Et sted må alle starte og det burde heller ikke være noe mål å bli nullskatteyter uten at du har forstått konsekvensene av det.

Da har du vel en husleiekontrakt? Du kan skrive deler av husleie til kontor/arbeidsplass. Du må jo åpenbart ha et sted å jobbe. Da lager du bare en fordeling basert på kvm.

Relaterte kvitteringer for fremtiden tar du vare på.
Det med å leie ut kontor til sitt eget selskap er vrient om en driver ENK. Det er krav og det er også begrenset hvor høy leie man kan ta. AS og NUF står friere akkurat der.

Ellers vil jeg si at @yalla har et godt poeng, det blir å begynne i feil ende om du alt nå før oppstart fokuserer på nullskatt. Det er krav til oppbevaring av bilag herunder kvitteringer i 10 år vel? Eller endret de det for litt siden? Det betyr at fradrag som er reelle eller som kan forsvares er helt greit - for mye kreativ bokføring og utgiftsføring kan føre til alt fra straffeskatt og baksmell til ubetinget fengsel den dagen det blir bokettersyn eller skatteetaten bestemmer seg for gjennomskjæring.

Du bør vurdere lengden på denne jobben om du går for å starte et foretak. Om du tror dette bare blir et års tid og du har lite utgifter du kan føre opp så er det gjerne ikke verdt ekstrajobben og innsatsen med å få på plass foretaket.

Det er litt derfor jeg anbefalte å snakke med en regnskapsfører. De har erfaring og vet hva som er naturlig å utgiftsføre og hva du kan forvente å få godkjent.

All veksling til og fra annen valuta går vel nå i valutaregisteret, så om du stadig veksler fra SEK til NOK så banker det nok på døren en vakker dag.
Sist endret av frtoretang; 27. januar 2018 kl. 17:36.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det med å leie ut kontor til sitt eget selskap er vrient om en driver ENK. Det er krav og det er også begrenset hvor høy leie man kan ta. AS og NUF står friere akkurat der.
Vis hele sitatet...
ENK er deg selv, snakker ikke om å leie ut til seg selv her.

Hjemmekontor


Leid bolig
Har du hjemmekontor i leid bolig, må leiekostnaden fordeles skjønnsmessig på boligdelen og hjemmekontoret. Den delen av leiekostnadene som gjelder hjemmekontoret føres i post 6300 i næringsoppgaven.
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er så mye upresist og uriktig som blir sagt her. Du bør rådføre deg med noen som har peiling.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg er i samme situasjon nå, hvordan løste du det til slutt @brunrotte ?
▼ ... flere år senere ... ▼
Noen her hatt lignende jobber utelandsk, hvordan fiksa dere mtp på skatt? Frister ikke akkurat og betale 40% i skatt.
Sitat av Wolisf Vis innlegg
Noen her hatt lignende jobber utelandsk, hvordan fiksa dere mtp på skatt? Frister ikke akkurat og betale 40% i skatt.
Vis hele sitatet...

Nå har du forfektet å unndra å betale skatt i andre tråder også spør du i en 4 år gammel tråd om å betale skatt?

40% vil aldri være tilfelle i din case. Mer +/- 20%

Jeg gjorde et eksempel med 180.000 i næringsinntekt og det ble 42.000 i skatt, dvs 23%.

5 år gammel faktisk.
Sist endret av Dough; 27. februar 2023 kl. 14:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Nå har du forfektet å unndra å betale skatt i andre tråder også spør du i en 4 år gammel tråd om å betale skatt?

40% vil aldri være tilfelle i din case. Mer +/- 20%

Jeg gjorde et eksempel med 180.000 i næringsinntekt og det ble 42.000 i skatt, dvs 23%.

5 år gammel faktisk.
Vis hele sitatet...
Ja, tenker det er bedre enn og opprette en ny.

Men så du anbefaler meg og åpne opp en ENK?
Sitat av Wolisf Vis innlegg

Men så du anbefaler meg og åpne opp en ENK?
Vis hele sitatet...
Usikker på om det kan føres direkte i selvmeldingen som lønn eller om det er næringsinntekt. Hør med Skatteetaten.
Sitat av Dough Vis innlegg
Usikker på om det kan føres direkte i selvmeldingen som lønn eller om det er næringsinntekt. Hør med Skatteetaten.
Vis hele sitatet...
Driver og leser meg litt opp på dette med ENK, virker jo som et helvette? Itiliegg til og betale 40% skatt, så må jeg betale forsikring for sykepenger, sette av penger til pensjon etc og? Da sitter jeg vel igjen med ekstreme småpenger?
Sitat av Wolisf Vis innlegg
Driver og leser meg litt opp på dette med ENK, virker jo som et helvette? Itiliegg til og betale 40% skatt, så må jeg betale forsikring for sykepenger, sette av penger til pensjon etc og? Da sitter jeg vel igjen med ekstreme småpenger?
Vis hele sitatet...
Du skal ha rimelig høy inntekt for å måtte skatte 40%. Du MÅ jo ikke betale forsikring for sykepenger eller spare til pensjon når du har et enkeltpersonforetak, men da mister du selvsagt rett til sykepenger og tjener ikke opp pensjon.

Det er jo akkurat som for vanlige lønnsmottakere. Vi betaler skatt og betaler i tillegg avgift til folketrygden som sikrer oss rettigheter som sykepenger og pensjon.
Du får sykepenger fra dag 17, forsikring er for å få fra dag 1 til 16.