Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 12574
Min kone er paranoid og har lenge pratet om at vi burde sløse bort litt av gildet på å forberede oss på slutten på sivilisasjonen som vi kjenner den. Jeg er uenig men temaet er jo temmelig spennende.

Hva ville du gjort for å forberede deg på en ukjent katastrofe om budsjettet hadde vært en gjennomsnittlig norsk årslønn.

Er også kult å spekulere litt i hvilken katastrofe som er mest realistisk og/eller vil ramme oss i Norge hardest.

Ellers har jeg det bra
Kan jeg komme med en tilleggsutfordring? JA?
Noen i nær familie tar livsnødvendig medisin.

Kommer med forslaget fordi jeg kommer til å følge tråden, og samtidig ser om noen tar denne...

For å være ærlig så tror jeg ikke jeg har særlig lyst til å leve i et postapokalyptisk ødeland med minimale ressurser, eller hvordan du nå tenker på enden som.
Vet ikke hvilket scenario som er aktuelt, men jeg utelukker unaturlige ting som zombier og lignende. Jeg vil tro at om det skulle skje noe slikt i vår tid, vil det nok i såfall bli invasjon(russland?), terror på massiv skala eller noe som gjør at lover og regler ikke spiller noen rolle, og at det dermed blir totalt anarki.
Hva jeg ville gjort har jeg ikke tenkt noe særlig på. Men å ha en ferdigpakket sekk med nødvendigheter for en stund klar slik at det bare er å ta den og hagla med seg og stikke til skogs er vel en god start for oss som er for late til å grave en bunker under huset.
Om du ikke skal grave en bunker vil jeg ikke tro at kostnadene strekker seg til en årslønn, men noen tusenlapper holder sikkert lenge. I sekken ville jeg hatt et sett med gode og varme klær og sko. En boks med førstehjelpsutstyr, tennstål, tape, fiskesnøre ol. kommer nok også godt med. Tørr mat type "Real Turmat" veier lite og er godt med næring i, og siden vi bor i norge er vann lett tilgjengelig nesten uansett hvor du befinner deg. I tillegg til alt dette vil det kanskje være lurt å lese seg opp på hva man kan finne i naturen som er spiselig, og hvordan man lager seg ild og ly. Om du har våpen er det en fordel i og med at man kan jakte og forsvare seg mot russere , eller andre som vil ha det du har.

Jeg har egentlig aldri fundert noe særlig over dette, men jeg er enig med deg i at det er en spennende tanke. Kanskje jeg må lage meg en slik sekk?

Sitat av Xgeir Vis innlegg
Kan jeg komme med en tilleggsutfordring? JA?
Noen i nær familie tar livsnødvendig medisin.
Vis hele sitatet...
Rense det lokale apoteket for den aktuelle medisinen før man drar til skogs? Da kan hagla komme godt med!
Er jo helt til apotekene går tomme, men...
Sist endret av Marshmallows; 3. desember 2015 kl. 01:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Veldig interessant tema.

Jeg ser det sånn at det er ingen vits i å bruke noe penger på å forberede seg, for hvis noe sånt skulle skje, så er det over og ut med oss alle uansett. Min hovedteori for å sikre menneskehetens overlevelse er at flest mulig av oss skulle jobbet med å fremmevitenskapen, sånn at vi kunne lært oss å flytte oss og bo ute i verdensrommet. Vi surrer rundt her på jordkloden og ledes i ring bare for å holde "ro og orden" .. som jo ikke helt fungerer så bra i dag.

Etter å ha sett på diverse programmer på history channel (The universe er rimelig bra og objektiv serie), så er vel et asteroidenedslag eller supervulkanutbrudd det som er mest sannsynlig, selv om det skal gå svært lang tid mellom de store hendelsene. Yellowstone i USA er velkjent. Asken fra hver av disse hendelsene kan visst stenge sola ute i minst et tiår, og hvis ikke vi har funnet en måte å leve i verdensrommet i minst dobbelt så lenge før det, så er det over og ut med oss.

Å leve i fjellet kan også være en mulighet, med avanserte luft- og vannrensesystem, dyrkesystemer og lignende.

Vi burde bruke mest mulig ressurser på å fremme vitenskapen. Det vi først burde fokusere på i dagens globale samfunn er å samle hele verden under ett flagg. Nytter ikke å slåss mot hverandre sånn som vi gjør i dag.

Hvis det blir en slik dommedagskatastrofe, så kommer myndighetene til å erklære unntakstilstand, vi kommer til å samle oss i krisesentere og samlingsstasjoner, rasjonere mat og vann, helt til at vi sakte og sikkert dør ut èn etter en. Antageligvis blir det også noen som sikkert går berserk og prøver å ta makta ved å bruke oppsparte skjulte våpen, men de er også dødsdømt.
Kjøpt hytte med tomt langt til fjells, hvor det er mulig og dyrke egen mat samt tilgang til vann. Stappet hyttet med forskjellig proviant i tiden man venter på at en dommedag inntreffer. Gjerne grave ut et bomberom også.
Jeg er ikke spesielt opptatt av dommedag eller postapokalyptiske scenarier. Jeg pleier ikke å prate om det og jeg plager ikke vennene mine med det, men jeg synes allikevel det er verdt å ha tenkt litt på det.

Jeg har en hytte i ytre Oslofjord. Har våpen til jakt, masse fiskeutstyr og planen er også å grave ned en del hermetikk der ute etterhvert. Ellers har jeg samlet opp en del nyttige saker gjennom årene, fordi jeg er en barnslig mann som liker typiske gutteting. Det er mye praktisk militært utstyr, deriblant klær som jeg bruker til vanlig, rett og slett fordi det er jævlig bra kvalitet på det. Særlig bra utstyrt er jeg nok for vinteren, med diverse taktiske vinterklær og jegerstøvlene fra Alfa. Har et par gassmasker, en lettere og en tyngre variant. Nitecore lommelykt på 3800 lumen er kjekt å ha. I sommer kjøpte jeg meg også et Biolite stormkjøkken som brenner rusk og pinner, og som produserer strøm til å lade USB-enheter. Kjøpte også et Tentsile-telt, som man kan henge høyt oppe i trekronene, og sove omtrent så komfortabelt som det går an i. Diverse økser og kniver har jeg naturligvis nok av.

Mesteparten av disse tingene er greier jeg uansett har bruk for, og som jeg har stor glede av til vanlig. Men jeg må innrømme at det også føles godt å vite at det er der, dersom noe en gang skulle skje. Om det mot formodning skulle hende noe, så er det fint å ikke stå der med pikken i hånda og være omtrent like hjelpsom og overlevelsesdyktig som en rosablogger =)
Visst det ikke var varslet en spesifikk katastrofe så ville jeg nok ikke gjort mye. Vi skal tross alle dø en dag (overrasket?), og dette er ikke en uungåelig skjebne som jeg vil benytte min tid her på jorden til å forgjeves forsøke å unngå. Faktisk vil jeg heller foretrekke å dø i en voldelig og voldsom Naturkatastrofe eller annen Katastrofehendelse, enn å sitte på et Sykehjem til jeg blir 100 år gammel og sakte men sikkert dør ved drukning av eget spytt.

Når dette er sagt så er, iallefall slik jeg ser det, Vannstigning- og Temperaturrelaterte naturkatastrofer høyest sannsynlige at flere av oss nordmenn vil oppleve i nærmeste framtid. Men å forsøke å unngå denne typen dødsscenario'er ved å f.eks. bygge en vanntett bunker vil ikke være annet enn rent egoistisk og et prosjekt som er dømt til å gi minimale med positive resultater. Da er det bedre å invistere de samme pengene i bevaring av Regnskogen i Amazonas, eller andre Miljøtiltak.
Sist endret av supernatural; 3. desember 2015 kl. 01:58.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Visst det ikke var varslet en spesifikk katastrofe så ville jeg nok ikke gjort mye. Vi skal tross alle dø en dag (overrasket?), og dette er ikke en uungåelig skjebne som jeg vil benytte min tid her på jorden til å forgjeves forsøke å unngå.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke akkurat snakk om å skaffe seg evig liv her. Det er snakk om å være overlevelsesdyktig i mer enn ett miljø. De fleste nordmenn er i dag ganske godt tilpasset sitt miljø. Vi vet hvordan vi skal skaffe oss gjeldende valuta som vi så kan bytte i mat og andre nødvendigheter. Men miljøet kan endre seg, og da kan mange av disse ferdighetene bli verdiløse. Det er det dette handler om, ikke jakten på evig liv. Med din logikk så kan man jo bare sette seg ned og gi opp hvis noe uforutsett skjer, for vi skal jo uansett dø en gang. Hvorfor lære å svømme? Hvis du faller i vannet så drukner du, men dø skal du jo uansett, så det spiller vel ingen rolle?
Sitat av supernatural Vis innlegg
V
Når dette er sagt så er, iallefall slik jeg ser det, Vannstigning- og Temperaturrelaterte naturkatastrofer høyest sannsynlige at flere av oss nordmenn vil oppleve i nærmeste framtid. Men å forsøke å unngå denne typen dødsscenario'er ved å f.eks. bygge en vanntett bunker vil ikke være annet enn rent egoistisk og et prosjekt som er dømt til å gi minimale med positive resultater. Da er det bedre å invistere de samme pengene i bevaring av Regnskogen i Amazonas, eller andre Miljøtiltak.
Vis hele sitatet...
Med tanke på vannstigning; hva har det vel å si om havet stiger noen få meter? Vi har jo masse jorder som ligger flere titalls, om ikke hundre meter over havet, er jo bare å relokalisere. Leste en artikkel for lenge siden at kjempestore jordområder som er nesten udyrkbare i blant annet Russland vil bli fruktbare ved noen graders oppvarming, det er jo positivt.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er snakk om å være overlevelsesdyktig i mer enn ett miljø. De fleste nordmenn er i dag ganske godt tilpasset sitt miljø. Vi vet hvordan vi skal skaffe oss gjeldende valuta som vi så kan bytte i mat og andre nødvendigheter. Men miljøet kan endre seg, og da kan mange av disse ferdighetene bli verdiløse. Det er det dette handler om, ikke jakten på evig liv. Med din logikk så kan man jo bare sette seg ned og gi opp hvis noe uforutsett skjer, for vi skal jo uansett dø en gang. Hvorfor lære å svømme? Hvis du faller i vannet så drukner du, men dø skal du jo uansett, så det spiller vel ingen rolle?
Vis hele sitatet...
Du har et veldig godt poeng! Men så ser det ikke ut til å være tatt utgangspunkt i en helt spesifikk katastrofe her i denne tråden. Så da vil jo ikke det å f.eks. bygge en fluktkjeller som spesifikt er ment for å motstå Tornadoer være en særlig god og realistisk investering, visst man f.eks. bor i en Norsk by som er omringet av fjell og snø.
Å derimot investere i en eller flere oppgraderinger av ens Hus eller Leilighet, som et tiltak for å få dette bygget til å bedre kunne takle Vindstormer, Orkaner, Kraftig nedbør, Kraftige oversvømmelser og Flodbølger, det ville med høy sannsynlighet være verdt kostnadene og generelt sett være en ganske så god og smart investering.

Jeg sier ikke at det er direkte unødvendig å investere i oppgraderinger, bygg og overlevelsesferdigheter som det faktisk er sannsynlig vil komme til nytte en eller flere ganger i ens sannsynlige levetid. Det jeg mer spesifikt siktet til var totalt unødvendige tiltak som det å f.eks. benytte 1.000.000,- til investering i en 100+M dyp bunker som er spesielt tilpasset og bygget for å motstå et Meteornedslag - Da det nærmest vil være totalt usannsynlig at man får bruk for dette. Spesielt mtp. all den teknologien som menneskeheten har per idag til å unngå dette.
Tror ikke faren for en slik krig, at dette scenariet blir virkelig.

Men det er ikke umulig, at Arne_J er inne på noe. Yellowstone (også en supervulkan) har hadde utbrudd for 2,1, 1,3 og 0,64 millioner år siden. Der den lengste perioden mellom utbrudd har vært på 0,8 millioner år, mens den korteste er på 0,66 millioner år. En har målt siden 60-tallet og fremover, at det er et kjempemessig hulrom under parken, som er full med magma. Og deler av parken buler og flytter på seg ganske mye. Det ble gjort en nivilering (måling av høyder og vinkler mellom forskjellige punkter) i 1923, som igjen ble utført på midten av 70-tallet. Bakken over magmakammeret har hevet seg 740 mm på da ca. 50 år. Altså Yellowstone kommer til å ha utbrudd, men det er umulig å si når. Det kan være nå, eller om en halv million år.

Men når Yellowstone får utbrudd, så kan en regne med at det blir vinter her i mange år. Kanskje så ille som 10-20 år. Og det er ikke umulig, at det blir ned mot 40-70 kuldegrader på det verste i de verste tidene. En kan sammenligne med visse strøk i Sibir.
For å overleve dette, så tror jeg en må sitte i en varm hule mange meter under bakken. Og der må en ha et matforråd med tørrmat, som skal dekke de personenes behov for denne tiden. Vann kan en smelte is og snø for å skaffe. Det er heller ikke umulig, at elver og til dels noen innsjøer blir bunnfryst under dette. Så da er vannkraft ikke så mye verdt. Altså det kan hende, at en må lage egen strøm til sitt og sine. Hvis vi ikke begynner med atomkraftverk (fusjon hvis vi har det) o.l., så kan dette bli skikkelig stusselig. Men med god planlegging og forberedelse, så er det muligens overlevbart her.

Den som vil se scenarier om dette og lignende ting, så vil jeg anbefale denne ypperlige supervulkanodokumentaren fra BBC.
Sist endret av aluminiumfluorid; 3. desember 2015 kl. 03:31.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Med tanke på vannstigning; hva har det vel å si om havet stiger noen få meter? Vi har jo masse jorder som ligger flere titalls, om ikke hundre meter over havet, er jo bare å relokalisere. Leste en artikkel for lenge siden at kjempestore jordområder som er nesten udyrkbare i blant annet Russland vil bli fruktbare ved noen graders oppvarming, det er jo positivt.
Vis hele sitatet...
Mener du virkelig alt det du uttrykker i dette innlegget?

Bare det at temperaturen når 1-3 høyere gjennomsnittstemperaturer er nok til at en ganske stor del av Verdens- og Norges største byer vil gå enten delvis eller helt under vann. Noe som ifølge VG sin nylig publiserte artikkel vil ramme opptil ca. 10% av Verdens Befolkning.

Du sier at det bare er å relokalisere - Men tror du virkelig at Mer vann og Vannstigning er de eneste konsekvensene av økte temperaturer? Isåfall så tror jeg at du kraftig må sette deg litt lenger inn i dette temaet.

Lykke til skal du også ha det med å bygge opp store byer, bygninger og infrastruktur på lik linje med Bergen, Oslo og Trondheim, på landområder som ligger 100M+ Meter over havet. Å ha nærliggende byer nær havet er i tillegg svært viktig for rask og effektiv handel via Skip. Og områder som ligger flere hundre meter over havet er ikke akkurat særlig godt kjent for å være områder med stor tilgjengelighet på vann.

Linker her til VG artikkelen som nylig ble publisert ang. dette temaet, og som får ganske tydelig fram alvorlighetsgraden i miljø- temperaturendringene som vi nå står ovenfor:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kl...ne/a/23571051/

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Tror ikke faren for en slik krig, at dette scenariet blir virkelig.

Men det er ikke umulig, at Arne_J er inne på noe. Yellowstone (også en supervulkan) har hadde utbrudd for 2,1, 1,3 og 0,64 millioner år siden. Der den lengste perioden mellom utbrudd har vært på 0,8 millioner år, mens den korteste er på 0,66 millioner år. En har målt siden 60-tallet og fremover, at det er et kjempemessig hulrom under parken, som er full med magma. Og deler av parken buler og flytter på seg ganske mye. Det ble gjort en nivilering (måling av høyder og vinkler mellom forskjellige punkter) i 1923, som igjen ble utført på midten av 70-tallet. Bakken over magmakammeret har hevet seg 740 mm på da ca. 50 år. Altså Yellowstone kommer til å ha utbrudd, men det er umulig å si når. Det kan være nå, eller om en halv million år.

Men når Yellowstone får utbrudd, så kan en regne med at det blir vinter her i mange år. Kanskje så ille som 10-20 år. Og det er ikke umulig, at det blir ned mot 40-70 kuldegrader på det verste i de verste tidene. En kan sammenligne med visse strøk i Sibir.
For å overleve dette, så tror jeg en må sitte i en varm hule mange meter under bakken. Og der må en ha et matforråd med tørrmat, som skal dekke de personenes behov for denne tiden. Vann kan en smelte is og snø for å skaffe. Det er heller ikke umulig, at elver og til dels noen innsjøer blir bunnfryst under dette. Så da er vannkraft ikke så mye verdt. Altså det kan hende, at en må lage egen strøm til sitt og sine. Hvis vi ikke begynner med atomkraftverk (fusjon hvis vi har det) o.l., så kan dette bli skikkelig stusselig. Men med god planlegging og forberedelse, så er det muligens overlevbart her.

Den som vil se scenarier om dette og lignende ting, så vil jeg anbefale denne ypperlige supervulkanodokumentaren fra BBC.
Vis hele sitatet...
Personlig så er ikke Vulkaner, Supervulkaner, Magma og Vulkan-relaterte områder generelt blant mine største kunnskapsområder. Men spørsmålene rundt når et neste slikt superutbrudd skulle forekomme kan umulig bli noe positivt påvirket av den globale oppvarmingen som vi nå står ovenfor.
Vi har jo allerede sett for ikke så altfor lenge siden, vulkanutbruddet på Island - Et vulkanutbrudd som viser ganske tydelig ovenfor oss hvor sårbare vi og alt alt liv på jorden er ovenfor denne typen Naturkatastrofer.

Når det kommer til de verste mulige temperaturene under som kan følge etter et slikt utbrudd så hadde vi nok klart oss helt fint på opptil 40 minusgrader. Iallefall vi i Norden (Sverige, Russland, Finland, Norge, Svalbard+) som allerede er vant med å av og til måtte tåle oppimot 20 Kuldegrader, evt. oppimot 25 minusgrader i litt sjeldnere tilfeller.

Flytrafikken og de fleste kjøretøy hadde det nok blitt en god del mindre av i en slik periode, men ellers så hadde nok det aller meste av menneskeheten fortsatt uten de så altfor store forandringene. 70 minusgrader kunne vi derimot få det noe vanskeligere med å takle.

Å bo i huler langt under jorden ved 40-70 minusgrader er vel kanskje å ta litt hardt i? Selv så tror jeg ikke at ting ville gått såpass ekstremt.
Vi oppe her i Norden, som allerede er "heldig" å få oppleve litt snø og kulde fra tid til annen ville nok måtte forflytte oss en del lenger sør til land og områder som ligger nærmere havet - F.eks. Australia, Japan, Korea, Nederland+
Det skal også nevnes at frysepunktet (til is) for vann i tillegg er på 42 celcius. Så litt til skal det litt til før hav, innsjøer, elver og bekker begynner å fryse til is.

Den beste tiden for et slikt supervulkanutbrudd mtp. overlevelse for alle organismer her på jordkloden ville egentlig være en gang mellom nå og de neste 100, evt. 200 årene. For mtp. global oppvarming så ville dette kunne begrense de negative kulde-relaterte konsekvensene.
Sannsynligvis er det heller ikke så altfor lenge til før vi, Menneskeheten, oppfinner teknologi som gjør det mulig for oss å benytte Vannkraft, Vindkraft, Strøm- og Energi generelt til å produsere kunstig varme som vil kunne varme opp hele jordkloden - På omtrent lik linje med den varmen/temperaturen- og energien som vi per idag får fra solen (opptil 30-40 plussgrader). Eller har vi kanskje noe lignende allerede?

En slik form for avansert teknologi ville uansett være en av våre beste beskyttelser og garantier for å overleve de verste kuldeperiodene som sannsynligvis følger et slikt supervulkanutbrudd.
Sist endret av supernatural; 3. desember 2015 kl. 05:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Det skal også nevnes at frysepunktet (til is) for vann i tillegg er på 42 celcius.
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av supernatural Vis innlegg
Sannsynligvis er det heller ikke så altfor lenge til før vi, Menneskeheten, oppfinner teknologi som gjør det mulig for oss å benytte Vannkraft, Vindkraft, Strøm- og Energi generelt til å produsere kunstig varme som vil kunne varme opp hele jordkloden - På omtrent lik linje med den varmen/temperaturen- og energien som vi per idag får fra solen (opptil 30-40 plussgrader). Eller har vi kanskje noe lignende allerede?
Vis hele sitatet...
Mengden av solenergi som treffer Jorden i løpet av ett år, er om lag 15 000 ganger større enn hele verdens årlige energiforbruk.

Alle energikilder, unntatt kjerneenergi, er lagret solenergi.
Dette er en spennende tråd,vi diskuterer dette temaet i heimen med ujevne mellomrom.Ingen av oss er særlig paranoide, men det er jo mulig å forberede seg på det ukjente til en viss grad. Heldigvis bor vi langt ute på landet mer enn hundre meter over vannet. Her hjemme har vi en del tørrmat og hermetikk, men vi har tenkt å skaffe mer og sette det litt mer i system.Vi har stor tomt med god jord som egner seg til dyrking av poteter og grønnsaker, frukttrær og en egen elv/bekk. Dette er det ikke så mye hjelp i dersom det blir bitende kaldt, men ved andre scenario kan det være nyttig med muligheter for delvis selvforsyning. Det foregår allerede bytting av varer og tjenester her i vårt lokalmiljø, så i en krisesituasjon vil nok den praksisen bli utvidet.
Hvilken katastrofe er det mest sansynlig at vi skal bli rammet av? Jeg tenker at solstormer som slår ut betalingssystemer, kommunikasjon og strømforsyning m.m.kan ramme oss. Jeg lurer på om vannet kan bli forgiftet grunnet terror eller natur katastrofe ? Hvor lenge holder vann seg i plastkanner? Det er mye å tenke på, så fortsett å diskutere, jeg følger med.
Klem fra Betty
Mener å ha lest ett sted at man kan laste ned en app til mobiltelefon, med ett verdenskart som fil, hvor alt av jernvarehandler, våpenbutikker, matbutikker, bomberom, osv. er merket ut. Når verden går under og alt av kommunikasjon og strøm ikke er tilgjengelig lenger, er det jo ikke mye poeng i å løpe rundt med telefonen lenger uansett, men men. Tror denne appen var mer utviklet mot en eventuell zombie-apocalypse.

Jeg tror nok at det som har størst potensiale for å ta knekken på menneskeheten i fremtiden er en verdensomspennende epidemi. Vi har jo eksempler i dag på penicillin-resistente bakterier og organismer, som mutterer høyst adaptivt.
Biologisk krigføring er også skummelt..
Et enkelt tiltak som ikke er blitt nevnt her er å ha en "bug-out" sekk. En sekk Ferdig pakka med klær, liten militærspade, mat og drikke for 3-7 dager. Handy å ha klart. Det er vanskelig å forberede seg på alt i forveien men en kommer langt med å ha en alternativ plass å være på fjellet med brønn osv..

Er det ikke dette formålet frøbanken på Svalbard ble opprettet?
Du må lese hele tråden en sånn sekk er nevnt av Marshmallow tidligere, uansett er det en god ide.
Trådstartere lurer på om det er en god ide å bruke mye penger på å forberede seg, det tror jeg ikke at jeg vil gjøre. Vi har allerede en kjeller i betong delvis under bakken.Dersom en handler litt ekstra mat,som holder seg lenge, hver uke, sparer noen medisiner og lagrer vann vil en klare seg en stund selv om matforsyning og kommunikasjon ikke fungerer. Vi er heldige som kan lage mat og varme opp huset med vedfyring. Selvfølgelig må en passe på å ha et godt lager med fyringsved tilgjengelig.
Klem fra Betty
Sitat av 0x6D Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg finner ingenting av informasjon på den nettsiden som tilsier at vann fryser ved høyere temperaturer enn 42 minusgrader.
Stillestående vann som så vidt er noen cm dypt kan selvfølgelig fint fryse til is ved -0 grader. Men vann som beveger seg (eks. Elver, Bekker og Fossefall) og stillestående vann som er flere meter dypt vil sannsynligvis trenge en god del kaldere klima for å fryse fullstendig.

"Uten frysekjerner kan en få underkjølt vann ned til −42 °C før det fryser til is"

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Frysing
Sist endret av supernatural; 3. desember 2015 kl. 20:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av supernatural Vis innlegg
Jeg finner ingenting av informasjon på den nettsiden som tilsier at vann fryser ved høyere temperaturer enn 42 minusgrader.
Stillestående vann som så vidt er noen cm dypt kan selvfølgelig fint fryse til is ved -0 grader. Men vann som beveger seg (eks. Elver, Bekker og Fossefall) og stillestående vann som er flere meter dypt vil sannsynligvis trenge en god del kaldere klima for å fryse fullstendig.

"Uten frysekjerner kan en få underkjølt vann ned til −42 °C"

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Frysing
Vis hele sitatet...
Du er så langt på viddene at du er på feil planet. Vatn frys ved 0°C. Punktum. Stort punktum.

At du kan få underkjølt vatn har ingenting med det å gjere, all den tid alle naturlege vasskjelder har frysekjerner i fleng. Alt du treng er ein iskrystall, eller ein partikkel.

Saltvatn frys ved eit par minusgrader. Ved -42°C over tid vil du ha solid is på fjorder, og tjukk is på alle innsjøer og ferskvasskjelder. Fosser vil framstå som istapper og ikkje fosser.

Fryseren din heime held antakeleg -15-25°C. Frys vatn til is i den? Om du meiner det ikkje gjer det, så fyll ei glasskrukke smekkfull med vatn, frys den ned og rapporter tilbake i morgon om kva som skjedde.

Heilt ærleg så er naturvitenskapskunnskapane dine så borti i staur og vegger på trynet at det er pinleg å lese det du lirer av deg. I artikkelen, der du hevder det ikkje sto at vatn frys ved 0°C så står det nettopp det at ferskvatn frys ved 0°C.
Sist endret av vidarlo; 3. desember 2015 kl. 20:42.
Sitat av supernatural Vis innlegg
"Uten frysekjerner kan en få underkjølt vann ned til −42 °C før det fryser til is"
Vis hele sitatet...
"Uten frysekjerner" vil si at man har destillert, fullstendig rent vann uten noen som helst partikler hvor krystallene kan begynne å forme seg. Du finner ikke denslags i naturen, hvor ferskvann fryser ved 0 grader og sjøvann ved ca -2. At vannet er i bevegelse gjør at det blir noe varmeutvikling, som gjør at det fryser noe senere enn stillestående vann.
Slutten på sivilisasjonen som vi kjenner den.. ja, det kan bety mye. Men f.eks la oss ta utgangspunkt i ett massivt utbrudd fra sola da f.eks. Sterkt ladede partikler som ødelegger ozonlaget, og kortslutter alt av elektronisk materiale. Null strøm, nada! Nordlys x1000!

Da er det vel greit og ha ett "lite" (les: stort) lager av hermetisert mat og vann, helst begravd ganske dypt nede i bakken, hvis du vil overleve noen år.. Beskyttelse er også viktg i en sånn situasjon, så våpen er ett must! Men overlever gjør du jo ikke uansett.. Verden blir kastet tilbake til steinalderen, det blir opptøyer, gjenger som bare er ute etter å finne mat eller andre viktige ting.. Totalt kaos! Eneste sjangsen for overlevelse (hvis klimaet og miljøet tillater det) er å flytte laaaaangt uti ødemarka og begrave seg DYPT i bakken.

Kun mitt eksempel.. Zombier eller WW3 blir noe annet.. Men det ser jeg som usannsynlig.. ihvertfall zombier..
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du er så langt på viddene at du er på feil planet. Vatn frys ved 0°C. Punktum. Stort punktum.

At du kan få underkjølt vatn har ingenting med det å gjere, all den tid alle naturlege vasskjelder har frysekjerner i fleng. Alt du treng er ein iskrystall, eller ein partikkel.

Saltvatn frys ved eit par minusgrader. Ved -42°C over tid vil du ha solid is på fjorder, og tjukk is på alle innsjøer og ferskvasskjelder. Fosser vil framstå som istapper og ikkje fosser.

Fryseren din heime held antakeleg -15-25°C. Frys vatn til is i den? Om du meiner det ikkje gjer det, så fyll ei glasskrukke smekkfull med vatn, frys den ned og rapporter tilbake i morgon om kva som skjedde.

Heilt ærleg så er naturvitenskapskunnskapane dine så borti i staur og vegger på trynet at det er pinleg å lese det du lirer av deg. I artikkelen, der du hevder det ikkje sto at vatn frys ved 0°C så står det nettopp det at ferskvatn frys ved 0°C.
Vis hele sitatet...
Jeg tar med dette tilbake alt jeg har påstått ang frysepynktet for vann, som jeg nå ser ikke stemmer.

I utgangspunktet så var jeg ikke helt sikker på hva det ville si at vannet er uten frysekjerner - Men feilaktig antok jeg at dette var det som man vanligvis kaller vanlig ferskvann.
Sist endret av supernatural; 3. desember 2015 kl. 21:53.
Å uttale seg om saker en ikke har greie på er helt typisk for debatt i dagens Norge. Det er en himmelvid forskjell på naturlover og fantasi. Det går rett og slett ikke an å lære løver å spise gress, kanskje en fin tanke, men nei.
Tilbake til tråden, er det noen som vet hvor lenge ferskvann holder seg? Må det kokes etter en viss tid?
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Å uttale seg om saker en ikke har greie på er helt typisk for debatt i dagens Norge. Det er en himmelvid forskjell på naturlover og fantasi. Det går rett og slett ikke an å lære løver å spise gress, kanskje en fin tanke, men nei.
Tilbake til tråden, er det noen som vet hvor lenge ferskvann holder seg? Må det kokes etter en viss tid?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Vann i seg selv blir meg bekjent ikke dårlig, men andre stoffer i vannet kan vel bli det. Om du kjøper destillert vann vil jeg tro det holder omtrent for alltid. Kanskje man burde skjerme det for sollys og luft uansett.
Sist endret av Marshmallows; 4. desember 2015 kl. 00:39.
Så det du sier er at dersom jeg kjøper vann og lagrer det i kjelleren, beskyttet mot lys, så vil det holde seg friskt i mange mange år?
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 4. desember 2015 kl. 00:50.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Så det du sier er at dersom jeg kjøper vann og lagrer det i kjelleren, beskyttet mot lys, så vil det holde seg friskt i mange mange år?
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Jeg er selvfølgelig ikke helt sikker, men om vannet er rent og oppbevart i en lufttett beholder ville jeg nok drukket det om det hadde stått noen år.
Det med lys tror jeg ikke skal utgjøre noe særlig, men mange mat- og drikkevarer jeg har sett har det stått på etikettene at det burde skjermes for sollys. Kanskje like greit å gjøre det, for sikkerhets skyld.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Marshmallows Vis innlegg
Det med lys tror jeg ikke skal utgjøre noe særlig, men mange mat- og drikkevarer jeg har sett har det stått på etikettene at det burde skjermes for sollys. Kanskje like greit å gjøre det, for sikkerhets skyld.
Vis hele sitatet...
Sollys inneheld UV. UV er ioniserande stråling, og kan splitte mange molekyler, slik at smak og eigenskaper ved vara endrer seg. For reint vatn er bindingsenergien i molekylet såpass høg at det er lite problematisk, og smaken endrer seg uansett ikkje om eit par vassmolekyl vert splitta.

Tvert imot vil kraftig sollys drepe sopp og bakterier i vatnet. Det krev rett nok at du har det i ein behaldar som er UV-transparent.
Det å ha noe som avgir UV-lys der du oppbevarer og behandler mat/vann er en god ide.
Hvis du har helt rent vann i en god beholder, så er det vannet jeg hadde bekymret meg minst om når det gjelder holdbarhet!
Hvis jeg skal tippe, så holder det seg i millioner av år. Det er verre med maten. Der begynner fett å harskne etter en stund. Så har du dette med sopper (mugg o.l.).


Sitat av supernatural Vis innlegg
Personlig så er ikke Vulkaner, Supervulkaner, Magma og Vulkan-relaterte områder generelt blant mine største kunnskapsområder. Men spørsmålene rundt når et neste slikt superutbrudd skulle forekomme kan umulig bli noe positivt påvirket av den globale oppvarmingen som vi nå står ovenfor.
Vi har jo allerede sett for ikke så altfor lenge siden, vulkanutbruddet på Island - Et vulkanutbrudd som viser ganske tydelig ovenfor oss hvor sårbare vi og alt alt liv på jorden er ovenfor denne typen Naturkatastrofer.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se, hva vulkaner slik som Yellowstone har med global oppvarming å gjøre. Slike vulkaner virker over relativt kort tid, slik som år og årtier. Kanskje noen effekter varer noen få århundrer, slik som økt CO2 innhold i atmosfæren. Men det vi er redd for her, er vulkansk aske (som egentlig har mere egenskaper som glasspulver) og SO2 (svoveldioksid), som reagerer med vann og blir H2SO3 (svovelsyrling) eller reagerer oksygen og blir SO3, som igjen reagerer med vann og blir H2SO4 (svovelsyre). Disse gassene og asken blokkerer for sollyset, så mindre energi slipper inn til jordoverflata.
Og du sammenligner dette med vulkanene, som nylig hadde utbrudd på Island. For å si det slik, de er absolutt ikke sammenlignbare! Ikke for å være stygg mot deg altså. Men Eyjafjallajökull-utbruddet i 2010 på den på Island, slengte ut ca. 0,25 km3. Og noen km/mil unna var akselaget noen cm tykt (ca. 5-20 etter det jeg husker fra nyhetene). Altså ikke helt det store! Og hadde ikke vulkanen vært under en isbre, så hadde den lagd lite eller ikke noe aske. Da hadde den bare gulpet opp lava.
Mens Yellowstone hadde et utbrudd på 2 450 km3kilde for 2,059 mill. år siden (som er det største utbruddet den har hatt), altså
10 000 ganger større enn utbruddet på Eyjafjallajökull. Til sammenligning så hadde en tidligere supervulkan, med navn Bruno Strawbridge (samme kilde som for Yellowstone) et utbrudd for 10 mill. år siden. Jeg vet ikke om den hadde samme volum som Yellowstone kommer til å ha. Men de er iallfall litt sammenlignbare. Iallfall askelaget etter Bruno Strawbridge er på ca. 2 m 1 600 km unnakilde. Dette tilsvarer en rett trukket luftlinje fra Mandal i Øst-Agder til Porsanger i Finnmark.
Katla på Island er også en slik supervulkan, med mye mindre. Den har bl.a. gitt et ca. 10 cm tykt askelag Os like ved Bergen. Så det å sammenligne disse med Eyjafjallajökull, mener jeg blir helt feil.


Sitat av supernatural Vis innlegg
Når det kommer til de verste mulige temperaturene under som kan følge etter et slikt utbrudd så hadde vi nok klart oss helt fint på opptil 40 minusgrader. Iallefall vi i Norden (Sverige, Russland, Finland, Norge, Svalbard+) som allerede er vant med å av og til måtte tåle oppimot 20 Kuldegrader, evt. oppimot 25 minusgrader i litt sjeldnere tilfeller.



Å bo i huler langt under jorden ved 40-70 minusgrader er vel kanskje å ta litt hardt i? Selv så tror jeg ikke at ting ville gått såpass ekstremt.
Vi oppe her i Norden, som allerede er "heldig" å få oppleve litt snø og kulde fra tid til annen ville nok måtte forflytte oss en del lenger sør til land og områder som ligger nærmere havet - F.eks. Australia, Japan, Korea, Nederland+
Vis hele sitatet...
Jo, du har rett i, at vi har tålt dette fint!
Men dette har vært kanskje 1-2 uker i slengen med slik temperatur. Det dette er snakk om, er hele vinterhalvåret med kanskje -30 til -60 grader C, mens sommerhalvåret kan kanskje få noen pluss grader en sjelden gang i blant. Eller for den saks skyld ikke bli varmere enn -10 C. Ergo vil dette utvikle seg til permafrost, som vil vare stunden dette tar. Og jeg vil tippe det blir 10-20 år kanskje under tvil 30. På denne tiden vil det meste av elver bunnfryses (hvis det da ikke kommer mye snø). Innsjøer får tykk is, kanskje noen bunnfryses (slik som Røssvatnet). Ved permafrost så er det tilnærmet lik 0 is- og snøtining til vannlagrene. Ergo så vil vannkraftverkene gå tom for vann etter få år. Da har vi igjen etter det jeg vet, én skikkelig kraftstasjon i Norge, nemlig gasskraftverket på Mongstad. Tror ikke det blir nok kraft til Norge! Og jeg tror land flest får nok med sitt. Så jeg tror heller ikke, at vi kan satse på krafthandel.

Ergo ser jeg på som det beste, å bo under jorden. For ved et gitt dyp, så vil temperaturen ligge på ca. brukbar romtemperatur (20-23 C), og dette blir da fyrt med varme fra jordas sentrum. Eller vi kan hente varme fra dette dypet. Men jeg tror at norske hus flest, vil bli bikkjekalde ved utvendige temperaturer på -50 over lang tid.
Mange vil jo si, at vi har da ved. Men den mengden som trengs, så tror jeg ikke skogen vil vare veldig lenge. Og så har vi da verning av skog, hvis den overlever (noe jeg regner med den kanskje gjør). Ellers så vil mye av maskineri til vedhogst slite ved slike temperaturer.
Og olje håper vi har lagt på hylla da!..

Og ellers så tror jeg andre land har mere enn nok med seg selv. Og det er ikke sikkert, at det kommer til å bli så varmt i tropene heller. Jeg tror det blir plussgrader. Men ikke mere, enn at en finner jakka. Ergo ikke de beste forholdene for matdyrking o.l.



Det med temperaturen når vann fryser, har Vidarlo og andre sagt nok om. Jeg tror du har sett poenget der.



Sitat av supernatural Vis innlegg
Den beste tiden for et slikt supervulkanutbrudd mtp. overlevelse for alle organismer her på jordkloden ville egentlig være en gang mellom nå og de neste 100, evt. 200 årene. For mtp. global oppvarming så ville dette kunne begrense de negative kulde-relaterte konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Hvis vi da klarer å begrense oss til 2 C, når det gjelder global oppvarming. Så kan den supervulkanen kjøle ned med 5 eller mere grader. Altså ikke helt det store! Jeg håper vi har funnet opp fusjonskraft og har nok innendørs matdyrking til å dekke vårt behov innen den tid.

Bare for å poengtere hvor ille disse vulkanene er. Så var ikke Lake Toba vulkanen mere enn 14,28 % større enn Yellowstone. Men denne utryddet nesten menneskeheten for ca. 70 000 år siden. Man mener, at det var ikke mere enn 10 000 mennesker igjen etter denne hendelsen. Selvsagt så er vi bedre skodd nå. Men det sier allikevel noe om, hvor ugjestmild planeten her forble noen (ti)år etter dette!


Sitat av supernatural Vis innlegg
Sannsynligvis er det heller ikke så altfor lenge til før vi, Menneskeheten, oppfinner teknologi som gjør det mulig for oss å benytte Vannkraft
Vis hele sitatet...
Utnytter vi ikke vannkraft nå? Ca. 95 % av elektrisiteten vi har idag er nettopp vannkraft.,

Sitat av supernatural Vis innlegg
Vindkraft
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor aktuelt dette er i slike situasjoner. Men tviler på det, da det meste av småring blir ganske tykke og stive greier ved slike temperaturer.

Sitat av supernatural Vis innlegg
Strøm- og Energi generelt til å produsere kunstig varme som vil kunne varme opp hele jordkloden - På omtrent lik linje med den varmen/temperaturen- og energien som vi per idag får fra solen (opptil 30-40 plussgrader). Eller har vi kanskje noe lignende allerede?
Vis hele sitatet...
Som jeg har diskutert ovenfor, så har vi nå ca. 95 % vannkraft. Vannkraft vil ved bunnfryste elver og vassdrag bli verdiløst innen noen år.

Ellers så får vi ca. 1 kW pr. m2 fra sola. Hvis vi i snitt skal produsere i nærheten av 1 % av dette, så blir det utrolig mye energi å lage. Du kan ta jordas areal i m2, og dele dette på 300, så får du hvor mange kW en må produsere for å få 10 W til hver m2 landjord (det er inkludert ca. 30 % landjord i regnestykket, mens 70 % hav er droppet). Jorden har et areal på 510 072 000 000 000 m2, det betyr et landareal på 153 021 600 000 000 m2, Hvis vi skal produsere 10 W for hver m2, så må vi dele dette arealet på 100, så får vi total energi produksjon som kreves i kW ved 0,01 kW pr. m2. Dette blir
1 530 216 000 000 kW eller 1 530 216 GW. Det er kalkulert at menneskeheten brukte i 2012 155 505 000 GWt. Ved en belastning på den strømstyrken jeg har regnet ut, så vil 2012s produksjon vare i 101,623 timer. Altså denne energien vi produserte i 2012 vil vare 4 døgn 5 timer 37 minutter og 22,5 sekunder, hvis vi skal fyre opp hver m2 landjord med 10 W. Husk de litt eldre lyspærene var på ca. 40 W. Altså 1 lyspære pr. 4 m2 landjord krever den energien jeg har regnet ut ovenfor. Ser du hvor håpløst dette blir?

Og da kan vi snakke om "den lysende planeten"!
Sist endret av aluminiumfluorid; 8. desember 2015 kl. 04:46.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sollys inneheld UV. UV er ioniserande stråling, og kan splitte mange molekyler, slik at smak og eigenskaper ved vara endrer seg. For reint vatn er bindingsenergien i molekylet såpass høg at det er lite problematisk, og smaken endrer seg uansett ikkje om eit par vassmolekyl vert splitta.

Tvert imot vil kraftig sollys drepe sopp og bakterier i vatnet. Det krev rett nok at du har det i ein behaldar som er UV-transparent.
Vis hele sitatet...
Sollys kan riktignok drepe bakterier, men det gir også energi til fotoautotrofe organismer som alger og cyanobakterier, hvorav noen er giftige. Algene og bakteriene danner så biomasse og oksygen som igjen kan gi livsgrunnlag for en rekke andre mikroorganismer. Dette ser vi gjerne som et slimete belegg i beholdere hvor stillestående vann har stått utsatt for energirikt lys over tid.

Med mindre vannet er svært godt renset ville jeg derfor definitivt gått for å lagre det mørkt.
Du burde laste ned serien Doomsday Preppers som gikk på National Geopraphic Channel for en stund siden.

Synes det er fascinerende og interessant med slike folk, men er nok ikke helt der selv enda at jeg føler det er nødvendig.

Hvis dommedag kommer, ønsker du virkelig å flytte ut i skogen og bo der og leve av elgkjøtt og nøtter?

Hvis dommedag kommer og sivilisasjonen som vi kjenner den går under er det kanskje like greit å skaffe seg et jaktvåpen eller en hengløkke og si at nok er nok.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Hvis dommedag kommer, ønsker du virkelig å flytte ut i skogen og bo der og leve av elgkjøtt og nøtter?
Vis hele sitatet...
Noe galt med elgkjøtt og nøtter?

Sitat av belisarius Vis innlegg
Hvis dommedag kommer og sivilisasjonen som vi kjenner den går under er det kanskje like greit å skaffe seg et jaktvåpen eller en hengløkke og si at nok er nok.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Hvis man overlever og det er mulig å leve av naturen, så ville du heller valgt å henge deg? Det er kanskje ikke verdt å leve uten ostepop og stjernekamp.

Jaja, greit for meg. Mer elgkjøtt og nøtter på meg
Sist endret av mentalmelt; 20. desember 2015 kl. 21:15.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Noe galt med elgkjøtt og nøtter?


Hvorfor det? Hvis man overlever og det er mulig å leve av naturen, så ville du heller valgt å henge deg? Det er kanskje ikke verdt å leve uten ostepop og stjernekamp.

Jaja, greit for meg. Mer elgkjøtt og nøtter på meg
Vis hele sitatet...
Går sikkert bra de første to årene, men så er det kanskje ikke så artig lenger hvis du blir syk, og det ikke er noen leger i nærheten.

Noen vil synes det er greit å leve så primitivt, men jeg gjetter på at majoriteten ikke klarer omstillingen, og vil se seg om etter andre alternativer.

Det å leve ute i skogen år ut og år inn uten tilgang til strøm eller annen teknologi er ingen spøk.
Sitat av Provo Vis innlegg
"Uten frysekjerner" vil si at man har destillert, fullstendig rent vann uten noen som helst partikler hvor krystallene kan begynne å forme seg. Du finner ikke denslags i naturen, hvor ferskvann fryser ved 0 grader og sjøvann ved ca -2. At vannet er i bevegelse gjør at det blir noe varmeutvikling, som gjør at det fryser noe senere enn stillestående vann.
Vis hele sitatet...
Sikkert dumt spørsmål, men vil du ikke si at temperaturutjevning i vannet er en større faktor enn varmeutvikling som følge av bevegelse?
Sitat av belisarius Vis innlegg
Går sikkert bra de første to årene, men så er det kanskje ikke så artig lenger hvis du blir syk, og det ikke er noen leger i nærheten.

Noen vil synes det er greit å leve så primitivt, men jeg gjetter på at majoriteten ikke klarer omstillingen, og vil se seg om etter andre alternativer.

Det å leve ute i skogen år ut og år inn uten tilgang til strøm eller annen teknologi er ingen spøk.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er litt vanskelig å ta deg seriøst. Du vil heller ta livet ditt enn å leve primitivt. Jeg kunne godt tenke meg å leve primitivt, helt uten noen apokalypse. Med litt grunnleggende kunnskap om naturen så kan man fint leve et godt liv uten alt det dilldallet vi tar for gitt i dag.

Å leve uten strøm og teknologi er forsåvidt heller ikke temaet. Vi mister ikke all kunnskap og alle verktøy selv om sivilisasjonen skulle falle.

Medisiner er den største utfordringen, men jeg tror du er ganske alene om å ville henge deg på forhånd fordi du kan komme til å trenge medisiner en gang i framtiden.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Noen vil synes det er greit å leve så primitivt, men jeg gjetter på at majoriteten ikke klarer omstillingen, og vil se seg om etter andre alternativer.

Det å leve ute i skogen år ut og år inn uten tilgang til strøm eller annen teknologi er ingen spøk.
Vis hele sitatet...
Det er helt klart at det nok vil finnes mange som ikke klarer å omstille seg til en potensiell global krisesituasjon, og den mulige, påfølgende, primitive livsstilen etter situasjon x.

Det må dog sies at mennesket er et flokkdyr, og dersom en har med seg flere ut i for eksempel villmarka for å overleve, så er sjansene faktisk større. Grunnen er at det vanlige mennesket ikke akkurat fungerer helt optimalt i total ensomhet. Et eksempel jeg vil peke på for å bevise dette er Ed Stafford og hans TV-serie Naked and Marooned. I denne serien skulle Stafford overleve 60 dager helt alene, uten noen verktøy eller klær på en øde øy. Hans største problem gjennom hele denne serien var mangel på folk, og han følte at galskapen krøp innpå. Det kan dermed antas at menneskets omgang med andre mennesker er nødvendig for å forsikre seg om en god mental helse, som er kritisk i en overlevelsessituasjon.

Dermed vil jeg støtte oppunder Mentalmelts plan, med noen tilleggspunkter.
Blant annet ville jeg tatt med meg minst én annen person, gjerne med erfaring innen noe relevant til overlevelse i skogen og lignende. Dette gjør at en kan dele arbeidsoppgaver på 2, samt at en kan ta med seg mer utstyr og mat. I tillegg vil en få mental stimuli gjennom medmenneskelig kommunikasjon. Problemet med å være flere enn én person er selvfølgelig mest synlig i forhold til mat og drikke. 2 personer spiser dobbelt så mye som én, og en må dermed sikre seg en dobbelt så stor mengde mat.

I tillegg vil jeg ta med det Mentalmelt sier om teknologi og lignende: Menneskeheten har fremdeles verktøy og lignende selv etter en potensiell katastrofe, og disse vil gi oss et mye bedre utgangspunkt enn tidligere generasjoner og menneskearter.

EDIT: Og elgkjøtt- og nøttestuing høres igrunn ganske godt ut!
Sist endret av Deadlock Radium; 21. desember 2015 kl. 04:43.
Hadde garantert bygd en minibunker. Det trenger ikke å være så dyrt.. Grave ca 2m ned i bakken og sette opp solide og godt isolerte vegger. Isoler også tak og gulv.. Jeg som en IT intressert ville lagd inntak for strøm, fiber og antenne for kommunikasjon.
Sitat av Grossie Vis innlegg
Hadde garantert bygd en minibunker. Det trenger ikke å være så dyrt.. Grave ca 2m ned i bakken og sette opp solide og godt isolerte vegger. Isoler også tak og gulv.. Jeg som en IT intressert ville lagd inntak for strøm, fiber og antenne for kommunikasjon.
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med å isolere en bunker under bakkenivå?
Ikke så mange når jeg tenker meg om
Sist endret av Grossie; 21. desember 2015 kl. 15:28.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Hva er vitsen med å isolere en bunker under bakkenivå?
Vis hele sitatet...
2 m under bakkenivå, så er det gode grunner til å isolere. Etter et supervulkanutbrudd, så kan jeg nesten garantere, at det vil være tele langt dypere enn 2 m.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
2 m under bakkenivå, så er det gode grunner til å isolere. Etter et supervulkanutbrudd, så kan jeg nesten garantere, at det vil være tele langt dypere enn 2 m.
Vis hele sitatet...
Og så, tror du virkelig at litt isolasjon hadde gjort noen forskjell om vi snakker 2 meter under bakken ved tilfellet av en slik supervulkan du beskriver? Da hadde det ikke vært mulig å overleve lenge uansett, da du trenger luft og forsyninger.

Tele eller ikke så blir det ikke varmere av den grunn hvis man har et isolert helstøpt rom under bakken enn uten isolasjon, da er en liten luftsperre mellom betong og eventuell kledning like effektivt. Og til syvende og sist ville det blitt like kaldt uansett! (litt langsommere kanskje).

Jeg har jobbet som betongarbeider/forskaler i noen år og jeg har aldri vært med på å isolere rett på betong under bakken noen gang, det er meningsløst.
Sist endret av A-tillah; 21. desember 2015 kl. 20:01.
Anarki som Amerika vil være om noen år, er det største apokalypsen jeg trur på. Selvsagt naturkatastrofe feks, yellowstone eller komet, hvor kult er det ikke å dø med morderjord?
Den domday preppers på nation er oftes noe manshit... mange av de tenker på mat og utstyr, men glemmer sikkerhet mot slemme mennesker, pistol og tredør med smekklås i et våpenkultur land? ja oddsene er dårlig.

Skal du forbedre seg til anarki, naturkatastrofer osv, er mitt tips å ikkd bo i store byer.. hva vil skje når 500.000 mennesker får panikk? kontra landet med 2000 mennesker? oftes kan man ha et stor ess i armene med å ikke bo oppi kaoset.

Ser noen sier bunker med fiber? ville heller brukt pengene på noe mobilt som satelitt/mobilt og amatør radio, hva har fiber som er så pluss i en apokalypse? nei, trur heller barskapet blir mer nyttig enn fiber uten signal
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Og så, tror du virkelig at litt isolasjon hadde gjort noen forskjell om vi snakker 2 meter under bakken ved tilfellet av en slik supervulkan du beskriver? Da hadde det ikke vært mulig å overleve lenge uansett, da du trenger luft og forsyninger.

Tele eller ikke så blir det ikke varmere av den grunn hvis man har et isolert helstøpt rom under bakken enn uten isolasjon, da er en liten luftsperre mellom betong og eventuell kledning like effektivt. Og til syvende og sist ville det blitt like kaldt uansett! (litt langsommere kanskje).

Jeg har jobbet som betongarbeider/forskaler i noen år og jeg har aldri vært med på å isolere rett på betong under bakken noen gang, det er meningsløst.
Vis hele sitatet...
Det er da svært utbredt og isolere under bakkenivå, som igjen resulterer i et helt annet klima i kjelleren. Så kommer den endeløse diskusjonen om isolasjonen skal være bak eller foran grundmurspappen
Sitat av Stradivarius Vis innlegg
Det er da svært utbredt og isolere under bakkenivå, som igjen resulterer i et helt annet klima i kjelleren. Så kommer den endeløse diskusjonen om isolasjonen skal være bak eller foran grundmurspappen
Vis hele sitatet...
Ja man isolerer gulv og vegg utvendig, som regel med kledd isopor på vegg. Og isopor og plast for gulv . Men innvendig isolering har lite for seg, da gjør en luft sperre like stor nytte om man har tenkt og beklede rommet. selvom det er ganske så uvanlig, annet enn i boliger hvor kjeller skal brukes som oppholds sted. Papp bruker man ikke rett på betong eller i kontakt med bakken/jorda da det er organisk og råtner rimelig kjapt. Ventilasjon må en uansett ha i en bunker og da er ikke fukt noe problem uansett.
Sist endret av A-tillah; 21. desember 2015 kl. 21:16.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Ja man isolerer gulv og vegg utvendig, som regel med kledd isopor på vegg. Og isopor og plast for gulv . Men innvendig isolering har lite for seg, da gjør en luft sperre like stor nytte om man har tenkt og beklede rommet. selvom det er ganske så uvanlig, annet enn i boliger hvor kjeller skal brukes som oppholds sted. Papp bruker man ikke rett på betong eller i kontakt med bakken/jorda da det er organisk og råtner rimelig kjapt. Ventilasjon må en uansett ha i en bunker og da er ikke fukt noe problem uansett.
Vis hele sitatet...
Grunnmurspapp er jo ikke bokstaveligtalt papp, men plast. Kalles også knotteplast, platon og grunnmurspapp.