Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 838220
"finne ut av ting jeg er usikker på" tipper jeg LSD passer deg best. Her kan du fokusere på hva du ønsker som et slags mikroskop uten innblanding av plantespirit.

Flein har en tendens til å bare le av hva enn du bringer til bordet. Svar på ting du er usikker på er isåfall are bonus. (men du får sikkert svar på en haug andre interessante ting)
Noen som vet om psilocybin blir sjekket i standard urinprøver?

også, hvor lenge er psilocybin i pisset?
Sitat av Alekvag2710 Vis innlegg
Noen som vet om psilocybin blir sjekket i standard urinprøver?

også, hvor lenge er psilocybin i pisset?
Vis hele sitatet...
Det blir ikke sjekket for psilocybin i vanlige urinprøver som man tar hos legen og som blir sendt til lab for undersøkelse. Derimot kan de sjekke for dette også dersom det er grunn for det, ikke ellers.
Jeg har lest flere steder at psilocybin kan spores 1-3 dager etter inntak.
Vet dere hvorfor noen flein blir "blå"? (se bilde) Er det klima, alder, jordsmonn, annet?

https://imma.gr/83749x7b61b

De fem nederste er det jeg kaller " blå". Alle på bildet er plukket på samme jorde
Har 4,15g tørket fleinsopp etter fangsten i går. Det burde vel være nok til 2-3 gode turer.

Hvordan oppbevarer folk sine tørka flein? Jeg har lagt mine i en plastboks sammen med en del poser silica gel på mørkt sted. Noen som har merket noe til om virkningen blir svakere om de blir oppbevart 6-12 måneders tid? Tørket cubensis merket jeg ikke noe forskjell på om det ble oppbevart en del måneder hvert fall.
Sitat av Kristonio Vis innlegg
Hvordan oppbevarer folk sine tørka flein? Jeg har lagt mine i en plastboks sammen med en del poser silica gel på mørkt sted. Noen som har merket noe til om virkningen blir svakere om de blir oppbevart 6-12 måneders tid?
Vis hele sitatet...
Så lenge soppen er helt tørr går det fint å lagre i plastboks
med silica. Har ikke merket noen særlig nedgang i potens
selv hos sopp som har vært lagret i flere år.
Hvis man finner flein et sted er det lurt om man lar de bli der sånn at det kommer flere?
Sitat av Gåra Vis innlegg
Hvis man finner flein et sted er det lurt om man lar de bli der sånn at det kommer flere?
Vis hele sitatet...
Ta med de voksne/store, men la pins og unge være i fred til neste gang du er der.
Er på tur i skogen og fant noen sopp som så ut som flein :-)
https://imma.gr/83759x701af https://imma.gr/83760xbc8c7
Er dette flein?
Sitat av lyNg Vis innlegg
Er på tur i skogen og fant noen sopp som så ut som flein :-)
https://imma.gr/83759x701af https://imma.gr/83760xbc8c7
Er dette flein?
Vis hele sitatet...
Nei.
Og flein vokser ikke i skogen. Vokser på beitemarker/gressplenener/jorder
Hei, jeg lurte på om det er noen andre fleinsopp som vokser hyppig i Norge slik som spiss fleinsopp.
Eller er spiss fleinsopp den eneste man kan lete etter i Norge?
Takk på forhånd
Hei, jeg lurte på om det er noen andre relevante fleinsopp i Norge, som vokser like hyppige som spiss fleinsopp.
Eller er det bare denne arten man kan lete etter i Norge, hvis man er ute etter noe psykadelisk?
Takk på forhånd
Sist endret av Dodecha; 2. oktober 2019 kl. 21:52. Grunn: fikset repeterende poster
Hvor mange flein må jeg cirka finne for en god tripp
Sitat av Kristonio Vis innlegg
Har 4,15g tørket fleinsopp etter fangsten i går. Det burde vel være nok til 2-3 gode turer.

Hvordan oppbevarer folk sine tørka flein? Jeg har lagt mine i en plastboks sammen med en del poser silica gel på mørkt sted. Noen som har merket noe til om virkningen blir svakere om de blir oppbevart 6-12 måneders tid? Tørket cubensis merket jeg ikke noe forskjell på om det ble oppbevart en del måneder hvert fall.
Vis hele sitatet...
Grattis med god fangst:-)

En meget erfaren soppbruker jeg har kjennskap til, sverger til frysing hvis de skal lagres lenger enn ett år.

Vedkommende sier at man blir lagt ned som man pleier, men den hallusinogene effekten forsvinner. Så da er det jo liten vits.
Er sesongen på hell nå? Leter å leter på riktige steder, men finner nesten ingen ting.
Sitat av MarcusAurelius Vis innlegg
Hei.

Jeg er veldig klar for en psykedelisk opplevelse og lurer veldig på om flein eller lsd er det rette.

Jeg har tatt den mildeste varianten trøfler i Amsterdam uten problemer, men ser på den opplevelsen som en morsom opplevelse og ikke noe mer.

Jeg er mer ute etter å finne ut av ting jeg er usikker på med livet og etterhvert (ikke nødvendigvis første gang) oppleve "egodød".

Hva er deres meninger? Flein eller lsd? (Evt. DMT, men mistenker at det bør komme etterhvert som jeg blir mer erfaren i de andre dimensjonene.)


På forhånd takk!
Vis hele sitatet...
Jeg hadde vel noe av det samme utgangspunktet som deg, og etter å ha lest "How to change your mind" av Michael Pollan, skjønte jeg at jeg ville ha minst en psykedelisk opplevelse.
Etter endel research valgte jeg sopp. DMT var ut fordi jeg synes det virket for vilt som en førstegangsopplevelse, og LSD fordi jeg syntes det hørtes for mentalt ut, og det er vanskeligere å dosere. Jeg likte også det faktum at soppen legger deg ned, mens LSD kan være litt speedy, så det er mer sannsynlig at man vil ut å utforske. Det synes jeg virket litt risikabelt. Dessuten ville det bli mer kontakt med kriminaltet enn det jeg likte.
Sopp er enkelt å dosere og den vokser vilt i Norge.

Jeg har trippet noen ganger nå, og jeg det har vært veldig personlig utviklende for meg. Hver tripp har vært forskjellig og hatt hvert sitt tydelige tema. Det har kretset rundt tematikk som anerkjennelse av meg selv og stå ved seg selv, ydmykhet,
kontakt med noen krefter som er utrolig mye større enn meg selv, naturens skjønnhet, romme seg selv, hvor mye jeg elsker livet og mine nærmeste osv.

Jeg begynte på en level 2 tripp, og har gradevis økt til level 4. Det er jeg glad for, fordi det har vært til å håndtere.
Jeg er voksen og har ikke hatt kontakt med andre psykedelika eller andre heftige rusmidler før.

Jeg vil si at det viktigste er det som kalles "set and setting". Dvs mental/emosjonell tilstand, intensjonen osv og de fysiske og sosiale omgivelser. Jeg har hatt en erfaren trippsitter til å organisere alt det praktiske og å være en støtte hvis jeg trenger det. Det ha vært veldig deilig fordi da har jeg sluppet for unødvendig angst og ubehag.

For meg har de psykedeliske opplevelsene på sopp vært fantastiske. Jeg har brukt lang tid på å integrere hver enkelt av dem, og de har vært veldig berikende for meg og jeg synes at livet mitt har blitt en god del bedre. Mest det der med at jeg ikke lenger er så opptatt av hva naboene synes om meg, hva jeg synes om saker og ting kommer mer innefra, jeg har bedre personlig kontakt med medmennesker, jeg er ikke redd for døden og så elsker jeg livet og naturen mer enn noen gang.

Og så er psykedelisk sopp ulovelig. Jeg må vel bare tilgi dem, fordi de ikke vet bedre.

Uansett hva du velger, sørg for at du forbereder deg godt. Det er masse gode guider på nett.

Den her er bra.

https://thethirdwave.co/
Sitat av Gåra Vis innlegg
Hvor mange flein må jeg cirka finne for en god tripp
Vis hele sitatet...
Sitat av Fangorn Vis innlegg
Er sesongen på hell nå? Leter å leter på riktige steder, men finner nesten ingen ting.
Vis hele sitatet...
Anbefaler å lese gjennom tråden her, da vil dere finne svar (men ok da: Hvor mage trenger du? Det kommer helt an på (les ihvertfall første posten i tråden), + Sesongen er ikke på hell. Fortsett å let, let andre plasser, les gjennom tråden. Lykke til)

I går hadde jeg min første trip og det ble en skikkelig bra opplevelse! Takk til råd fra LSMA og Bearass og til masse god informasjon i denne tråden!

Siden jeg selv liker å lese sånt tenkte jeg å rapportere om opplevelsen min: Jeg hadde tørket og pulverisert 1,7 g som jeg puttet i tilsammen 6 naturkapsler. La meg til rette i sola ute i naturen og svelget disse på tom mage (ikke spist siden kl 20 dagen før). Det gikk ca 1 time før jeg merket en slags svulmende deilig følelse. Ingen kvalme i det hele tatt.

Synet var plutselig ekstra "3D" og hvis jeg så lenge på noe kunne det bevege seg eller pulsere. Men det var litt kaldt ute selv om sola sto på.. Plutselig ville jeg komme meg inn i hytta jeg bodde på og da kunne jeg kjenne at kroppen var KJEMPEtung! Rett og slett vanskelig å komme seg inn i hytta, men når jeg kom inn ble jeg belønnet av en varm ovn og enda mer spennende mønstre i interiøret.

Akkurat da jeg tenkte at jeg kanskje kunne tatt en større dose fordi jeg bare hadde oppnådd "morsomme" visuals banket det på hyttedøra! Uten å tenkte sa jeg "Hello?" og hørte en mann utenfor si med ivrig stemme: "Det er folk her! Så gøy!". Jeg så raskt ut av vinduet at det var en eldre turgåer med hund utenfor! Jeg bare la meg fort ned i senga (dette er en knøttliten primitiv hytte midt i gokk) og var plutselig glad for at jeg ikke hadde tatt en større dose - og at jeg hadde låst døra på vei inn. Heldigvis ga den positive turgåeren opp å få noe kontakt og sa til hunden: "Jaja, vi får komme oss videre vi!". Heldigvis ødela ikke dette noe, men gjorde at jeg bestemte meg for å være inne i hytta litt lenger (selv om det var strålende sol ute). Nå kom en periode hvor jeg klarte å fyre opp mer i ovnen så jeg kunne varme vann til kaffe og til havregrøtfrokost (jeg be plutselig veldig sulten, trodde ikke det skulle skje?). Husker ikke så mye av det bortsett fra at jeg følte at jeg var ganske klar. Jeg drakk kaffe, spiste, og skrudde på telefonen (som jeg egentlig hadde bestemt å ha skrudd av) for å høre på musikk med headset. Og det var heeeelt fantastisk. Inne i soveposen med øyne lukket smeltet jeg liksom ned i senga og musikken kunne kjennes som former/bobler inne i meg. Det var så fint og flott at jeg flere ganger måtte le høyt og godt til jeg fikk tårer i øynene. Deilig!

Når ca. 4 timer var gått følte jeg meg mer normal igjen og var klar for å utforske skogen. Nå var jeg altså så klar at jeg kunne ha pratet med ev. ukjente folk, men den gode følelsen inni meg varte resten av dagen (som var HELT FANTASTISK) og ut hele kvelden.

Det jeg har lært er: Selv om det blir en god stund til neste gang vil jeg ta en større dose og basere meg på å ligge mer stille i en seng med musikk. Samtidig vil jeg planlegge å kunne gjøre noe fint etter at hoveddelen er ferdig, timene etter trippen var minst like bra som de første timene. Jeg likte å gjøre dette helt alene, men jeg skjønte også underveis at det ville vært fint å oppleve dette sammen med gode venner eller med min bedre halvdel.
Sist endret av Zenzen; 2. oktober 2019 kl. 22:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fangorn Vis innlegg
Er sesongen på hell nå? Leter å leter på riktige steder, men finner nesten ingen ting.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "riktige steder"? Steder som ser riktig ut, eller
steder du har funnet flein før? Hva slags type steder er dette?

Det er flein ute nå, men det spørs selvsagt hvor i landet du bor.
Men leste rapporter om funn så langt nord som i Troms i dag.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Hei folkens!

Jeg har nylig blitt klar over at frekvent bruk av 5-HT2B agonister kan forårsake fibrose i hjerteklaffene som videre kan føre til hjertefeil.
https://www.rusopplysningen.no/psilocybin#risiko
https://en.wikipedia.org/wiki/Cardiac_fibrosis

Ifølge kildene har det ikke blitt utført studier rettet mot akkurat psilocin og annet klassisk psykedelika, men andre agonister av disse serotoninreseptorer er bekreftet som årsak til fibrose.

Hva tenker dere om det? Er det slik at 5-HT2B reseptorer i hjertet ikke blir direkte påvirket av psilocin?
Vis hele sitatet...
Hei! Psilocin har høy affinitet for en annen type serotonin reseptor; 5-HT2A som finnes i hjernen.
Det betyr at stoffet ”foretrekker» å binde seg til denne, og andre reseptorer i større grad enn 5-HT2B.
Psilocybins spesifikke binding affinity(Ki) for 5-HT2A reseptoren er 10000 nanomole, mens Ki for 5-HT2B reseptorer er 98,7nM hos mennesker.
Psilocin har Ki på 107nM for 5-HT2A og 4,6nM for 5-HT2B.

Kort forklart betyr det at ekstremt små mengder av stoffet du får i deg vil binde 5-HT2B reseptoren som du er bekymret for.

Bromocriptine(som er forbundet med fibrose i hjertet) har for eksempel Ki på 207nM for 5-HT2B reseptorer. Og da må det nevnes at fibrose ikke akkurat regnes som en vanlig bivirkning for Bromocriptine heller.

Men for å svare på spørsmålet ditt: Jo, 5-HT2B reseptorene i hjertet blir også påvirket av psilocin og psilocybin. Men det betyr ikke nødvendigvis at de forårsaker fibrose. Av medisinene der det er påvist sammenheng mellom fibrose i hjerteklaffene og langvarig, kronisk bruk så er det ingen av dem som har dette oppgitt som noen vanlig bivirkning.
Sitat av Ninq Vis innlegg
Hei! Psilocin har høy affinitet for en annen type serotonin reseptor; 5-HT2A som finnes i hjernen.
Det betyr at stoffet ”foretrekker» å binde seg til denne, og andre reseptorer i større grad enn 5-HT2B.
Psilocybins spesifikke binding affinity(Ki) for 5-HT2A reseptoren er 10000 nanomole, mens Ki for 5-HT2B reseptorer er 98,7nM hos mennesker.
Psilocin har Ki på 107nM for 5-HT2A og 4,6nM for 5-HT2B.

Kort forklart betyr det at ekstremt små mengder av stoffet du får i deg vil binde 5-HT2B reseptoren som du er bekymret for.

Bromocriptine(som er forbundet med fibrose i hjertet) har for eksempel Ki på 207nM for 5-HT2B reseptorer. Og da må det nevnes at fibrose ikke akkurat regnes som en vanlig bivirkning for Bromocriptine heller.

Men for å svare på spørsmålet ditt: Jo, 5-HT2B reseptorene i hjertet blir også påvirket av psilocin og psilocybin. Men det betyr ikke nødvendigvis at de forårsaker fibrose. Av medisinene der det er påvist sammenheng mellom fibrose i hjerteklaffene og langvarig, kronisk bruk så er det ingen av dem som har dette oppgitt som noen vanlig bivirkning.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for et utfyllende svar! Da kan man ture med ro i sjela
Sitat av neonero Vis innlegg
Jeg hadde vel noe av det samme utgangspunktet som deg, og etter å ha lest "How to change your mind" av Michael Pollan, skjønte jeg at jeg ville ha minst en psykedelisk opplevelse.
Etter endel research valgte jeg sopp. DMT var ut fordi jeg synes det virket for vilt som en førstegangsopplevelse, og LSD fordi jeg syntes det hørtes for mentalt ut, og det er vanskeligere å dosere. Jeg likte også det faktum at soppen legger deg ned, mens LSD kan være litt speedy, så det er mer sannsynlig at man vil ut å utforske. Det synes jeg virket litt risikabelt. Dessuten ville det bli mer kontakt med kriminaltet enn det jeg likte.
Sopp er enkelt å dosere og den vokser vilt i Norge.

Jeg har trippet noen ganger nå, og jeg det har vært veldig personlig utviklende for meg. Hver tripp har vært forskjellig og hatt hvert sitt tydelige tema. Det har kretset rundt tematikk som anerkjennelse av meg selv og stå ved seg selv, ydmykhet,
kontakt med noen krefter som er utrolig mye større enn meg selv, naturens skjønnhet, romme seg selv, hvor mye jeg elsker livet og mine nærmeste osv.

Jeg begynte på en level 2 tripp, og har gradevis økt til level 4. Det er jeg glad for, fordi det har vært til å håndtere.
Jeg er voksen og har ikke hatt kontakt med andre psykedelika eller andre heftige rusmidler før.

Jeg vil si at det viktigste er det som kalles "set and setting". Dvs mental/emosjonell tilstand, intensjonen osv og de fysiske og sosiale omgivelser. Jeg har hatt en erfaren trippsitter til å organisere alt det praktiske og å være en støtte hvis jeg trenger det. Det ha vært veldig deilig fordi da har jeg sluppet for unødvendig angst og ubehag.

For meg har de psykedeliske opplevelsene på sopp vært fantastiske. Jeg har brukt lang tid på å integrere hver enkelt av dem, og de har vært veldig berikende for meg og jeg synes at livet mitt har blitt en god del bedre. Mest det der med at jeg ikke lenger er så opptatt av hva naboene synes om meg, hva jeg synes om saker og ting kommer mer innefra, jeg har bedre personlig kontakt med medmennesker, jeg er ikke redd for døden og så elsker jeg livet og naturen mer enn noen gang.

Og så er psykedelisk sopp ulovelig. Jeg må vel bare tilgi dem, fordi de ikke vet bedre.

Uansett hva du velger, sørg for at du forbereder deg godt. Det er masse gode guider på nett.

Den her er bra.

https://thethirdwave.co/
Vis hele sitatet...
Tusen takk for at du tok deg tiden til å skrive et så fint og informativt svar på spørsmålet mitt.

Jeg er også kjent med Michael Polland (men har ikke lest boken hans enda) og kjenner meg godt igjen i det du skriver og er ute etter mye av det du sier du har fått ut av dine erfaringer med sopp.

Av de samme grunnene som deg, tenker jeg også at sopp er det beste alternativet, spesielt nå etter å ha lest ditt svar.

Eneste utfordringen nå er å finne soppen. Jeg fant nok til én trip her om dagen, men i tilfellet man føler at det må flere til før neste år igjen, begynner det å haste med tanke på at vi allerede er ute i oktober.

Jeg har vært "overalt" kjennes det ut som, men har ikke blitt noe mer enn det ene funnet. Kirkegårder er flinke til å klippe gresset i disse dager og jeg sliter med å finne beitemark som ikke er inngjerdet. Noen tips?
Sist endret av MarcusAurelius; 3. oktober 2019 kl. 22:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av MarcusAurelius Vis innlegg
Tusen takk for at du tok deg tiden til å skrive et så fint og informativt svar på spørsmålet mitt.

Jeg er også kjent med Michael Polland (men har ikke lest boken hans enda) og kjenner meg godt igjen i det du skriver og er ute etter mye av det du sier du har fått ut av dine erfaringer med sopp.

Av de samme grunnene som deg, tenker jeg også at sopp er det beste alternativet, spesielt nå etter å ha lest ditt svar.

Eneste utfordringen nå er å finne soppen. Jeg fant nok til én trip her om dagen, men i tilfellet man føler at det må flere til før neste år igjen, begynner det å haste med tanke på at vi allerede er ute i oktober.

Jeg har vært "overalt" kjennes det ut som, men har ikke blitt noe mer enn det ene funnet. Kirkegårder er flinke til å klippe gresset i disse dager og jeg sliter med å finne beitemark som ikke er inngjerdet. Noen tips?
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig. Minste jeg kan gjøre er å bidra så godt jeg kan for at andre skal få en god tripp.

Når det gjelder flein, er det bare å lete. Du finner den til slutt.

Lykke til
Hei Freaks!

Hva slags type "område / mark" er det folk har hatt mest hell med her?

Det er ingen hemmelighet hvor fleinen KAN vokse, men etter å ha lett i flere dager og bare et lite funn, begynner jeg å "stresse" litt.

Har folk funnet noe særlig ut i November eller er det kun sopptember og sopptober som gjelder?

På forhånd takk!
Jeg har best hell på beitemarker. Og ofte er det bare en liten del av jordet de vokser men det lærer man jo etter man har funnet dem. Da komme de som regel opp på samme spot på det jordet året etter.

Liker å leite der folk ikke kan se at jeg leiter hverken fra hus eller vei etc så jeg har ikke letet noe særlig i parker eller kirkegårder etc. Men har tatt et sveip over et par kirkegårder i nærheten uten å finne noe.
Sitat av Mekaniker Vis innlegg
Jeg har best hell på beitemarker. Og ofte er det bare en liten del av jordet de vokser men det lærer man jo etter man har funnet dem. Da komme de som regel opp på samme spot på det jordet året etter.

Liker å leite der folk ikke kan se at jeg leiter hverken fra hus eller vei etc så jeg har ikke letet noe særlig i parker eller kirkegårder etc. Men har tatt et sveip over et par kirkegårder i nærheten uten å finne noe.
Vis hele sitatet...
Jeg sliter mer å finne beitemarker der jeg kan være i fred. Jeg bor ganske sentralt, så det meste er inngjerdet og trafikkert. Finnes det en lur måte å finne beitemark på, annet enn å kjøre rundt å lete, som jeg ikke vet om?

Det lille jeg har funnet har faktisk vært på gressplenen til et borettslag.
Sist endret av MarcusAurelius; 4. oktober 2019 kl. 09:46.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av MarcusAurelius Vis innlegg
Jeg sliter mer å finne beitemarker der jeg kan være i fred. Jeg bor ganske sentralt, så det meste er inngjerdet og trafikkert. Finnes det en lur måte å finne beitemark på, annet enn å kjøre rundt å lete, som jeg ikke vet om?

Det lille jeg har funnet har faktisk vært på gressplenen til et borettslag.
Vis hele sitatet...
Google maps?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Google maps?
Vis hele sitatet...
Hehe ja, det er Google maps jeg har brukt hele veien, men samtlige steder jeg har pekt meg ut har vært inngjerdet. Jeg er kanskje litt pysete som ikke går inn? Evt. Helt amatør når det kommer til å analysere kart.

Ville du f.eks tenkt at dette området så potensielt bra ut, hvis du brukte Google maps?



Ville du f.eks tenkt at dette området så potensielt bra ut, hvis du brukte Google maps?

Sist endret av MarcusAurelius; 4. oktober 2019 kl. 10:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av MarcusAurelius Vis innlegg
Hehe ja, det er Google maps jeg har brukt hele veien, men samtlige steder jeg har pekt meg ut har vært inngjerdet. Jeg er kanskje litt pysete som ikke går inn? Evt. Helt amatør når det kommer til å analysere kart.

Ville du f.eks tenkt at dette området så potensielt bra ut, hvis du brukte Google maps?



Ville du f.eks tenkt at dette området så potensielt bra ut, hvis du brukte Google maps?

Vis hele sitatet...
Området ser bra ut. De fleste beiter er inngjerdet, nettopp fordi dyr pleier å beite der. Det er bare å gå over/under gjerdet, allmannsretten gjelder overalt.
Sist endret av Stray Wanderer; 4. oktober 2019 kl. 10:33.
Sitat av MarcusAurelius Vis innlegg
Hehe ja, det er Google maps jeg har brukt hele veien, men samtlige steder jeg har pekt meg ut har vært inngjerdet. Jeg er kanskje litt pysete som ikke går inn? Evt. Helt amatør når det kommer til å analysere kart.

Ville du f.eks tenkt at dette området så potensielt bra ut, hvis du brukte Google maps?



Ville du f.eks tenkt at dette området så potensielt bra ut, hvis du brukte Google maps?

Vis hele sitatet...
Det synes jeg ser fornuftig ut. Ikke noen plogfurer så vidt jeg kan se, så da er det vel beitemark.
Hvis du vil finne beitemark som ikke er inngjerdet, må du ut på en øy eller opp på fjellet ved en seter.
Det behøver ikke å være aktive beiteområder du leter på.

Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Området ser bra ut. De fleste beiter er inngjerdet, nettopp fordi dyr pleier å beite der. Det er bare å gå over/under gjerdet, allmannsretten gjelder overalt.
Vis hele sitatet...
Gjør jo ikke noe å være litt forsiktig da
Sist endret av neonero; 4. oktober 2019 kl. 10:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Området ser bra ut. De fleste beiter er inngjerdet, nettopp fordi dyr pleier å beite der. Det er bare å gå over/under gjerdet, allmannsretten gjelder overalt.
Vis hele sitatet...
Ok takk.

Jeg var her i går, det ser potensielt veldig bra ut, men jeg turte ikke gå inn da det tydelig tilhører den gården du ser øverst i bildet der. Allemannsretten gjelder vel ikke der? Eller?

Hei
Etter at jeg fikk en liten sak som klipper plenen for meg kom det massevis med fleinsopp.
Jeg hadde leita etter sopp i mange år, og plutselig var den svært lett tilgjengelig i min egen hage.
Mitt tips er derfor idrettsbaner som blir klippet av robotklippere.
I går fant jeg mer enn 200 stk på en halv time i hagen. Sesongen er ikke over ennå, stå på så
finner sopppen deg
Klem fra Betty
Sitat av MarcusAurelius Vis innlegg
Ok takk.

Jeg var her i går, det ser potensielt veldig bra ut, men jeg turte ikke gå inn da det tydelig tilhører den gården du ser øverst i bildet der. Allemannsretten gjelder vel ikke der? Eller?

Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke ha vaset der, alt for god utsikt fra gården utover. Kanskje helt nede på kartet, men der er det veier, vet ikke hvor mye brukt de er. Allmannsretten gjelder som sagt overalt, du kan gå og stille deg på marka, men man bør være fornuftig og ikke plukke opp ting fra bakken der det ikke vokser bær.

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Hei
Etter at jeg fikk en liten sak som klipper plenen for meg kom det massevis med fleinsopp.
Jeg hadde leita etter sopp i mange år, og plutselig var den svært lett tilgjengelig i min egen hage.
Mitt tips er derfor idrettsbaner som blir klippet av robotklippere.
I går fant jeg mer enn 200 stk på en halv time i hagen. Sesongen er ikke over ennå, stå på så
finner sopppen deg
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Mener du at robotklipperen er årsaken til at det begynte å vokse flein på din plen? Myceliet har nok vært der ei god stund og produserte sopp, men kanskje du ikke så de i høy gress? Eller at forholdene nettopp har blitt passende i ditt område slik at flein kom i full "blomst"?
Sist endret av Stray Wanderer; 4. oktober 2019 kl. 12:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Min teori er at det nå er perfekte forhold for soppen. Mycelet har nok vært der, men hard klipping med traktor klipper har hindret de i å sette fruktlegemer. Robotklipperen lar gresset ligge som gjødsel gjennom hele sommeren.
Uansett årsak så er jeg heldig som har hagen full av flein
På søndag lurer jeg litt på om jeg skal ta en liten smak på høstens gaver. Jeg skal være alene mer enn 24 timer, og det skal bli pent vær. Må være helt sikker før jeg spiser soppen, så vi får se.
Klem fra Betty
Sitat av MarcusAurelius Vis innlegg
Ok takk.

Jeg var her i går, det ser potensielt veldig bra ut, men jeg turte ikke gå inn da det tydelig tilhører den gården du ser øverst i bildet der. Allemannsretten gjelder vel ikke der? Eller?

Vis hele sitatet...
Allemannsretten innebærer ikke carte blanche til å bevege
seg hvor en vil, og inngjerdede områder skal man som hovedregel
ikke gå inn på, med mindre det fins grind eller port som kan
åpnes. Det pleier som regel å være satt opp skilt som informerer
om ferdsel er tillatt eller ikke, og evt. restriksjoner.

Her finner du relevant informasjon om allemannsretten:

https://www.miljodirektoratet.no/for...retten/ga-tur/
Hei!

Mange anbefaler å spise flein på tom mage, men hvordan er det med å spise mat i løpet av turen?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av MarcusAurelius Vis innlegg
Hei!

Mange anbefaler å spise flein på tom mage, men hvordan er det med å spise mat i løpet av turen?
Vis hele sitatet...
Anbefales å holde seg til enkle ting som frukt etc, det er en fare for å bli ganske kvalm med visse typer mat.
Det varierer fra person til person så man kan jo eksperimentere litt selv.
Hei!

Mange anbefaler å spise flein på tom mage, men hvordan er det med å spise mat i løpet av turen?
Sitat av MarcusAurelius Vis innlegg
Hei!

Mange anbefaler å spise flein på tom mage, men hvordan er det med å spise mat i løpet av turen?
Vis hele sitatet...
Jeg liker å gjøre som følger:

Forbederede det som trengs. Legge i peisen, gjøre klar musikk etc.
Spise et lett vegatarisk måltid som er lettfordøyelig som en litt tykk suppe.
Gå et tur i naturen hvis det er tilgjengelig.
Roe litt ned. Koke vann. Lage te på soppen. Lar den trekke litt. Konsumere den stille og rolig. Jeg tar først en slurk eller to som jeg hviler litt i munnen før jeg svelger. Så lar jeg det gå 5-10 min før jeg drikker resten.
Synes det er greit og ikke bli sulten før trippen er på hell, siden jeg synes at når jeg spiser begynner det å dabbe av.

Noen sverger til 6 timer på tom mage etc. Jeg liker ikke å være dritsulten på tripp.

God tur:-)
Hvor lenge holder flein seg utørket. Kan ikke tørke fleinen før på mandag
Sitat av Gåra Vis innlegg
Hvor lenge holder flein seg utørket. Kan ikke tørke fleinen før på mandag
Vis hele sitatet...
https://www.godt.no/artikkel/2443795...a-du-huske-paa
Sitat av MarcusAurelius Vis innlegg
Hei!

Mange anbefaler å spise flein på tom mage, men hvordan er det med å spise mat i løpet av turen?
Vis hele sitatet...
Spise mat blei en personlig breakthrough for meg på sopp. Jeg har alltid vært kresen i matfatet og ikke klart å sette pris på de gode smakene i forskjellig mat.

Alt detta forandret seg etter at jeg begynte å ta sopp. Alt smakte så syyykt godt på tur at det var litt som smaksløkene mine huska hva som er deres opprinnelig oppgave. I ettertid har jeg lært meg å sette mye mere pris på smaksvariasjoner. Spesielt i frukt og grønnsaker, men også i andre ting.

Jeg digger å spise på tur, dog noen ganger vil det dempe trippen litt. Så om jeg skal dypdykke i hodet så ungår jeg det til jeg er på vei ned.
Hei
Lurer på om jeg skal spise flein i dag.
Jeg har ikke vekt som er nøyaktig nok,men kan telle tørket sopp
Alt ligger til rette for en fin tur, men vet ikke om jeg er helt klar.
Klem fra Betty
Hei
Lurer på om jeg skal spise flein i dag.
Jeg har ikke vekt som er nøyaktig nok,men kan telle tørket sopp
Alt ligger til rette for en fin tur, men vet ikke om jeg er helt klar.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Hei
Lurer på om jeg skal spise flein i dag.
Jeg har ikke vekt som er nøyaktig nok,men kan telle tørket sopp
Alt ligger til rette for en fin tur, men vet ikke om jeg er helt klar.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig best å veie opp dosen, men du kan også anta at 20-25 sopp av gjennomsnittlig størrelse tilsvarer 1 gram.

Om du er klar eller ikke er det kun du som kan avgjøre. Hvis du ikke har særlig mye stress og press for tiden, så kan det hende at du bare har litt "pre-flight anxiety" som er ganske vanlig med psykedelika, selv om man kanskje har gjort det mange ganger før. Da er det bare å hive seg ut i det, så faller alt på plass 1 time inn i trippen.
Da har jeg spist soppen ca 50 stykker, så nå er det bare å vente
Jeg er ikke så dreven på dette, men klar til å lære
Klem fra Betty
Da har jeg spist soppen ca 50 stykker, så nå er det bare å vente
Jeg er ikke så dreven på dette, men klar til å lære
Klem fra Betty
Sett på rolig musikk og lukk øynene og flyt avgårde <3
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slutter fleinsoppen å vokse når frosten kommer?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Slutter fleinsoppen å vokse når frosten kommer?
Vis hele sitatet...
nei
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
nei
Vis hele sitatet...
Takk for svar