Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5023
Hei.

Noen som har kilder til konsentrert H2SO4?

Har sett på ebay men, noen virker ganske fake som disse:
http://cgi.ebay.com/Danger-Sulfuric-...#ht_2609wt_905

http://cgi.ebay.com/Concentrated-Sul...#ht_819wt_1139

Men lurer på om denne er ekte?
http://cgi.ebay.com/Sulfuric-Acid-98...c#ht_500wt_922

Send gjerne PM eller skriv her.
Du suger å søke på ebay, vist du gidder å se på den første linken er det faktisk ett skilt som er til salgs :P
kjedelig streiting
Den nederste der er da ekte, men jeg tviler på at senderen vil sende det ut av USA. Isåfall må du nok regne med å betale en god del i frakt for farlig gods.
Sitat av Xzip Vis innlegg
Du suger å søke på ebay, vist du gidder å se på den første linken er det faktisk ett skilt som er til salgs :P
Vis hele sitatet...
Den første var litt ironisk men visste dog ikke at det var et skilt

Men spør også etter andre kilder
Sist endret av Fyllingz; 8. mars 2011 kl. 13:56.
De selger ikke ut av USA. Ground parcel only... Jeg har søkt og søkt og søkt og søkt...

http://www.redbestoffers.com

Svindyrt men rent og god kvalitet...
HøyRisiko Psykopat
den andre ser også ekte ut, med tanke på at han er
Top-rated seller - snackking
( Feedback Score Of 1806)
100% Positive feedback
History: 366 sold
▼ ... over et år senere ... ▼
Mangler konsesjon
sven's Avatar
God kveld kjære landsmenn. Fant 1L med 96% SO3 langt inne i kjemikalieskapet i dag. I følge denne ligningen :SO3 (l) + H2O (l) → H2SO4 (l), så forstod jeg det det sånn at det forvandles til svovelsyre ved kontakt med vann. Men hvor mye vann trengs det ? og blir det 96% svovelsyre hvis en tilsetter vann etter boken?

Ikke at jeg har tenkt og gjøre det, men spør bare for vitenskapens skyld
Sitat av sven Vis innlegg
God kveld kjære landsmenn. Fant 1L med 96% SO3 langt inne i kjemikalieskapet i dag. I følge denne ligningen :SO3 (l) + H2O (l) → H2SO4 (l), så forstod jeg det det sånn at det forvandles til svovelsyre ved kontakt med vann. Men hvor mye vann trengs det ? og blir det 96% svovelsyre hvis en tilsetter vann etter boken?

Ikke at jeg har tenkt og gjøre det, men spør bare for vitenskapens skyld
Vis hele sitatet...
Virker slik, men pas spå reaksjonen er eksoterm og voldlig.
Prøv deg fram med små mengder ute, og husk briller og hansker!
Om det går bra, og du føler at du har kontroll, kan du nokk prøve med større mengder.

Det jeg sier nå er ikke av erfaring så vær forsiktig.
Men er ikke SO3 en gass?
Og ettersom det er 96%, oppløst i hva fornoe?

https://en.wikipedia.org/wiki/Sulfur_trioxide
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Ikke gått å si hva det er, men det er ikke gass oppi flaska i allefall

Står bare : SO3 (svovelsyre) 96%.

Men når vannet kommer oppi svovelsyren, hvilken gass er det som kommer opp da? Helseskadelig?
Sitat av sven Vis innlegg
Ikke gått å si hva det er, men det er ikke gass oppi flaska i allefall

Står bare : SO3 (svovelsyre) 96%.

Men når vannet kommer oppi svovelsyren, hvilken gass er det som kommer opp da? Helseskadelig?
Vis hele sitatet...
Jeg ville vel heller hatt dette stoffet oppi vann, ikke omvendt.
Syre i vann, det går an!
Vann i syre, for ett uhyre!!

Husk den regla!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av sven Vis innlegg
Ikke gått å si hva det er, men det er ikke gass oppi flaska i allefall

Står bare : SO3 (svovelsyre) 96%.

Men når vannet kommer oppi svovelsyren, hvilken gass er det som kommer opp da? Helseskadelig?
Vis hele sitatet...
Hvis du faktisk har funnet en liter med svoveltrioksid inni et skap skal jeg spise opp trusa mi. 96% svovelsyre er mildt sagt vanligere å finne i et laboratorium enn SO3.

Svoveltrioksid er et fast stoff som fordamper meget lett og avgir ekstremt etsende, giftige og kreftfremkallende damper som forkuller det meste det kommer i kontakt med (unntaket er glass). Reagerer eksotermt med svovelsyre for å danne oleum og eksplosivt med vann for å danne svovelsyre.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Kom over en flaske av nyere dato, på den står det : CAS-nr. betegnelse
7664-93-9 oleum 96 % SO3

Var det bedre?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Om jeg ikke tar helt feil, så er 7664-93-9 svovelsyre, og 7446-11-9 er svoveltrioksid.
Så høres ut som du har funnet en flaske med rykende(SO3) svovelsyre.

Er BomberMan enig?

Eller rykende svovelsyre er vel over 98%, så 96% kaller man vel ikke rykende svovelsyre. BomberMan vet mer på dette feltet

Fant ut av det tror jeg. Oleum er overmettet svovelsyre, altså svovelsyre overmettet med SO3. 96% oleum(+0,96 SO3) tilsvarer 121,6% svovelsyre, men vil dampe av SO3 over tid og havne på 98% H2SO4.
Med andre ord, sterkt rykende svovelsyre.

Om den fortsatt er av høy kvalitet(noe jeg tviler på om den er gammel),
så kan du bruke det til å lage mange morsomme høyeksplosiver som f.eks. TNT. Du kan jo også det med vanlig konsentrert svovelsyre, men fordelen med rykende er at all ekstra SO3 reagerer med vannet fra salpetersyren, og gjør om det til sovelsyre, så da sitter man igjen med nærmere 100% salpetersyre enn man ellers ville gjort, noe som hjelper på nitreringsprosessen, og vil gi mye bedre utbytte. Vann i nitrering er partypooper.
Sist endret av Up; 7. april 2012 kl. 01:23.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Om jeg ikke tar helt feil, så er 7664-93-9 svovelsyre, og 7446-11-9 er svoveltrioksid.
Så høres ut som du har funnet en flaske med rykende(SO3) svovelsyre.

Er BomberMan enig?

Eller rykende svovelsyre er vel over 98%, så 96% kaller man vel ikke rykende svovelsyre. BomberMan vet mer på dette feltet

Fant ut av det tror jeg. Oleum er overmettet svovelsyre, altså svovelsyre overmettet med SO3. 96% oleum(+0,96 SO3) tilsvarer 121,6% svovelsyre, men vil dampe av SO3 over tid og havne på 98% H2SO4.
Med andre ord, sterkt rykende svovelsyre.

Om den fortsatt er av høy kvalitet(noe jeg tviler på om den er gammel),
så kan du bruke det til å lage mange morsomme høyeksplosiver som f.eks. TNT. Du kan jo også det med vanlig konsentrert svovelsyre, men fordelen med rykende er at all ekstra SO3 reagerer med vannet fra salpetersyren, og gjør om det til sovelsyre, så da sitter man igjen med nærmere 100% salpetersyre enn man ellers ville gjort, noe som hjelper på nitreringsprosessen, og vil gi mye bedre utbytte. Vann i nitrering er partypooper.
Vis hele sitatet...
Ja det var faktisk noe sånt jeg fikk i tankene mine i går jeg også etter en tur innom wikipedia og litt sånn forskjellige ymse internettsider. Men da jeg i dag utførte den store sukkertesten på oleumen og 96% svovelsyre i dag, så tok det helt av med svovelsyren og et svært svart uhyre kom opp av kruset mitt. Men med oleumen ble sukkeret bare svart åsså skjedde det ikke noe mer. Men det kan jo være på grunn av at den er så gammel og at svovelsyre er meget hygroskopisk. For allt vi vet trenger det ikke å være mer enn 30% syre igjen i oleumflaska. Men etter allt å døme, så tror jeg pigede jeg skal skaffe meg en ny slik en flaske å sjekke ut om mannitolen og glycerolen får noe bedre nitrering
Sist endret av sven; 7. april 2012 kl. 15:25.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Oh om du får en ny flaske støtter jeg dine planer om MHN og NG!
Det er saker som vet å sparke fra seg. Jeg har aldri laget noe betydelig mengde av disse,
men jeg lagde en gang en liten mengde NG ved bruk av H2SO4 og NH4/KNO3 for hammertesting,
og herregud jeg fikk øresus av en liten dråpe!
Finnes det en enkel måte å teste hvor konsentrert svovelsyren er?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Finnes det en enkel måte å teste hvor konsentrert svovelsyren er?
Vis hele sitatet...
Skal vel være mulig med titrering.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
[quote=Up;2523994Jeg har aldri laget noe betydelig mengde av disse,
men jeg lagde en gang en liten mengde NG ved bruk av H2SO4 og NH4/KNO3 for hammertesting,
og herregud jeg fikk øresus av en liten dråpe! [/QUOTE]

Hehehe, ja når en driver med hammertesting så kunne det vert greit med 3 hender, to til å tette ørene å en til å delje løs med hammer
Sist endret av sven; 8. april 2012 kl. 00:36.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Finnes det en enkel måte å teste hvor konsentrert svovelsyren er?
Vis hele sitatet...
haha, Gidde deg et Kvalitetspong ved et uhell

Er lettere og veie svovelsyre, søk på tabell på nett )
Sitat av baadpyro Vis innlegg
Er lettere og veie svovelsyre, søk på tabell på nett )
Vis hele sitatet...
Har søkt en del på nettet, uten helt å vite hva jeg leter etter, men har ikke funnet noe. Er det noen som kan hjelpe?
kjedelig streiting
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Har søkt en del på nettet, uten helt å vite hva jeg leter etter, men har ikke funnet noe. Er det noen som kan hjelpe?
Vis hele sitatet...
http://www.chembuddy.com/?left=CASC&...density_tables
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Har søkt en del på nettet, uten helt å vite hva jeg leter etter, men har ikke funnet noe. Er det noen som kan hjelpe?
Vis hele sitatet...
Da har du ikke søkt godt nok, det ble diskutert på forumet for ikke veldig lenge siden her, hvor du også finner en tabell.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
ikke for at ''genoplive'' tråden her, men da jeg lavede 98% H2SO4, der brugte jeg bare 37% 1.26 mol ''batterisyre'' som jeg købte i en bilforretning, 1 liter, lav koncentration, ja. men det er ren svovlsyre, vil også mene at jeg har hørt bilbatterier kan gå ''tør'' og man så skal hælde noget mere i, mon det kan være der findes højere koncentrationer af H2SO4 i gamle brugte bilbatterier?
BTW der er HHO gas i, så UNDGÅ KONTAKT MED FLAMME!! der vil flyve plastikfragmenter, svovlsyre og muligvis skubbes tunge stykker bly over det hele!
men er man forsigtig går det jo nok (;
Sitat av Antiswattt Vis innlegg
ikke for at ''genoplive'' tråden her, men da jeg lavede 98% H2SO4, der brugte jeg bare 37% 1.26 mol ''batterisyre'' som jeg købte i en bilforretning, (...)
Vis hele sitatet...
Vi vet alle at batterisyre er svovelsyre, men oftest i konsentrasjoner mellom 15-20%, noe som er ganske ubrukelig for kjemi. Jeg vil gjerne vite hvordan du fikk øket konsentrasjonen? Når man nærmer seg azeotropen rundt 98.3% så kreves det ganske høye temperaturer for å få fjernet vannet.