Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1656
God kveld godt folk!

Jeg har nettopp kjøpt nytt hovedkort, GPU og Cpu.

Men det virker over hodet ikke som det skal. Jeg har holdt på en uke nå og prøvd alle mulige triks som har dukket opp i google.

jeg har formatert, kjørt minnetest, sjekket harddiskene. Men ingen resultat. Det skal sies at før jeg formaterte kom jeg ikke inn i windows en gang. Jeg måtte sette ssd disken fra sata til ahci, da kom jeg inn i windows. (Mulig dette ikke har noe med problemet å gjøre! Slenger det bare med ettersom det hører med til problemhistorien:P)

Det virker som problemet oppstår når cpu'en eller gpu'en kommer opp i litt temperatur. Jeg kan fint surfe på nett og drive på skrivebordet, kjøre virus scan.

Men når jeg starter et spill, tar det ca 3 min, eller til cpu og gpu kommer opp i 60 grader. Da fryser bildet og hard reboot er eneste mulighet.

Jeg håper virkelig noen her inne har kompetanse eller tips som kan hjelpe i en kjip situasjon.

Her er specs:

Hovedkort: Asus pro gaming/aura 970
Cpu: AMD FX9590 (den er ikke vannkjølt, men har coolermaster luftkjøler som holder den godt avkjølt DVS. Pcen fryser når den når rundt 60- 62 grader)
GPU: Sapphire Radeon RX480 4Gb
PSU: en 500w cooler master
Ram: 20 gb fordelt på 4 brikker DDR3
Edit: Jeg bruker windows 10

Ny PSU og vannkjøling er allerede bestilt. Men setter stor pris på alle råd og tips
Sist endret av bllan; 17. januar 2017 kl. 20:04.
Tror du fikser det med ny PSU jeg!

500W er litt lite til ditt oppsett, bør ikke bruke mer enn 70-80% av oppgitt effekt for å holde spenningen i sjakk, makser du den så kan det bli ustabilt og krasje!

Hvor stor er den nye strømforsyningen?
Trådstarter
89 9
Den nye er på 750W --> Corsair RM750X 750W
Har lest mye dårlig om prosessoren min, står blant annet på nettet at man burde ha 1000W men syns det høres voldsomt ut.
Da berger du nok

Ja, de er vel ikke helt snille på effektforbruk.. 220W TDP :P
La oss si at du makser på 500W med ditt oppsett, da er du under 70% av nye PSUen.
Trådstarter
89 9
Takk for svar! Jeg gir tilbakemelding når ny psu er på plass�� Jeg har lest delte meninger om hovedkortet mitt også. Noen sier det støtter cupen, mens andre mener det ikke støtter den. Vet du noe om det?
Takk for svar forresten��
Hadde et lignende problem, men da var den en eldre SSD som var problemet (eller det gikk i alle fall bort når jeg byttet disk jeg hadde OS på). Har du prøvd å kjøre PCen i safe mode og sett om det fortsetter?
Trådstarter
89 9
Ssden min er ganske gammel! Det var den som laget problemer i starten!
bllan:

Ikke stres med noenting enda, vent på ny PSU. cooler master er ikke akkurat top of the class og alle PSUer vil bli dårligere med tid, flott du har kjøpt kvalitet denne gangen.
Står jo at hovedkortet støtter cpu opptil 125W, så at en kan møte på problemer der er ikke så merkelig når cpu ikke støttes av hovedkortet. Når det kommer til cooler master psu, hvis det er en b500w du har tåler den opptil 300w på 12V railen før den begynner å bli på bærtur. Da har du ikke 12V rail lenger men en 11V rail. Jeg tipper cpuen er årsaken, eller hovedkortet, kommer an på hvordan en ser det. At du sliter når du får last på cpu. Men samtidig så har du jo det med psuen, så du får jo bare se hva som skjer når den nye psuen kommer
Trådstarter
89 9
Sitat av FranZe Vis innlegg
Står jo at hovedkortet støtter cpu opptil 125W, så at en kan møte på problemer der er ikke så merkelig når cpu ikke støttes av hovedkortet. Når det kommer til cooler master psu, hvis det er en b500w du har tåler den opptil 300w på 12V railen før den begynner å bli på bærtur. Da har du ikke 12V rail lenger men en 11V rail. Jeg tipper cpuen er årsaken, eller hovedkortet, kommer an på hvordan en ser det. At du sliter når du får last på cpu. Men samtidig så har du jo det med psuen, så du får jo bare se hva som skjer når den nye psuen kommer
Vis hele sitatet...
Det var det jeg fryktet ja. Så jeg burde event. Koste på 1500 til på nytt hovedkort, eller smelle til og kjøpe en ny cpu! Jeg angrer nå på at jeg ikke gikk for intel i7 eller i5 fra start... Hva har AMD som kan komme opp mot de prosessorene da?
Jeg ville benyttet angreretten på cpu og hovedkort og heller kjøpt noe fra intel (7600k? eller i5/i7 av passende faktor) samt hk som passer, sammen med ddr4 minne. Slik det er akkurat nå har ikke Amd noe å stille opp med mot Intel.
Bra abservert Franze, dette har aldri vært issue for min del ettersom jeg har intel, fx-9590 er ikke med på listen.
https://www.asus.com/us/Motherboards.../HelpDesk_CPU/

Ønsker du å benytte FX-9590 på ett ASUS MOBO.

*Motherboard Validated since PCB Validated since BIOS Note*

Crosshair V Formula-ZALL1403Due to the high TDP, please be noted there are limitations while using this CPU(i.e. special thermal required..)
M5A99FX PRO R2.0ALL1903Due to the high TDP, please be noted there are limitations while using this CPU(i.e. special thermal required..)
SABERTOOTH 990FX R2.0ALL1708Due to the high TDP, please be noted there are limitations while using this CPU(i.e. special thermal required..)
SABERTOOTH 990FX R3.0ALL0212
SABERTOOTH 990FX/GEN3 R2.0ALL1903Due to the high TDP, please be noted there are limitations while using this CPU(i.e. special thermal required..)
Trådstarter
89 9
Update! Jeg har sendt tilbake hele skiten... Etter alle problemer og negative reviews jeg har lest fikk jeg nok av denne prosessoren. Nytt hovedkort og cpu (Intel Core i5-7600K Kaby Lake) er bestilt. Denne gruser amd 9590 i hvertfall i spill. Det er god nok grunn for at jeg legger amd på hylla ei stund. Takk for all hjelp og råd folkens!

Etter alt jeg har lest og fått med meg har jeg bare en ting å si! Ikke la deg lure av FX9590 pga de 4,7GHZene. Den er virkelig ikke verdt pengene.
Kan du liste delene du har kjøpt?
Husk at du må ha ddr4 minnebrikker også
Trådstarter
89 9
Det kan jeg gjøre.

Prosessor: intel i5 7600k kaby lake
Hovedkort: Asus prime z270p
Ram: crucial ddr4 2133mhz
Vannkjøling: crucial h80i
Psu: mx750 crucial?!
Skjermkortet er det gamle Sapphire rx480 nitro

Håper dette går knirkefritt
Hvis du først skulle ha AMD burde du nesten ventet to mnd på Zen. Trolig 6-8 uker til lansering. Da blir det spennende.
Uvaksinert 👍
Mange SSD disker kan man oppdatere frmware på, har opplevd mange rare problemer med SSD disker som har løst seg med ny firmware. Da speiselt samsung SSD disker.