Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3347
Tittelen sier vel det meste..

Jeg og en kompis planlegger å starte medisinstudier i Polen til høsten 2017, og skal nå våren 2017 ta fagene som trengs. Disse er altså Biologi 1 & 2, Kjemi 1 & 2 og Fysikk 1. Nå er vi generelt ganske optimistiske mennesker, og har troa på at dette skal gå greit, men det skader vel aldri å lytte til andres meninger.

Hva tror dere? Er det gjennomførbart? Er det noen som har gjort noe alà det samme?

Takker for svar!
Det er klart det er gjennomførbart. Men det avhenger av innsats og interesse for realfag.
Om dere behersker naturfag og matematikk fra før, så burde det gå fint.
Støtter Grimdoc! Det skal dere få til "lett" om dere legger inn innsats og vilje.
En måte å se det på; om dere skal gjennomføre medisinstudier burde det å ta 5 realfag være håndterbart.
Jeg har kjemi 1-2 og Fysikk 1, etter mine erfaringer så er fysikk 1 relativt simpelt. Faget baserer seg egentlig mere på å forstå prinsipper en å regne, tror du med litt innsats lett klarer å stå om du øver en uke elns.
Kjemi 1 er jo muntlig fag så der lønner det seg og forstå alle prinsipper osv godt, og handler egentlig om å forstå de grunnleggende tingene i kjemien. Kjemi 2 derimot baserer seg på at du har forstått teorien og nå kan regne med det for å bestemme konsentrasjoner osv. Så kjemien ville jeg ikke undervurdert da det faktisk er en del stoff.
Ellers kunne dere jo også vurdert å gå et forkurs bare da, som faktisk er satt opp kun for å øve frem til opptaks prøver. Ellers anbefaler jeg også å søke på flere skoler til høsten så dere er sikkre dere kommer in, feks budapest, Martin, split og priv uniene i Østerrike. Lykke til!
Kjemi 2 derimot baserer seg på at du har forstått teorien og nå kan regne med det for å bestemme konsentrasjoner osv. Så kjemien ville jeg ikke undervurdert da det faktisk er en del stoff.
Vis hele sitatet...
Tja, tjo... verdens vanskeligste pensum er det nå ikke. Mye av det skal gå ned uten for mye pugging. Jeg klarte fint en 6'er på eksamen i kjemi2 (5 i standpunkt) med minimal jobbing, uten at jeg er noe mer enn en average joe...
Takk for svar! Lurer på en ting; dersom vi tar disse realfagene nå til våren 2017, vil det da være mulig å søke seg inn på medisinstudiet med studiestart Høst 2017, eller må vi "vente ett år"? Noen som har erfaring eller peiling?
Jeg tok 75 studiepoeng det semesteret jeg skrev bacheloren min. Alt er mulig med hard jobb som nevnt tidligere. Nå var det ikke realfag jeg tok, men universitetsfag innen humaniora/arkeologi. Granted, realfag kan nok være hardere enn mange fag på humaniora, men det kommer ann på hvor god forståelse man har fra starten av.
Tok Fysikk 1 dette semesteret, leste under en uke og fikk 4. Så regner med at dette er veldig gjennomførbart. Men Spørs jo helt hvilke karakterer dere prøver å få og hvor skoleflink dere er fra før av. Men sålenge dere jobber godt og starter nå bør dette gå veldig fint.

Edit; Ja dere kan søker dere inn no til somemren.
Sist endret av Martin1d; 23. desember 2016 kl. 19:11.
Sitat av thomashaugensen Vis innlegg
Takk for svar! Lurer på en ting; dersom vi tar disse realfagene nå til våren 2017, vil det da være mulig å søke seg inn på medisinstudiet med studiestart Høst 2017, eller må vi "vente ett år"? Noen som har erfaring eller peiling?
Vis hele sitatet...
Ikke direkte erfaring selv, men ei venninne av meg fikk midlertidlig vitnemål for seint for å få lov til å søke på studiene når opptaket var.

Så om du ikke har noen karakterer fra før av i disse fagene, så vil jeg tro at skipet har seilt for å kunne starte opp til høsten.
Beste måten å finne ut av dette på, er jo ved å ta kontakt og spørre.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ikke direkte erfaring selv, men ei venninne av meg fikk midlertidlig vitnemål for seint for å få lov til å søke på studiene når opptaket var.

Så om du ikke har noen karakterer fra før av i disse fagene, så vil jeg tro at skipet har seilt for å kunne starte opp til høsten.
Beste måten å finne ut av dette på, er jo ved å ta kontakt og spørre.
Vis hele sitatet...
Med unntak av at jeg ikke vet noe om utdanning i utlandet så er jo ikkevold dette tilfellet. Såfall ville svært mange hatt ett problem da det er normen å fullføre opptakskravene samtidig som man søker høyere utdanning. Jeg gjorde det selv utenfor vanlig videregående, opptaket her er jo ikke før i slutten av juli og det er sikkert noe lignende i andre land.
Varierer faktisk fra skole til skole i Polen.

Les mer her:
http://www.ansa.no/Studier-i-utlande...polen-medisin/


Så noen av skolene er det mulig å komme seg inn på, siden opptaket er etter skoleåret i Norge er ferdig.
Andre skoler har opptaksprøver i mai, og alt må være klart til da.
Det bør gå helt greit å ta disse fagene, særlig med en motivert gjeng som jobber sammen. Men dere må vel gjennomføre noen forsøk, følger dere et opplegg for å ta disse fagene som ordner det praktiske rundt det?
Det viktigste er vel å sette opp en plan for egen studier så du alltid ligger litt i forkant, og holde seg slavisk til planen.
Helt seriøst null problem med litt innsats og litt talent for realfag... forkurs for ingeniør på høyskole var plankekjøring i forhold til første par årene på NTNU, og der skummer man gjennom en del realfag. Første året på NTNU (Gløshaugen) må jeg innrømme var et "sjokk" på mange måter på grunn av arbeidsmengden og hvor langt opp faglig det var fra "videregående" fysikk/matte, men folk kom seg gjennom stort sett, selv om jeg tror det var flere enn meg som måtte gire opp et par hakk...

Uten å ha tatt akkurat nevnte kombinasjon kan jeg ikke tenke meg at det skulle by på noen problemer om man synes realfag er greit i utgangspunktet Hvis du føler du er brukbar i matte og naturfag så er det mye overlapp også...

Folk kommer seg gjennom langt, langt verre...