Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3352
Satt og tenkte litt på en episode jeg opplevde for et par måneder siden hvor jeg ble stoppet og deretter ransaket, av to sivilpoliti som patruljerte rundt nabolaget mitt med bil.

Jeg spurte dem om grunnen til at de stoppet meg, og da sa de at det så ut some jeg prøvde å stikke av fordi jeg hadde sett på dem når de kjørte forbi meg et annet sted i nabolaget. Og på grunn av dette så krevde de å ransake meg, og jeg godtok det fordi jeg ikke hadde noe å skjule.

Så kommer problemstillingen min, kan man egentlig gjøre noe når politiet krever og ransake deg fordi "det så ut som du prøvde å stikke av". De må jo ha skjellig grunn til mistanke for å utføre en ransakelse, noe som vil si en sannsynlighetsovervekt at jeg har utført et lovbrudd.
Så kan de da komme unna med "det så ut som han prøvde å stikke av". Og jeg må understreke at det eneste jeg gjorde var å kikke på de fordi jeg kjente igjen de to politimennene da jeg har blitt stoppet av de i bil før. De hadde etter det saumfart nabolaget mitt og stoppet meg et par kilometer fra huset mitt.

Det blir jo selvfølgelig en bagatellsak, men jeg føler også at det burde være en måte å rapportere sånn oppførsel fra politi, da de burde følge prosedyrer og lover til punkt og prikke siden de er nettopp politi.
En god del av politi i Norge er slik, hadde du strittet i mot hadde du sikkert havnet i jern. De hadde vertfall stoppet deg, og ransaket deg uansett.
Du kan klage på det, men det er høy sannsynlighet for at saken blir henlagt.
Det tar jo bare et par minutter av dagen din, er det virkelig så big deal?
Nei, selvfølgelig er det ikke en så big deal i det store og hele. Men jeg føler det blir en slik prinsippsak som mange andre ting. Blant annet når de påsto at jeg prøvde å stikke av, dette var selvfølgelig noe de bare sa sånn at de kunne ransake meg, men både jeg og de skjønte hvor dumt det hørtes ut, ikke minst provoserende for min del. Hvorfor har man da disse reglene hvis ikke det får noen følger for politimenn når de blir brutt.

Vi har jo Spesialenheten, men de har jo en henleggelsesprosent på over 90%. Skal ikke krangle på at mange av disse henleggelsene helt sikkert er berettiget, men man skal ikke ignorere at dette er politifolk selv som sitter der, så dette gjør nok også utslag i statistikken.
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Det tar jo bare et par minutter av dagen din, er det virkelig så big deal?
Vis hele sitatet...
Føler det er mer en prinsippsak enn en big deal.

Om politiet stopper meg og begynner å stille forskjellige spørsmål og om de får se hva jeg har i lommene bruker jeg bare å svare "Det er veldig rart at en totalt fremmed person skal komme og spørre meg slike saker, har dere skjellig grunn? Hvis ikke så blir det det samme om jeg skulle ha gått til en tilfeldig person midt på gaten og spurt det samme" etter de spør hvorfor jeg svarer nei. Har fremdeles ikke blitt ransaket (Offentlig) eller fått bilen jeg har vært i sjekket noe mer enn at de lyser en runde rundt bilen. Om de spør hva jeg gjør på denne plassen (Evt. parkert) sier jeg det samme, at det er et underlig spørsmål, hvorav jeg ofte drar opp at sjåfør av bilen fikk en telefon eller at jeg ble bilsyk og trengte en pause. Ellers kommer man seg langt med generell folkeskikk og litt ekstra høflighet ovenfor politiet.

Edit; Ninja'ed, brukte lang tid på å svare
Sist endret av SoppVandreren; 9. april 2016 kl. 00:48.
Synes det er litt artig at det blir freaktråd "hver" gang noen i fra politiet bestemmer seg for å stoppe noen. Jeg trodde stikkprøver fra politiet var ganske vanlig?
Og har man ingenting å skjule ser jeg ærlig talt ikke problemet, med mindre kona di ligger i baksetet med en unge halvveis ut av fua da.
Og skulle du være så lur at du har noe å skjule, så må du huske på at f.eks hasj eller lik i bagasjerommet faktisk er forbudt ved lov, og herr-og-fru blå sin jobb er faktisk å håndheve den loven.
Sist endret av Person_navn; 9. april 2016 kl. 10:15.
Man må gjøre som de sier selv om de tar feil eller gjør noe de ikke skal. Man må bare klage i ettertid, det er ikke noe man kan gjøre der og da.
Sitat av Person_navn Vis innlegg
Synes det er litt artig at det blir freaktråd "hver" gang noen i fra politiet bestemmer seg for å stoppe noen. Jeg trodde stikkprøver fra politiet var ganske vanlig?
Og har man ingenting å skjule ser jeg ærlig talt ikke problemet, med mindre kona di ligger i baksetet med en unge halvveis ut av fua da.
Vis hele sitatet...
Kanskje han ikke vil ha en politistat hvor politiet ransaker folk uten grunn?

Hvor går grensen på "har man ingenting å skjule"-argumentet ditt, ville du latt politiet sette opp kamera på soverommet ditt om de ba om det?
Sist endret av BaconWeed; 9. april 2016 kl. 11:30.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Kanskje han ikke vil ha en politistat hvor politiet ransaker folk uten grunn?

Hvor går grensen på "har man ingenting å skjule"-argumentet ditt, ville du latt politiet sette opp kamera på soverommet ditt om de ba om det?
Vis hele sitatet...

Jeg synes ikke tilfeldige stikkprøver fra politiet er sammenlignbart med en politistat. Som jeg skrev, så er faktisk f.eks. "narkotika" forbudt. Politiets jobb er å håndheve loven, og ettersom at politiet består av vanlige mennesker uten synske evner, er det logisk at magefølsen og innsikter spiller en stor rolle når en politimann skal vurdere en situasjon. Faktum er jo at f.eks. kjøring i ruset tilstand kan være farlig for andre mennesker, så en stikkprøve for å forhindre det er ikke å gå over grensen.

Det er heller ikke snakk om videovervåknig av private hjem, det er snakk om en stikkprøve i trafikken.
Sitat av Person_navn Vis innlegg
Jeg synes ikke tilfeldige stikkprøver fra politiet er sammenlignbart med en politistat. Som jeg skrev, så er faktisk f.eks. "narkotika" forbudt. Politiets jobb er å håndheve loven, og ettersom at politiet består av vanlige mennesker uten synske evner, er det logisk at magefølsen og innsikter spiller en stor rolle når en politimann skal vurdere en situasjon. Faktum er jo at f.eks. kjøring i ruset tilstand kan være farlig for andre mennesker, så en stikkprøve for å forhindre det er ikke å gå over grensen.

Det er heller ikke snakk om videovervåknig av private hjem, det er snakk om en stikkprøve i trafikken.
Vis hele sitatet...
Nå var ikke den episoden jeg snakket om i trafikken, men at de helt tilfeldlig stoppet meg på gata pga. de mente jeg prøvde å stikke av. Det er ganske jævla provoserende når du står der på åpen gate og blir beskyldt for å skjule noe fra de. I tillegg begynte de og diskutere om de skulle ta meg med på stasjonen fordi jeg hadde store pupiller ..
Sitat av Hurricane76 Vis innlegg
Nå var ikke den episoden jeg snakket om i trafikken, men at de helt tilfeldlig stoppet meg på gata pga. de mente jeg prøvde å stikke av. Det er ganske jævla provoserende når du står der på åpen gate og blir beskyldt for å skjule noe fra de. I tillegg begynte de og diskutere om de skulle ta meg med på stasjonen fordi jeg hadde store pupiller ..
Vis hele sitatet...
Det er en ting jeg ikke ser, at du har nevnt. Det er om du har vært i klammeri med politiet før. Altså om du f.eks. har tidligere blitt tatt med illegale stoffer, eller sett med personer som gjør dette o.l.
Hvis du ikke har dette, så har jeg ikke helt forståelse av oppførselen.
Har du en (solid) historie, så kan jeg forstå en slik oppførsel godt. Og skal du få et bra svar her, så må du være ærlig angående dette (uten å herved å påstå du har vært uærlig!).

Selv om du har kun vært borti disse to tjenestepersonene én gang tidligere, så kan det hende at dem kjenner til deg, hvis du har historie med politiet fra før.

Det er også forståelig, at dem reagerer på enkelte oppførsler. Selv om du kanskje bare hadde politiangst, så kan politiet tolke det som at har noe å skjule. Altså det kan være småting, som kan få dems magefølelsesalarm til å slå ut.
Sist endret av aluminiumfluorid; 9. april 2016 kl. 22:25.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det er en ting jeg ikke ser, at du har nevnt. Det er om du har vært i klammeri med politiet før. Altså om du f.eks. har tidligere blitt tatt med illegale stoffer, eller sett med personer som gjør dette o.l.
Hvis du ikke har dette, så har jeg ikke helt forståelse av oppførselen.
Har du en (solid) historie, så kan jeg forstå en slik oppførsel godt. Og skal du få et bra svar her, så må du være ærlig angående dette (uten å herved å påstå du har vært uærlig!).

Selv om du har kun vært borti disse to tjenestepersonene én gang tidligere, så kan det hende at dem kjenner til deg, hvis du har historie med politiet fra før.

Det er også forståelig, at dem reagerer på enkelte oppførsler. Selv om du kanskje bare hadde politiangst, så kan politiet tolke det som at har noe å skjule. Altså det kan være småting, som kan få dems magefølelsesalarm til å slå ut.
Vis hele sitatet...
Greia var at jeg og et par kompiser hadde vært på en parkeringsplass og "råna" hvor da politiet ble ringt. Vi endte med og diskutere med politiet hvorvidt det området vi befant oss på var privat eller offentlig. Ingenting annet skjedde. Det var den tidligere kontakten jeg pratet om. Har aldri hatt trøbbel med politiet før. Selvfølgelig oppførte vi oss litt som drittunger når vi diskuterte med de, men det var ikke noe flere sure miner utover det.

Tenkte bare å holde posten litt kort uten å skrive hele bakhistorien her.
Vet man at de faktisk ikke hadde flere grunner, men at de ikke ville/kunne opplyse om det?