Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 8682
Hei

Litt info:
Jeg har en venninne som er blitt adoptert. Vi har fått bekreftet navn på mor men vi får ikke ta i henne (Hun er i live). Min venninne har hatt kjempe bra barndom og er nå en voksen dame med familie og barn. Hun har tenkt igjennom flere sider av saken, at moren kanskje ikke vil ha kontakt, noe min venninne skal respektere. Men det kan være at hun har halvsøsken som ikke vet om hverandre. Det kan være at far heller ikke vet om henne.


Vårt spm er da følgende :
Hvor kan man lete ? Forslag på søkbare registere man kan søke i ?
Vi har navn, adresse på mor og fødselsdato på mor og min venninne..

Noen "etterforskere" her som kan hjelpe oss.. :-)
Det spørs nok om det ikke vil være mest effektivt å få en tredjeperson, f eks en advokat, til å kontakte mor direkte med en forespørsel om opplysninger om eventuelle andre barn.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Tore på sporet? Han forteller jo at folk kan gjerne ta kontakt med han.
Sist endret av Quakecry; 18. november 2015 kl. 14:24.
Trådstarter
25 1
Jeg er vel egentlig en 3de person. Dette er bestevenninne til min samboer. Så jeg har tenkt til å ta kontakt med mor til uken, men har liten tro på at jeg få vite noe mer. Jeg tenkte mer om noen hadde noen nye innfallsvinkler på hvor man kan søke. osv. . Jeg selvfølgelig ikke tilgang til politietsreg . men jeg kjenner noe journalister og politifolk jeg tenkte jeg skulle få igjen noen tjenester av hvis det stopper helt opp..

Pasient reg
politi reg
Kirke reg ?
Eiendomsreg ?
Er det noe sted som jeg kan sjekke om det er pant i leilighet osv ?
Bank reg ?



noe annet ?
Har du fulle navnet på personen så ville jeg startet med å google det og deretter sett hva jeg finner på navnet på sosiale medier som facebook, hvis du er heldig så har hun en åpen profil og du kan da hente ut mye info derifra

Ellers så er det å sjekke i div kirkebøker \ register, eller ha kontakter som har tilgang å søke i folkeregisteret for deg.

Som sagt ville jeg startet å søke på google og facebook og finne info om bekjente \ venner av denne personen og eventuelt kontaktet de for å høre hva de kan \ vill fortelle deg og tat det videre derifra
Trådstarter
25 1
Hei takk for svarene


Jeg har googlet, men hun (65-70 år) har ikke facebook, instagram, tweeter (ihvertfall ikke åpen).. så jeg finner lite utennom 1881,1890,gulesider osv.. )

Sjekke kirkebøker er vanskelig, pga jeg vet ikke hvor hun er født eller lign. Jeg vet kun hvor hun bor nå..
Skattelisten gir deg vel en by og et postnummer, det kan jo være et sted å starte?
Du sier du vet navn og adresse.
Om ikke du finner henne i skattelisten kan du gå inn på birthday.no der finner du fødseldatoen til de fleste. Trenger ikke fylle ut postnummer om du ikke kan det for du klarer nok eliminere deg ned til henne. Nøyaktig adresse står der også der om det er flere med lignende navn i tlf nummer databasene så blir det letter å sile ut siden du også har alderen å gå på.

Send henne ett brev om du ikke finner telefonnummer. Gæmlisser liker det.
Trådstarter
25 1
Jeg har allerede vært på birthday.no men takk for tips !

Jeg tipper jeg drar dit en dag. Ser om jeg kan se henne. Ringe på og fortelle det som det som det er.. Hvis ikke hun vil ha kontakt så kan det være at det er søsken eller lign. Jeg vet ikke, jeg får se hva som skjer..
http://www.arkivverket.no/arkivverke...-arkivet/Slekt

Nyttig video om slektsgranskning for nybegynnere!

Slektsgranskning kan være neste steg eller så kan det gi deg noen kuler i magasinet om hun ikke er sammarbeidsvillig. Finner du en tante til venninna di eller annen slekt så har du jo mye mer å gå på.

Vil ikke anbefale å snoke rundt for mye før mora har fått en sjangs men du kan jo etterforske litt uten å ta kontakt med andre enn henne
Trådstarter
25 1
I know, jeg har ikke tenkt til å ta kontakt med noen før jeg har gitt mora en sjanse til. Men det hadde vært kult å funnet noe, sett ett bilde, ett eller annet som kan fortelle meg en historie. For øyeblikket så er det eneste jeg har er :

Navn
Fødseldato
Adresse
At det ikke er en eier av leilighet der med navnet hennes

Men det er så utrolig, for jeg pleier å være flink til å finne ut opplysninger på nett. Men med henne er det helt stopp.. Nesten merkelig.. Men plutselig løsner det..


Takk for tipset
Har du noken info om kva for ein telefonoperatør ho har? Kan i så tilfelle sjekkast opp mot abonnement, og skulle man vere heldig, deler ho kanskje abonnement, har anna person som betaler, er medlem i forskjellige variantar av FriFamilie, og liknande.

Send meg en PM om du veit operatør - kan sjekke ut nemnte ting for deg dersom det er rett leverandør.

Sitat av Norgoa Vis innlegg
Men det er så utrolig, for jeg pleier å være flink til å finne ut opplysninger på nett. Men med henne er det helt stopp.. Nesten merkelig.. Men plutselig løsner det..
Vis hele sitatet...
Tja, når vedkomande er av eldre årgang, er det ikkje noko selvfølgje at det finst nemneverdige mengdar med info om dei på nett. Det er trass alt noko heilt anna om vedkomande er i tenåra eller 20-åra - då har ein vanlegvis shitloads med info, meir eller mindre fritt tilgjengelig, på sosiale medium.
Sist endret av h4ppyg0lucky; 19. november 2015 kl. 02:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
25 1
er i 60 åra.. Jeg finner loads of shit på både min mor og far som er i samme generasjon.. Men her er det ingenting..
Sitat av Norgoa Vis innlegg
er i 60 åra.. Jeg finner loads of shit på både min mor og far som er i samme generasjon.. Men her er det ingenting..
Vis hele sitatet...
Sjølv om du kan finne det på eit (stort?) fleirtal, så er det vel inga sjølvfølgje at det gjeld nettopp vedkomande du er på jakt etter. Grunnen til det kan naturleg nok spekulerast i, utan at det hjelper veninna di sin sak i nemneverdig grad. Dersom du ikkje har funne informasjon etter å ha søkt deg grønn, så er det berre å gå vidare til neste moglege steg.
Også kan du jo søke på adressen hennes istedenfor navnet i nummersøk så får du opp alle som bor samme plass.
Har hun drevet firma eller hatt roller i diverse organisasjoner så finnes det jo databaser på dette.
Finner du annen familie eller adressen til avdøde medlemmer så kan du sjekke opp hvem som bor der nå. Er jo ikke sikkert familien har vært så glad i å flytte på seg.

Prøv andre søkemotorer enn Google. Vet ikke om det er så lett men kan jo være hun har reservert seg mot googling.. eller skiftet navn
Sitat av Doktor Vis innlegg
Har hun drevet firma eller hatt roller i diverse organisasjoner så finnes det jo databaser på dette.
Vis hele sitatet...
Tja. Det skal vel ein useriøs dose flaks til før henna eventuelle rolla i næringssamanheng skulle bidra til at veninna til TS kan finne ut meir om familien sin. Samstundes vil vel desse type sider/databasar normalt kome ganske høgt opp på trefflista ved bruk av normale søkemotorar.

Hadde eg vore TS, hadde eg satsa på å finne tak i fødselsattest og ikkje minst sjekka ut eventuelt aktuelle kyrkjebøker (dersom døpt/mor gift/etc), samt sjekka og tatt kontakt med Riksarkivet.

Utan at eg hugsar namnet på serien, så sendte NRK for ei tid tilbake ein dokumentarserie om både kjente og ukjente personar si familiehistorie. Ein kan nok få henta inn mykje tips til framgangsmåte ved å sjå gjennom desse episodane. Hugsar at Geir Lippestad deltok, men utover det er det blankt. Kanskje nokon andre hugsar namnet på serien?
Trådstarter
25 1
Jeg sitter å jobber med kirkebøker osv. Men det er mye som ikke er digitalisert. Det er også vanskelig å vite hvilke bøker pga vi er usikre på hvor mor evt er døpt osv.


Jeg har sett på de seriene for tips. Så jeg leter videre..
Jeg mener å huske fra en tidligere jobb hvor jeg hadde tilgang til FREG at tilhørende barn står oppført der.
Trådstarter
25 1
Folkeregisteret ? Isåfall, Fortsatt tilgang ? Noen andre som har tilgang og kan hjelpe. PM meg gjerne..

Jeg ser at jeg har skrevet førsteinnlegg med noe skrivefeil/utydligheter. Er det noen måte redigere innlegget mitt ?

Sitat av Norgoa Vis innlegg
Hei

Litt info:
Jeg har en venninne som er blitt adoptert. Vi har fått bekreftet navn på mor og vi har gått igjennom fylkesmannen for å få kontakt med mor, men mor har svart at hun fylkesmannen at hun ikke vil ha kontakt. (Dette er noe mor ikke kan angre på. Mor kan ikke ta kontakt med fylkesmannen og få tak i navnet til min venninne. Gjort er gjort. Min venninne har hatt kjempe bra barndom og er nå en voksen dame med familie og barn. Hun har tenkt igjennom flere sider av saken, at moren ikke vil ha kontakt, noe min venninne skal respektere. Men det kan være at hun har halvsøsken som ikke vet om hverandre. Det kan være at far heller ikke vet om henne.


Vårt spm er da følgende :
Hvor kan man lete ? Forslag på søkbare registere man kan søke i ?
Vi har navn, adresse på mor og fødselsdato på mor og min venninne..

Noen "etterforskere" her som kan hjelpe oss.. :-)
Vis hele sitatet...


Jeg legger inn som en redigert utgave av trådstartinnlegg siden jeg ikke finner ut hvordan jeg redigerer innlegget.
Sist endret av Norgoa; 20. november 2015 kl. 11:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Norgoa Vis innlegg
Folkeregisteret ? Isåfall, Fortsatt tilgang ? Noen andre som har tilgang og kan hjelpe. PM meg gjerne..

Jeg ser at jeg har skrevet førsteinnlegg med noe skrivefeil/utydligheter. Er det noen måte redigere innlegget mitt ?





Jeg legger inn som en redigert utgave av trådstartinnlegg siden jeg ikke finner ut hvordan jeg redigerer innlegget.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lenger tilgang til folkeregisteret, men din venninne kan kanskje klare å finne en fødselattest fra sykehuset hun ble født ved? En fødselsattest vil i mange tilfeller inneholde fars navn.
Trådstarter
25 1
Far står oppført som ukjent..

Ubekreftet historie er at mor var utro, fikk barn, måtte gi fra seg dette barnet (min venninne) for at hun fortsatt skulle være i forhold til hennes mann som hun hadde minst 1 barn med..
Hvordan fikk dere tak i navnet? Har hun kontaktet bufdir? Fylkesmannen har nok tilgang til folkeregisteret (men vil selvfølgelig bistå den adopterte, ikke deg).
Trådstarter
25 1
Den adopterte (min venninne) sendte brev til fylkesmannen i fjor, fylkesmannen tar da kontakt med mor uten at mor får vite navn på datter. Mor får da forespørsel om hun vil ha kontakt, noe mor ikke ville. Da fikk min venninne brev fra fylkesmannen at mor ikke ønsket kontakt. Min venninne har da krav på å få vite både mor og far sitt navn. Vi fikk mor sitt navn, men far stod oppført som ukjent


Vi har vel fått all informasjon vi kan av fylkesmannen? Eller tror du at de sitter mer informasjon vi kan spørre om ?
Sitat av Norgoa Vis innlegg
Vi har vel fått all informasjon vi kan av fylkesmannen? Eller tror du at de sitter mer informasjon vi kan spørre om ?
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis er det ikke så mye mer å få vite eller finne ut når hun ikke ønsker kontakt, nei. I hvertfall ikke hvis hun har vært f.eks. hjemmeværende, arbeidsløs og/eller ikke vært aktiv i noen organisasjoner. Da setter man ikke så mange spor utenom de man eventuelt legger igjen selv på sosiale medier etc. Dersom hun bor et lite sted er sannsynligvis ikke lokalavisa digitalisert særlig langt bakover i tid, men å skulle gå gjennom papirutgavene er nok en rimelig uoverkommelig oppgave.

Trolig kan venninnen din få tilgang til informasjon om eventuelle arvelige sykdommer fra Fylkesmannen, hvis hun mistenker noe sånt, men det er vel kanskje ikke det mest spennende.
Jeg har vært i samme situasjon som din veninne, ble adoptert bort som baby. Da jeg tok kontakt med fylkesmannen fikk jeg de samme opplysningene, mors navn og far ukjent. Det ble ikke opplyst om halvsøsken eller andre slektninger.
En tror kanskje at alt skal finnes på nettet, men mye er ikke tilgjengelig, kirkebøkene for eksempel. Dere må være kreative og lete etter henne på mange ulike steder/arenaer. Det skulle være mulig å finne ut hvor hun jobber, eller jobbet, om hun har barn, er gift og så videre. Jeg synes din veninne bør respektere at hun ikke ønsker kontakt, men likevelgår det jo an å sende et brev og spørre om en har søsken. Dette ville ikke jeg opplevd som uhøflig, hun vet jo om datteren og at datteren vet hvem hun er.
Lykke til
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 24. november 2015 kl. 15:14.