Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2607
Morn.

Gikk i musefella for ett par år siden hvor jeg på impuls kjøpte en Acer Aspire 552pg på elkjøp for kr 7000. Angrer siden den gang, eneste touch-screenen som jeg er temmelig fornøyd med.

Siden den gang har laptopen sunket i performance i takt med software utviklingen. Etter å ha dyppet tærne mine i litt i tyngre software og spill på (men blir restricted til lav grafikk), har det begynt å klø mellom fingrene etter en kraftigere laptop.

Hvorfor laptop? Fordi jeg ikke får plass til ett 10 kilos beist i sekken min, transportere denne hver dag og sentrifugere luften på hele skolen. Den skal fysisk flyttes på. Hvis noen lurer.

Programmer laptopen må kunne kjøre: GTA V (ja, har ennå ikke fått spilt spillet, selv om jeg har kjøpt det) og lignende spill som universe sandbox 2 (helt forelsket, må kunne kjøre dettte på max med mye fps). Jeg er ikke så heftig gamer, så det er mest performance generelt jeg er ute etter. Photoshop, unreal engine, filmer osv. Jeg er gæren etter høy bildekvalitet, så valget står enten mellom FHD eller UHD. Den jeg har nå er en 15,6" 1366x768, og etter at jeg skaffet meg LG G3 har jeg begynt å legge merke til pixlene på laptopskjermen ganske godt.

Har sett litt rundt om kring på diverse sider og sett på forskjellige CPUer og GPUer.

Vil ha Intel Core i7. For meg virker det som om GeForce GTX 970M er ett godt steg bedre enn 960M og 965M. Er 970M for svakt for en 4k skjerm, og hvor stor forskjell er det egentlig på en FHD (1080) og en 4K? Er det verdt de ekstra 1000-1500 kronene? Har hørt at UHD bare kommer til å gi noen forskjell på større skjermer.
Eneste dumme er at man er med en gang opp på 14 000kr + dersom man skal ha 970M med SSD. Jeg har lyst på SSD da jeg aldri har hatt det før, og ofte bruker å overføre/kopiere store filer. Men jeg tror ikke jeg har behov for noe sykt mye. Hvor stor er forskjellen mellom 128GB SSD og en 240GB SSD? Er 128GB bare en teaser?

MEN.... Etter slik jeg har skjønt det er det rykter om at den nye 990M kommer ut nå i Q4. Dere som har mye erfaring om data og priser, er det vanlig at prisene faller med en gang en ny GPU blir lansert?

Hvor mye tror dere en laptop med en i7, gtx 970M, 1TB HDD + 128/240GB SSD, FHD vil koste nå utover høsten til jul? Hva med januar-februar? Er ikke så gira i å strekke meg noe mye lengre enn februar.

Og til slutt: Vil dere anbefale multicom fremfor feks. komplett? Ser at multicom har betydelig lavere priser på sine laptoper enn ASUSer og MSIer hos komplett. Hvordan er kvaliteten? Vet ikke om prisen blir så og si det samme når man må slenge med OS da? Er vel 700-800kr for windows 8+.
Sist endret av Lacertosus; 11. september 2015 kl. 13:51.
Multicom laptop er søppel. Skal det games så tror jeg du må belage deg på noen av de mer spreke msi PCene. Januar er en fin måned å kjøpe pc. Mange som selger julegaver og evnt PCer som de har fått bedre av til jul.
Du kjøper ikke snurredisk til å drive spill og OS i 2015, spesielt ikke til en laptop.
Sist endret av SkyMarshal; 11. september 2015 kl. 18:15.
Begrunnelse på hvorfor Multicom er søppel? Hvirker jo fornuftig på pris\ytelse, og får jo stadig høye terningkast.
Sitat av gulsaft Vis innlegg
Begrunnelse på hvorfor Multicom er søppel? Hvirker jo fornuftig på pris\ytelse, og får jo stadig høye terningkast.
Vis hele sitatet...
Definitivt bra maskinvare, men man må ikke glemme at de er kinesisk-OEM med varierende kvalitet. Går definitivt fortere i stykker enn andre gaming maskiner fra ASUS/MSI etc når man flytter mye rundt på de.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Definitivt bra maskinvare, men man må ikke glemme at de er kinesisk-OEM med varierende kvalitet. Går definitivt fortere i stykker enn andre gaming maskiner fra ASUS/MSI etc når man flytter mye rundt på de.
Vis hele sitatet...
5 år reklamasjonsrett på laptoper. Med mindre du mishandler PC'en skal den altså holde i 5 år, rent funksjonelt. Hvorvidt en faktisk gidder å bruke samme laptop i 5 år er et annet spørsmål.
Det er plastikk. De veier en million kilo og skal du bære på den daglig så bør du huske på at kvaliteten er rimelig bedriten, og viftene støyer som et 747.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Det er plastikk. De veier en million kilo og skal du bære på den daglig så bør du huske på at kvaliteten er rimelig bedriten, og viftene støyer som et 747.
Vis hele sitatet...
Har du personlig erfaring med de?

Har studert prisene og har funnet ut at multicom (når man i tillegg må kjøpe OS, definitivt et salgstriks) for øyeblikket ikke selger den hardwaren jeg er ute etter for noe billigere priser enn kvalitetsmerker hos f.eks komplett, så ser ikke noe vits i å handle hos de allikevel.
Sist endret av Lacertosus; 11. september 2015 kl. 23:05.
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Har du personlig erfaring med de?

Har studert prisene og har funnet ut at multicom (når man i tillegg må kjøpe OS) for øyeblikket ikke selger den hardwaren jeg er ute etter for noe billigere priser enn kvalitetsmerker hos f.eks komplett, så ser ikke noe vits i å handle hos de allikevel.
Vis hele sitatet...
Kan skrive under på at Multicom sine PCer (i hvert fall de jeg har hatt "gleden" av å holde på med) har bråkt som en jumbojet.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Multicom laptop er søppel.
Vis hele sitatet...
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Det er plastikk. De veier en million kilo og skal du bære på den daglig så bør du huske på at kvaliteten er rimelig bedriten, og viftene støyer som et 747.
Vis hele sitatet...


Snodig du synes det, min Multicom xishan laptop er den beste laptopen jeg har eid. Aldri hatt noen problemer med den i de to årene jeg har hatt den. Den er også praktisk talt støyfri, kjenner meg absolutt ikke igjen i det du sier om at viftene er bråkete.

PS: At en laptop er laget av plastikk er irrelevant med tanke på kvalitet. Ofte er plastikk det objektivt beste valget, mer robust og lettere enn metall.
Sist endret av Grix; 11. september 2015 kl. 23:13.
Vet dere sånn cirka hvor mye laptoper kan synke i pris ved januar-salget? Ser komplett selger en grei MSI demovare til 14 000.

Er det realistisk å tenke seg at en slik laptop kan gå for rundt 10-11k i januar? Eller er jeg for optimistisk?
Tullprat at det er dårlig kvalitet på Multicom laptopene, de veier også mindre enn konkurrentene om du skal ha 970m som Lacertosus vil ha så kan du ta denne sammenligningen:
ASUS G751 (Billigste 970M Asus hos komplett)
Vekt: 3.8KG
3GB 970m
17" 1080pSkjerm
1TB HD + 128GB SSD
Pris: 14.995
Summering: Dyrest, dårligst

Kunshan P651S
Vekt: 2.5KG (1.3 KG lavere vekt)
6GB 970M (Dobbelt så mye minne, det trenger du når du skal kjøre spill i 4K )
15" 4K Skjerm (Mindre skjerm, Høyere oppløsning)
1TB HDD + 256GB SSD (Større plass på SSDen, som du så klart trenger om du vil laste spill fra den)
Summering: Best, billigst, lettest å bære

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Definitivt bra maskinvare, men man må ikke glemme at de er kinesisk-OEM med varierende kvalitet. Går definitivt fortere i stykker enn andre gaming maskiner fra ASUS/MSI etc når man flytter mye rundt på de.
Vis hele sitatet...
EHHH nope, Sager AKA Multicom, i motsetning til Asus og MSI som faktisk er fra Kina(Taiwan), ikke at det er noe galt med det.

Den demovare laptopen du linket til virker også fin, men jeg ville faktisk kjøpt eksempelet mitt ettersom den er bedre på alt unntatt skjermstørrelse. ikke tro på at 4K kun har noe å si på større skjermer heller, folk sa akkurat det samme da Full HD begynte å bli populært <Er ikke vits med 1080p om du ikke har minst 42">, I dag har til og med mobilen din 1080p
Sist endret av BaconWeed; 11. september 2015 kl. 23:30.
Virkelig ingen som nevner ASUS...?

De som annmelder MSI-laptopene og Multicom-laptopene tester ikke PCen over tid, derfor får de heller ikke testet hvorvidt kjølesystemet er bra eller ei. And let me tell you.. kjøling er VIKTIG når du skal kjøpe en laptop for å spille på! Kjøper du en Multicom-laptop og driver med mye spilling er det større fare for å overopphete komponentene over tid. Samme gjelder for MSI-laptopene. Asus er de beste på markedet hva angår kjøling, og laptopene er designet for hardcore gaming og stor varmeutvikling.


Jeg har en Asus G751JY som jeg har hatt i snart 1 år. Aldri vært mere fornøyd med et kjøp før. Kan spille med laptopen på fanget uten at den bli glovarm, i tillegg til at temperaturene holder seg på et fint nivå uansett hvor krevende spill man måtte kjøre. Ser virkelig ikke poenget i å kjøpe en Multicom/MSI-laptop når man heller kan kjøpe en Asus-laptop. Asus er ren kvalitet, og jeg snakker av erfaring. Hadde en laptop fra asus som varte i 4 år før jeg kjøpte G751JY.
Multicom er veldig sterke maskiner men de bråker som et fly som holder på å ta av. Mine venner som hadde Multicom endte med å kjøpe nye laptopper til studietiden, de PCen er rett og slett alt for forstyrrende i forelesninger. Du vil angre.

Er helt enig med Molekyl, sjekk ut Asus G751JY!
Har aldri hatt noe særlig problem med min multicom, men måtte stramme kjølingen på GPU for å få viften til å slappe av litt. Asus G751JY ser alikevel ut som det beste valget for TS, tror jeg.
Å skulle prøve å dra spill på 4k oppløsning med et 970M er helt håpløst. Ikke prøv engang. Selv en desktop GTX 980 sliter med 4k.
Kjøp Asus så blir du fornøyd. Kjøling er alfa omega, bedre maskinvare er bortkastet når det blir throttlet pga varmen.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Multicom er veldig sterke maskiner men de bråker som et fly som holder på å ta av. Mine venner som hadde Multicom endte med å kjøpe nye laptopper til studietiden, de PCen er rett og slett alt for forstyrrende i forelesninger. Du vil angre.

Er helt enig med Molekyl, sjekk ut Asus G751JY!
Vis hele sitatet...
Jeg har denne maskinen: tek.no - test - Xishan W230S

Da jeg kjøpte den fantes det ingen andre maskiner med like bra specs til samme pris.

Etter å ha brukt denne maskinen i over et halvt år, må jeg si at jeg er godt fornøyd. Bruker den til oculus rift DK2.

Men yeah, den begynner å kjøre vifta dersom cpu'n bruker mer enn 25% elns.
Akkurat nå har jeg google chrome med 20+ tabs, mailprogram, notepad++, filezilla og paint åpen. Da bruker den under 25% cpu og er helt musestille.

Men om jeg kjører en youtube-video i 4K elns. starter viftene igjen.

Personlig har jeg ikke hatt noe problem med dette fordi viftestøy bryr meg ganske lite. I forelesningene har jeg ikke maskinen oppe uansett.

Om du har pengene til det, kjøp en Asus/MSI isteden (multicom selger begge merkene).

For min del tar jeg heller litt viftestøy over å legge ut flere tusen mer for samme specs.
Har sjekket litt på komplett gjennom wayback machine, og funnet prisene på samme hardware i Januar. Ser ut som i7-4720HQ og GTX 970M går sakte ned i pris.

F.eks i Januar kostet en MSI GT72 17.3" FHD med GTX 970M 3GB, i7-4720HQ, 16GB Ram, 128GB SSD, 1TB HDD for kroner 15 500.
En Asus G751JT 17.3" FHD Full matt G-sync med nøyaktig samme hardware og 8GB mindre ram går i dag for kroner 15 000.

Det vil si en reduksjon på 500 kroner i løpet av 8-9 måneder...

Er spent på hvordan "990M" (eller hva den kommer til å hete) og de nye "skylake" prosessorene til Intel kommer til å påvirke prisene. 990M er forventet å komme i løpet av Q4. "Skylake" skal komme ved slutten av året eller starten av 2016.
Sist endret av Lacertosus; 17. september 2015 kl. 17:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan bruke prisguiden til det formålet..
Kan bekrefte at Multicom laptopper har en tendens til å støye. Men hører også godt at Asus og MSI puster tungt i de værste 3d øktene på forelesningene jeg er i.

Kvalitetsmessig er komponentene litt hit-and-miss. Min Kunshan P170 er for øyeblikket inne til rep da hovedkortet strøyk med i varmen etter ett år, ser for meg at det er et tilfelle av kinesisk kjølepasta som er årsaken, og regner med at servicefolka bruker litt bedre saker. Utover det er det ingenting å si på ytelse.