Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3711
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/na...re/a/10147443/

Betyr dette at alt vi trenger er å få resept av en "naturmedisiner" i Nederland, så kan vi ha med oss så mye vi vil selv hjem til Norge?

Isåfall reiser jeg nedover allerede neste uke!
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Du trenger anbefaling av en lege i Norge + at du må få resept utskrevet fra en lege i Nederland.
Med resept fra naturmedisiner i Nederland vil du få tilbake marihuanaen i Tollen. Dette ble nevnt i noen sammenhenger på marsjen i Oslo i år også. Dem anbefalte på det sterkeste å gå på rødt og vise alt med resept med en gang. Grunnet schengen-avtalen er denne resepten da gyldig i Norge også.
Trådstarter
59 6
Men må du ha anbefaling av lege i Norge. Eller holder det bare med resept fra en Nederlandsk naturmedisiner?
Nei, man må ikke ha noen anbefalning fra Norsk lege. Grunnet schengen-avtalen er en resept fra en nederlandsk natur-medisiner like gyldig som en Norsk lege sin, i hele schengen området. (Etter det jeg har forstått)
Sitat av tenderish Vis innlegg
Nei, man må ikke ha noen anbefalning fra Norsk lege. Grunnet schengen-avtalen er en resept fra en nederlandsk natur-medisiner like gyldig som en Norsk lege sin, i hele schengen området. (Etter det jeg har forstått)
Vis hele sitatet...
yup.

ivertfall ser det ut til å være tilfelle i denne saken fra 2012: dagbladet - Her får Svein (40) tilbake marihuana fra norske tollere

- Legene i Norge vil ha meg over på hardere stoffer. De vil jeg skal slutte med cannabis så jeg kan begynne med Ritalin, sier han.

I stedet kontaktet han en nederlandsk lege og avtalte et besøk.

- Han var klar over at jeg ikke bor i Nederland, men leger der er vant til å ha pasienter fra hele verden, sier Berg.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke å innvolvere norske leger, så lenge resepten og medisinene kommer fra Schengen så får du ta det med opptil 1(?) måneds forbruk.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Du trenger først en avtale med en norsk lege, men for og få det, må du først spise deg igjennom alt av andre medisiner, og etter du har spist deg helt vraka, da trenger du antakelig vis medisinsk cannabis uansett.. Sånn jeg TROR det er da.. Korrekter meg om jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
http://www.natuurlijkegeneeskunde.nl...ion-complaint/

Trenger nok ikke mer enn å gå til rette naturmedisineren for å få utskrevet noe for de fryktelige migrenene dine, samt ryggsmerter og søvnproblemer.
Lagde selv en tråd om dette for en uke siden. Hadde vært utrolig flott om noen kom med personlige erfaringer, er mest interessert i hvor og hvordan man kan få dette foreskrevet for søvn og angst-problematikk(evt. stive muskler og nakke).
Sist endret av Kalyx; 11. mai 2014 kl. 19:24.
Tror med ganske høy sikkerhet at nederlandske naturmedisinere ikke har veldig høy terskel på hvem som får disse reseptene.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Jeg er nå ganske sikker på at du ikke bare hopper innom en "naturmedisiner" i Nederland så gir han deg en resept. Det er et liberalt land, men hjelpes. "In the Netherlands, cannabis is legally considered similar to an opiate. Therefore, a prescription needs to comply with the conditions stated in the Dutch Opium-law."
Fra en person som er månedlig i Latvia å henter ut medisiner, så er det bare å ha kopi av resepten. Trenger ikke noen papirer på diagnoser, det har ikke tollerne noe med slik som schengen-avtalen er i dag.

Å få ut medisiner, i mitt tilfelle Xanax, Stilnoct, PF og Tramadol, så er det utrolig lite spørsmål som stilles. Det holdt for meg, i mitt tilfelle, å bare si man går på det i Norge, men det er begrenset hvor mange ganger man blir trodd på det. For meg lønte det seg å åpne seg å være ærlig med å uttale seg hvordan Norske leger blir styrt av fylkeslegen og spesialhelsetjenesten (psykiatrien), til å så vidt skrive ut Sobril til pasienter som er på grensen til å "ta brytern".
Er som en drøm å gå til leger i Latvia, der blir du tatt på alvor, og du får bestemme over livet ditt, og ikke omvendt.

Har blitt stoppet i tollen 2 ganger bare i år, og som sagt, bare ha kopi av resepten, ikke noe mer enn det trengs. Og husk, maks 1 måndes forbruk, dvs hvis du får med deg 90 Xanor og det står bruk 2 ganger om dagen, så sørg for at legen skriver 3 ganger om dagen, slik at det holder kun for 30 dager. Og du kan ha med deg uendelig av forskjellige medisiner så fremst det er til maks 30 dagers forbruk.

Edit ang.: "Det holdt for meg, i mitt tilfelle, å bare si man går på det i Norge, men det er begrenset hvor mange ganger man blir trodd på det."

Altså, man har glemt medisinene hjemme, eller rakk ikke å få legetime før man reise på ferie.
Sist endret av Skyfx; 12. mai 2014 kl. 00:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen som vet om man kan kontakte noen slike naturmedisinere på forhånd slik at man ikke går på en bomtur? Er ikke så mange kronene det koster med en tur til Nederland men det hadde vært fint og vist litt mer spesifikt, er veldig ivrig men jeg tror ikke jeg kommer til å ta noen tur ned før jeg vet helt sikkert.
Avventende
nudo's Avatar
Kan være greit med en anbefaling fra din lege her i Norge på engelsk som forklarer at du har forsøkt alternativene som er listet opp i felleskatalogen for din diagnose, men at bivirkningene er for sterke, eller at de ikke fungerer i samme grad som det man ønsker foreskrevet. Det er forutsettingen til enkelte av de nederlandske legene for å skrive ut resept til folk som ikke bor i nederland.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av tenderish Vis innlegg
Tror med ganske høy sikkerhet at nederlandske naturmedisinere ikke har veldig høy terskel på hvem som får disse reseptene.
Vis hele sitatet...
Jeg har fått et helt annet bilde fra det jeg har lest meg frem om saken og den ene personen jeg kjenner som får Cannabis på resept.

Disse tulleklinikkene i California hadde nok lett gitt ut en resept på Cannabis på alt fra søvnproblemer til stiv nakke, men som Olympic skriver, er medisinsk Cannabis å regne på lik linje med Opiater i Nederland.

Om plagene går i angst og søvnproblemer er det flere bedre og mer ortodokse metoder for å faktisk kurere lidelsen. Husk Cannabis har aldri blitt påstått å kurere noe som helst (nei det kurerer ikke kreft, men flere forskningsprosjekt viser lovende tall), det er i tilfeller der lidelsen er kronisk og at å minske symptomene er mest hensiktsmessig (f.eks ved cellegiftbehandlinger eller kroniske lidelser som MS).

For å komme med en litt krass påstand: Om man ikke er villig til å risikere en "bomtur" til Nederland for å eventuellt dempe symptomene man har, kan ikke de symptomene være så ulidelige at man må ha denne medisinen.
Ville ha googlet fram en troverdig klinikk, eller fått anbefalt en god en fra en kompis.
Det går også an å sende forespørsel til klinikker med diagnoser/problemer, og hvilke medisiner du har prøvd som ikke har funket.
Kanskje får du svaret tilbake at det er god sjanse for at cannabis er det rette for deg og at legen vil at du skal ta turen nedover for en konsultasjon.
Jeg tenkte på dette en gang, ved å si at jeg er tidligere heroinist som hopper av og på, og kommer meg aldri av "veien" for godt, men at de få gangene jeg har røyket cannabis mens jeg har vært nykter, så har jeg mistet all lyst på heroin. Her snakker vi om effektiv skadereduksjon, og da hadde jeg jo lagt fram mine diagnoser i tillegg som PTSD og søvnproblematikk.

En kompis som henter ut medisiner i utlandet, dog ikke cannabis, han har fått tilbud om å få psykeriater på Skype. Kanskje er dette noe noen leger der nede tilbyr, eller er med på å prøve. Slik at man kan få en konsultasjon og forhåpentligvis en endelig godkjenning på at du kan få resept på cannabis, slik at det bare er å reise nedover.

Personlig ville jeg hatt en reserveløsning hos en annen klinikk også før jeg evt. hadde tatt flyet nedover.
Sist endret av Deftones; 15. mai 2014 kl. 04:52.