Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  89 15085
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
samme her ikke så mye på grunn av mangel på kjemialier feks svovel og kno3
man jeg blir nok å lage noen 20grams flash shells og sikker noen kinaputter her også
tenkte kansje bare tok litt lift fra noen king airbomb til mine shells i år
shellene i king airbombene funker jo fint til kinaputter fortsatt
Vis hele sitatet...
Har heldigvis kno3 og svovel jeg da

Har også vurdert å låne litt lift krutt fra kjøpt fyrverkeri, får se hva jeg får til selv først.

Noen som vet om en plass der det står hva fyrverkeriene man kjøper inneholder? Eller holdes dette kanskje hemmelig?
på speedfire fra europris står det at de inneholder berium nitrat, kalium nitrat og kalium perklorat
ikke spør meg hvordan de lager whistle mix av dette :S
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
på speedfire fra europris står det at de inneholder berium nitrat, kalium nitrat og kalium perklorat
ikke spør meg hvordan de lager whistle mix av dette :S
Vis hele sitatet...
Dette står det vel på de fleste fyrverkeriene om jeg husker rett?
Men fyrverkeriene inneholder som regel minst en av de 3, hvor speedfire inneholder kaliumperklorat(blandet med natriumbenzoat).
Så lenge det inneholder vanlig whistlemix da.
Sist endret av Up; 30. desember 2012 kl. 14:58.
noen som har sat opp showet sitt enda?
vist noen kunne lagt ut noen bilder så hadde det vært kjempe kult
Har ikke mekket noe selv, men jeg filmet fyrverkerishowet i Volda på mobilen.
link til youtube.
beklager for risting/ustø filming, men det var pisskaldt og jeg hadde ikke hansker.
Sist endret av nobels; 1. januar 2013 kl. 01:54.
Kanskje bare jeg som er helt uviten, men hvor er det folk kjøper krutt og diverse "ingredienser" for å lage fyrverkeri?
På nettet. Tideligere var bl.a Likrug populær
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Har et håp om å få lage et par 2,5" shell med tiger tail stjerner. Har svært lite utvalg av kjemikalier for tiden (måtte dumpe alt etter en runde med PST, men det er en annen historie)

Blir sikkert noen flash salutter også Og et lass med konversiellt rask (har en nabo som handler for flere tusen, men han liker bare å se på - så jeg ender opp med å må tenne luntene (WIN )
Vis hele sitatet...
Ikke bare er du casemodguru, men du lager fyrverkeri og? DAMN
Det hadde vært gøy å lage noe småting selv, men jeg kan ingenting om dette og vil ikke brenne ned huset, så tror jeg skal la være å leke med krutt og kjemikalier jeg..
Sist endret av iSatan; 1. januar 2013 kl. 06:53.
Da var nyttårsaften overstått. Godt nyttår!

Feiringen i går blei veldig bra, showet fungerte som det skulle, og vi er kjempefornøyd! Været var bra. Klar himmel, brukbar temperatur, og opphold gjorde forholdene gode. Fyrverkerioppsettet ble plassert ut, og luntet sammen mellom klokken 23 og midnatt. Klokka 23.59 ble luntene tent, og showet brakte løs like før vi gikk inn i det nye året. Med unntak av noen nesten uvesentlige småting, fungerte alt som planlagt. Dette resulterte i tidenes beste fyrverkerishow fra vår side!

Oppdatering med film kommer forhåpentligvis i løpet av ikke så lang tid i Show-Off tråden vår
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Her er noe småtteri jeg satt sammen i anledning nyttårsaften

http://www.youtube.com/watch?v=GuRqb...ature=youtu.be
Fantastisk bra Sven, det må jeg si. Har bare noen spørsmål, hvilken komposisjon brukte du i det første shellet? Hva slags sølvstreamere bruker du, de var veldig fine. Jeg prøvde meg på ett shell med sølvstreamere (ofca silver flitter) til conkling blue #1, men de brant opp veldig fort.

Her er ihvertfall filmen fra min feiring: http://www.youtube.com/watch?v=qpVLSHzZ-9M hadde blant annet to 3 tommere med fargeskiftende stjerner (grønn til rød i en halvdel og rød til grønn i andre halvdel) men av en eller annen grunn gikk begge altfor lavt. Men uansett så er jeg veldig fornøyd.
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Fantastisk bra Sven, det må jeg si. Har bare noen spørsmål, hvilken komposisjon brukte du i det første shellet? Hva slags sølvstreamere bruker du, de var veldig fine. Jeg prøvde meg på ett shell med sølvstreamere (ofca silver flitter) til conkling blue #1, men de brant opp veldig fort.

Her er ihvertfall filmen fra min feiring: http://www.youtube.com/watch?v=qpVLSHzZ-9M hadde blant annet to 3 tommere med fargeskiftende stjerner (grønn til rød i en halvdel og rød til grønn i andre halvdel) men av en eller annen grunn gikk begge altfor lavt. Men uansett så er jeg veldig fornøyd.
Vis hele sitatet...
kjempe nice de der mathias kunne kansje trengt litt krafigere lift men ellers var de kjempe kule KP til deg og godt nyttår

offtopic: mitt nyttår busjett er å få hjemmelaget fyrverkeri til neste nyttår og kansje lage litt HE til sommern
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Fantastisk bra Sven, det må jeg si. Har bare noen spørsmål, hvilken komposisjon brukte du i det første shellet? Hva slags sølvstreamere bruker du, de var veldig fine. Jeg prøvde meg på ett shell med sølvstreamere (ofca silver flitter) til conkling blue #1, men de brant opp veldig fort.

Her er ihvertfall filmen fra min feiring: http://www.youtube.com/watch?v=qpVLSHzZ-9M hadde blant annet to 3 tommere med fargeskiftende stjerner (grønn til rød i en halvdel og rød til grønn i andre halvdel) men av en eller annen grunn gikk begge altfor lavt. Men uansett så er jeg veldig fornøyd.
Vis hele sitatet...
Takk takk du hadde fått til mye bra selv må jeg si

Det første skjellet var win 20 stjerner. De sølvstreamerene ( regner med du mener skjell nr 2)
er opal white med + 10 prosent store alflak, kan også anbefale disse med titan ( sponge) i stedet for al flak. Di er dritfine
Sitat av sven Vis innlegg
Her er noe småtteri jeg satt sammen i anledning nyttårsaften

http://www.youtube.com/watch?v=GuRqb...ature=youtu.be
Vis hele sitatet...
Konge d sven

http://www.youtube.com/watch?v=0EAYN...ature=youtu.be

her er mitt bidrag til nyttår... Første nyttår med egen produsert men må takke film crew for elendig filming og elendigt kamera og en lillebror som ikke holder kjeft! totalt så hadde jeg 5stk 4" 2 stk 3" og 10 stk 2,5" men det er desverre bare 3 klipp som gikk an å se noe på!
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av jackpot21 Vis innlegg
Konge d sven

http://www.youtube.com/watch?v=0EAYN...ature=youtu.be

her er mitt bidrag til nyttår... Første nyttår med egen produsert men må takke film crew for elendig filming og elendigt kamera og en lillebror som ikke holder kjeft! totalt så hadde jeg 5stk 4" 2 stk 3" og 10 stk 2,5" men det er desverre bare 3 klipp som gikk an å se noe på!
Vis hele sitatet...
Den eine der va litt lååååge, men eg likte gått den siste Den var jo nermest perfekt.
Var det D1 stjerner eller noe?
Regner med det kommer mer fra deg i framtiden
Sitat av jackpot21 Vis innlegg
Konge d sven

http://www.youtube.com/watch?v=0EAYN...ature=youtu.be

her er mitt bidrag til nyttår... Første nyttår med egen produsert men må takke film crew for elendig filming og elendigt kamera og en lillebror som ikke holder kjeft! totalt så hadde jeg 5stk 4" 2 stk 3" og 10 stk 2,5" men det er desverre bare 3 klipp som gikk an å se noe på!
Vis hele sitatet...
Velkommen til forumet

Til å være første nyttår med hjemmelaget skal jeg si du har startet stort, og ikke minst bra! Er imponert over hva du har fått til, selv om filminga var så som så!

Håper å se mer fra deg fremover! KP!
Nyttårsaften gikk ikke helt som forventet. Været var jævlig, I tillegg hadde vi feilberegnet lengden på tennerene litt(el tennere stappet rett i liften) som gjorde at vi måtte tvinne ekstra ledning på hvert shell. Noe av det fikk liftcup på i hastverk, og de lå selvfølgelig øverst i kassen, og gikk dermed ikke så høyt, men storparten var greit. Vi avbrøt dessverre etter 8 shells, grunnet dårlig vær, humøret begynte å skrante(kaldt som faen) og det begynte å bli sent.

Lessons learned: Ikke stol blindt på elektronikk.
Begynn mye før
Skaff en boks til kameraet

Kan også nevne at auto-fokus var på, og den fanget ikke alt like bra, så det meste var finere på ekte

http://www.youtube.com/watch?v=3_sdjvfAu5A
Sitat av Sinken Vis innlegg
Nyttårsaften gikk ikke helt som forventet. Været var jævlig, I tillegg hadde vi feilberegnet lengden på tennerene litt(el tennere stappet rett i liften) som gjorde at vi måtte tvinne ekstra ledning på hvert shell. Noe av det fikk liftcup på i hastverk, og de lå selvfølgelig øverst i kassen, og gikk dermed ikke så høyt, men storparten var greit. Vi avbrøt dessverre etter 8 shells, grunnet dårlig vær, humøret begynte å skrante(kaldt som faen) og det begynte å bli sent.

Lessons learned: Ikke stol blindt på elektronikk.
Begynn mye før
Skaff en boks til kameraet

Kan også nevne at auto-fokus var på, og den fanget ikke alt like bra, så det meste var finere på ekte

http://www.youtube.com/watch?v=3_sdjvfAu5A
Vis hele sitatet...
Til tross for trøbbelet, ser det ut til å ha vært fine shells!


Er det en ting jeg har lært etter de to siste nyttårsaftnene (10/11 og 11/12), er det:
  • Lift skal testes
  • Lunter skal testes (quickmach, elektriske lunter)
  • Autofokus skal AV
  • Alt skal luntes sammen (Enkeltskudd tar for lang tid) Noen minutter med effektiv oppskyting er langt mer imponerende enn ett par timer med skudd hvert 5-10 minutt.
  • Publikum blir lei om det tar for lang tid!

Det er lite som er kjipere enn å se fyrverkeriet du har jobbet med i flere uker eller måneder, faile brutalt på selveste nyttårsaften!
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg
Nyttårsaften gikk ikke helt som forventet. Været var jævlig, I tillegg hadde vi feilberegnet lengden på tennerene litt(el tennere stappet rett i liften) som gjorde at vi måtte tvinne ekstra ledning på hvert shell. Noe av det fikk liftcup på i hastverk, og de lå selvfølgelig øverst i kassen, og gikk dermed ikke så høyt, men storparten var greit. Vi avbrøt dessverre etter 8 shells, grunnet dårlig vær, humøret begynte å skrante(kaldt som faen) og det begynte å bli sent.

Lessons learned: Ikke stol blindt på elektronikk.
Begynn mye før
Skaff en boks til kameraet

Kan også nevne at auto-fokus var på, og den fanget ikke alt like bra, så det meste var finere på ekte

http://www.youtube.com/watch?v=3_sdjvfAu5A
Vis hele sitatet...

Skjellene var jo meget flotte, bare litt synn at de knakk så lavt.
Men men, regner med du fikser liften og elektronikken på de resterende skjellene å fyrer av
Liften ble testet. Problemet var bare at vi hadde feilberegnet mengden vi hadde, og måtte derfor bruke noe heldigvis hadde med oss. De lå øverst, og det var bare 4-5 stk som var sånn. Planen var å teipe ekstra ledning på mortaren, så kun selve eltenneren ble revet med. Problemet var at vi ikke hadde nok teip, teipen ville ikke feste seg(regn) og shellet rev det av teipet allikevel.

Glemte også å nevne at hele den elektriske boksen sviktet på slutten. Vurderte å åpne bilen og ta det via bilbatteriet, men fant ut at det var like greit å vente 365 dager. Til neste år skal boksen lages selv.

Angående enkeltskudd, tror jeg ikke det er noe problem. Kan uten problem skyte opp 2 i minuttet(når alt virker), og med den nye boksen jeg lager, skal den kunne skyte 4 om gangen, uten at jeg trenger å bevege meg.

Sitat av sven Vis innlegg
Skjellene var jo meget flotte, bare litt synn at de knakk så lavt.
Men men, regner med du fikser liften og elektronikken på de resterende skjellene å fyrer av
Vis hele sitatet...
Var faktisk bare 3-4 som gikk lavt. Det var for mørkt til å se hvor høyt resten gikk.

Er også et shell som ikke er på videoen som bare poppet ut av mortaren. Kan være det lå feil, for det hadde ikke liftcup(krutt og tenner i pose, teipe på undersiden). Heldigvis tente det ikke.

Alt skal fikses, men jeg venter nok til nyttårsaften med å skyte. Mest sannsynlig
Sist endret av Sinken; 2. januar 2013 kl. 17:57.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Sinken Vis innlegg

Alt skal fikses, men jeg venter nok til nyttårsaften med å skyte. Mest sannsynlig
Vis hele sitatet...

Jaja du får legge dem i salt, så de ikke råtner
Sitat av sven Vis innlegg
Den eine der va litt lååååge, men eg likte gått den siste Den var jo nermest perfekt.
Var det D1 stjerner eller noe?
Regner med det kommer mer fra deg i framtiden
Vis hele sitatet...
Tusen Takk
Ja d va D1 den siste ja Den så jekk lågt tror eg at det var en 5-6 lift kopper som lå igjen i røret, så det kan være det som har gjort det?

Det kommer nokk mer i fremtiden regner jeg med interessen blir bare verre og verre for hvert år
Sitat av Znerk Vis innlegg
Velkommen til forumet

Til å være første nyttår med hjemmelaget skal jeg si du har startet stort, og ikke minst bra! Er imponert over hva du har fått til, selv om filminga var så som så!

Håper å se mer fra deg fremover! KP!
Vis hele sitatet...
Tusen Takk Jeg er ganske fornøyd selv Jeg må nokk få meg nytt filmcrew
Noen få 50mm miner, og 100mm shells.
Mitt første egenproduserte fyrverkeri.

Filmet med telefonen, og av meg(som ikke er verdens beste fotograf) + at jeg sto vell nært SÅ SORRY FOR KVALITETEN PÅ FILMEN...
OG at kamraet ikke plukket opp den grønne munnen, og øynene på smilyen min

Så her...: http://www.youtube.com/watch?v=3OFXBy-g6RM

Kalle.
Fine shells, men du står vel ikke litt vel nærme huset mtp at det er 4"? Sånn om ett shell begynner å falle ned igjen, eller ikke går så høyt før det smeller.
Sist endret av Sinken; 3. januar 2013 kl. 14:25.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Fine shells
Vis hele sitatet...
Takk!

Sitat av Sinken Vis innlegg
men du står vel ikke litt vel nærme huset mtp at det er 4"? Sånn om ett shell begynner å falle ned igjen, eller ikke går så høyt før det smeller.
Vis hele sitatet...
ENIG!

Ble endringer i nyttårsplanene(barn bestemmer gjerne selv)...
Så det ble kun de 5 letteste 4", og 4stk 2" miner som ble send opp.

Resten av 4" og to 130mm sylynder shells ble avfyrt på tilegnet sted, den 1.

Kalle.
Sitat av TiE Vis innlegg
Noen få 50mm miner, og 100mm shells.
Mitt første egenproduserte fyrverkeri.

Filmet med telefonen, og av meg(som ikke er verdens beste fotograf) + at jeg sto vell nært SÅ SORRY FOR KVALITETEN PÅ FILMEN...
OG at kamraet ikke plukket opp den grønne munnen, og øynene på smilyen min

Så her...: http://www.youtube.com/watch?v=3OFXBy-g6RM

Kalle.
Vis hele sitatet...
Velkommen til forumet!

Virkelig flotte shells! Er dette dine første shells? I så fall, er jeg mektig imponert! Fint om du kunne lagt ut en liste med oversikt over effektene i de forskjellige shellsa.

Når det kommer til sikkerhetsavstand, er ikke ting helt på stell.. Om et av shellsa skulle gå av for tidlig, e.l. ville det kunne ført til store skader.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av TiE Vis innlegg



Resten av 4" og to 130mm sylynder shells ble avfyrt på tilegnet sted, den 1.

Kalle.
Vis hele sitatet...

Fine skjell
Når blir filmen med resten uploaded?
Sitat av Znerk Vis innlegg
Velkommen til forumet!

Virkelig flotte shells! Er dette dine første shells? I så fall, er jeg mektig imponert! Fint om du kunne lagt ut en liste med oversikt over effektene i de forskjellige shellsa.
Vis hele sitatet...
Takk, Takk!

Startet en egen tråd: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...d.php?t=239704
For å ikke forsøple denne tråden
Der kan du finne ut mer om shells'a.

K.
Sitat av TiE Vis innlegg
Takk, Takk!

Startet en egen tråd: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...d.php?t=239704
For å ikke forsøple denne tråden
Der kan du finne ut mer om shells'a.

K.
Vis hele sitatet...
Etter som den første tråden ble slettet, startet jeg en ny her: http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...d.php?t=239801

K.
Jeg feiret nyttårsaften i Kiev og fikk filmet nyttårsshowet.
Showet var ganske bra, men symmetrien på luftbombene var så som så mtp. at dette er profesjonelt fyrverkeri.

Edit: Som sagt er ikke dette egenprodusert, men det er vel til glede for noen likevel.
Sist endret av Knask; 5. januar 2013 kl. 18:32.
Jeg ser at det allerede er postet mange fine videoer fra årets nyttårsfeiring her, godt jobba!

Her er mine shells, alle 4" sylinder. Ikke den beste filmingen men det viser iallfall litt av det som skjer
www.pyrobin.com/files/shells_nye2012-2013.wmv

Var veldig spent på farfalle-shellene og de blei en suksess, bortsett fra litt nedfallsproblemer som må utbedres
Brukte 5g 70/30 flash booster i første shell, 12g slow flash i de to neste, 6g 70/30 i spider-shellsa og 4,5g 70/30 i farfalle-shellsa. 3-4g 70/30 er trolig riktigere i disse shellsa, bortsett fra i spiderweb hvor stjernene takler den ekstreme påkjenningen. Det blei nok noen knuste stjerner i disse shellsa, det første hadde nesten spredning som en 6" peon
Muligens dumt spørsmål, men hva er booster i pyro-sammenheng?
Sitat av freeaak Vis innlegg
Muligens dumt spørsmål, men hva er booster i pyro-sammenheng?
Vis hele sitatet...
Booster består av en type "krutt" som er kraftigere enn vanlig, og som derfor vil lage ett høyt smell, samt en kraftigere break. Eksempler på booster er; Copper thermite, Perkflash, slowflash, H3(I mindre shells)
Så det er egentlig bare break som er kraftigere enn ordinær break?
Man bruker booster istedenfor break/som break?
Hei, det er ikke et dumt spørsmål i det hele tatt Med booster menes en eksplosiv ladning som har en vesentlig høyere brennhastighet enn hovedladningen, hovedladningen i dette tilfellet er rent svartkrutt.

En booster brukes i en relativt liten mengde i forhold til hovedladningen, og gir ikke noen stor spredning av et shell i seg selv dersom den er brukt alene. Dersom den brukes i et "system" hvor boosteren er omgitt av en vesentlig mengde svartkrutt så vil boosteren presse flammen gjennom svartkruttet mye fortere enn dersom kruttet brenner uten booster og en oppnår derfor at mer krutt brenner samtidig når shellet brister og følgelig et økt trykk og større eksplosjon.

Håper dette var til hjelp!
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av Thomas_l Vis innlegg
Jeg ser at det allerede er postet mange fine videoer fra årets nyttårsfeiring her, godt jobba!

Her er mine shells, alle 4" sylinder. Ikke den beste filmingen men det viser iallfall litt av det som skjer
www.pyrobin.com/files/shells_nye2012-2013.wmv

Var veldig spent på farfalle-shellene og de blei en suksess, bortsett fra litt nedfallsproblemer som må utbedres
Brukte 5g 70/30 flash booster i første shell, 12g slow flash i de to neste, 6g 70/30 i spider-shellsa og 4,5g 70/30 i farfalle-shellsa. 3-4g 70/30 er trolig riktigere i disse shellsa, bortsett fra i spiderweb hvor stjernene takler den ekstreme påkjenningen. Det blei nok noen knuste stjerner i disse shellsa, det første hadde nesten spredning som en 6" peon
Vis hele sitatet...
Meget bra som vanlig
Var det chrys 8 du brukte i spidershellsa eller?
Hei. komposisjonen i spider-shellsa er ikke så langt unna chrys8, men er litt annerledes:
KNO3 50
Charcoal 35
Sulfur 10
SGRS 5
Lampblack 4

Kometene som er brukt er 19mm diameter og like lange, de brenner kjapt.

Komposisjonen minus lampblack mølles veldig kort, 15 minutt er nok forutsatt at ingrediensene er finmalt. Trekullet før mølling er ca 10 mesh og finere, rett fra kverna. Bruker grillkull som både er lettilgjengelig, billig og bra

Lampblack tilsettes ved å sikte et par ganger gjennom 40 mesh, men kan trolig også mølles om du ikke har noe imot at møllebeholderen grises til
Hemmeligheten for å få ekstra lang hengetid på glørne er å tilsette litt lampblack! Men det er noe griseri å jobbe med

Jeg foretrekker SGRS som binder når kullpartiklene er relativt grove, det gir knallharde stjerner.
Sist endret av Thomas_l; 6. januar 2013 kl. 01:05.
http://tinypic.com/r/992bmx/6

Har hatt det veldig travelt i 2012 så rakk ikke å lage så mye. Men hadde igjen noen rester fra tidligere så da fikk jeg kastet sammen noe småtteri i siste liten. Jeg får satse på å få litt bedre tid til neste år så kanskje det blir litt mer og litt bedre kvalitet på resultatet.
Sist endret av Ares; 6. januar 2013 kl. 10:33.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Thomas_l.....


Sitat av TiE Vis innlegg
Noen få 50mm miner, og 100mm shells.
Mitt første egenproduserte fyrverkeri.

Filmet med telefonen, og av meg(som ikke er verdens beste fotograf) + at jeg sto vell nært SÅ SORRY FOR KVALITETEN PÅ FILMEN...
OG at kamraet ikke plukket opp den grønne munnen, og øynene på smilyen min

Så her...: http://www.youtube.com/watch?v=3OFXBy-g6RM

Kalle.
Vis hele sitatet...
Nydelig FeTi!!! Hvor er FeTién din fra?