Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 7344
Hei!
Kjøpte for et par måneder siden Archicad 22 fullversjon for en veldig god pris, i håp om å selge den videre og tjene noen raske kroner.

Fikk med en frittstående lisensfil, samt nedlastningslink til programmet. Det kan også lastes ned fra hjemmesiden om det trengs; lisensen kan flyttes mellom PCer, men kun brukes på en av gangen.

Nå har det seg slik at jeg har hatt litt problemer med å selge denne fordi Archisoft sier, ganske spesifikt rundt salg av lisensen (dog dypt inn graphisoft sine nettsider; tok meg nærmere 10 min å finne noe sted hvor det sto noe negativt om overførelse av lisens overhodet):

"express Statement of Purpose.
Public License Fallback. Should any part of the Waiver for any reason be judged legally invalid or ineffective under applicable law, then the Waiver shall be preserved to the maximum extent permitted taking into account Affirmer's express Statement of Purpose. In addition, to the extent the Waiver is so judged Affirmer hereby grants to each affected person a royalty-free, non transferable, non sublicensable, non exclusive, irrevocable and unconditional license to exercise Affirmer's Copyright and Related Rights in the Work (i) in all territories worldwide, (ii) for the maximum duration provided by applicable law or treaty (including future time extensions), (iii) in any current or future medium and for any number of copies, and (iv) for any purpose whatsoever, including without limitation commercial, advertising or promotional purposes (the "License"). The License shall be deemed effective as of the date these terms were applied by Affirmer to the Work. Should any part of the License for any reason be judged legally invalid or ineffective under applicable law, such partial invalidity or ineffectiveness shall not invalidate the remainder of the License, and in such case Affirmer hereby affirms that he or she will not (i) exercise any of his or her remaining Copyright and Related Rights in the Work or (ii) assert any associated claims and causes of action with respect to the Work, in either case contrary to Affirmer's express Statement of Purpose."

Ellers på nettstedet står det at det er null problem å låne bort lisens, overføre eller liknende. Jeg har dessverre oppnådd problemer med å selge min lisens da kjøpere er paranoide, og personen jeg kjøpte den av kjøpte den av et stort selskap hvor de kjøper programvare fra dataer som skal bli destruert - og vet derfor ikke hvilken type lisens det er. Men den er livstid, Archicad 22.

Pris finner man jo ikke på hjemmesiden, men internett tipper på alt fra 50 000 til 100 000 kr. Noen som har noen idé til hva jeg skal gjøre her? Eller har jeg bare kastet bort en fin slump penger i vasken?

Tusen takk for all hjelp og tiden dere tok til å lese.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Problemet med den typen lisenser er at det er veldig få som har behov for ein lisens, og svært mange har ønske om vedlikeholdsavtaler. Om eg skal ha lisenser til profesjonell bruk ringer eg en VAR og ber dei hoste opp pris til meg. Ingen kjøper det frå privatpersoner.

Det sagt så ser rettstilstanden i EU ut til å vere at du har lov, meir eller mindre uavhengig av kva som står i lisensen, til å selje den.
Men hva skjer når Archicad 23 kommer? Jeg trenger ikke livstidlisens på 22 når den er utdatert i løpet av kort tid.

Kan jeg spørre hva du betalte for lisensen?
Er et par måneder siden jeg kjøpte den nå; da var ikke 23 like rundt hjørnet.

Jeg regner med du som privatperson/hobbyist fortsetter å bruke versjon 22 helt til du anser funksjonene i 23 så verdifulle at de er verdt x kr mer. Sannsynligvis er det mer enn godt nok for et enkeltmannsforetak eller en hobbyarkitekt i god tid fremover. Mange som enda kjøper Adobe CS6 fremfor CC så de slipper månedlige betalinger

Jeg kjøpte den relativt billig, og selger den i tillegg relativt billig videre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JanitorScruffy Vis innlegg
Jeg regner med du som privatperson/hobbyist fortsetter å bruke versjon 22 helt til du anser funksjonene i 23 så verdifulle at de er verdt x kr mer.
Vis hele sitatet...
Privatpersoner kjøper som hovedregel ikkje slikt. Dei piratkopierer det, eller bruker Sketchup. Antallet privatpersoner som gidder kjøpe slike lisenser er så nær null at du må ha griseflaks for å finne dei.

Det er software som er rimeleg krevjande å settje seg inn i, og som du ikkje akkurat tar i bruk fordi du kjeda deg i ein halvtime.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Privatpersoner kjøper som hovedregel ikkje slikt. Dei piratkopierer det, eller bruker Sketchup. Antallet privatpersoner som gidder kjøpe slike lisenser er så nær null at du må ha griseflaks for å finne dei.

Det er software som er rimeleg krevjande å settje seg inn i, og som du ikkje akkurat tar i bruk fordi du kjeda deg i ein halvtime.
Vis hele sitatet...
Du har rett. Privatpersoner betaler ikke for slik software.

Jeg har imidlertid tatt et par arkitektur-rettede emner på skolen hvor jeg har blitt godt kjent med Archicad 21 og 22. I dag kunne det vært nyttig for meg å bruke dette i jobb for å lage plantegninger og enkle skisser. Det betyr at jeg bruker svært få av funksjonene som programmet tilbyr, men jeg synes heller ikke at Sketchup er godt nok til mitt bruk.

Derfor kunne jeg vært interessert i en slik lisens, men ikke om det koster mer enn det er verdt for meg.