Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 6279
Hei!

Min samboer har et lite problem med alkohol og rus kan du si.... hver helg blir han like full og sint, og skaper problem for alle han møter på. Jeg vil at han skal på behandling men det vil han ikke selv. Hvordan kan jeg gå frem for å få han innlagt/motivere han til behandling?


Er selv dritt lei av det... har mistet leiligheten, har delvis sluttet på skolen pluss vi krangler jo døgnet rundt.....
Sitat av Wonderland Vis innlegg
Hei!

Min samboer har et lite problem med alkohol og rus kan du si.... hver helg blir han like full og sint, og skaper problem for alle han møter på. Jeg vil at han skal på behandling men det vil han ikke selv. Hvordan kan jeg gå frem for å få han innlagt/motivere han til behandling?


Er selv dritt lei av det... har mistet leiligheten, har delvis sluttet på skolen pluss vi krangler jo døgnet rundt.....
Vis hele sitatet...
Hvorfor fortsette å være sammen med en slik type? Fortell ham at du er drittlei av dette, og hvis han ikke går med på å gå til behandling, så går du fra ham. Vil han ikke ha hjelp, så er det lite du kan gjøre med det. Unntaket er hvis han er til fare for seg selv eller andre.
Ikke for å kritisere, men hvorfor i all verden vil folk ha med slike å gjøre? Jeg er ikke slem, men dame har jeg ikke :S Ser jo det at folk kan forandre seg, men det er jo en prosess. Håper alt ordner seg, men dere må nok kjempe for det.
Sorry hvis jeg blir for personlig nå, men er dette samme kjæreste som du tidligere har nevnt?

Hvis ja; har du vurdert å gå ifra han, for din egen del? Virker som han drar deg ned mer enn hva han er bra for deg.

Nok engang, beklager hvis jeg blander meg for mye her.
Er det snakk om han narkomane polakken som egentlig allerede er utvist fra Norge?
Letteste er vel å bare gi faen i han, og ikke prøve på noen tvangsinleggelse...
Ring politiet og overdriv litt, men IKKE si noe til dem som gjør at han blir anmeldt / tiltalt for noe.
Da vil de sørge for at han får legetilsyn.

Hilsen en med (den verste) erfaring.
Litt tvilende på at du får lagt inn noen som skal sendes ut av landet, virker som det er greit å komme seg vekk fra han uansett.
Etter flere innlegg om ham kan man trygt slå fast at han ikke er et varp akkurat. Du kan gjøre det bedre enn det!
At folk blir kranglete på fylla er et jævla tynt grunnlag for tvangsinnleggelse. Det legen vil gjøre er vel å be han slutte å drikke seg full hver helg...
Si at hvis han elsker deg så legger han seg inn frivillig for deg. Når han omsider gjør dette avslutter du all kontakt med han, gjerne blokker nr hans på tlf din i samme slengen. Det burde heller ikke være noe problem å skaffe et besøksforbud hvis du anmelder han for vold eller trusler. Lykke til!
Sist endret av Gelémannen; 22. september 2013 kl. 16:13.
Det beste er vel å finne ut hvorfor han drikker og utrede de problemene først... hvis du er kapabel til det. Eller.. du ER kapabel, du må bare hente det fram.

Din første innskytelse er alltid å hjelpe. Måten du velger å hjelpe på er det som er utslagsgivende.
Sist endret av Taurean; 22. september 2013 kl. 16:49.
Den eneste måten omtrent for en ruavhengi til og kjønne alvoret og gjøre noe med problemmene sine, er når konsekvensene blir for mange og for store. Så lenge du blir, gang etter gang, så vil han tenke at går greit. Gi han et dilemma, om han ikke slutter så er det slutt, og dersom han skulle forsette, så dra. tomme trusler fungere ikke på en rusavhengi person.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Etter flere innlegg om ham kan man trygt slå fast at han ikke er et varp akkurat. Du kan gjøre det bedre enn det!
Vis hele sitatet...
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Si at hvis han elsker deg så legger han seg inn frivillig for deg. Når han omsider gjør dette avslutter du all kontakt med han, gjerne blokker nr hans på tlf din i samme slengen. Det burde heller ikke være noe problem å skaffe et besøksforbud hvis du anmelder han for vold eller trusler. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Sitat av Kastrup Vis innlegg
Den eneste måten omtrent for en ruavhengi til og kjønne alvoret og gjøre noe med problemmene sine, er når konsekvensene blir for mange og for store. Så lenge du blir, gang etter gang, så vil han tenke at går greit. Gi han et dilemma, om han ikke slutter så er det slutt, og dersom han skulle forsette, så dra. tomme trusler fungere ikke på en rusavhengi person.
Vis hele sitatet...
Alle dere tre burde komme dere ut og oppleve verden.
Det er akkurat hva som har skjedd med meg tre ganger på rad, kjærestene mine har slått opp fordi jeg er (var) rusmisbruker.

Det er det VERSTE du noen gang kan gjøre mot en rusmisbruker! En rusmisbruker som trenger hjelp, kommer IKKE til å vurdere å slutte om du slår opp. Han vil heller tenke på selvmord eller bare fortsette å ruse seg, og ødelegge seg selv mer.

Jeg blir så sur når dere skriver sånt, for jeg vet veldig godt hvordan det er.

TL;DR: Ikke slå opp med ham! Da ødelegger du ham.

Hilsen en med erfaring.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Alle dere tre burde komme dere ut og oppleve verden.
Det er akkurat hva som har skjedd med meg tre ganger på rad, kjærestene mine har slått opp fordi jeg er (var) rusmisbruker.

Det er det VERSTE du noen gang kan gjøre mot en rusmisbruker! En rusmisbruker som trenger hjelp, kommer IKKE til å vurdere å slutte om du slår opp. Han vil heller tenke på selvmord eller bare fortsette å ruse seg, og ødelegge seg selv mer.

Jeg blir så sur når dere skriver sånt, for jeg vet veldig godt hvordan det er.

TL;DR: Ikke slå opp med ham! Da ødelegger du ham.

Hilsen en med erfaring.
Vis hele sitatet...
nei stakkars, skal han få lov til å oppføre seg hensynsløst mot andre fordi han er rusmisbruker?
Sitat av Cosmos Vis innlegg
nei stakkars, skal han få lov til å oppføre seg hensynsløst mot andre fordi han er rusmisbruker?
Vis hele sitatet...
Det er sånn man blir om man er rusmisbruker. Man er en annen person når man er ruset. Ingen vits i å kritisere rusmisbrukere.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Det er sånn man blir om man er rusmisbruker. Man er en annen person når man er ruset. Ingen vits i å kritisere rusmisbrukere.
Vis hele sitatet...
jeg kritiserer ikke rusmisbrukere, jeg kritiserer framstillingen din.
man skal støtte folk som står en nær, men man kan ikke forvente at noen skal ri stormen ut med deg om man ikke kan oppføre seg(spesielt om man er voldelig og uberegnelig.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Alle dere tre burde komme dere ut og oppleve verden.
Det er akkurat hva som har skjedd med meg tre ganger på rad, kjærestene mine har slått opp fordi jeg er (var) rusmisbruker.

Det er det VERSTE du noen gang kan gjøre mot en rusmisbruker! En rusmisbruker som trenger hjelp, kommer IKKE til å vurdere å slutte om du slår opp. Han vil heller tenke på selvmord eller bare fortsette å ruse seg, og ødelegge seg selv mer.

Jeg blir så sur når dere skriver sånt, for jeg vet veldig godt hvordan det er.

TL;DR: Ikke slå opp med ham! Da ødelegger du ham.

Hilsen en med erfaring.
Vis hele sitatet...
Folk er i forhold fordi de gir hverandre positive følelser.

Å være i et medlidenhetsforhold med en negativ drøggis, som haier empati, vil bare dra deg også ned i møkka.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Det er sånn man blir om man er rusmisbruker. Man er en annen person når man er ruset. Ingen vits i å kritisere rusmisbrukere.
Vis hele sitatet...
Veldig godt sagt. Kritikk vil aldri hjelpe. Svaret ligger på et annet, dypere nivå.

Da blir spørsmålet: Er personen som er i forholdet kapabel til å hjelpe rusmisbrukeren tilbake til normaliteten?

I mine øyne er enhver person kapabel. Vi -vet dypest nede- alle hva som må til for at personen skal bli rusfri. Personen må i skjermede omgivelser og få de absolutt riktige inntrykkene til han eller hun er frisk. Èn person kan faktisk få til det, om kunnskapen er på plass. Selv om ikke kunnskapen er på plass, så kan vi alle utvikle et tankesett som vil virke.

Det er den tvilen som er, imellom tankens begynnelse, og drømmen\målet, som hindrer oss. Den tvilen har veldig mange opprinnelser, det vanligste er forhåndsdømmelse skapt igjennom media. Noe som er fryktelig synd.

Men det skal også sies, at man må jo selv ivareta sin egen psykiske helse, før man skal begi seg utpå å ivareta andres. Og i noen tilfeller, kan det være sånn at for å ivareta sin egen psykiske helse, så må man faktisk si fra seg noen plikter og ansvar ovenfor andre mennesker.

Men det betyr ikke at man fullstendig skal kutte ut et menneske. Det kan bety at man bor på forskjellige plasser, i hver sin "sfære". Derfra kan man kommunisere og drive dialog. Men å blande sine "sfærer", når man ikke er klar for å ta tak i et problem fra begynnelse til slutt, vil som oftest ikke ende med suksess for noen parter.
Sist endret av Taurean; 22. september 2013 kl. 18:32.
Sitat av Legevakten Vis innlegg

TL;DR: Ikke slå opp med ham! Da ødelegger du ham.

Hilsen en med erfaring.
Vis hele sitatet...
Dette er jo helt hinsides. Det er en ting å påpeke at det ikke er noe vits å kritisere rusmisbrukere, men å oppfordre noen til å skulle lide seg gjennom et forhold, etter at personen vedkommende er i forhold til har vist seg ikke å være villig til å ta i mot hjelp/tips.. come on!

Til trådstarter: Ikke kast bort livet på energivampyrer, du er din egen lykkes smed
[quote=Legevakten;2997767

TL;DR: Ikke slå opp med ham! Da ødelegger du ham.

Hilsen en med erfaring.[/QUOTE]


så det du sier er at andre mennesker har en type plikt til å lide seg gjennom en rusmisbrukers selvutslettelse?
Jeg forstår at det ikke er lett å være misbruker av noe slag, men det er ingen andres plikt å "redde" noen som ikke vil bli reddet. i verste fall tar man to liv istedenfor ett.

Om misbrukeren ikke vil behandles er det ikke noe man kan gjøre med det og det beste er å la dem seile sin egen sjø, selv om det kan være trist.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Alle dere tre burde komme dere ut og oppleve verden.
Det er akkurat hva som har skjedd med meg tre ganger på rad, kjærestene mine har slått opp fordi jeg er (var) rusmisbruker.

Det er det VERSTE du noen gang kan gjøre mot en rusmisbruker! En rusmisbruker som trenger hjelp, kommer IKKE til å vurdere å slutte om du slår opp. Han vil heller tenke på selvmord eller bare fortsette å ruse seg, og ødelegge seg selv mer.

Jeg blir så sur når dere skriver sånt, for jeg vet veldig godt hvordan det er.

TL;DR: Ikke slå opp med ham! Da ødelegger du ham.

Hilsen en med erfaring.
Vis hele sitatet...

Idiot. Behandlet du kjærestene dine på samme måte? Hvis ikke blir situasjonen annerledes. Eller hvis du gjorde det, så fortjener du at de går fra deg. Du legger opp for deg selv når du er rusmisbruker og behandler kjæresten med null respekt. At du kan synes synd på sånne sier jo litt om deg.

Til trådstarter: Du skjønner jo ikke selv hvor manipulert du er. Skjønner ikke at du kommer til et forum og spørr hvordan du skal gå frem mot en som vi ikke kjenner noe som helst til. Hvis det er håp kan du vel prøve å redde det (noe jeg antar du har prøvd på lenge), ellers må du nok snart innse at det ikke er håp og heller finne deg et normalt liv. Det er normale mennesker overalt, alt du trenger å gjøre er noen små tiltak så får du også et normalt liv.

Å få han innlagt er glemmesak, med mindre du overtaler han til det. Vil han ikke selv så kan du nok glemme det også.
Sist endret av enanthate; 22. september 2013 kl. 21:21.
Sitat av Legevakten Vis innlegg

Det er det VERSTE du noen gang kan gjøre mot en rusmisbruker! En rusmisbruker som trenger hjelp, kommer IKKE til å vurdere å slutte om du slår opp. Han vil heller tenke på selvmord eller bare fortsette å ruse seg, og ødelegge seg selv mer.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke problemet?


Sitat av Legevakten Vis innlegg
TL;DR: Ikke slå opp med ham! Da ødelegger du ham.
Vis hele sitatet...
Eller, hvis han har noe fornuft i skallen sin, så innser han at han må fikse opp i problemene sine.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Alle dere tre burde komme dere ut og oppleve verden.
Det er akkurat hva som har skjedd med meg tre ganger på rad, kjærestene mine har slått opp fordi jeg er (var) rusmisbruker.

Det er det VERSTE du noen gang kan gjøre mot en rusmisbruker! En rusmisbruker som trenger hjelp, kommer IKKE til å vurdere å slutte om du slår opp. Han vil heller tenke på selvmord eller bare fortsette å ruse seg, og ødelegge seg selv mer.

Jeg blir så sur når dere skriver sånt, for jeg vet veldig godt hvordan det er.

TL;DR: Ikke slå opp med ham! Da ødelegger du ham.

Hilsen en med erfaring.
Vis hele sitatet...
Enhver rusmisbruker synes selvsagt det er fett å være omgitt av medavhengige som muliggjør fortsatt misbruk. Det er avhengigheten som snakker, ikke sunn fornuft.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Enhver rusmisbruker synes selvsagt det er fett å være omgitt av medavhengige som muliggjør fortsatt misbruk. Det er avhengigheten som snakker, ikke sunn fornuft.
Vis hele sitatet...
Hva tror du er en god metode eller teknikk for å få en avhengig til å slutte?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva tror du er en god metode eller teknikk for å få en avhengig til å slutte?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke noen ekspert på dette, jeg kommer fra en hel familie med misbrukere og har ikke klart å redde noen av dem. Men det aller beste jeg har gjort noen gang var å redde meg selv og skape avstand.

Jeg tror at først når vedkommende merker de negative konsekvensene av misbruket vil han være motivert for å slutte. Han må ønske det selv, det er nok eneste vei. Folk rundt må slutte å "redde vedkommende" fra de negative konsekvensene, til syvende og sist hjelper man bare vedkommende med å begrave seg selv på den måten. Les om medavhengighet.

Spar heller kreftene til han vil slutte og trenger støtte. Frem til det gjelder det å redde seg selv fra å trekkes ned sammen med misbrukeren.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg er ikke noen ekspert på dette, jeg kommer fra en hel familie med misbrukere og har ikke klart å redde noen av dem. Men det aller beste jeg har gjort noen gang var å redde meg selv og skape avstand.

Jeg tror at først når vedkommende merker de negative konsekvensene av misbruket vil han være motivert for å slutte. Han må ønske det selv, det er nok eneste vei. Folk rundt må slutte å "redde vedkommende" fra de negative konsekvensene, til syvende og sist hjelper man bare vedkommende med å begrave seg selv på den måten. Les om medavhengighet.

Spar heller kreftene til han vil slutte og trenger støtte. Frem til det gjelder det å redde seg selv fra å trekkes ned sammen med misbrukeren.
Vis hele sitatet...
Godt sagt. Jeg synes det er altfor mye "stakkars" i disse dager. Som om missbrukeren er uheldig som har havnet i situasjonen. Som om det er synd på de, som om de ikke kan noe som helst for det. Come on..
Du må stille krav. Ikke gi etter, du må være sterk, både for deg og for ham!
"Tvangsinnleggelse" for rusmisbruk er som å pisse i havet for å skape flom, det funker innmari dårlig.

Du har egentlig to valg: Bestem deg for at rusproblemene er hans problemer, som han må fikse, og ikke dine problemer - og gå fra fyren.
Alternativ to er å vente, leve med problemene hans og håpe at han en dag våkner opp og innser selv at han har et problem, som han ønsker å gjøre noe med.

Det er bare en person som kan gjøre noe med situasjonen, og det er han. Du kan trygle, be og støtte, men i hans avhengighetsverden er det bare alkoholen som betyr noe. Jeg har selv en far som var alkoholiker, og han har selv fortalt hvordan han kunne bagatellisere problemene han skapte sett opp mot fordelene med å gå på fylla. Når han var innlagt møtte han flere som ikke ønsket å slutte, men som var der for familiens skyld. De sprakk alle som en.

Det er faktisk heller ikke helt uvanlig at forhold ryker etter at en person er tørrlagt. Dels fordi de ofte endrer litt personlighet (blir til den personen de faktisk er, og ikke alkoholikeren), men også mye fordi de blir klar over sin egen "avhengighet". Innenfor AA-systemet behandler man både alkoholikeren og de pårørende, fordi man mener det oppstår et avhengighetsforhold hvor man føler behov for å ta seg av alkoholikeren. Jeg opplevde faktisk på en pårørendesamling at den ene deltakeren besluttet seg for å ta ut skilsmisse (og jeg har i ettertid fått høre at hun gjennomførte den) fordi hun endelig ble klar over at hun hadde sine helt egne problemer å ta tak i som var satt på vent på grunn av alkoholikeren.

Mitt soleklare råd er å ta kontakt med al-anon. Dette er AAs avdeling for pårørende, og der vil du møte både andre pårørende og tidligere alkoholikere som vil kunne hjelpe deg.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Alle dere tre burde komme dere ut og oppleve verden.
Det er akkurat hva som har skjedd med meg tre ganger på rad, kjærestene mine har slått opp fordi jeg er (var) rusmisbruker.

Det er det VERSTE du noen gang kan gjøre mot en rusmisbruker! En rusmisbruker som trenger hjelp, kommer IKKE til å vurdere å slutte om du slår opp. Han vil heller tenke på selvmord eller bare fortsette å ruse seg, og ødelegge seg selv mer.

Jeg blir så sur når dere skriver sånt, for jeg vet veldig godt hvordan det er.

TL;DR: Ikke slå opp med ham! Da ødelegger du ham.

Hilsen en med erfaring.
Vis hele sitatet...

Vel jeg vil heller si at hun burde slå opp med han om hun får et dårligere liv enn hva hun kunne ha hatt. Vis den mannen drar henne ned i driten og hun prøver hele tiden å hjelpe han så burde hun snart gå fra ham. Kan ikke leve slik resten av livet. Jeg er gift og min man har sine problemer men han får hjelp for det. Om han ikke hadde fått hjelp. Altså nektet å få hjelp for det kunne jeg ikke vært fremdeles gift med han. Kommer selvfølgelig an på hva problemene gjelder. Men for denne damen her... Må nesten slutte på skolen og de krangler hele tiden og hun vil bare hjelpe men han vil ikke ha hjelp. Jeg hadde pakket sakene mine på flekken! Jeg hadde sagt at han kunne kontakte meg når ham var ferdig med tullet sitt og virkelig ville forandre seg. Jeg skjønner det er vanskelig å gjøre det. Men vis du virkelig elsker han og ham virkelig!!! elsker deg så tror jeg ikke han vil du skal ha det sånn... Denne typen din burde virkelig skjerpe seg og vise at han er glad i deg!!!