Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  106 11232
Jobber med kjøp og salg av bil, og på jobben i dag kom det en mann innom som skulle selge bilen sin. Jeg gikk som vanlig og hentet sjefen som tester alt vi får inn, og fikk beskjed om at jeg måtte gå å fortelle fyren at vi ikke tar i mot biler fra sigøynere..

Dette er jo selvfølgelig ikke noe jeg kunne vurdert å sagt, men jeg ble så satt ut at jeg bare sa han kunne komme igjen på mandag.

Vet at jeg får pes for dette her på mandag, men jeg er rett og slett i mot å behandle folk på den måten der. Erfaringmessing er det ofte mye tull når det gjelder bilkjøp og salg fra "de der", men så lenge han faktisk eier bilen og kan bevise det så skjønner jeg egentlig ikke problemet.

Noen som kunne hjelpe meg litt ut her med hva jeg skal gjøre på mandag? Synes dette var en veldig ubehagelig situasjon å havne i, og vet ikke helt hva jeg skal forklare når han kommer tilbake igjen på mandag. Føler ikke dette er noe jeg kan ta opp med sjefen heller.
Ta egenmelding på mandag? Dårlig løsning, men det vil jo fungere.
Kan du ikke bare tilby han en så lav pris for bilen at han handler et annet sted?
Du trenger vel ikke si det? Si til kunden at dere desverre ikke er interessert i den bilen osv.
Er nok bare å ro deg ut av det hele.

Ta en titt på bilen, gå til pc'n og "trykk inn" merke og modell o.l, og kom til en konklusjon at dere ikke har anledning til å ta den inn, da markedet sliter generelt med å selge den. f.eks.

=)
Stemmer på Blackkoz sitt bidrag.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er sånn, men er vel en grunn.

I tillegg kan du jo gi han tips til andre steder han kan selge bilen, da dere ikke taper noe på det uansett (siden han ikke får selge den hos dere av sjefen).

Da kan du jo være behjelpelig med å sende han videre, kanskje. ^^
Du jobber med kjøp og salg av biler, men klarer ikke å avvise en bil?
Sitat av 3RD Vis innlegg
Ta egenmelding på mandag? Dårlig løsning, men det vil jo fungere.
Vis hele sitatet...
Var ikke meningen å gi deg kp.

Vil ikke dette være en dårlig løsning, når vedkommende kommer tilbake på mandagen og sjefen får høre at han er der igjen? Han legger sammen 2 + 2, you get the rest..


Jeg ville vært ærlig med kunden mandag, sagt at dessverre kan ikke ta inn bilen din. Men hva vet jeg, jobber ikke med kjøp og salg av bil
Sist endret av Volch0k; 16. mars 2012 kl. 16:36.
Vel det er nok en grunn til at "de der" er uglesett hos de fleste i din bransje.
Det har vært mange kostbare episoder for diverse bedrifter og selv om det kanskje kan virke som en feil tilnærming til problemet er det tross alt slik at du er ansatt og din lojalitet bør være hos arbeidsgiver.

Jeg ville ganske enkelt bare sagt nei - ingen er pliktig til å kjøpe en bil selv om man driver med kjøp og salg av brukte biler.

Hva om du sier ja til å kjøpe bilen og det viser seg å være falske papirer, stjålet motor eller annet grums?
Da blir det en kostbar affære for sjefen din, og det bare pågrunn av at du ønsker å være politisk korrekt og har vanskelig for å si nei.
Synes ikke dette er noe du burde behøve å ta stilling til. Dette er rasisme, uansett hvordan du vrir og vender på det. Synes du skal si til sjefen din hva du sa til kunden, og at han kommer tilbake på mandag, deretter synes jeg du skal stille sjefen din et ulitimatium, enten så vurdere dere bilen til kunden på normal måte, eller så får sjefen din selv avise kunden. Dumt om dette skal ødelegge forholdet med sjefen din, men sjefen din har ingen som helst rett til å presse deg til å gjøre umoralske handlinger som bryter med norsk lov.
Sibbeee: Vil nok tro dette er "bakromsnakk" og ikke noe som egentlig skal/skulle offentlig i utgangspunktet.
Alle er slik, og om man vurderer bilen og så gir avslag, eller om man bare gir direkte avslag, så er det egentlig likegyldig hva som er årsaken til avslaget. Det er ikke tvang i å kjøpe bilen uansett.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Detectable Vis innlegg
Noen som kunne hjelpe meg litt ut her med hva jeg skal gjøre på mandag? Synes dette var en veldig ubehagelig situasjon å havne i, og vet ikke helt hva jeg skal forklare når han kommer tilbake igjen på mandag. Føler ikke dette er noe jeg kan ta opp med sjefen heller.
Vis hele sitatet...
Det du gjør er å si at hvis det er policyen han har så får han også si det til kunden også. Han kan ikke tvinge deg til å gjøre noe du ikke er komfortabel med på denne måten, spesielt ikke med tanke på at det er ulovlig, og det kan du bare si til han. Klart, du må jo faktisk stå litt på krava, men i verste fall så tar du det opp med fagforening og politi.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Sibbeee: Vil nok tro dette er "bakromsnakk" og ikke noe som egentlig skal/skulle offentlig i utgangspunktet.
Alle er slik, og om man vurderer bilen og så gir avslag, eller om man bare gir direkte avslag, så er det egentlig likegyldig hva som er årsaken til avslaget. Det er ikke tvang i å kjøpe bilen uansett.
Vis hele sitatet...
Forstår godt at dette er en samtale som ikke har fortonet seg i det offentlige rom, men saken er jo at TS føler han har blitt utsatt for en ubehagelig situasjon. Han har fått beskjed om å avslå på grunnlag av kundens etniske bakgrunn. Dette kan være så mye bakromssnakk en bare vil, men når ts ikke føler seg komfortabel så må han få lov å si ifra.

Grunnen til at jeg føler litt over gjennomsnittet engasjement for dette temaet kommer av at jeg studerer i Tsjekkia, og jobber en del med Sigøyneres rettigheter på si gjennom diverse student organisasjoner her nede. Spesielt i i Tsjekkia og andre gamle østblokk land blir Sigøynerne utsatt for ekstreme forskjellsbehandlinger i samfunnet. Finnes masse eksempler fra sykehusene om at sigøynere blir nektet den hjelpen de ha krav på. De blir utsøtt sosialt og mye mer.

Kan til en viss grad forstå disse fordommene mot dette folkeslaget, men jeg har lært av tidligere feil og har bestemt for å aldri dra et helt folkeslag uner samme kam igjen. Det og ikke ville se på bilen til kunden en gang på grunnlag av at han er sigøyner, ER rasisme, uansett om dette er bakromssnakk. Det er sjefens intensjoner som er i fokus her...
Sitat av sibbeee Vis innlegg
Synes ikke dette er noe du burde behøve å ta stilling til. Dette er rasisme, uansett hvordan du vrir og vender på det. Synes du skal si til sjefen din hva du sa til kunden, og at han kommer tilbake på mandag, deretter synes jeg du skal stille sjefen din et ulitimatium, enten så vurdere dere bilen til kunden på normal måte, eller så får sjefen din selv avise kunden. Dumt om dette skal ødelegge forholdet med sjefen din, men sjefen din har ingen som helst rett til å presse deg til å gjøre umoralske handlinger som bryter med norsk lov.
Vis hele sitatet...
Umoralsk? Når man av erfaring vet at sigøynere lever av å svindle og stjele burde man ikke få dårlig samvittighet for å nekte å kjøpe bilen deres. Enkel vurdering av risk/reward
Kan si at det dreier seg om en av de letteste bilene å selge i markedet i dag. Så det blir litt tynt å avvise på grunnlag av det.

Sitat av Pledrik Vis innlegg
Umoralsk? Når man av erfaring vet at sigøynere lever av å svindle og stjele burde man ikke få dårlig samvittighet for å nekte å kjøpe bilen deres. Enkel vurdering av risk/reward
Vis hele sitatet...
Mannen var velkledd, pratet godt norsk og var registrert som rettmessig eier av kjøretøyet.
Det var bare et forslag fra min side.
Er jo bare å komme opp med en annen troverdig historie. =)
Sitat av Detectable Vis innlegg
Kan si at det dreier seg om en av de letteste bilene å selge i markedet i dag. Så det blir litt tynt å avvise på grunnlag av det.



Mannen var velkledd, pratet godt norsk og var registrert som rettmessig eier av kjøretøyet.
Vis hele sitatet...
Hvis dette stemmer, hvordan kan du stemple han som sigøyner?
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Var ikke meningen å gi deg kp.

Vil ikke dette være en dårlig løsning, når vedkommende kommer tilbake på mandagen og sjefen får høre at han er der igjen? Han legger sammen 2 + 2, you get the rest..


Jeg ville vært ærlig med kunden mandag, sagt at dessverre kan ikke ta inn bilen din. Men hva vet jeg, jobber ikke med kjøp og salg av bil
Vis hele sitatet...

Er jo vanskelig å spå hva som kommer til å skje såklart. Men Hvis han hadde sagt til kunden at firmaet ikke er interisert i å selge bilen, hindrer jo ikke det kunden i å komme tilbake å prøve seg på nytt.

Men somsagt så er det ingen bra løsning. Det beste er bare å si til kunden på mandag at de ikke er interisert i å selge bilen for han.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Umoralsk? Når man av erfaring vet at sigøynere lever av å svindle og stjele burde man ikke få dårlig samvittighet for å nekte å kjøpe bilen deres. Enkel vurdering av risk/reward
Vis hele sitatet...
Er mange sin erfaring at Sigøynere lever å stjele/svindle. Er mange grupper som lever av dette. Mitt poeng er at bilen burde blitt vurdert på samma grunnlag som din og min ville blitt.


Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det var bare et forslag fra min side.
Er jo bare å komme opp med en annen troverdig historie. =)
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal han komme opp med en annen historie? Synes ikke poenget mitt kommer godt nok frem, ts synes hele situasjonen er ubehagelig. Hvorfor skal han lyve på vegne av sjefen, når det er sjefen som har problemer med kundens etnisitet? Synes vi har kommer så langt i Norge i 2012 at det må gå an å si fra når man synes noen blir utsatt for rasime uten at det skal få noen konsekvenser for en selv.


Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Hvis dette stemmer, hvordan kan du stemple han som sigøyner?
Vis hele sitatet...
Med fare for å gjenta meg selv, hvorfor skal han ikke kunne være sigøyner basert på denne beskrivelsen? Selv om mange sigøynere er nettopp fattige og lever av å stjele, så finnes det et helt hav andre sigøynere som er ærlige folk som jobber og står i.
Kinkig situasjon, mitt tips:

Siden du er unkomfortabel med å fortelle denne mannen at dere ikke vil kjøpe bilen av han "fordi han er sigøyner", så kan du si til sjefen din at du nettopp er det - og at mannen kommer igjen på mandag. Da er det sjefen din, som har tatt den avgjørelsen, som skal fortelle mannen hvorfor dere ikke vil kjøpe bilen. Er ikke værre enn som så. Vi har også en smårasistisk sjef på jobben, og han liker ikke at vi leier ut biler til, beklager uttrykket, "neger-gjenger" og narkiser. Hvis jeg ikke finner på en lur unnskylding i farta, så bare henter jeg sjefen og lar han finne på en mens jeg står i garasjen og chiller. Enkelt og greit.

Dersom sjefen din sier at du skal vokse deg et par baller, så er han en dust, men du kan likevel bare fortelle mannen at dere dessverre ikke er interessert i å kjøpe denne bilen. Finn gjerne ut andre steder i nærheten som kan hjelpe han med det. Dere har jo ikke kjøpsplikt?

Sist endret av Lily Bowen; 16. mars 2012 kl. 17:23.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Kan si at det dreier seg om en av de letteste bilene å selge i markedet i dag. Så det blir litt tynt å avvise på grunnlag av det.



Mannen var velkledd, pratet godt norsk og var registrert som rettmessig eier av kjøretøyet.
Vis hele sitatet...

Vel - tenk deg om en gang til. Om det var så enkelt å selge den bilen hvorfor kom fyren til deg og ikke bare annonserte den på finn?

Du kan selvsagt velge å være naiv og dra lua godt ned i ansiktet men ærlig talt. I din bransje er det faktisk også mange som nekter så SELGER biler til "de der". Tror du alt dette kun er et uttrykk for at bilbransjen hater sigøynere?
Nei det har ikke med det å gjøre - men biler kan være svært kostbare gjenstander og hvem må ta tapet om det er noe gæernt? Jo det er sejfen/bedriften.

Better safe then sorry sier nå jeg....

Ok glem nå de rådene du har fått om å offentlig ut med saken - da er du uten jobb før du får sukk for deg. Og er du fra en liten plass blir det nok svært vanskelig å få en ny jobb. Ulojale ansatte står sjeldent høyt i kurs og jeg tror nok det er akkurat det sjefen din vil tenke om du går i avisen eller andre plasser med denne saken.

Det er vel stort sett slik at bileier nesten alltid tjener mest på å selge bilen sin selv, privatpersoner gir jo aldri garanti uansett. Det gjør en bruktbilhandler og dermed må han kjøpe inn bilen rimeligere.

Sitat av sibbeee Vis innlegg
Er mange sin erfaring at Sigøynere lever å stjele/svindle. Er mange grupper som lever av dette. Mitt poeng er at bilen burde blitt vurdert på samma grunnlag som din og min ville blitt.


Vis hele sitatet...
I all edruelighet så la oss nå være realistiske. Dette er ikke rasisme det er ren statistikk. Statistisk er det svært ofte krøll med "de der" og bilkjøp og eller bilsalg. Det er faktisk bedrifter i Norge som har gått konkurs som følge av handel med "de der".

Grunnen er at om det viser seg at kjøretøyet er feks stjålet så vil da politiet hente kjøretøyet og bedriften har tapt alle pengene. Hva om det er feks en Mercedes til 700.000 kroner som forsvinner ut av butikken bakpå en bergingsbil? Et så stort tap kan alene være nok til å velte en mindre bedrift.

Sjefen har alt forklart situasjonen og gitt klar beskjed om den bilen skal de ikke kjøpe.

Lojaliteten hos en ansatt er hos bedriften. Biler kan avvises dagen lang uten at noen kan "ta deg" på det.

Gi kunden beskjed om at den vil dere ikke kjøpe. Ferdig med den saken. Ikke noe om årsak eller noen ting bare si han kan selge den på finn.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Gå til VG og få dine 15 minutter!
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Gå til VG og få dine 15 minutter!
Vis hele sitatet...
Klovn!

Og hva skal ts gjøre etterpå, når han er uten jobb?
Og tror du sjefen kommer til å innrømme historien når VG ringer?
Nei sjefen kommer til å nekte alt - og for alt man vet så vil han vri historien så ts fremstår som rasisten, uansett vil andre arbeidsgivere ikke tørre å ansette ts. For de kommer bare til å tenke hva han kan gjøre mot dem. Alle noe en ikke ønsker offentlighetens søkelys på........og da blir det tryggere å bare si nei til ts når ts banker på døra og spør etter jobb.
Hvorfor kan du ikke bare si: "Sjefen har gitt meg beskjed om at vi tar ikke inn biler fra sigøynere, beklager."

Er det så vanskelig? Noen ganger må man være litt hard. Fremtiden din (årslønn, hus, dame, alt sammen) avhenger av at du gjør som sjefen din sier. Så bare stålsett deg og gjør det.

Klart, man skal ikke gå over lik, men du er jo selger så man må være litt hard iblant.
Sist endret av Taurean; 16. mars 2012 kl. 19:41.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvorfor kan du ikke bare si: "Sjefen har gitt meg beskjed om at vi tar ikke inn biler fra sigøynere, beklager."

Er det så vanskelig? Noen ganger må man være litt hard. Fremtiden din (årslønn, hus, dame, alt sammen) avhenger av at du gjør som sjefen din sier. Så bare stålsett deg og gjør det.

Klart, man skal ikke gå over lik, men du er jo selger så man må være litt hard iblant.
Vis hele sitatet...
Beklager. Men ser du ikke problematikken i å fortelle en person at "på bakgrunn av din hudfarge/etnisitet, så ønsker vi ikke å ha noe med deg å gjøre?" jeg trodde du var litt mer voksen enn som så.

TS er tydelig ukomfortabel med å måtte si noe slikt til et menneske, og det har han all rett til å være.

Er det noe kundeservice har lært meg så er det å lyve/finne på historier. Og dersom sjefen til TS ikke ønsker å ta diskusjonen selv med denne mannen, så er det å lyve det beste TS kan gjøre. Han skal hvertfall ikke måtte støtte oppunder sjefens smårasistiske ideologi.

Ærlig talt. Ingen synes det er hyggelig å bli hengt ut og diskriminert på en slik måte. Og jeg håper heller ingen finner glede i å gjøre det. Vi er da mennesker alle sammen.
Sist endret av Lily Bowen; 16. mars 2012 kl. 19:51.
Okay, jeg forstår ts da. Og jeg gir han respekt for å ha guts til å stå for egne valg. Da oppmuntrer jeg han til å si til sjefen at han har problemer med å forskjellsbehandle folk på den måten, og be en annen selger ta seg av det.

Det er bra og viktig å ha egne retningslinjer som man ikke bryter. Så kan man lære av egne feil om så er.
Det du gjør er å snakke med sjefen din (som høres ut som en dust) og si at det er en bra bil som er enkel å selge og at kjøperen virker som en person dere kan kjøpe fra. Enkelt og greit. Er han ikke ute etter å tjene penger?
Sitat av IpN Vis innlegg
Det du gjør er å snakke med sjefen din (som høres ut som en dust) og si at det er en bra bil som er enkel å selge og at kjøperen virker som en person dere kan kjøpe fra. Enkelt og greit. Er han ikke ute etter å tjene penger?
Vis hele sitatet...
Sjefen betaler ts lønn, og dermed må ts gjøre som sjefen sier. Ts håndterer kunder og det skal være unødig for sjefen å løpe ut å avvise denne kunden. Det er faktisk jobben til ts. Om ts ikke fikser det så bør ts kanskje finne en annen jobb?

Poenget er at sjefen ønsker å tjene penger, sjefen ønsker å unngå å tape penger. Derfor avviser visse typer mennesker.

om bilen var skrekkelig lettsolgt og alt var OK, papirer, motornummer, etc så kan vel bare eieren selge bilen sin selv? Det kan meget vel være en grunn til at han oppsøkte en bruktbilhandler heller enn å forsøke å selge bilen selv - til tross for at han får mest penger om han selger bilen privat.

Det er lett å sitte på sin høye hest når man er ung og uerfaren og rope opp om at alle har like rettigheter. Det er litt annerledes når du har alt ansvaret. Ansvaret for ansatte, for å betale skatter og avgifter til myndighetene og ansvaret for å ivareta foretaks økonomi på best mulig måte. Sjefen har et ansvar for alle sine ansatte, at de har en jobb og gå til også i fremtiden. Da må unødig risiko minimeres.
Det gjør ikke sjefen til rasist eller et dårlig menneske. Det viser at sjefen er ansvarlig og tenker på firmaets fremtid.

Mange som avviser narkiser. Det betyr ikke at alle narkiser er hyper-kriminelle.
Det betyr kun at narkiser er over-representert på statistikk over kriminelle.

Akkurat det samme her. At sjefen ikke vil handle med sigøynere betyr ikke at han ser ned på dem eller stigmatiserer, det kan like gjerne være at han tar et statistisk korrekt valg og bestemmer at risikoen er for stor til å gjøre handler med denne fyren.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Okay, jeg forstår ts da. Og jeg gir han respekt for å ha guts til å stå for egne valg. Da oppmuntrer jeg han til å si til sjefen at han har problemer med å forskjellsbehandle folk på den måten, og be en annen selger ta seg av det.

Det er bra og viktig å ha egne retningslinjer som man ikke bryter. Så kan man lære av egne feil om så er.
Vis hele sitatet...
Ja man må gjerne ri sine kjepphester og stå på barrikadene - men det ikke sikkert det betaler seg lønnsmessig.

Ts er ansatt og må gjøre som sjefen sier - de er tross alt ikke pliktige til å kjøpe den bilen. Om ts nekter så kan det bety problemer for han senere.
Sist endret av random67489; 16. mars 2012 kl. 20:28.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Sjefen betaler ts lønn, og dermed må ts gjøre som sjefen sier. Ts håndterer kunder og det skal være unødig for sjefen å løpe ut å avvise denne kunden. Det er faktisk jobben til ts. Om ts ikke fikser det så bør ts kanskje finne en annen jobb?

Poenget er at sjefen ønsker å tjene penger, sjefen ønsker å unngå å tape penger. Derfor avviser visse typer mennesker.

om bilen var skrekkelig lettsolgt og alt var OK, papirer, motornummer, etc så kan vel bare eieren selge bilen sin selv? Det kan meget vel være en grunn til at han oppsøkte en bruktbilhandler heller enn å forsøke å selge bilen selv - til tross for at han får mest penger om han selger bilen privat.

Det er lett å sitte på sin høye hest når man er ung og uerfaren og rope opp om at alle har like rettigheter. Det er litt annerledes når du har alt ansvaret. Ansvaret for ansatte, for å betale skatter og avgifter til myndighetene og ansvaret for å ivareta foretaks økonomi på best mulig måte. Sjefen har et ansvar for alle sine ansatte, at de har en jobb og gå til også i fremtiden. Da må unødig risiko minimeres.
Det gjør ikke sjefen til rasist eller et dårlig menneske. Det viser at sjefen er ansvarlig og tenker på firmaets fremtid.

Mange som avviser narkiser. Det betyr ikke at alle narkiser er hyper-kriminelle.
Det betyr kun at narkiser er over-representert på statistikk over kriminelle.

Akkurat det samme her. At sjefen ikke vil handle med sigøynere betyr ikke at han ser ned på dem eller stigmatiserer, det kan like gjerne være at han tar et statistisk korrekt valg og bestemmer at risikoen er for stor til å gjøre handler med denne fyren.
Vis hele sitatet...
Du drar det alt for langt. Selv om sjefen betaler lønna må det være rom for ansatte til å komme med sine meninger og forslag. Det tror jeg de aller fleste sjefer setter pris på fra sine ansatte.
Sist endret av IpN; 16. mars 2012 kl. 20:33.
Jeg kan se hvor du vil hen MyBallantine. Men jeg er veldig uenig.
Enkel grunn: Straffeloven § 349a.

(sorry for at jeg ikke kan sette inn link her. Sabla kronglete over iPhone)
Gammel Traver
lockhead's Avatar
Venter du helt ærlig sympati å støtte fordi du må gjøre jobben din?
Ja, det kan være litt ubehagelig, men du er ikke pliktig til å kjøpe bruktbiler.
Skal du skulke en dag fra jobben for en sigøyner(kanskje) som prøver(igjen, kanskje) å svindle deg?
Skal du ta inn en bil fra noen som (kanskje/ofte) prøver å svindle deg?
Neppe, livet er fult av ubehagelige episoder, og i det lange løp, hvem vil du helst ha på go siden?
Arbeidsgiver eller en mulig svindler sigøyner polakk what not?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Sjefen betaler ts lønn, og dermed må ts gjøre som sjefen sier. Ts håndterer kunder og det skal være unødig for sjefen å løpe ut å avvise denne kunden. Det er faktisk jobben til ts.
Vis hele sitatet...
Jobben inkluderer neppe å bryte norsk lov. I ein slik situasjon vil eg sei det er rett og rimeleg å sei at ein ikkje er komfortabel med å overlevere den beskjeden, og ueinig i bestlutninga.
skjønner ikke hva som er problemet, du kunne rusla ut og dagt at sjefen ikke ville kjøpe bilen!
uten å si noe en spesiell grunn!

bare sagt sorry prata med sjefen og han ville ikke kjøpe den og hade bra !
@slashdot, @Lily Bowen:
Dere må gjerne dra fram lovbestemmelser men hva hjelper det ts om han senere får beskjed om at han ikke leverer til budsjett å bør finne seg en annen jobb? Tror dere sjefen noen gang vil innrømme å ha sagt det han sa? Aldri.

@Ipn
Nei jeg tror virkelig ikke sjefen vil sette pris på at ts skal ha så vanvittig mye meninger om en sak ts tross alt har fått klinkende klar beskjed om hvordan skal håndteres. Beskjeden kunne ikke missforståes og var klar og tydelig. De skal ikke kjøpe den bilen. Å da begynne å argumentere med sjefen vil bli sett på som kranglete adferd og som en problematisk ansatt som ikke klarer å innordne seg selv når det er gitt krystall klare ordre.


Jaja ts valget er ditt. Du får tenke gjennom disse svarene i løpet av helga så får du ta ditt valg på mandag.
Det er du som skal leve med det valget du tar og eventuelle følger av det valget så det er du som selv må bestemme hva som er rett for deg.

Du har fått rikelig med tilbakemeldinger og med mange ulike synspunkter så da har du fått igang tankeprosessen.
Sist endret av random67489; 16. mars 2012 kl. 21:58.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Dere må gjerne dra fram lovbestemmelser men hva hjelper det ts om han senere får beskjed om at han ikke leverer til budsjett å bør finne seg en annen jobb? Tror dere sjefen noen gang vil innrømme å ha sagt det han sa? Aldri.
Vis hele sitatet...
At du mangler moral er ikke å skyve under en stol, men det du sier her er årsaken til at fordommer og rasisme både får handlingsrom og fotfeste. Og det er forkastelig, at vi i 2012 skal ha slike situasjoner.

Trådstarter er ikke komfortabel med måten det gjøres på, og vet nå også at det er ulovlig og straffbart å avvise noen på grunnlag av hudfarge/etnisitet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Dere må gjerne dra fram lovbestemmelser men hva hjelper det ts om han senere får beskjed om at han ikke leverer til budsjett å bør finne seg en annen jobb? Tror dere sjefen noen gang vil innrømme å ha sagt det han sa? Aldri.
Vis hele sitatet...
Så kvar gang ein observerer urett ein ikkje får utretta noko med så skal ein tie stille? Eg meiner ein protest er på sin plass. Og det å gje beskjed om at sjefen får sei det sjølv er ein slik protest.

Og det å gjere TS oppmerksom på at det faktisk er eit lovbrot er relevant.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
@slashdot, @Lily Bowen:
Dere må gjerne dra fram lovbestemmelser men hva hjelper det ts om han senere får beskjed om at han ikke leverer til budsjett å bør finne seg en annen jobb? Tror dere sjefen noen gang vil innrømme å ha sagt det han sa? Aldri.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om hvorvidt TS skal ta dette til retten eller ei. Heller ikke snakk om hvorvidt han skal vifte lovboka i fjeset til sjefen og si at han gjør hva pokker han vil.

Faktum er at TS er ukomfortabel med å avvise en person på bakgrunn av etnisitet. Jeg påpeker hans rett til å være det, ved at det framgår klart og tydelig i straffeloven at folk ikke skal bli nektet tjenester på bakgrunn av kjønn/legning/religion/etnisitet osv. Jeg oppfordrer i tidligere innlegg TS til å lyve for kunden dersom sjefen ikke tør å ta diskusjonen selv. Men jeg synes så absolutt at TS skal få lov til å føle det han føler, og tilogmed fortelle sjefen det.

Hadde du virkelig sagt til meg, østblokk-muslim-kvinnfolk som jeg er, "nei beklager, sjefen sier at du ikke får handle her fordi østeuropeere er med i mafiaen, muslimer er terrorister og kvinnfolk er stokk dumme"? Hadde du være ok med å måtte si noe sånt? Krenke meg på denne måten? For jeg ser normal ut, med et hint av østblokk, jeg snakker ordentlig norsk og jeg kler meg fint. For alt vi vet (TS nevner det også faktisk) så er denne fyren velkledd og veltalende. Han har bare "sigøyner-looken".
Det hjelper ikke å argumentere som dere gjør. Vi kjenner ikke den fulle bakgrunnen for at sjefen bestemte at det ikke skal kjøpes bil av den kunden. Ingen er pliktige til å kjøpe bil, uansett hvem kunden er.

Ts har en jobb å gjøre, det er derfor han mottar sin lønn. Sjefen har bestemt og da må ts utføre.
Selvsagt kan ts lage en stor sak av dette men hva skjer da tror dere?

Jeg vet mange som ville brukt første sjanse til å kvitte seg med ts. Selvstendig næringsdrivende kjenner ofte andre som driver i næringslivet og de snakker sammen. Om ts blir uten jobb og skal ut å søke så vil han da kun få en helt standard attest fra sin tidligere sjef - for sjefen vil jo ikke gi en god attest om han syntes ts handlet illojalt. En ny potensiell arbeidsgiver vil så ringe å sjekke referansen og spør da bilforhandleren hvordan ts skjøttet jobben sin. Vel da får han sikkert høre at ts ikke er til å stole på og at han er illojal. Den potensielle sjefen vil si til ts at de ikke har noen ledig stilling for øyeblikket eller at en med bedre kvalifikasjoner fikk jobben. Så er veien kort til nav......

Og nei lily bowen jeg hadde selvsagt ikke sagt noen grunn til at jeg ikke ville handle med deg, men om sjefen min hadde bestemt at vi ikke skulle kjøpe bil fra deg så hadde jeg sendt deg ut døra med et stort smil og sagt "beklager frue, den bilen passer ikke for oss akkurat nå - forsøk finn.no - også får du ha en riktig fin dag".
Sist endret av random67489; 16. mars 2012 kl. 22:44.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Ts har en jobb å gjøre, det er derfor han mottar sin lønn. Sjefen har bestemt og da må ts utføre.
Selvsagt kan ts lage en stor sak av dette men hva skjer da tror dere?

Jeg vet mange som ville brukt første sjanse til å kvitte seg med ts. Selvstendig næringsdrivende kjenner ofte andre som driver i næringslivet og de snakker sammen. Om ts blir uten jobb og skal ut å søke så vil han da kun få en helt standard attest fra sin tidligere sjef - for sjefen vil jo ikke en en god attest om han syntes ts handlet illojalt. En ny potensiell arbeidsgiver vil ringe å sjekke referansen og spør da bilforhandleren hvordan ts skjøttet jobben sin. Vel får han sikkert høre at ts ikke er til å stole på og at han er illojal. Den potensielle sjefen vil si til ts at de ikke har noen ledig stilling for øyeblikket eller at en med bedre kvalifikasjoner fikk jobbe. Så er veien kort til nav......
Vis hele sitatet...
Hvis det er sånn samfunnet vil det skal være, så er det helt ok at ts blir arbeidsledig på ubestemt tid til h*n finner ut av om h*n vil gjøre noe annet med livet eller ikke. Baksnakking og "sammenrotting" har ingenting i et arbeidsliv å gjøre. Det er det verste som finnes, alle har krav på en sjans.
Sitat av nomore Vis innlegg
At du mangler moral er ikke å skyve under en stol, men det du sier her er årsaken til at fordommer og rasisme både får handlingsrom og fotfeste. Og det er forkastelig, at vi i 2012 skal ha slike situasjoner.

Trådstarter er ikke komfortabel med måten det gjøres på, og vet nå også at det er ulovlig og straffbart å avvise noen på grunnlag av hudfarge/etnisitet.
Vis hele sitatet...
Du kan da ikke uttale deg om jeg har moral eller ikke.
Dette handler forresten ikke om moral heller. Det handler om å ta ansvar i jobben sin og være lojal mot sin arbeidsgiver. Jeg har vært i arbeidslivet i mange år å har sett i praksis hva det kan bety å gå imot sjefen.

Ts skal uansett ikke si til kunden at pga din etnisitet så kan du bare stikke.
Det er mulig å avvise en kunde med et smil - det skjer tross alt hver dag. Noen mennesker får en et godt inntrykk av andre not so much.
Og du hadde da, til tross for at jeg kanskje er en søt ung jente, godtatt sjefen din sin bemerkning om at jeg ikke får bruke deres tjeneste fordi jeg er østblokk/muslim/kvinne. Du hadde ikke følt ubehag å måtte avvise en (tilsynelatende) uskyldig person på bakgrunn av sånt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Det hjelper ikke å argumentere som dere gjør. Vi kjenner ikke den fulle bakgrunnen for at sjefen bestemte at det ikke skal kjøpes bil av den kunden. Ingen er pliktige til å kjøpe bil, uansett hvem kunden er.
Vis hele sitatet...
Nei, men å gje den grunnen som er gitt er ulovleg. Det er eit uomtvisteleg faktum, og det vil bli problematisk å overbevise ein domstol om at det ikkje er diskriminering om det er ein lettseld bil.

Medvirking er også straffbart, så TS set seg i ein posisjon der han risikerer straff. I tillegg har diskrimineringslova ein interessant vri:
Hvis det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro at det har funnet sted brudd på bestemmelsene i §§ 4, 5, 6, 7 eller 9, skal det legges til grunn at brudd har funnet sted, hvis ikke den som er ansvarlig for handlingen, unnlatelsen eller ytringen sannsynliggjør at det likevel ikke har funnet sted slikt brudd.
Vis hele sitatet...
Å overtyde ein domstol om at eit brot ikkje har funne stad ved ein tråd på eit nettforum og ein lettseld og populær bil kan bli problematisk. Så om TS ønsker kan han antakeleg få arbeidsgjevar straffa for dette.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Må man, så må man, noen ganger må man bite i den sure bananen og bare la tingene gå sin vei, uansett om man liker det eller ikke.

Det kan selvfølgelig være ubehagelig, og man kan få en slags "skyldfølelse" men ikke alt i livet er rettferdig, kundene finner sikkert uansett et annet sted å selge bilen sin, man kan ikke gjøre alle fornøyde, inkludert seg selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Det handler om å ta ansvar i jobben sin og være lojal mot sin arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Lojaliteten har visse grenser. Ei av dei er lovbrot. Eg håper dei fleste har sterkare lojalitet til norsk lov enn til arbeidsgjevar.
Tuller du /.? Om det blir rettssak? Det er da mulig å komme opp tusenvis av legale argumenter for å ikke kjøpe bilen til kunden.
Den saken kommer aldri for retten det kan du være helt trygg på. Ingen aktor som legger opp saker som blir soleklar skivebom.
Dessuten vil det jo bli påstand mot påstand - ts kan si hva sjefen sa til ham - men i retten om saken noengang skulle komme dit vil selvsagt sjefen nekte alt - og kanskje kan han dokumentere at ts feks har kommet forsent på jobb, solgt under budsjett eller noe annet negativt som vil dreie fokus mot at ts har et hevnmotiv.

Jaja om ts følger ditt råd /. så må jeg bare si at jeg håper det beste i forhold til hans jobbsikkerhet men frykter det verste.

Og ja det å få arbeidsgiver straffet for dette må jo være en rent genialt sjakktrekk - NOT!
Det er jo ingen andre arbeidsgivere som noensinne vil ansette ts - da har han jo dolket sjefen sin i ryggen i rette.

Det blir langt og kjipt kundeforhold hos nav da for ts fremover.
Sist endret av random67489; 16. mars 2012 kl. 23:21.
Det kan også hende at alle andre i samme bransje i byen syns denne arbeidsgiveren er den verste i landet ..... har hørt det før...
Nå krisemaksimerer du noe voldsomt her MyBallantine! Bare fordi man selv ikke har slike fordommer og ikke godtar at mennesker skal forskjellsbehandles, så betyr det ikke: sparken -> NAV -> hasjnarkotikasprøyteoverdose.

Vi vet jo fint lite om TS sin alder, hvor lenge han har jobbet der og hvilket forhold han har til sjefen. Så nå diskuterer vi i et hypotetisk univers. Noe som er vanskelig da vi ikke har alle faktorer på plass.

Dersom sjefen er en normal person, så vil han godta at en ansatt sier "Hei, jeg synes det er litt ubehagelig å si nei til en kunde fordi han ikke tilhører "riktig" etnisk gruppe. Er det noen annen grunn til at vi ikke ønsker å kjøpe bilen hans?" Eller bare "Hei, jeg synes det er litt vanskelig å si nei på bakgrunn av dette, kunne du hjulpet meg?". Det er virkelig ikke værre enn som så. Du skal være temmelig hardcore dersom du sier nei og sparker en ansatt fordi han ikke hoppet da du sa hopp.

Jeg har hatt min share av crazy-sjefer. Men alle respekterte mine livssyn og tanker. Tilogmed sjefen som ikke gav meg lov til å sitte på en stol da jeg hadde fått ankelen ut av ledd, var helt ok med at jeg ikke skulle rulle 10kg med baconpølser på mitt skift. (fordi jeg, som nevnt litt lenger opp, er muslim)
Sist endret av Lily Bowen; 16. mars 2012 kl. 23:29.
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Og du hadde da, til tross for at jeg kanskje er en søt ung jente, godtatt sjefen din sin bemerkning om at jeg ikke får bruke deres tjeneste fordi jeg er østblokk/muslim/kvinne. Du hadde ikke følt ubehag å måtte avvise en (tilsynelatende) uskyldig person på bakgrunn av sånt?
Vis hele sitatet...
Jo selvsagt ville det vært ubehagelig. For meg personlig ville det føltes direkte kleint og jeg ville selvsagt følt at jeg gikk på akkord med min egen overbevisning.

Men jeg ville gjort opplevelsen så smooth som mulig, vært hyggelig og smilt og funnet en plausibel grunn for at det ikke blir noen handel denne gangen. Jeg ville selvsagt vært hyggelig og smilende og aldri avslørt den egentlige grunnen til at sjefen tok en slik avgjørelse.

Å jobbe som selger er ofte kleint. Det føles kjipt å ikke møte kundenes ønske om rabatt, det er også kjipt å kjøpe inn biler til ekstra lav pris kun fordi du skjønner at kunden trenger kjappe kroner. Det er i det hele tatt mange ting som kjennes kleint for selgere.

Men til syvende og sist har man en jobb man skal utføre - og man må sette bedriften først og kan ikke ta hensyn til sine følelser støtt og stadig, for ellers ender man opp som arbeidsledig.
Sist endret av random67489; 16. mars 2012 kl. 23:30.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg
Jo selvsagt ville det vært ubehagelig. For meg personlig ville det føltes direkte kleint og jeg ville selvsagt følt at jeg gikk på akkord med min egen overbevisning.
Vis hele sitatet...
Det var kun dette jeg var ute etter å få svar på. Og det er jo nettopp det TS føler. Og du hadde hatt loven på din side, dersom du hadde sagt til sjefen at du synes ikke det er riktig og om han kunne hjulpet deg med å takle denne situasjonen! Tada!

Haha, selvsagt skal man sette jobb først og ikke tenke så mye på følelser. Men når det kommer til direkte lovbrudd er saken en annen!
Sist endret av Lily Bowen; 16. mars 2012 kl. 23:33.
Vel hva med de som kjører langtransport?
Det er en skitten bransje. Du kan vifte med kjøre og hviletidsbestemmelsene til sjefen og nekte å kjøre 12 timer i strekk.
Men du blir ikke gammel i den jobben det garanterer jeg deg.

Ja du hadde loven på din side - men det å ha loven på sin side gir ikke mat på bordet ei heller penger til husleia.
Kjipt å sitte hutrende under en bro å tenke på hvor rett man hadde mens man ruller ut soveposen og gjør seg klar til ennå en natt under åpen himmel.

Og ja - sjefer snakker med andre sjefer.
Sist endret av random67489; 16. mars 2012 kl. 23:41.