Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3806
Jeg har innledet et forhold til en jente som er en del yngre enn meg, og som også har et helt annet forhold til rusmidler enn meg. (ja, jeg er også rusbruker, jeg drikker alkohol og røyker av og til en joint)
Jeg kjenner ikke rusbruken hennes inngående, men hun er glad i å danse, og da er det mdma som gjelder. Andre ganger er det ketamin, noen ganger amfetamin eller kokain. Hun har og uttrykt et ønske om å prøve lsd i trygge omgivelser. Jeg har hatt en helt annen oppvekst enn henne, og begynt ikke å drikke før jeg var 17 år. Hun prøvde vel sterkere saker enn alkohol og hasj/marijuhana da hun var 20. Hun er snart 25. Hun sier hun er en ansvarlig bruker, og ruser seg ikke så ofte som hun pleide. Det som er vanskelig for meg er først og fremst at jeg er engstelig. Jeg snakker med henne om det og prøver og å lese meg opp på ting, fra forskjellige kilder. Slik jeg har forstått det ut ifra en del kilder jeg har lest, er ikke mdma nødvendigvis så farlig. (Og ja, jeg veit at alkohol er et farlig rusmiddel) Problemet mitt er ikke at det hun gjør er ulovlig, men at jeg er usikker på evt. senvirkninger psykisk. En annen ting som oppleves problematisk for meg er at hun også ønsker at jeg skal prøve f.eks. mdma. Dette har jeg gitt beskjed om at jeg ikke ønsker, først og fremst fordi jeg ikke er interessert. Jeg har aldri hatt en dragning mot å prøve andre ting enn det jeg har prøvd, dette har sikkert mye med oppvekst og miljø og gjøre. Hennes ønske er at jeg skal kunne oppleve hvor fint det kan være, hvordan horisonten kan utvide seg, at jeg kan åpne meg mer osv. Jeg får dermed følelsen av at hun på en måte indirekte sier at mitt liv egentlig ikke er "bra" nok, hvis dere skjønner, at jeg mangler noen dypere erkjennelser i livet mitt som vil komme med inntak av diverse stoffer. Dette ble kanskje litt rotete, men jeg ønsker egentlig bare litt innspill fra folk med ulike erfaringer, om hvordan jeg best kan forholde meg til dette. På forhånd takk.

Det hører også med til historien at jeg jobber med rusMISbrukere, så det har nok og en del ting å si for mitt syn på ting.

Det hører og med til historien at jeg jobber med rusMISbrukere, noe som garantert er med og preger mitt syn på ting.
Sist endret av Highbury; 6. februar 2015 kl. 19:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg kan vel trygt plassere meg i samme kategori som deg - veldig forsiktig med rusmidler - jeg rørte vel ikke alkohol før jeg var godt over 20 år. Nå er jeg dobbelt så gammel, og har fattet praktisk og teoretisk interesse for psykedelika. Ingen andre tidligere erfaringer med rusmidler enn alkohol.
Jeg har noen tanker om det du tar opp, kanskje fordi jeg kjenner meg igjen både i din skepsis, og i hennes ønske om å dele opplevelser med noen som står en nær. Jeg tenker først og fremst at det er viktig å dele sine tanker med kjæresten, selv om det kanskje er litt ubehagelig der og da. Skepsisen din er veldig sunn og bra, og du har sikkert lært mye om hva som er faren ved de ulike stoffene, og kan vurdere om hun er utsatt eller ikke. I alle fall kan du nok til å engasjere deg i prat med henne. Jeg vil tippe at hun merker din skepsis, og har et behov for at du ikke fordømmer henne. Jeg vil i alle fall påstå at det er mulig å få et veldig positive utbytte av psykedelika, med svært liten risiko for seinskader (mye seriøs forskning som støtter dette). Jeg tror også det kan være veldig bra for et forhold å dele slike opplevelser sammen, på samme måte som andre intense opplevelser (både gode og dårlige) kan skape et veldig tett og godt forhold. Kanskje du kan tilby deg å være sitter hvis hun ønsker å prøve LSD? Jeg anbefaler å være tydelig på hvor din grense går, men engasjert i det hun opplever! Lykke til med å dele tanker og opplevelser sammen!
[ Jeg tror også det kan være veldig bra for et forhold å dele slike opplevelser sammen, på samme måte som andre intense opplevelser (både gode og dårlige) kan skape et veldig tett og godt forhold. Kanskje du kan tilby deg å være sitter hvis hun ønsker å prøve LSD? Jeg anbefaler å være tydelig på hvor din grense går, men engasjert i det hun opplever! Lykke til med å dele tanker og opplevelser sammen![/quote]

Takk for seriøst svar! Jeg føler at det går fint å snakke med henne, og hun gir uttrykk for at hun setter pris på at jeg bryr meg om henne. Jeg skjønner det du sier om å dele opplevelser, poenget er bare at jeg overhodet ikke har lyst til å prøve flere rusmidler. Jeg er 33 år, og er fornøyd med hvordan det er på den fronten, samme hvor kjedelig det kan høres ut
Det var absolutt ikke meningen å antyde at du skulle prøve noen nye rusmiddel! Det er fullt mulig å dele opplevelser selv om du er 100% edru.
Det er kjempebra at dere prater om det, og at du leser deg opp på tema. Kunnskap er tross alt den beste medisin mot bekymring. Er du fortsatt bekymra for seinskader etter at du har lest mye om psykedelika? Jeg tenker at du bør fortelle like tydelig som her at du har det veldig bra uten ditt og datt rusmiddel. Det er kanskje mye å forvente av henne at du virkelig er nysgjerrig på det hun opplever. Forstår også veldig godt at det kan bli et ønske fra henne om at du skal få oppleve det samme, eller at dere skal få en unik opplevelse sammen.
Sitat av Fjodir Vis innlegg
Det var absolutt ikke meningen å antyde at du skulle prøve noen nye rusmiddel! Det er fullt mulig å dele opplevelser selv om du er 100% edru.
Det er kjempebra at dere prater om det, og at du leser deg opp på tema. Kunnskap er tross alt den beste medisin mot bekymring. Er du fortsatt bekymra for seinskader etter at du har lest mye om psykedelika? Jeg tenker at du bør fortelle like tydelig som her at du har det veldig bra uten ditt og datt rusmiddel. Det er kanskje mye å forvente av henne at du virkelig er nysgjerrig på det hun opplever. Forstår også veldig godt at det kan bli et ønske fra henne om at du skal få oppleve det samme, eller at dere skal få en unik opplevelse sammen.
Vis hele sitatet...
Neida, jeg oppfatta det ikke slik heller! Nei, ikke like bekymra etter å ha lest, selv om jeg også mener å ha lest om bad trips. Er nok og litt bekymra for at man blir mindre kritisk ved inntak av noen rusmidler. Tror uansett det er bra å snakke sammen om det, og jeg er tydelig overfor henne at jeg ikke trenger noe mer ennd et jeg allerede bruker. Så får det vel være opp til henne om det skal være utslagsgivende for forholdet vårt. Igjen, takk for svar!
For min del så ser jeg på mdma og lsd som veldig harmløse stoffer, som kan utvide horisonten og hvor man kan lære veldig mye om seg selv som person. Risikoen med disse stoffene gjelder enten overdosering/dehydrering (for mdma, som er lett å kontrollere) eller om man har predisponerte gener som kan utløse psykiske problemer (man uansett hadde fått i fremtiden).

Det viktige å forstå er at LSD og andre psykedeliske stoffer ikke er noe man tar for bli helt borte og se fine farger og mønster, men heller for å få "tilgang" til å utforske og komme i givende tankebaner om hvordan vi er som personer: filosofiske konsepter, frykter, gode minner, fornektelser, fasade, begrunnelser og rasjonaliseringer i dagliglivet... etter en trip vil man bruke tid på å gå gjennom den sterke opplevelsen og forhåpentligvis prosessere dette for å bli den personen man liker.

I familien min har nesten alle vært igjennom en psykedelisk periode der det har blitt konsumert sopp og lsd, og alle har klart seg utrolig bra når det gjelder studier og jobb (ikke at det er en korrelasjon altså). Mine 3 søsken har 2 doktorgrader og 1 er utdannet psykolog). Det som derimot kan utvikle seg i negativ retning som avhengighet og belastning av hjertet er bruk av stimulanter som kokain og amfetamin.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en ordentlig diskusjon med henne om alt du har på hjertet og vise at du ikke er naiv når det kommer til rusmidler, men komme med konkret informasjon hun kanskje ikke er fullt så klar over. Stimulantbruk en gang i blant er ikke så farlig som det mannen i gaten tror, men det kan fort gå galt hvis man ikke er klar over grensene sine.
Sist endret av Spirituell; 6. februar 2015 kl. 22:17.
Med fare for å overtolke. Jeg aner at hun "har sett lyset" - og er kanskje i overkant pushy med å dele lyset med deg. For min egen del, så har ikke psykedelika lov til å ta mere enn _litt_ plass i livet. God gammeldags moro skal være sikringskosten i livet, og psykedelika en sjelden gang for å lyse litt innover, få tilgang til det utilgjengelige, lufte ut litt. Jeg kjenner på meg selv at jeg har et behov for å se på det som noe nyttig og nødvendig (ikke bare en kortsiktig opplevelse) Jury is still out om det er selvbedrag, eller om jeg virkelig får en slags langvarig effekt av det. Jeg har i alle fall hatt mest utbytte av det som ligner på "bad trips". På den negative siden kommer akkurat det poenget med at det tar litt plass i hodet, at det fort kan bli et behov for å fortelle om det - og at det nok ikke er så interessant for alle andre.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
For min del så ser jeg på mdma og lsd som veldig harmløse stoffer, som kan utvide horisonten og hvor man kan lære veldig mye om seg selv som person. Risikoen med disse stoffene gjelder enten overdosering/dehydrering (for mdma, som er lett å kontrollere) eller om man har predisponerte gener som kan utløse psykiske problemer (man uansett hadde fått i fremtiden).

Det viktige å forstå er at LSD og andre psykedeliske stoffer ikke er noe man tar for bli helt borte og se fine farger og mønster, men heller for å få "tilgang" til å utforske og komme i givende tankebaner om hvordan vi er som personer: filosofiske konsepter, frykter, gode minner, fornektelser, fasade, begrunnelser og rasjonaliseringer i dagliglivet... etter en trip vil man bruke tid på å gå gjennom den sterke opplevelsen og forhåpentligvis prosessere dette for å bli den personen man liker.

I familien min har nesten alle vært igjennom en psykedelisk periode der det har blitt konsumert sopp og lsd, og alle har klart seg utrolig bra når det gjelder studier og jobb (ikke at det er en korrelasjon altså). Mine 3 søsken har 2 doktorgrader og 1 er utdannet psykolog). Det som derimot kan utvikle seg i negativ retning som avhengighet og belastning av hjertet er bruk av stimulanter som kokain og amfetamin.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en ordentlig diskusjon med henne om alt du har på hjertet og vise at du ikke er naiv når det kommer til rusmidler, men komme med konkret informasjon hun kanskje ikke er fullt så klar over. Stimulantbruk en gang i blant er ikke så farlig som det mannen i gaten tror, men det kan fort gå galt hvis man ikke er klar over grensene sine.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Min familie er nok litt forskjellig fra din. Har og søsken med høyere utdannelse, men vi har en slags kristensosialistisk oppvekst. (om det gir mening) Tror nok det du sier om grenser er viktig i denne sammenheng. Og det faktum at jeg, som den novisen jeg er, kanskje er mer redd enn jeg trenger å være. Igjen, takk!

[quote=Fjodir;3207881]Med fare for å overtolke.

Ja, det er vel litt dete jeg føler og.

Litt rot med siteringen her. Ny på forumet, så håper dere ser gjennom fingrene på dette
Sist endret av Highbury; 7. februar 2015 kl. 02:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ser ikke poenget med å prøve noen nye rusmidler om du ikke har behov eller lyst.
Vil egentlig råde deg til å styre unna, en vet aldri om det blir en skummel spiral eller et fornuftig bruk.
Av personlig erfaring, så ser jeg at det er veldig lett å gå over streken når folk får smaken på nye drugs.
Sist endret av Cosmos; 7. februar 2015 kl. 03:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Cosmos Vis innlegg
Ser ikke poenget med å prøve noen nye rusmidler om du ikke har behov eller lyst.
Vil egentlig råde deg til å styre unna, en vet aldri om det blir en skummel spiral eller et fornuftig bruk.
Av personlig erfaring, så ser jeg at det er veldig lett å gå over streken når folk får smaken på nye drugs.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Nei, det er jo i grunn det jeg tenker og.
Enting jeg har erfart er at jenta er ikke verd din tid, om hun ikke kan være fornøyd slik du er. Om du treng mdma for at dere skal få "felles interesse" da er noe livruskene galt.
Dette gjelder om hun presser deg, etter du har sagt klart i fra.

Støtter mdma/psykedelisk som lsd om vedkommende virkelig treng og se lyset (rus avhengigheter, selvmords tanker osv) om det blir gjort i felleskap med folk som kan rusmidlet ut og inn.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Enting jeg har erfart er at jenta er ikke verd din tid, om hun ikke kan være fornøyd slik du er. Om du treng mdma for at dere skal få "felles interesse" da er noe livruskene galt.
Dette gjelder om hun presser deg, etter du har sagt klart i fra.

Støtter mdma/psykedelisk som lsd om vedkommende virkelig treng og se lyset (rus avhengigheter, selvmords tanker osv) om det blir gjort i felleskap med folk som kan rusmidlet ut og inn.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Ja, jeg tenker vel også litt i de baner. Samtidig vil jeg understreke at på tross av at hun har et ønske om dette, så er hun opptatt av å ikke presse meg, og hun sier at hun synest det er veldig bra at jeg har mine prinsipper. Er meget uvanlig i hennes krets at det er noen son ikke nyter noe annet enn alkohol. Nøkkelen er vel kommunikasjon. Jeg kan jo heller ikke presse henne til å ikke gjøre det, det er tross alt hennes liv.
Ikke gjør noe du ikke vil, med mindre det er nødvendig og ikke press noen andre til å gjøre noe du vil, med mindre det er nødvendig.

Viktig å stå ved sine prinsipper.. Men, mener visse ting kan sees som "opplevelser" istedet for "gjenbruk". F.eks hvis du bestemmer deg for å ta LSD en gang, så kan du bestemme deg for at det er den eneste gangen. Personlig kommer jeg aldri til å ta noe som er produsert av noe annet enn naturen, ikke fordi at de andre rusmidlene er farlig eller lignende.. Men, fordi jeg ikke vil. ( alkohol er ikke inkludert indekne tankegangen)

EDIT: en skrivefeil
Sist endret av Icec0ld; 7. februar 2015 kl. 16:04.
Sitat av Highbury Vis innlegg
Takk for svar! Ja, jeg tenker vel også litt i de baner. Samtidig vil jeg understreke at på tross av at hun har et ønske om dette, så er hun opptatt av å ikke presse meg, og hun sier at hun synest det er veldig bra at jeg har mine prinsipper. Er meget uvanlig i hennes krets at det er noen son ikke nyter noe annet enn alkohol. Nøkkelen er vel kommunikasjon. Jeg kan jo heller ikke presse henne til å ikke gjøre det, det er tross alt hennes liv.
Vis hele sitatet...
Faktisk trur jeg mdma kan redde de fleste forholdene, også sex på mdma namm.
Stiller du et ultimatium er det fare at hun velger rusen, saken er at amfetamin osv er ikke bare helseskadelig, men utrolig skadelig i par forhold, spesielt når den andre ikke bruker..

Ja det er hennes liv, og du vil være en drittsekk om du tar kontroll over livet hennes. Kommunikasjon er bra bra, men husk at når dere er i et forhold, så har du faktisk mye med hva hun snorte/røyker i ditt nærvær. Feks; Rassia i huset, hvor det blir funnet dop, hvordan vil det gå utover din jobb?

Ketamin, amfetamin og kokain ultimatiumet er noe du burde vurdere.. La hun beholde cannabisen, alkoholen, mdma. Om ikke det holder så holder ingenting for hun.
Trådstarter
7 0
Sitat av KaiN Vis innlegg
Faktisk trur jeg mdma kan redde de fleste forholdene, også sex på mdma namm.
Stiller du et ultimatium er det fare at hun velger rusen, saken er at amfetamin osv er ikke bare helseskadelig, men utrolig skadelig i par forhold, spesielt når den andre ikke bruker..

Ja det er hennes liv, og du vil være en drittsekk om du tar kontroll over livet hennes. Kommunikasjon er bra bra, men husk at når dere er i et forhold, så har du faktisk mye med hva hun snorte/røyker i ditt nærvær. Feks; Rassia i huset, hvor det blir funnet dop, hvordan vil det gå utover din jobb?

Ketamin, amfetamin og kokain ultimatiumet er noe du burde vurdere.. La hun beholde cannabisen, alkoholen, mdma. Om ikke det holder så holder ingenting for hun.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Tenker vel ikke å stille noe ultimatum. Vi bor ganske langt fra hverandre, så hun får leve sitt eget liv når jeg ikke er der, mens jeg lever mitt. Jeg tror den minst fruktbare måten å få henne til å slutte på (om jeg ønsker det) er å mase om det, eller presse henne. Akkurat som at det funker dårlig for henne å pushe meg til å prøve masse greier. Jo mer folk maser om at jeg burde gjøre noe, dess mindre lyst får jeg. Folk må velge selv.
Jeg synes du burde prøve deg frem
Det kan hende du har godt utbytte av det.
Jeg synes at det er viktig at du er åpen om hva du synes om hennes forbruk og unngå å dytte vekk den delen av henne. Kan fort bli at hun holder forbruket hemmelig om hun skulle oppfatte at det blir flaut eller skummelt å prate med deg om det. Prøv også å observere om forbruket skulle øke. Da må du egentlig vurdere litt selv hva du mener ansvarlig forbruk er, men det er lett at et slikt rusmiljø trekker i hverandre mot høyere forbruk.

Og om hun snakker om å ta lsd, så synes jeg du skal støtte henne på det og tilby deg å være sitter. Altså du er edru og passer på henne mens hun turer. Om hun skulle like det, så er det en mye tryggere vei å gå (enn amfetamin og kokain) og brukem er gjerne ikke så hyppig da du får så mange inntrykk at det ikke er nødvendig. Kan også hende at hun får noen tanker om sin egen rusbruk som hun ikke hadde før.

Beklager om det ble litt rotete (skriver på mobil). Uansett så ønsker jeg dere begge lykke til