Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  191 24831
Stemmer det at de kun har lov å være i norge tre måneder om gangen. Hvor lenge må i såfall oppholdet til neste gang være?
Kaizen
Ser at flere her prøver å påføre oss som er kritisk til romfolket skam ved å sammenligne dagens situasjon med det som skjedde i konsentrasjonsleirene i nazi-Tyskland. Denne sammenligningen faller på sin egen urimelighet, og jeg skal ikke kommentere den videre.

En annen hersketeknikk som brukes er å sidestille alle som er kritiske til romfolket med enkelte ekstremister. Eksempel:

"Du kan ikke bare stikke hodet i bakken å gi rom-folket skylda for "diverse ran og voldsepisoder." Dette er mennesker som er like mye verdt som du og jeg. Det du gjør med din språkbruk er demonisering av mennesker du ikke kjenner. Dette er farlig."

Ja, det er noen som beskriver romfolket som skadedyr, men det får stå for dem som bruker den beskrivelsen sin regning. Jeg har aldri sagt at romfolket er kakelakker eller avskum, og ville aldri finne på å si noe sånt heller. Jeg forholder meg saklig, og til fakta, og vil ha meg frabedt slik hersketeknikker.

Er tåpelig at statsministeren står fram offentlig og skjærer alle kritikere over en kam, og nærmest advarer mot et nytt folkemord mot rumenerne. Vil tro mange voksne og intelligente mennesker rundt om kring i Norge som ser tvers igjennom denne hersketeknikken, og er synd at statsministeren er mer opptatt av å ta dem som kommer med legitim kritikk enn å faktisk rydde opp i den svært vanskelige situasjonen som har oppstått.

"Opprørt over ordbruk
Jens Stoltenberg advarer mot stempling av romfolket."

http://www.dagbladet.no/2012/07/17/n...ging/22573421/
Ser hvor du vil Slashdot, men det var ikke det jeg prøvde å formidle.
Poenget er at man ikke ser hvor omfattende det er før man bor oppe i det.
Alle har selvfølgelig rett til sin mening, ikke nødvendigvis rett i sin mening dog.

Rasisme kommer like mye i veien i denne debatten som frykten for å virke rasistisk.
Homoludens - Du trenger ikke å unnskylde og bortforklare rasisme og fremmedfrykt. Skal du gjøre det, må du nok komme med mer solide argumenter enn historiske skylapper og påstander om "hersketeknikk".
Sist endret av Serpentor; 18. juli 2012 kl. 15:47.
Jeg har lest om romfolket hele denne uken.

1. De kommer hit klager for at de ikke har penger og tigger penger.
2. De har nettopp sendt ut melding til slektninger og andre Romfolk om at Årvoll er et fristed for dem.
3. Hva er deres forslag til å få sendt dem ut?

Sitat av homoludens Vis innlegg
"Du kan ikke bare stikke hodet i bakken å gi rom-folket skylda for "diverse ran og voldsepisoder.".
Vis hele sitatet...
Det kan jeg.

Sitat av homoludens Vis innlegg

Dette er mennesker som er like mye verdt som du og jeg.
Vis hele sitatet...
Jaså, har du grunnlag for denne påstanden?
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Jeg har lest om romfolket hele denne uken.

1. De kommer hit klager for at de ikke har penger og tigger penger.
2. De har nettopp sendt ut melding til slektninger og andre Romfolk om at Årvoll er et fristed for dem.
3. Hva er deres forslag til å få sendt dem ut?
Vis hele sitatet...
Hevder hundrevis av romfolk er på vei
** Politiet: Vi merker pågangen ** Antall kjøretøy på Årvoll har fordoblet seg på ett døgn ** Grunneier: - Tenker ikke på reaksjoner

Slik forklarer ekspertene hatet mot romfolket
** - De er søppel i et velsortert samfunn
** Politiet: Håndhever regelverket strengere nå
** Anti-rasist: Bygger seg opp til lynsjestemning

Tenkte bare legge til disse artiklene som er ganske relevant.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Jaså, har du grunnlag for denne påstanden?
Vis hele sitatet...
Ja, det har jeg.
Sitat av SheepInPain Vis innlegg
Jensemann var hvertfall raskt ute med å sympatisere med rom-folket..
Vis hele sitatet...
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
For et patetisk lite menneske Stoltenberg faktisk er...
Det samme gjelder hele den regjeringa der...
Vis hele sitatet...
Det latterlige er at AP og Stoltenberg for kritikk for å drive deportasjon av folkegrupper det ene stedet og kritikk for å være "et patetisk lite menneske" andre steder. Hva mener du egentlig med det? Fordi han hever seg over alt hatet så er han et lite menneske? Han presiserer klart og tydelig at romfolket må følge de samme retningslinjene som alle andre fra EØSland. Men helt enig med han at den fremmedfrykten og rasismen som florerer på i nettdebattene er skremmende.

Men virkelig sjokkerende og triste med denne debatten er at her på freak er den seriøs og "voksen" iforhold til de fleste andre steder. Blir oppriktig lei meg når mennesker synker så lavt for å karaktrisere et helt folkeslag. Det er helt uproblematisk og ønske kriminelle flyktninger og bosettere ut av landet, men å ønske at samtlige mennesker med genetiske fellesstrekk skal ha seg vekk blir rett og slett for drøyt.
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Vis hele sitatet...
FN har postulert mennesker som likeverdige VED FØDSEL i henhold til menneskerettighetene. Det betyr ikke at mennesker er likeverdige. Folk som bryter loven blir for eksempel mindreverdige, og da kan man berøve friheten deres. Sigøynere som produserer null verdi for samfunnet er også mindreverdige. Hvis de får en unge er den ungen like mye verdt som andre norske unger. Men foreldra er fortsatt mindreverdige. Og hvis ungen fortsetter i deres spor er det ikke det spor bedre.

Det er ikke rasen som gjør dem mindreverdige; det er handlingene deres. Mange med samme etnisistet har kommet seg ut av miljøet og blitt normale borgere, blant annet gjennom tvangsassimilering. Det er ingen i denne debatten, selv ikke de som står og skriker utenfor sigøynerleirene, som anser disse som et problem. Inntil det kan dokumenteres kan man umulig hevde at disse er uenige med menneskerettighetene eller er rasister. Det er i såfall grove påstander uten belegg.
Sist endret av Stratops; 18. juli 2012 kl. 17:47.
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
Hadde nordmenn behandlet dem som mennesker så ville de kanskje sluppet tyveri og bæsj i hagen. Når man nærmest demoniserer en folkegruppe så kan man ikke forvente å få noe respekt tilbake.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tørre å påstå at romfolket flest er naskere. Jeg jobbet tildigere i dagligvarebutikk og rumenerne kom hele tiden til butikken vår. Jeg behandlet de hyggelig og respektfult som alle andre. Men samtlige rumenere ble etterhvert uønsket i butikken på grunn av nasking.

Og det er ikke mat det er snakk om; de kjøpte titt og stadig brød, nudler og kylling. Det de stjal var alltid unyttige ting som tyggis, sjokolade og alkoholfri øl.
Det er ingen grunn til å diskutere om de er noe mindre mennesker enn "oss nordmenn". Uansett hvor mye dere misliker dem, så er de fortsatt mennesker med rettigheter.

På den annen side, så regner jeg med de fleste skjønner hvorfor de er så mislikt. Det virker som store deler av romfolket har en kultur som er så frekk at de nærmest ber om å bli jaget bort. For å sette det på spissen: Hvordan hadde dere reagert om jeg plutselig en dag bestemte meg for å ta med de hundre nærmeste vennene mine, slå opp en leir i nabolaget ditt, drite i buskene rundt huset ditt og kreve penger av deg?

Menneskerettigheter og norsk lov gjelder for romfolket også, og de er i sin fulle rett til å være i Norge. Det er derimot ingen rett å bo gratis i Oslo og at vi skal legge til rette for dem. Hvis de hadde slått seg ned på en campingplass eller i utmark hadde det vært helt greit for meg. Det jeg derimot synes er frekt er å slå seg ned på grøntområder i Oslo.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Det er ingen grunn til å diskutere om de er noe mindre mennesker enn "oss nordmenn". Uansett hvor mye dere misliker dem, så er de fortsatt mennesker med rettigheter.

På den annen side, så regner jeg med de fleste skjønner hvorfor de er så mislikt. Det virker som store deler av romfolket har en kultur som er så frekk at de nærmest ber om å bli jaget bort. For å sette det på spissen: Hvordan hadde dere reagert om jeg plutselig en dag bestemte meg for å ta med de hundre nærmeste vennene mine, slå opp en leir i nabolaget ditt, drite i buskene rundt huset ditt og kreve penger av deg?
Vis hele sitatet...
De har rettigheter som mennesker, ikke som nordmenn. Nordmenn har flere rettigheter i Norge enn det menneskerettighetserklæringen gir oss. For Guds skyld; vi er priviligerte. Det er ikke romfolkene. De er ikke med oss. I Norge er de juridisk sett üntermensch.

Hvis de hadde brukt mer tid på å danne store fellesskap, for eksempel ved å bygge opp sitt eget land, kunne de hatt lignende privileger. Men deres forfedre var svakere enn våre. Derfor suger livene deres.

Hvis en mener det er urettferdig kan man dedikere livet sitt til hardt arbeid for disse folkene; men ikke bruk folks skattepenger til det. De er krevd inn med vold, og skal ikke brukes til å tilfredsstille folks idealisme.
Sist endret av Stratops; 18. juli 2012 kl. 18:16.
Når folk begynner å skrive om "juridisk sett üntermensch" om romfolket har vi nådd et lavmål. Jeg har delt ut flere utestengelser - skjerpings.
Sitat av Stratops Vis innlegg
FN har postulert mennesker som likeverdige VED FØDSEL i henhold til menneskerettighetene. Det betyr ikke at mennesker er likeverdige. Folk som bryter loven blir for eksempel mindreverdige, og da kan man berøve friheten deres. Sigøynere som produserer null verdi for samfunnet er også mindreverdige. Hvis de får en unge er den ungen like mye verdt som andre norske unger. Men foreldra er fortsatt mindreverdige. Og hvis ungen fortsetter i deres spor er det ikke det spor bedre.

Det er ikke rasen som gjør dem mindreverdige; det er handlingene deres. Mange med samme etnisistet har kommet seg ut av miljøet og blitt normale borgere, blant annet gjennom tvangsassimilering. Det er ingen i denne debatten, selv ikke de som står og skriker utenfor sigøynerleirene, som anser disse som et problem. Inntil det kan dokumenteres kan man umulig hevde at disse er uenige med menneskerettighetene eller er rasister. Det er i såfall grove påstander uten belegg.
Vis hele sitatet...
Beklager. Ingenting av det du lirer av deg kommer til å endre det faktum at mennesket har en iboende, konstant verdi.
Sist endret av Lily Bowen; 18. juli 2012 kl. 18:25.
Hvorfor handler dette bare om romfolket? Hadde vi ikke reagert på akkurat samme måten om ett par hundre dansker hadde kommet til Norge for å tigge og snylte på velferden vår? Nå er vel dette først og fremst en kulturmessig utfordring. At de ikke ønsker å ta del i samfunnet ellers, får de nesten ta på sin egen kappe.

Tooji kom i dag med ett fornuftig utspill:

Jeg er enig med Jens Stoltenberg i at man ikke skal hate andre mennesker, men man kan også bli for naiv. I dette tilfellet må man bryte livsstilen de har. Det må rett og slett til, slår Tooji fast.
Vis hele sitatet...
Når jeg leser denne tråden blir jeg redd. Er mennesker virkelig så primitive å fulle av hat som det virker i denne tråden? Har folk så lett for å dra frem ytringer og vise følelser som grenser til (om de ikke er) rassistiske? Det virker som mange her menet at oss normenn er så mye bedre mennesker enn andre; bare fordi vi var så heldige å bli født og oppvokst i Norge. Og nesten aksepterer å behandle andre folkegrupper som dyr; bare fordi dems kultur ikke passer i de sitt eget lille syn på hvordan de mener folk skal være.
I starten da jeg la merke til romfolket i byen her jeg bor,satt de fredelige med koppen og det var greit. Men så begynnte de å gå etter folk i byen og omtrent dytte koppen oppi annsiktet på forbi passerende. De kaster rundt seg med søppel,ikke intresert i å rydde opp etter seg heller. Her om dagen kastet politiet ut 12 stk som hadde okkupert ett hus. Jeg hadde nok gitt de litt mere sympati om de tok seg til rette på en litt mildere måte enn det som de faktisk gjør.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Vel, nå er jeg verken anti - eller imot "romfolket" men må påstå at jeg liker ikke at de går å titter i posene mine mens jeg venter på bussen, og atpåtil ikke forstår "JEG HAR IKKE PENGER PÅ MEG!"

Det er fryktelig irriterende, og frekt.

Hvorfor gjøre slikt, og blir mindre likt når man allerede har nok problemer?

Alle fortjener like utangspunkt, og selvfølgelig skal vi hjelpe disse menneskene om de trenge det. Men da gjerne hjemme hos dem, evt slik som han bonden gjorde, ga bort flere mål med tomt til dems disposisjon over lengre tid.
Sitat av Little Sister Vis innlegg
I starten da jeg la merke til romfolket i byen her jeg bor,satt de fredelige med koppen og det var greit. Men så begynnte de å gå etter folk i byen og omtrent dytte koppen oppi annsiktet på forbi passerende. De kaster rundt seg med søppel,ikke intresert i å rydde opp etter seg heller. Her om dagen kastet politiet ut 12 stk som hadde okkupert ett hus. Jeg hadde nok gitt de litt mere sympati om de tok seg til rette på en litt mildere måte enn det som de faktisk gjør.
Vis hele sitatet...
This. Ganske enig her, kjenner bare frustrasjonen bygger seg opp.
Klart det er mange av dem som kan oppføre seg på en ordentlig måte, men så har du dem som gjør slik som du forklarte så bra...
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Godt du refererer til FN, som er gutteklubben grei. De står på sidelinjen å ser på folkemord år etter år. Afrika, Libia, Syria etc etc

Uten press fra USA, England eller Frankrike hadde FN aldri fått ut fingern til å gjøre en pøkk.
Sist endret av Onibawan; 19. juli 2012 kl. 08:39.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Godt du refererer til FN, som er gutteklubben grei. De står på sidelinjen å ser på folkemord år etter år. Afrika, Libia, Syria etc etc

Uten press fra USA, England eller Frankrike hadde FN aldri fått ut fingern til å gjøre en pøkk.
Vis hele sitatet...
JA, la oss invadere og krige mot alle disse landene i afrika og andre steder som du prater om. La oss presse på dem demokrati og konsumpsjon som religion. Dette har jo gått så bra alle steder vi har prøvd. Bare se på Irak og Afghanistan, disse folkene er jo fra seg av glede etter vi tok grep og "reddet" dem..

FNs menneskerettigheter er forsåvidt et fantastisk godt utgangspunkt i denne debatten da det hindrer folk som Stratops i å få fotfeste for sine synspunkter på "mindreverdige mennesker". Skulle likt å si at slike avskyelige meninger skal man se lenge etter, men med en rask titt på landets største aviser og denne tråden her, mister jeg litt tiltro til nordmenn som et solidarisk og frihetselskende folk.

Jeg har også irritert meg over romfolktiggerne, da de hver eneste dag kommer bort til meg og gir meg dømmende blikk når jeg ikke gir dem penger. De titter og poser og bagger og får de ikke penger skal de ha røyk. Men uansett hvor mye jeg irriterer meg over dette er ikke løsningen å kaste dem tilbake dit de kom fra. Det er ikke ulovlig å tigge, og selv om det irriterer meg er det ikke grunnlag for slikt hat vi ser i dag.

Det er sannhet i utsagnet om at nordmenn lever i en boble, adskilt fra resten av verden. Resten av Europa har hatt mye større problemer med tiggere enn Norge har, og makan til oppstyr det skulle bli når vi først ser en brøkdel av problemene andre land har hatt. Tiggerne er lut fattige i sitt hjemland, noe nordmenn har glemt hvordan det er å være. De reiser ikke hit fordi de synes det er avslappende og givende å tigge, de gjør det fordi de må. Tenk deg følelsen av å komme til et land der ungdommer uten fast jobb går rundt med mobiltelefoner til flere tusen, klær til enda flere tusen, mens deres egne barn nærmest sulter i hjemlandet sitt. Jeg tror jeg ville blitt frustrert selv, om jeg hadde opplevd det samme.

Nå skal ikke jeg si at jeg støtter romfolket i alt de blir annklaget for å gjøre. Om noen av dem driver med kriminelle handlinger skal de straffes på lik linje med alle andre. Dette betyr ikke at det er greit å hate alle tilreisende romfolk, kalle dem for nedverdigene ord eller "mindreverdige". Noen dro frem eksempelet med at vi ikke hadde likt det om dansker slo seg ned og bygde en leir midt i Oslo heller, men vi hadde da pokker ikke hata absolutt alle dansker av den grunn.
Sist endret av bamsegutt; 19. juli 2012 kl. 10:50.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Det er sannhet i utsagnet om at nordmenn lever i en boble, adskilt fra resten av verden. Resten av Europa har hatt mye større problemer med tiggere enn Norge har, og makan til oppstyr det skulle bli når vi først ser en brøkdel av problemene andre land har hatt. Tiggerne er lut fattige i sitt hjemland, noe nordmenn har glemt hvordan det er å være. De reiser ikke hit fordi de synes det er avslappende og givende å tigge, de gjør det fordi de må. Tenk deg følelsen av å komme til et land der ungdommer uten fast jobb går rundt med mobiltelefoner til flere tusen, klær til enda flere tusen, mens deres egne barn nærmest sulter i hjemlandet sitt. Jeg tror jeg ville blitt frustrert selv, om jeg hadde opplevd det samme.
Vis hele sitatet...
Det er ikke vår skyld at ikke styresettet der klarer å styre landet deres. Jeg vet ikke sikkert, men jeg antar at vi gir millioner i støtte hvert år. Hvorfor klarer de ikke engang å lage mat og en viss komfort i sitt eget hjemland?
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er ikke vår skyld at ikke styresettet der klarer å styre landet deres. Jeg vet ikke sikkert, men jeg antar at vi gir millioner i støtte hvert år. Hvorfor klarer de ikke engang å lage mat og en viss komfort i sitt eget hjemland?
Vis hele sitatet...
Hva er det for et argument? Vi har oljepenger, de har ikke. Vi har et moderne demokrati, noe store deler av verden ikke har. Vi har et velferdssamfunn, noe mesteparten av verden ikke har.

Er det befolkningens skyld at maktsyke personer ikke klarer å dele det lille de har med befolkningen? "Flere milioner" er uansett ikke nok til å fore et helt folk i nød.
Hvor mange romfolk finnes det i Europa idag? Mtp at vi er verdens rikeste/snilleste land, så bør vi vel også forvente at en stor prosentandel av dette folkeslaget, er på vei opp hit?
Jeg var i Oslo her forleden, og ble sjokkert over oppførselen til desse såkalte romfolket. Jeg gav en uteligger (Norsk) noen kroner rett etterpå kom det 3-4 damer og prøvde å rane han. Synes det er for gale.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvorfor klarer de ikke engang å lage mat og en viss komfort i sitt eget hjemland?
Vis hele sitatet...
Fleire grunner. Ein grunn er at grensene i t.d. Afrika er vilkårlege, trekt opp på eit kart av europeiske kolonimakter. Ein annan grunn er at dei vart tvinga til å gå frå stammesamfunn til moderne samfunn på kort tid. Ein tredje grunn er Cash Crops; det er betre å dyrke bomull til europearar sine kle enn mat til sitt eige folk.

Så det er vår feil i mange tilfeller.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Noen dro frem eksempelet med at vi ikke hadde likt det om dansker slo seg ned og bygde en leir midt i Oslo heller, men vi hadde da pokker ikke hata absolutt alle dansker av den grunn.
Vis hele sitatet...
Du snakker veldig mye om hat. Jeg tror det er svært få mennesker som hater ett helt folk. Vi hater vel heller ikke indere? Det er jo fra India romfolket har sin avstamming. Det er jo ikke pga. at de er romfolk at de skaper så mye sinne, det er pga. væremåten deres. At de står utenfor samfunnet er jo noe de selv legger opp til. Det er kulturen deres. Gi dem skolegang, og de tar etterhvert barna ut av skolen. Gi dem bolig, og de vil etterhvert reise videre. Veldig få vil klare å holde fast arbeid, da de ikke blir boende på samme sted særlig lenge.

Jeg mener at alle har en rett til å bevare egen kultur, men en kultur hvor man tar barna med på tiggetokter slik at de kan lære seg å tigge, samt en kultur hvor man lever av å stjele og svindle, er ikke noe som hører hjemme i ett moderne samfunn. Det er strengt tatt deres eget ansvar å omstille seg, og inntil de tar i ett tak, så høster de liten sympati hos meg.

Regjeringen har nå endelig innrømmet at integreringen av romfolket har mislyktes, og det hørtes jo logisk ut. Det er nok vanskelig å integrere noen som ikke ønsker å bli det.
Sist endret av caperno; 19. juli 2012 kl. 14:01.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Du snakker veldig mye om hat. Jeg tror det er svært få mennesker som hater ett helt folk.
Vis hele sitatet...
Men det er nettopp det som er så ekkelt med den saken her. Folk snakker om at "alle romfolk er tiggere og kjeltringer", og da snakker de om ALLE romfolk, ikke bare de som er i Oslo.

Hvor har du foresten det ifra at romfolk ikke vil omstille seg til det nye samfunnet? Jeg har da lest at mange av de som er i Norge nå helst vil ha jobb, men at de møtes med så mye fremmedfrykt og skeptiske holdninger at de ikke får jobb, uansett hvor hardt de prøver. Det er klart det blir vanskelig å omstille seg når folk ikke vil ha dem i nærheten, men bort og ut av synet så fort som mulig.

Og når man i tillegg ikke har fått god opplæring i hverken norsk eller engelsk...
Sist endret av bamsegutt; 19. juli 2012 kl. 14:06.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Men da bør de og kunne klare å skaffe seg en plass og bo på selv, i stedet for å kreve at vi (Norge) skal tilrettelegge alt for dem.
Vis hele sitatet...
Det eneste de har krevet er å få lov til å være i fred, men politiet og myndigheter jager dem fra sted til sted.

De har lov til å oppholde seg i Norge, og siden de blir jaget spør de: "Hvor skal vi gjøre av oss?".
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
JA, la oss invadere og krige mot alle disse landene i afrika og andre steder som du prater om. La oss presse på dem demokrati og konsumpsjon som religion. Dette har jo gått så bra alle steder vi har prøvd. Bare se på Irak og Afghanistan, disse folkene er jo fra seg av glede etter vi tok grep og "reddet" dem..

FNs menneskerettigheter er forsåvidt et fantastisk godt utgangspunkt i denne debatten da det hindrer folk som Stratops i å få fotfeste for sine synspunkter på "mindreverdige mennesker". Skulle likt å si at slike avskyelige meninger skal man se lenge etter, men med en rask titt på landets største aviser og denne tråden her, mister jeg litt tiltro til nordmenn som et solidarisk og frihetselskende folk.

Jeg har også irritert meg over romfolktiggerne, da de hver eneste dag kommer bort til meg og gir meg dømmende blikk når jeg ikke gir dem penger. De titter og poser og bagger og får de ikke penger skal de ha røyk. Men uansett hvor mye jeg irriterer meg over dette er ikke løsningen å kaste dem tilbake dit de kom fra. Det er ikke ulovlig å tigge, og selv om det irriterer meg er det ikke grunnlag for slikt hat vi ser i dag.

Det er sannhet i utsagnet om at nordmenn lever i en boble, adskilt fra resten av verden. Resten av Europa har hatt mye større problemer med tiggere enn Norge har, og makan til oppstyr det skulle bli når vi først ser en brøkdel av problemene andre land har hatt. Tiggerne er lut fattige i sitt hjemland, noe nordmenn har glemt hvordan det er å være. De reiser ikke hit fordi de synes det er avslappende og givende å tigge, de gjør det fordi de må. Tenk deg følelsen av å komme til et land der ungdommer uten fast jobb går rundt med mobiltelefoner til flere tusen, klær til enda flere tusen, mens deres egne barn nærmest sulter i hjemlandet sitt. Jeg tror jeg ville blitt frustrert selv, om jeg hadde opplevd det samme.

Nå skal ikke jeg si at jeg støtter romfolket i alt de blir annklaget for å gjøre. Om noen av dem driver med kriminelle handlinger skal de straffes på lik linje med alle andre. Dette betyr ikke at det er greit å hate alle tilreisende romfolk, kalle dem for nedverdigene ord eller "mindreverdige". Noen dro frem eksempelet med at vi ikke hadde likt det om dansker slo seg ned og bygde en leir midt i Oslo heller, men vi hadde da pokker ikke hata absolutt alle dansker av den grunn.
Vis hele sitatet...
Det er synd på dem, jeg skjønner det, men hva er den praktiske løsningen på problemet? Dere som hele tiden tar rumenerne i forsvar liker å snakke om FN, fattigdom, diskriminering osv, men hva vil dere gjøre i praksis? Skal norske skattebetalere ta over ansvar for livsopphold for disse menneskene? Hvis du ikke mener det, skal vi tillate at de livnærer seg på tigging? De som er kriminelle nevner jeg ikke engang fordi det er innlysende at de som er kriminelle skal utvises. Hvor mange ønsker du at Norge skal ta imot? Er det 1000, 10 000, 100 000, 1 000 000? Hvordan skaffer vi bolig / bosted til alle disse folkene? Hva om de ikke ønsker å bo i hus, men foretrekker teltleirer? Er jævlig lett å snakke om menneskeverd når man slipper å ta hensyn til virkeligheten.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Det eneste de har krevet er å få lov til å være i fred, men politiet og myndigheter jager dem fra sted til sted.

De har lov til å oppholde seg i Norge, og siden de blir jaget spør de: "Hvor skal vi gjøre av oss?".
Vis hele sitatet...
Kreve å være i fred? Kan det være en grunn til at de er i politiets søkelys? Blir de anmeldt for tyveri (som mange av disse har som levevei) kan de ikke kreve å få være i fred for politiet.
Vet ikke om de har lov å være i landet når de ikke kan forsørge seg selv på lovlig måte? Er ikke sikker på at det er mulig å brødfø et par hundre personer på tigging i et av Europas dyreste lender?
Jeg syns det er kjipt at det er så vanskelig for folk å skille mellom menneskers handlinger og deres opphav. Jeg er relativt lite glad i at det lukter piss i halve oslo og at det mange steder ser ut som etter en musikkfestival med tanke på søppel, men det er måter å løse disse problemene på som ikke innebærer å rakke ned på et helt folkeslag.

Folk som gjør ulovlige ting må behandles deretter, men det er mange andre ting galt i oslo by som man ikke skal skylde på romfolk for. Doplangerene rundt grønland pisser i hjørner rundt forbi bussterminalen så man blir kvalm bare av å gå rundt der, for eksempel.

Poenget mitt er dette: La oss prøve å snakke om problemene og eventuelle løsninger i stedet for å demonisere en folkegruppe. Gratis toaletter ville f. eks sikkert hjulpet på ett av problemene. "Pant" på søppelposer slik som man har på festivaler kunne kanskje hjulpet på et annet.
Er det på tide å se hva som venter oss i norske byer? Flere europeiske land har god erfaring med romfolket noe denne dokumentaren fra BBC viser:

http://www.youtube.com/watch?v=UUoMM...ature=youtu.be
Sitat av homoludens Vis innlegg
Ser at flere her prøver å påføre oss som er kritisk til romfolket skam ved å sammenligne dagens situasjon med det som skjedde i konsentrasjonsleirene i nazi-Tyskland. Denne sammenligningen faller på sin egen urimelighet, og jeg skal ikke kommentere den videre.
Vis hele sitatet...
Å sammenligne dagens retorikk med det som skjedde med sigøynerne under krigen er jeg enig i at er feil. Å sammenligne dagens retorikk med det som skjedde i Tyskland FØR krigen mener jeg derimot er helt riktig. Her er det mange likhetstrekk. Tyskerne begynte jo ikke med de mer alvorlige "løsningene" før de faktisk var i krig, og det er viktig å huske på.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Når folk begynner å skrive om "juridisk sett üntermensch" om romfolket har vi nådd et lavmål. Jeg har delt ut flere utestengelser - skjerpings.
Vis hele sitatet...
Selv om formuleringen Untermench er litt kvass er det jo fortsatt sant, nordmenn har jo flere rettigheter i Norge enn andre.
Sitat av Libedibediberty Vis innlegg
Å sammenligne dagens retorikk med det som skjedde med sigøynerne under krigen er jeg enig i at er feil. Å sammenligne dagens retorikk med det som skjedde i Tyskland FØR krigen mener jeg derimot er helt riktig. Her er det mange likhetstrekk. Tyskerne begynte jo ikke med de mer alvorlige "løsningene" før de faktisk var i krig, og det er viktig å huske på.
Vis hele sitatet...
Så folk som er kritiske til romfolkets forsøpling, selvvalgte livsstil, at de driter på fortauene og at de stjeleler fra oss er å sammenligne med nazistene før krigen? Jeg skjønner du prøver å "hitle" oss som er kritiske, men dette blir litt for opplagt synes jeg. Vi er intelligente mennesker som kan tenke selv.

Her en en annen dokumentar fra BBC som dokumenterer romfolkets kultur, eller skal vi si "kultur"?

http://www.youtube.com/watch?v=cbxupyERK3U
Sitat av homoludens Vis innlegg
Er det på tide å se hva som venter oss i norske byer? Flere europeiske land har god erfaring med romfolket noe denne dokumentaren fra BBC viser:

http://www.youtube.com/watch?v=UUoMM...ature=youtu.be
Vis hele sitatet...
Det er ikke ofte jeg gidder å bruke en time på å se en YouTube-video, men denne var faktisk ganske spennende.

Han reporteren skal ha for at han ikke er så lettskremt når han beveger seg rundt for å konfrontere folket i villastrøket i Romania i hvertfall.

Godt å se at pengene som folk gir i koppen går til noe fornuftig
Sitat av homoludens Vis innlegg
Så folk som er kritiske til romfolkets forsøpling, selvvalgte livsstil, at de driter på fortauene og at de stjeleler fra oss er å sammenligne med nazistene før krigen?
Vis hele sitatet...
Nei, de som mener at tusenvis av indvider med samme etnisk opphav burde deporteres fordi en stor del av de bedriver kriminalitet. Tviler på at det er noen som ønsker kriminelle østeuropeere vandre gatelangs og banke opp narkomane. Det jeg, og fler reagerer på, er måten mange her formulerer seg. Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen sier at alle har krav på indivduell behandling, ikke som en gruppe.

Jeg er enig i at romfolk som bedriver kriminalitet i Norge ikke burde få oppholdstillatelse, men moderer språkbruken ett par hakk a.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Nei, de som mener at tusenvis av indvider med samme etnisk opphav burde deporteres fordi en stor del av de bedriver kriminalitet. Tviler på at det er noen som ønsker kriminelle østeuropeere vandre gatelangs og banke opp narkomane. Det jeg, og fler reagerer på, er måten mange her formulerer seg. Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen sier at alle har krav på indivduell behandling, ikke som en gruppe.

Jeg er enig i at romfolk som bedriver kriminalitet i Norge ikke burde få oppholdstillatelse, men moderer språkbruken ett par hakk a.
Vis hele sitatet...
Dette er et problem med gruppen av rumenere som har kommet den siste tiden, ikke enkelte individer. Synes gruppebehandling er helt på sin plass. Hvor mange av dem som bor i teltleierene kommer til å bidra positivt til det samfunnet tror du? Er enig i at ekstremisme ikke er løsningen, men det er da sannelig ikke grenseløs naivitet heller.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Så folk som er kritiske til romfolkets forsøpling, selvvalgte livsstil, at de driter på fortauene og at de stjeleler fra oss er å sammenligne med nazistene før krigen?
Vis hele sitatet...
Så du tror ikke tyskerne var negative til romfolket av akkurat samme grunn?
Sitat av Libedibediberty Vis innlegg
Så du tror ikke tyskerne var negative til romfolket av akkurat samme grunn?
Vis hele sitatet...
Vil tippe at nazistene så dem som undermennesker. Som genetisk underlegne. Noe jeg ikke gjør, og tror ikke det er mange som gjør det heller.

Jeg ser det som et problem med kulturen og livsstilen deres. Egentlig er det mest synd på dem selv. De hadde muligheten til å delta i samfunnet på lik linje med oss andre, men de valgte utenforskap og tigging.
Hva faen har vel hva tyskerne mente om romfolket med saken å gjøre?
fakta er at de kommer og tar seg til rette uten å vise en dritt av hensyn eller beskjedenhet. Det kan godt hende at de har det vondt, men med den måten de opptrer på synes jeg faen ikke synd på de. skulle likt å sett hva samtlige hadde sagt hvis jeg hadde campet i en park og gjort fra meg og forsøplet området, samtidig som jeg inviterte alle vennene mine til å gjøre det samme.

vil man ha respekt, må man gjøre seg fortjent til det. og jeg kan virkelig ikke se hva de gjør for å fortjene noe respekt og forståelse. har selv sett folk fra denne folkegruppen sitte og meske seg med dolly pizza midt på gaten, før de setter seg tilbake og snakker om hvor sulten de er og hvor forferdelig livet deres er. en gang jeg skulle kjøpe en pakke røyk, står det en tigger forran meg i køen som skulle veksle mynt. ikke mindre enn 2435 kr vekslet hun inn.

jeg er ikke rassist, jeg er langt ute på den røde siden, og jeg har ingenting imot ett flerkulturelt samfunn. men det får være grenser for hvor blåøyd man kan være. bidra med det du kan, og motta det du trenger. dette synes jeg ikke disse kvalifiserer til.
En av de største problemene er at folk dømmer hele folkemengden ut i fra hva enkelte av de gjør. Selv om 80% av de hadde vist seg å lage masse problemer skal man ikke dømme alle for hva disse 80% gjør, det blir direkte urettferdig for de siste 20% som oppfører seg.

I tillegg så kommer det ingenting godt ut av hat. Folk må la være å hate folk og fortelle hvor mye de ikke liker de, og heller snakke om hvordan man kan gjøre tilværelsen bedre for alle, på en praktisk måte.
Hva hvis de ikke er interresert i å gjøre noe selv for at det skal bli annerledes da?

*Det er ikke meningen å dømme hele folkegruppen, men avogtil må man være litt streng.
Sist endret av innepaanoe; 20. juli 2012 kl. 18:33. Grunn: spesifisering
Sitat av innepaanoe Vis innlegg
Hva hvis de ikke er interresert i å gjøre noe selv for at det skal bli annerledes da?

*Det er ikke meningen å dømme hele folkegruppen, men avogtil må man være litt streng.
Vis hele sitatet...
Så er det en av problemstillingene du må ta hensyn til - det nytter ikke å bare kritisere å hate de, det er ikke konstruktivt og fører bare til negative ting.

Om en person kommer til norge å bare vil lage problemer, så kan det være svaret er å sende til tilbake; men man må være forsiktig å ikke gjøre dette til en generell ting, slik at man sier "alle sigøynere må sendes tilbake". For det finnes andel som er veldig hyggelige og gjerne kunne tatt seg en ordentlig jobb og ikke laget mye problemer.
Er "tater" det samme som romfolk?
Batshit insane
Quadraxis's Avatar
Sitat av Kestrel Vis innlegg
Er "tater" det samme som romfolk?
Vis hele sitatet...
Tater er det samme som sigøyner, og store deler av det rumenske folkeslaget regnes som sigøynere, så delvis ja.
Sitat av etse Vis innlegg
Så er det en av problemstillingene du må ta hensyn til - det nytter ikke å bare kritisere å hate de, det er ikke konstruktivt og fører bare til negative ting.

Om en person kommer til norge å bare vil lage problemer, så kan det være svaret er å sende til tilbake; men man må være forsiktig å ikke gjøre dette til en generell ting, slik at man sier "alle sigøynere må sendes tilbake". For det finnes andel som er veldig hyggelige og gjerne kunne tatt seg en ordentlig jobb og ikke laget mye problemer.
Vis hele sitatet...
Hvis det stemmer hadde de allerede vært i jobb, og ikke reka rundt som tiggere i norske gater, eller bodd i leire bygd av søppel. Når man assosieres med denne livsstilen vil jeg si det betyr at man har tatt avstand fra mainstreamsamfunnet, og ønsker å leve som en boms. Da må man ta konsekvensen av det. Om det skulle finnes noen som tar avstand fra denne livsstilen, så er de ikke å finne blant dem som har funnet veien opp til Norge. Er ikke det egentlig helt logisk?
Sitat av homoludens Vis innlegg
Vil tippe at nazistene så dem som undermennesker. Som genetisk underlegne. Noe jeg ikke gjør, og tror ikke det er mange som gjør det heller.

Jeg ser det som et problem med kulturen og livsstilen deres. Egentlig er det mest synd på dem selv. De hadde muligheten til å delta i samfunnet på lik linje med oss andre, men de valgte utenforskap og tigging.
Vis hele sitatet...
Din tankegang er typisk antiliberal og totalitær, og fremviser forakt for enkeltmenneskets ukrenkelige rettigheter.

Ikke overraskende har du overfladiske kunnskaper om nazismen. Selvfølgelig passer du at de å nevne at "de" har hatt samme muligheter som "oss", og har gjort et dumt valg. Jeg lurer på hvem du definerer som "oss" i din forkvaklede drømmeverden.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Stinson Vis innlegg
Bytt ut "sommer 2012" med "høst 1942" og "romfolk" med "jøde" og tenk dere om...
Vis hele sitatet...
Komplett og total bullshit. I så fall hadde "rom"-''folket'' gitt Europa sin egen Albert Einstein, i så fall hadde de satt grunnlaget for finans, -børs og - bank-virksomheten, i så fall hadde de hatt en egen religion som var ulik kristendommen som var over hele Europa, i så fall hadde de hatt toppstillinger innen politikk, vitenskap og kultur, i så fall hadde man omtalt "rom"-"folk" som "the smart gypsy", istedenfor "the smart jew".

Kom an da!? Land etter land. Akkurat de samme problemene overalt, men noen steder mye verre enn her i Norge, f.eks mye verre problemer med sigøynere i Italia enn i Norge selv om det er endel tigging her.

Denne spesielle kasten av mennesker fra India har blitt utelukket fra det indiske samfunnet utpå 16-1700tallet og har med tiden forflyttet seg igjennom Persia, Midtøsten, Europa og til slutt helt til Norge/Skandinavia. Hele tiden er det de samme problemene overalt.

Dessuten og ikke minst synes jeg dere skal slutte å omtale sigøynerne som "rumenere". De er faen ikke etniske rumenere i noen som helst forstand, bortsett fra det faktumet at det er veldig mange av dem der.

Og tilslutt, mange vil oppfatte dette innlegget som ganske rasistisk. Det er det ikke, fordi jeg kritiserer ikke dette folket, men heller den meget spesielle kulturen de har, eller for å si det på en annen måte - den meget spesielle _tigger_-kulturen...
Og denne tiggerkulturen har ikke blitt tatt lett på enten det er Europa, Midtøsten, India eller Russland eller andre steder dette "rom"-folket har beveget seg i.

De har konsekvent valgt å være utafor - og det skal de gjerne få lov til som mange andre subkulturer - men de skal ikke få lov til å stjele, naske, tigge aggressivt og forsøple i stor skala det samfunnet de utnytter

====

Edit; jeg hadde egentlig ikke planer om å skrive et så kvasst innlegg, som mange vil oppleve som noe hardhendt og smule rasistisk. SOm sagt er det ikke det, og jeg er egentlig for å fastslå det her på den motsatte siden av rasister/rasistiske holdninger i det meste.

Problemet er bare som følger, at romfolket og deres såkalte velgjørere driver direkte gjøn med norske myndigheter, og det går ikke an å se på i en lengre periode uten å bli kraftig provosert. Appåtil er det kirke- og -tomte-saken gått helt ut av proporsjoner og er direkte tragikomisk å se på!

Jeg håper virkelig "de" får tilbake en viss selvrespekt tilbake og et ønske om å delta i det samfunnet de så vidt er en del av.
Også håper jeg "vi" får respekten for dem, med tiden. For det kommer til å ta tid.
Aeon Illuminate- Både rom-folk og jøder har historisk vært grupper som ikke har latt seg integrere og assimilere. Forskjell i intellektuelle prestasjoner er en avsporing og har ingenting med dette å gjøre. Det viktige er at rom-folket er betydelig svakere stilt en jødene.

Når rike Norge ikke har hjertevarme nok til å akseptere at noen stakkars omstreifere sover under presenning på et grustak eller oppe ved Sognsvann har vi et alvorlig moralsk problem.