Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2482
Hei og hopp,
er det noen som vet om jeg kan utføre giftemål i norge med ordinasjon fra universal life church?
http://www.themonastery.org/?destina...on-form#notice

I den norske ekteskapsloven står det at:
Disse kan utføre vigsler etter ekteskapsloven:
- prest i Den norske kirke
- forstander i registrert trossamfunn som har vigselsrett
- sermonileder eller tilsvarende i livssynssamfunn
- notarius publicus (dvs. dommer med notarius publicus-funksjon)
- norsk utenrikstjenestemann

Gjelder jeg som et av de punktene over da jeg har fått offisiell ordinasjon fra universal life church life da??
Hahaha - dette så fantastisk ut!
Klarer du ikke selv vurdere om du passer et av de punktene du lister? Om det var et eller to av dem spesifikt du lurte på om du falte inn under var greit nok - men det burde jo være åpenbart at du f.eks. ikke er en norsk utenrikstjenestemann.

Universal life church er vel ikke registert trossamfunn i Norge ei heller er det et "samfunn" her.

Så nei. Du kan ikke gifte folk.
Sist endret av Kinseek; 6. november 2010 kl. 21:16.
I deler av USA ja, men i Norge tror jeg nok ikke at det går, ut fra hvordan jeg tolker hva en vigsler er.
Slik jeg forstår det må du motta støtte i henhold til denne loven for å være en godkjent vigsler som gjelder dette punktet: Sermonileder eller tilsvarende i livssynssamfunn. Som jeg går ut ifra at du ser for deg at du skal slippe unna med.

(slått av Kinseek)
Sist endret av Veggen; 6. november 2010 kl. 21:22.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Klarer du ikke selv vurdere om du passer et av de punktene du lister? Om det var et eller to av dem spesifikt du lurte på om du falte inn under var greit nok - men det burde jo være åpenbart at du f.eks. ikke er en norsk utenrikstjenestemann.

Universal life church er vel ikke registert trossamfunn i Norge ei heller er det et "samfunn" her.

Så nei. Du kan ikke gifte folk.
Vis hele sitatet...
Lurte jo selvsagt på om jeg passe inn under enten: forstander i registrert trossamfunn som har vigselsrett eller sermonileder eller tilsvarende i livssynssamfunn, men jeg bare kopierte alt som stod i den norske ekteskapsloven. Men det ser altså dårlig ut da?
Det ser dårlig ut.. Ordinerte meg selv og bestilte "Ordination Credential"... Nå kan jeg ihvertfall selge avlatsbrev...

Jonnis
Sitat av jonnis Vis innlegg
Det ser dårlig ut.. Ordinerte meg selv og bestilte "Ordination Credential"... Nå kan jeg ihvertfall selge avlatsbrev...

Jonnis
Vis hele sitatet...
Hehe, true story! Litt nedsig at det ikke funker i Norge da, men men
Men det er bare å registrere ditt eget trossamfunn:

Sitat av Loven
§ 14. Vil eit trudomssamfunn verta registerført, må det senda melding til fylkesmannen om det og der gjera greie for
1) namn og tilskrift til trudomssamfunnet,
2) truvedkjenning og lære,
3) oppbygging, verksemd og utbreiing,
4) namnet til kvar styremann,
5) namn og arbeidskrins til kvar prest og forstandar,
6) dei føresegnene som samfunnet har om føremålet, om kven som kan høyra til samfunnet, om røysterett, om målsmenn for samfunnet, om tenestemenn, om brigde i vedtekter og om oppløysing og liknande.

Departementet kan gjeva nærare føresegner om registermeldinga og kva form og inhald ho skal ha.

Med prest eller forstandar i registerført samfunn er i denne lova meint den eller dei som har lovsette gjeremål i trudomssamfunnet.
Vis hele sitatet...