Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5860
pengejeger
Natz's Avatar
Visste ikke helt hvor jeg skulle legge inn tråden. Men feel free til og flytte den

Heisann, I bade skapet har vi endel flasker med Antibac (desinfiserings middel) min mor er sykepleier, forklarer sikkert hvorfor de er der. Så på skolen her om dagen så hørte jeg en fyr si at det var mulig og trikse med det som er på flaskene så det kan drikkes som sprit. De inneholder vell en form for breknings middel ? så stoffene må vell skilles ?. Grunnen til at jeg spør er egentlig bare av ren nysgjerrighet og for jeg i lengre tid har lurt på om jeg kunne bruke det til noe annet enn og tenne på ting.

Poster bilde av flaska

http://img154.imageshack.us/img154/4144/img1520.jpg
Sist endret av Natz; 27. mai 2009 kl. 00:27.
Reinert med beine !
griped's Avatar
hmm, er vel samme dritet som er i rødsprit som jeg trur muligens hadde vært et bedre alternativ.

Hvis du vil gjøre det bedre kan du sile den gjennom kull og destillere det et par ganger, men tviler på det er drikkende da heller pga de fleste stoffene de tilsetter er beregnet på at folk kan finne på slik, og de bli dermed med gjennom kullrensingen og destilleringen
Om det er legesprit så går det ann å drikke det. Om det er samme stoffer som i rødsprit så har jeg lært følgende av divere finner og brennere:
*Man kan legge rødsprit i frysen, da vil de farlige stoffene synke til bunnen.
*Man kan sile rødsprit gjennom aktivt kull
*Alle har hørt om loffen, men tviler på effektiviteten av dette
*koke det og skikke ut spritdampen (obs! god lufting)
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
http://www2.papyrus.com/sdb/svSE/531477.pdf

Det er så godt som umulig å skille etanol og isopropanol med mindre man går kjemisk til verks. Og for øyeblikket kommer jeg ikke på noen reaksjoner som går etter sekundæralkoholer uten å angripe etanolen. Og du må uansett til med fraksjonsdestillering for å få ut n-propanolen, og da begynner det å bli mye trøbbel bare for å få seg en dæsj med sprit...
Antibac er garantert ikke lege sprit, man kan jo få kjøpt i daglivare butikker(tror jeg, ellers så er det på apoteker).
Det å prøve å skille eller destilere, er alt for mye stress for å få en liten dæsj med sprit. Få heller noen til å kjøpe for deg på polet, så får du ekte vare
Sist endret av Cyan; 27. mai 2009 kl. 08:41.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Eller brenn skikkelig brennevin selv og få bedre sprite en det de har på polet.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av LoRd Vis innlegg
Om det er legesprit så går det ann å drikke det. Om det er samme stoffer som i rødsprit så har jeg lært følgende av divere finner og brennere:
*Man kan legge rødsprit i frysen, da vil de farlige stoffene synke til bunnen.
*Man kan sile rødsprit gjennom aktivt kull
*Alle har hørt om loffen, men tviler på effektiviteten av dette
*koke det og skikke ut spritdampen (obs! god lufting)
Vis hele sitatet...
Brekningsmidlene fordamper på nesten samme tempratur som spriten, så med mindre du har et labratorium så vil du få problemer. Førstnevnte er myte, aktivt kull fungerte en gang i tiden og loffen er en myte. Før kunne man blande i kautisk soda som bandt seg opp til brekningsmidlene, men som alle vet er ikke kautisk soda noe du vil ha i kroppen.

Antibac bruker glykol som ikke har samme utørrende effekt som teknisk sprit, men den er igjen ganske giftig og ikke noe du vil ha i deg. Tror ærlig talt jeg heller ville ventet til jeg var gammel nok til å kjøpe selv enn å drikke det!
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Deezire Vis innlegg
Antibac bruker glykol som ikke har samme utørrende effekt som teknisk sprit, men den er igjen ganske giftig og ikke noe du vil ha i deg. Tror ærlig talt jeg heller ville ventet til jeg var gammel nok til å kjøpe selv enn å drikke det!
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke etylenglykol i Antibac. Les databladet jeg postet lenger oppe.
Very Important Pyrotechnician
Som sagt over, rødsprit vil sansynligvis være et "bedre" alternativ, siden den kun inneholder etanol (eh, biltema...) og denatureringsmidler, samt litt farge, men akkurat det er nok det minste problemet.

Dog støtter jeg også forslaget om å brenne skikkelige varer selv hvis du nekter å gå på polet. Såkalte vapor managment apparater skal vistnok gi polkvalitet helt uten rensing hvis de er rett konstruert og brukt. En slik operasjon vil nok også oppfattes som både mer lærerikt og morsomt, og dessuten ikke mer ulovlig enn å forsøke å rense denaturert sprit.

Anbefaler forresten en dokumentarfilm som heter "The last one" om en amerikansk moonshine legende. Setter deg i rette stemningen for å si det slik Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=inbmJ...e=channel_page
Reinert med beine !
griped's Avatar
Jepp, et VM apparat er tingen. Men et vanlig spiralbrenner brenner greit ut 96% sprit. Og når prosente er så høy så er brennevinet godt uansett nesten. Da er det bare de siste 4 prosentene som kan være dritt.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av griped Vis innlegg
Og når prosente er så høy så er brennevinet godt uansett nesten. Da er det bare de siste 4 prosentene som kan være dritt.
Vis hele sitatet...
Det er en myte at styrken på HB avgjør kvaliteten. Du kan lage 40% sprit med en plastbrenner som for en utrenet gane vil være akkurat like god eller stygg som 95%+ fra en spiralbrenner. Den gamle labmasteren med en skikkelig kolonne laget også 95%+ men spriten var ikke noe god av den grunn. Fuselinnholdet i dårlig sprit er rundt 0.5% og fusel består i hovedsak av forskjellige typer alkoholer, så det vil i praksis ikke påvirke en vanlig alkoholmåler.
Man nå har jeg en følelse at vi sporer av her, hehe.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Ok Tja, sporer jo egentlig ikke så fryktig av da ^^

Hmm, spriten fra et CM apparat jeg lagde, smakte drit å helvette fikk bare 80% max ut da.. kjørte det sent. luktet fis og fandens oldemor.

Spriten fra en plastbrenner jeg smakte på var ikke så veeeldig god før man kullrenset det.

Spriten fra en spiralbrenner syntes jeg er god selv om man ikke kullrenser.
Skaff deg en PDA og en effektregulator så kan du både strippe og finbrenne sakene dine. Er markedet bra der du bor kan du investere en tusenlapp og få tilbake 15 000.

Plastbrennere er noe forbanna møkk som tar lang tid!
Har satt vekk spiralbrenneren min for lenge siden. Alt for lang tid i forhold til utbytte.
Her i gården er det kun PDA som duger!
Reinert med beine !
griped's Avatar
Kan du forklare litt nærmere hvordan dette PDA systemet fungere? bilde elns?
Skal rigge den opp nå så legger jeg ut noen bilder og tekst siden.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Kjempe bra gleder meg til å se nydeligheten :P
http://www.amphora-society.com/PDA-1...on_p_0-18.html

Fant heller en adresse til de som markedsfører dette flotte produktet.

Dersom du kjøper denne må du også kjøbe et kokekar (vannvarmer) med regulator og varme-element. Det jeg bruker koster ca 4500kr og er laget av rustfritt stål med en kuleventil i bunnen for å slippe ut vann og gjærrester etter stripping.
Ved stripping skal kun kolonnen settes på kokekaret uten fyllmasse og kjøres på ca. 1500W.
Når man skal strippe 50 liter sats tar det ca. 8 timer med PDA-en.

Spiralbrenneren med dyppvarmere på 300W tar det 8 timer bare å varme opp 25 liter og ca 2 dager på å brenne ferdig.
Når man skal finbrenne fylles kolonnen opp med kobbernetting og apparatet kjøres på 1500W.
Dette er med forlengeren på. Uten forlenger er det 750W.

Det ferdige produktet blir på ca. 95% og skal visst nok være bedre enn "polsprit" i følge kjøpere.
Reinert med beine !
griped's Avatar
nice, er din PDA kolonne hjemmelaget eller kjøpt der du linket til?

Jeg bruker 20min på å varme opp satsen på spiralbrenneren (20L ca)

Har montert 2x 300w dyppwarmere og en 2200w vannkokerelement
Den er kjøpt fra den siden jeg linket til. Kan virkelig anbefale den!

Med de varmeelementene der er jeg _veldig_ interessert i å vite hva slags dimensjoner det er på rørene til spiralen din.
Mine rør har en dimensjon på 10mm.
Da skal man aldri kjøre på mer enn 300W uansett. Spritdampen vil ikke kondensere fort nok og det vil renne istedenfor å dryppe fra spiralen.
Dette fører til urent produkt.

Eller brukes disse elementene kun til oppvarmingen sånn at du kan kjøre på 300W under brenningen?
Sist endret av Knask; 28. mai 2009 kl. 11:16.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hehe jeg bruker bare elementene til oppvarming, så dimmer jeg den siste 300w til å få det til å dryppe max 1 drypp i sekundet. Bruker 10mm kobberrør som er 10m langt.

Men hvor raskt kan du kjøre din PDA kolonne siden du syntes spiralen var for treg? kan du la det renne ut og likevel få god sprit?
Snedig tankegang må jeg si.

Jeg kan finbrenne 50 liter strippet produkt (50%) på ca. 24 timer.
Egentlig er det ikke nødvendig med strippingen på forhånd heller, men hva gjør man ikke for et produkt som blir vidunderlig i følge andre?
Selv drikker jeg ikke HB så jeg kan ikke uttale meg om smaken. Det eneste er kvaliteten, og den er på topp.

Slipper alt av siling gjennom kull osv.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Nice. Vurderer sterkt å kjøpe den kolonna der da. Men det er ikke ulovlig å kjøpe kolonne? bare man ikke kjøper hele brenneapparater? Og hvor mye gav du tilsammen med frakt toll og alt? Er dette et VM eller LM system?
Du skal jo bare kjøpe kolonnen for å destillere vann, ikke sant?
Er ikke sikker på de reglene for å være helt ærlig. Men dersom det er marked for det der du bor så tjener du inn pengene dine fort.

Kolonnen koster ca 4000kr.
Den er bygget etter liquid management prinsippet, men er veldig lik en VM-kolonne.
Derfor gir den veldig god kvalitet.
Men den kan være litt avansert med det første. Derfor har jeg fått god hjelp til å bruke apparatet av en som har _veldig_ god peiling på dette.

Tenker på justering av ventiler ved finbrenning, equillibrering osv.
Reinert med beine !
griped's Avatar
oi ja skjønner. Har en CM kolonne. Muligens jeg heller skal forbedre den litt. Nå får jeg bare drittsprit ut av den, mye mulig det er jeg som ikke kjører den riktig.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Det finnes ikke etylenglykol i Antibac. Les databladet jeg postet lenger oppe.
Vis hele sitatet...
Jeg mente selvsagt glyserol :-)
pengejeger
Natz's Avatar
Trådstarter
Heisann, Takker for alle svar. Jeg er bare 16 og bor hjemme hoss mine foreldre så og brenne sprit selv tror jeg blir uaktuelt. Får heller vente 2 år til jeg flytter ut med og brenne. Forresten, La ikke inn dette som et desperat rop om en lett måte og skaffe sprit på. Var bare nyserrig på om det kunne gå siden vi hadde slike mengder av dette stoffet
kjedelig streiting
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Den er kjøpt fra den siden jeg linket til. Kan virkelig anbefale den!

Med de varmeelementene der er jeg _veldig_ interessert i å vite hva slags dimensjoner det er på rørene til spiralen din.
Mine rør har en dimensjon på 10mm.
Da skal man aldri kjøre på mer enn 300W uansett. Spritdampen vil ikke kondensere fort nok og det vil renne istedenfor å dryppe fra spiralen.
Dette fører til urent produkt.

Eller brukes disse elementene kun til oppvarmingen sånn at du kan kjøre på 300W under brenningen?
Vis hele sitatet...
Det som er bra med spiralisen, er jo at man ikke trenger kjølevann osv. Perfekt hvis du bor i blokk, og ikke vil ha naboer som klager på susing i røra osv. Man kan også bruke større dimensjonerte kobberør til spiralisen og bruke mer effekt. Dog så er det litt mer vanskelig å bøye ett 20mm kobberrør.

Spiralisen er en god brenner hvis du kun skal brenne litt til deg selv og venner.

Skal man ha supre varer, så er det jo ingen tvil om at ett kolonneapparat separer bedre enn spiralisen.