Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1234
Jeg har begynt å se på førstegangsbil, fyller ikke 18 før i desember så har god tid på meg. Jeg kan strekke meg til 40 k, ikke så mye mer og er ute etter en som er billig i drift og som ser grei ut. Jeg har sett en del på Golf, Audi A6 og Volvo S40 men vet ikke mye om biler selv og hva jeg egentlig burde kike etter. Hadde vært kult med et bra stereoanlegg i bilen men er ikke et must.
På forhånd takk!
Du får en tilnærmet strøken volvo v70 gen 2 for 40k. Dette er gode biler, gode å kjøre, relativt få feil og relativt billige deler som er lett tilgjengelige.

2.4d motor og manuell kasse er å foretrekke her. Hvis du skal ha automat, sjekk at kassa er flushet om bilen er gått over 200k. Sjekk også om regreim er byttet. Ikke kjøp om dokumentasjon på overnevnte ikke kan fremvises.
Bare pass på, i 40-50k klassen er det lett å bli "lurt" da noen av bilene ikke er verdt mer enn 20k (fikk jeg høre fra en bilmekaniker) og derfor har jeg ofte holdt meg i den 20k klassen. Bare ett tips.
40k er ikke all verdens penger. En bil i denne klassen kan gå begge veier. et vrak eller en grei standard.

Mitt råd er styr unna alt premium og jo mer utstyr jo mer kan bli ødelagt. Siden det er den første bilen din så anbefaler jeg deg å tenke utenfor boksen og heller gå for noe kjedelig. Tror får mer bil da.Alle vil ha noe kult, men vil du heller ha en rusta bmw eller en fin og nyere hyndai til samme prisen.

Husk at bilen skal forsikres også. Her er det stor forskjell så sjekk før kjøp.
I min tid kostet det dobbel opp med en vw golf vs fors focus, så jeg gikk for en focus :-)

For øyeblikket tenk smart, så kan du heller finne noe kult neste gang + få en tilstandsrapport og forvent 10k i service og rep. Det er en grunn til at bilen selges. Ikke la den grunnen smelle i fjeset ditt. Lykke til
Toyota avensis <3
Gå for noe trygt og billig. En førstegangsbil skal krasjes, så greit å ha sikkerheten på topp.
Har god erfaring med både golf, og volvo s40, så du kan få bra bil om du velger med omhu når du skal kjøpe. Ellers vil jeg anbefale BMW 1 serie. 1,8 diesel går godt, 140hk(180hk med chiptuning)liten og lett bil, god å kjøre. Med m-tec er de også ganske kule å se på.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Blant de bilene du selv har nevnt vil jeg anbefale en golf med 1.9TDI-motor, en motor som er kjent for å være robust. I din prisklasse og som førstegangsbil kan Audi og andre premiumbiler være skummelt, da økt kompleksitet i understell og motor er økt kompleksitet for reparasjon, dvs. økte verkstedpriser.

Mye av kostnadene ved bilhold kommer fra forsikring, så sjekk også dette før kjøp. Tipper en golf eller volvo er billigere å forsikre enn en a6.
Sist endret av Mekkern; 27. mai 2023 kl. 14:29.
Toyota Auris. Mer driftssikker bil er vanskelig å finne. Lettkjørt, ser helt ok ut og billig i bruk.

Mellom 40-50k så får man helt greie eksemplarer. Prisene har holdt seg veldig bra på disse, så verditapet er minimalt om du skal selge den igjen om 2-3 år, så lenge du vedlikeholder den og holder den i god stand.
Siden du nevner A6 så tipper jeg du er på utkikk etter en stor sedan, og da er w211 Mercedes (E-klasse) et godt valg. Da har du driftssikker, trygg og komfortabel bil. De bruker ca 0,55-0,65 liter pr mil, så billige i drift er de også. Men det er best å gå for facelift, altså 2005-2009. Disse får du til rundt 40 om du går for 200 eller 220 diesel med rundt 200,000 km. Det ligger mange på Finn som har gått 400-500k kilometer som viser hvor langt disse kan gå med standard vedlikehold. Pass på at girkasse er flushet og girer fint når du prøvekjører.

Uansett hva du går for, kan du få en pekepinne på hvor langt de går med å sjekke de med høyest km på Finn. Pr nå er det kun 3 A6 som har gått over 400k km på Finn, mens det er godt over 40 stk Eklasse, som for meg sier sitt om kvalitet.