Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1307
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har kommet i kontakt med den dama, men jeg er redd for og fly. Ho sier ho ikke kommer hit uten visum, at vi må gifte oss først i landet til ho.

Så da er spørsmålet : Noen jeg kan ringe og ordne det lettere for ho og komme inn?
Du sier ikke hvilket land det er... så da er det mye vanskeligere å hjelpe deg. Hele greia virker helt på jordet, dropp det
Må du spørre, så gi f.. selv om det i utgangspunktet høres jævlig usikkert ut.
Hun må søke fra sitt hjemland.

Turistvisum er ikke så vanskelig å få.

Har sjekket litt opp med reise fra Zambia og reglene er ganske enkle men vanskelige hvis du forholder deg til Norsk ekteskap regelverk.

EØS regelverk er mye enklere enn det norske men tror ikke dere faller under ekteskap/samboer regelverk så da er det turistvisum og ta det derifra.
Hun må gå på den norske ambassaden og søke om visum. Deretter må du gå til politiet og garantere at du har råd til å forsørge henne under oppholdet. Så blir hun innkalt til et intervju på ambassaden. Når hun har fått godkjent visumet, må hun vise flybiletten. Den må ok du kjøpe. Deretter får hun visumet i passet og kan reise til flyplassen. Det kan hende du må snakke litt med politiet når hun ankommer siden du ikke har møtt henne personlig, men det er bare en formalitet.

Dette gjaldt Kenya i ca 2010-ish.
Du må kontakte UDI og sende en søknad.

www.udi.no

Forklar situasjonen, hva er mulighetene deres, dokumentasjon osv
Mye forskjellig her. Har akkurat sjekket opp selv og kommer ann på hvor hun er.

Her hvor jeg er er det veldig enkelt. De har ett eget senter som ikke tilhører noe andres land enn dem eget og de søker i henhold til svensk regelverk på EØS innreise til Europa.
Siden jeg har utenlandsk samboer har jeg litt erfaring på området.

Det er ingen automatikk i at hun får visum selv om dere gifter dere. Uansett om hun kommer hit på turistvisum eller familiegjenforening må du garantere for henne økonomisk og at hun overholder visumet. Med mindre du har tenkt å lyve på visuminvitasjonen så er det 99-100% sikkert at hun ikke får visum for å besøke deg om dere aldri har møttes, men det vil variere noe etter hvilket land hun kommer fra.

Når det er sagt synes jeg hele opplegget høres ganske sketchy ut. Vil du virkelig gå gjennom hele papirmølla med visum, invitasjoner og tilhørende dokumentasjon for å invitere noen du aldri har møtt før? Nedturen kan bli ganske omfattende, både personlig og økonomisk, om dette skjærer seg. Jeg ville definitivt reist til henne for første møte eller tatt det i et tredjeland.
Sist endret av Judaz; 20. april 2023 kl. 19:31.