Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1077
Det er en del studier om melatonin som viser til at den optimale dosen for søvn er så lite som 0.1 - 0.3mg. At less is more når det kommer til dette hormonet er noe jeg selv har opplevd at stemmer og høye doser melatonin (ihvertfall for meg) gjør bare vondt værre mtp søvn.

Nok om det! Til spørsmålet mitt:
Sånn jeg forstår det så er melatonin ikke veldig løselig i vann, men jeg ønsker å dosere dette volmetrisk. Jeg har noe 40% rom stående, kan jeg blande en 1mg melatonin tablett i 5ml rom og deretter 5ml springvann?
Tenkte da å ha dette på en 10ml sprøyte som en slags tinktur
skal gå fint det, melatonin har jo løslighet på 8mg/ml i ethanol, dog blir jo under 4mg ved 40%,
riktig nok skal gå med vann å men da trengs det litt mere da rundt 0,1mg, per ml
Du kan pulverisere tabletten også, dele pulveret i to slik at hver hau er 0.5mg, så dele den i to engang til slik at det blir 0.25mg, og enda en gang slik at hauen blir litt over 100mcg. Dette er selvsagt ikke sååå nøyaktig, men virkestoffet er helt jevnt fordelt i tablettene så det vil fungere.

Finnes helt rent melatonin til salgs på nettet veldig billig også hvis du vil lage en solution som ikke har bindemiddel og dritt i seg.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Du kan kjøpe det som dråper. Disse har 1 mg per fire dråper, så om du tar én dråpe er du på 0,25 mg.

https://www.tights.no/butikk/bodyfue...00-doseringer/
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Litt OT, men noen som vet noe om kvaliteten på kosttilskuddene til tights.no? Har litt på følelsen av at ting derfra er billigt kina greier som ikke er labtestet eller noe. Finner ihvertfall ikke noe lab rapporter der inne og ting ser å føles litt jalla. Men kan jo godt hende forpakningene lyver.
Sitat av Alge Vis innlegg
Litt OT, men noen som vet noe om kvaliteten på kosttilskuddene til tights.no? Har litt på følelsen av at ting derfra er billigt kina greier som ikke er labtestet eller noe. Finner ihvertfall ikke noe lab rapporter der inne og ting ser å føles litt jalla. Men kan jo godt hende forpakningene lyver.
Vis hele sitatet...
Jeg har kjøpt en del derfra og kanke skjønne hva som skal være så ræva med dem. De inneholder vel det som står på pakka. Sånt er vel strengt i Norge?
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg har kjøpt en del derfra og kanke skjønne hva som skal være så ræva med dem. De inneholder vel det som står på pakka. Sånt er vel strengt i Norge?
Vis hele sitatet...
Kvalitet på kosttilskudd generelt varierer utrolig mye. Det stilles langt ifra samme krav til kosttilskudd som det gjøres til medisiner eller visse andre ting. Som eksempel så er det avslørt jævelig mye tull rundt ekstrakt og kosttilskudd av vekster der det viser seg at sluttproduktet inneholder mye tungmetaller, andre forurensninger eller at produktet omtrent ikke inneholder virkestoffene man er ute etter. Andre produkter som ikke er fra vekster har vist seg å rett å slett inneholde andre ting enn det som står. Det kan være veldig mye snarveier som er tatt under produksjon som bruk av billige dårlige ingredienser eller ved dyrking av urtene.

Annerkjente og store sider som driver med kosttilskudd osv har ofte lab rapporter på produkter dette er relevant for. Prisene pleier også å være en del høyere og innpakning ser mer profesjonelt ut.

Kosttilskudd fra tights har ofte en mistenkelig lav pris og innpakning og tabletter etc ser veldig billigt og lite profesjonelt ut imo. Ei har jeg til gode å finne en lab rapport på produkter jeg har kikket på der inne. Alt dette gjør at jeg setter spørsmålstegn ved produktene dems. Jeg mistenker at de ikke har helt oversikt over kvaliteten selv og at de rett å slett har kjøpt bulk fra feks kina så billigt som overhodet mulig før de pakker inn dette selv.

Mulig jeg tar feil, men det er derfor jeg spør. Mye av produktene dems er sikkert helt innafor, men på produkter der kvalitet er en viktig faktor er jeg mer skeptisk til.
Hadde ikke latt prisene bekymret meg, de har nok tatt visse forholdsregler. Kanskje de har lagt seg på ett mye lavere nivå i forhold til profitten en alle andre.

For eksempel så koster det knapt 100kr for virkestoffet til å produsere 50.000 tabletter med 1mg melatonin, så det dyreste er faktisk innpakningen og bindemiddelet. Så lenge de har fått analysert virkestoffet før de setter i gang produksjonen så skal det veldig mye til for at noe kan gå galt, en gc/ms analyse koster ikke mye, så jeg er 100% sikker på at de analyserer alle virkestoffene før de setter i gang produksjonen av produktene sine.

Noen produkter selges også med lav/ingen profitt som lokkemat siden veldig mange bestiller nok varer til at man får frakten gratis.

Med andre ord så ville jeg ikke sett på prisene deres som ett tegn på at kvaliteten er lav, API’en(virkestoffene) koster generelt veldig lite i bulk, og kvalitetssikring av disse koster knapt en tusenlapp(som privatperson). Norge har vell mye strengere regelverk enn det man har i USA for eksempel? Der trenger jo ikke helsekostprodukter å godkjennes av FDA, så det er ville vesten når det kommer til kvalitet og innhold, mens her til lands vil jeg tro at Mattilsynet(eller lignende) har veldig god kontroll på det som selges slik at risikoen ved å selge dårlige varer ikke lønner seg.

Det er mitt guess iallfall. Skal ikke utelukke at produktene kan inneholde tungmetaller og giftige rester av stoffer fra fremstillingen av virkestoffer, men jeg tviler veldig på at noen av de største i landet holder på slik, det hadde ikke fungert i lengden. Det er sunt å være skeptisk da, Alge.
Sist endret av DrDeath; 20. april 2023 kl. 14:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor ikke kjøpe melatonindråper og "vanne ut" flaska til ønsket styrkegrad?
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Hvorfor ikke kjøpe melatonindråper og "vanne ut" flaska til ønsket styrkegrad?
Vis hele sitatet...
Joda, funker sikkert det. Men hadde en pakke med 1mg tabletter liggende.
Jeg synes at 0.25 mg fra Tights.no (1 dråpe) rundt kl 19:00 fungerte bra for å legge seg til en fornuftig tid (23:00). Kan ikke utelukke placebo så klart.