Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 5221
Det er mange som lenge har drømt om å bli uføretrygdet.

Mange mener de ikke er en del av noe felleskap og at det norske samfunnet/systemet egentlig svindler skattebetalerne med diverse utbetalinger regimet gjør for kyniske utenlandske interesser og organisasjoner. Mange mener de ikke får noe særlig igjen for skatten de betaler. Alt er avslag og oppover bakke liksom.

Så i få ord blir man svindlet av staten.

Drømmen om uføretrygd... Hva er den enkleste måten å oppnå den?
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Lemleste deg selv, lobotomere deg selv, bli sprøytrnarkoman, rive ut øynene dine... mange spennende måter å oppnå målet, kommer helt an på hvor motivert du er og om du er villig til å yte, men oppegående folk som helt fint kan jobbe og vil utnytte systemet som de ikke vil være en del av gidder som regel ikke det.

Vi lever i et samfunn, vil du absolutt ikke være en del av det kan du fint lære deg å leve av det naturen har å by på og så flytte ut i skogen....

Røyk mindre hasj og send noen jobbsøknader.

Nå som jeg er ferdig å moralisere kan jeg gi deg et réellt svar.

Be fastlegen om henvisning til psykolog/psykiater, tar vel 6 måneder å komme på toppen av ventelisten. Når du sitter foran fyren, lyg til det renner av deg og få en diagnose som kvalifiserer deg for trygd(esvindel), så er det bare å røyke så mye hasj og spille så mye playstation du bare vil!
Sist endret av kamelia; 14. april 2023 kl. 04:58.
Å være uføretrygdet er gørr-kjedelig. Du sitter hele dagen hver dag og bare stirrer i veggen og kjeder deg.

Er det et slikt liv du ønsker deg?
Ta masse makka til du har så mange innleggelser på psyk at de bare tvinger på deg (paranoid) schizofren diagnosen så de kan holde deg lenger på tvang. Så fort du har denne diagnosen blir det betydelig lettere å få uføre. Bare gjør som nav og lege sier.

Det suger å være på trygd da, bare så det er sagt… Blir sett ned på, må hoppe når nav sier hopp. Trenger du det for en periode eller noe sånt er det annerledes
Er arbeidsledig selv, men tenker egentlig alt av jobber er bedre enn ingenting. Dessuten, ganske trist å tenke på at man ikke er I stand til å forsørge seg selv år etter år. Uføretrygd eller trygd generelt er ikke oppskriften på et godt selvbilde akkurat.

Spesielt Norge, så er identiteten til en person veldig knyttet opp mot hvilken jobb og utdanning man har. Man blir alltid spurt om hvilken jobb man har i møte med nye folk, og fortelle at man er trygded skader ditt eget selvbilde, samtidig som at personen som stiller spørsmålet automatisk får et negativt inntrykk av deg, om vedkommende selv er i jobb/utdanning.
Sist endret av Tynnedekk; 14. april 2023 kl. 09:16.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Å være uføretrygdet er gørr-kjedelig. Du sitter hele dagen hver dag og bare stirrer i veggen og kjeder deg.

Er det et slikt liv du ønsker deg?
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på folk, Ivar.
Jøss, drømme om å bli uføretrygda? Faen feiler det folk? Kjenner det koker litt når jeg leser slikt som dette. Det er faen resten av oss som betaler for dette. Jeg har absolutt ingenting imot at skatten jeg betaler går til å gi ett tålig bra livsopphold til de som faktisk trenger trygdeordningen. De som snylter på den, faen ta dere
Anonym bruker
"Taktløs Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Å være uføretrygdet er gørr-kjedelig. Du sitter hele dagen hver dag og bare stirrer i veggen og kjeder deg.

Er det et slikt liv du ønsker deg?
Vis hele sitatet...
Snakk for deg selv, jeg er ufør og elsker det. Det har jo noe å gjøre med at arbeidslivet var veldig tøft for meg, så ufør er en breeze i forhold.
Sitat av Nimja Vis innlegg
Jøss, drømme om å bli uføretrygda? Faen feiler det folk? Kjenner det koker litt når jeg leser slikt som dette. Det er faen resten av oss som betaler for dette. Jeg har absolutt ingenting imot at skatten jeg betaler går til å gi ett tålig bra livsopphold til de som faktisk trenger trygdeordningen. De som snylter på den, faen ta dere
Vis hele sitatet...
Orden i eget hus før du kritiserer andres rot...
Sitte å klage på at noen vil bli ufør mens du selv er dop dealer
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Å være uføretrygdet er gørr-kjedelig. Du sitter hele dagen hver dag og bare stirrer i veggen og kjeder deg.

Er det et slikt liv du ønsker deg?
Vis hele sitatet...
Eeh? Man er så heldig å kunne bruke tiden til akkurat hva man vil! Dedikere seg helt og fult til en hobby f.eks.
Eller være noen uker langt inne i skogen og bygge seg en fet «dugout» som nesten ikke er synlig, gjerne i nærheten av et fiskevann.

Mulighetene er mange!

Er klar over at uføretrygd ikke gir deg samme utbetaling som f.eks industriarbeider, men man kan klare seg fint på uføretrygd. Handler om å prioritere.
Og er en nedsyltet i gjeld så blir det trekk i utbetalingen, men man skal uansett sitte igjen med en viss sum, google det.

Er du trygdet og er av den botaniske typen, så kan man fint få 600-700 g med ferdig tørket knall weed med et 120cmx120cm dyrketelt. Da betaler en ikke for røykings, og har greit med lommepenger om venner maser på stashet. Ikke alle som hverken røyker eller har den interessen, just sayin´.

Og nei, man trenger ikke gro weed for å klare seg fint på trygd!

Mvh
Anonym bruker
"Klar Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg drømmer om å bli uføretrygdet. Har kikket i veggen i 10år allerede, har studiegjeld jeg drukner i, hater klimaet og menneskene her til lands og er generelt lite tilfreds.

Ingen venner etter jeg kuttet ut rusmiljøet og det eneste jeg kunne tenkt meg i Norge er en kortvarig jobb som organdonor.

Kunne jeg flyttet til Spania, dyrket min egen pot og fisket plast tror jeg kanskje livet kunne blitt levbart.

Det er ihvertfall et alternativ verdt å prøve før døden.
Blir du uføretrygdet så kan du søke om å få studiegjelden slettet. Fikk det selv, men har trekk på 4200,- pr.mnd i tre år til, for gammel moro…
Mvh
Anonym bruker
"Klar Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Blir du uføretrygdet så kan du søke om å få studiegjelden slettet. Fikk det selv, men har trekk på 4200,- pr.mnd i tre år til, for gammel moro…
Mvh
Vis hele sitatet...
Jepp. 3600kr i mnd må jeg ut med til lånekassa. Går dermed i minus hver mnd.

Kunne såklart latt det gå til namsmannen og fått gjeldsordning, men jeg tviler sterkt på at jeg holder ut 5 år til i dette helvete.
Enkleste måten å få uføre på er bare å spille rollen. Finn fram en lidelse, les om den, studer menneskene som har den lidelsen og kjør på. Evt den enkleste måten å lyve på er å bygge historier på mye sant og litt løgn. Si feks du har kraftig angst pga utagerende foreldre, dårlig skole liv etc. Legg inn dine værste minner i historiene - dette gjør at du slipper å tenke på kroppsspråk. Mer tid til å bygge og refinere historien som sikrer deg uføre. Jeg har to kompiser som er høytfungerende mennesker, 100%. Arbeidskapasitet. Han ene fikk ufør ved å mekke kompleks ptsd historier, han andre med angst og Dep.

Han som mekka kptsd bor i Thailand store deler av året og kommer kun tilbake i Norge for å beholde trygden. Dette kan være store muligheter for deg å TS. Gl ❤️
Anonym bruker
"Varsom Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Å være uføretrygdet er gørr-kjedelig. Du sitter hele dagen hver dag og bare stirrer i veggen og kjeder deg.

Er det et slikt liv du ønsker deg?
Vis hele sitatet...
man må ikke stirre i veggen

jeg ble, etter mange, mange år innenfor navsystemet erklært 100% ufør. men jeg jobber likevel 50% for en lokal bedrift bare for å ha noe å gjøre på. jeg får ikke noe fra bedriften, de får penger av nav for å ha meg.
Tror egentlig at de fleste som ønsker seg uføre kanskje burde fått det. Det er jo langt i fra noen luksustilværelse, man blir å leve som de fattigste menneskene i Norge. Det er nok ikke mange som er oppegående nok til å holde en fulltidsjobb som faktisk ønsker å havne i denne situasjonen vil jeg tro.

Jeg holder selv på med den prosessen her nå. I alle år har jeg tenkt at uføre er aller siste utvei, men nå er jeg altså på det punktet.

Jeg vet at det ikke er noen spesifikke diagnoser som gjør at du automatisk kvalifiseres da det er en individuell vurdering av hver enkelte søker, men for min del som går i LAR og samtidig har diagnostisert rusavhengig, PTSD, ADHD, flere former for angst og depresjon så vil summen av dette sammenlagt mest sannsynlig føre til at funksjonsnivået mitt er såpass lavt at jeg kvalifiserer til å få (ung)uføre. Jeg kan fungere veldig godt, men jeg eier ikke stabiliteten man trenger for å kunne være i jobb.

Jeg skulle jo selvsagt ønsket for alt i verden at jeg kunne stryke disse diagnosene og heller fått meg en god jobb, men slik det er nå så er den realistiske «drømmen» min også å få uføretrygd, bare så jeg kan få kjenne på den økonomiske stabiliteten igjen.

Jeg tror altså ikke at det finnes noe fasitsvar på oppskriften til å få uføre innvilget, men så lenge problemene du har sammenlagt tilsvarer at du umulig kan få og holde noen jobb så ligger du veldig godt an. Lykke til med drømmen din da.
Jeg må le av de som drømmer om å bli ufør. Dere vet ikke hva dere snakker om. De fleste vil heller være friske og ha et normalt liv med jobb.
Hvis du vil ha uføretrygd så kan du ruse på deg en psykoselidelse, men det vil jeg sterkt fraråde, det er ikke noe å trakte etter. Må gå på medisiner resten av livet med bivirkninger.
Anonym bruker
"Taktløs Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av something Vis innlegg
Jeg må le av de som drømmer om å bli ufør. Dere vet ikke hva dere snakker om. De fleste vil heller være friske og ha et normalt liv med jobb.
Hvis du vil ha uføretrygd så kan du ruse på deg en psykoselidelse, men det vil jeg sterkt fraråde, det er ikke noe å trakte etter. Må gå på medisiner resten av livet med bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Wow. Har det slått deg at folk er forskjellige, og at det ikke er noen fasit på hvordan hver enkelt skal leve?
Hvis arbeidslivet er veldig tøft så er det ikke så rart man drømmer om uførestrygd, er det så vanskelig å tenke seg frem til på egenhånd??
Bruk huet!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Wow. Har det slått deg at folk er forskjellige, og at det ikke er noen fasit på hvordan hver enkelt skal leve?
Hvis arbeidslivet er veldig tøft så er det ikke så rart man drømmer om uførestrygd, er det så vanskelig å tenke seg frem til på egenhånd??
Bruk huet!
Vis hele sitatet...
Han mener vell at det å "drømme" om ufør høres ut som noe man ser fram til som en bra ting. Har selv søkt ufør men langt ifra drømmen eller noe jeg vil men siste utvei. 31 år og jobbet ca 5 år siden jeg var 18. Har ikke jobbet meg opp mye trygd vil jeg tro.
Folk misforstår forskjellen på fritid å frihet tror jeg. Masse fritid som ufør men ikke så mye frihet mtp økonomi selv om enkelte klarer seg bra.
Da jeg fikk spm om at jeg var fornøyd med at vi skulle søke ufør av nav svarte jeg "nei, skulle jo helst jobba". Jobb er mer enn bare penger i mine øyne men men.
Hvorfor er folk i Norge så opptatt med hva man jobber med og har av utdannelse? Folk i noen land bryr seg ikke i det hele tatt om hva man jobber med eller om man er ufør.
Sitat av something Vis innlegg
Hvorfor er folk i Norge så opptatt med hva man jobber med og har av utdannelse? Folk i noen land bryr seg ikke i det hele tatt om hva man jobber med eller om man er ufør.
Vis hele sitatet...
I Norge er jobben din en del av identiteten, noe av det første folk bringer opp i samtale med andre er jo jobben sin.
Anonym bruker
"Taktløs Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DrDeath Vis innlegg
I Norge er jobben din en del av identiteten, noe av det første folk bringer opp i samtale med andre er jo jobben sin.
Vis hele sitatet...
Jo bedre jobb de har, jo mer opptatt er de av å snakke om det. Lurer på hvor mange ganger jeg har sett et stolt ansikt fortelle om karrieren sin, som om jobben er alt.
Jeg bodde i Thailand noen år, der er det noe helt annet. Jeg savner det så sjukt
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jo bedre jobb de har, jo mer opptatt er de av å snakke om det. Lurer på hvor mange ganger jeg har sett et stolt ansikt fortelle om karrieren sin, som om jobben er alt.
Jeg bodde i Thailand noen år, der er det noe helt annet. Jeg savner det så sjukt
Vis hele sitatet...
Jeg har også inntrykk av at folk i Thailand ikke er så opphengt i det som i Norge. Hva kommer det egentlig av?
Sitat av something Vis innlegg
Jeg har også inntrykk av at folk i Thailand ikke er så opphengt i det som i Norge. Hva kommer det egentlig av?
Vis hele sitatet...
Sikkert fordi dem forstår at kapitalismen er en scam som gjør at vi må jobbe for å ha noe som helst kvalitet i livet og vi får ikke fri før vi er så gamle og overarbeidet at vi ikke orker å nye pensjonisttilværelsen.

Livet handler om så mye mer enn å jobbe ræva av seg så de på topp skal bli unødvendig rike.. og kanskje siameserne skjønner det bedre enn oss som sliter ræva av seg for å ha fritid 2 korte dager i uka...
Uføretrygd er en vakker drøm for de som flytter til tropiske strøk. En meget stor andel av nye landsmenn gjør dette. Du kan basically bo som en konge og bruke fritiden på hva du vil, jobbe i siden, osv.

Nå har ikke jeg gjort dette eller har jeg noen gang fått noe særlig av den norske stat. Er i full jobb og er et nøkternt menneske.

AS Norge blir ikke akkurat fattigere på grunn av noen alminnelige tosker som får trygd. Det reelle ranet av statskassen går på milliardene gitt i bistand til kriminelle land og organisasjoner. Bill Gates Foundation fikk hundredevis av millioner av Børge Brende som nå har topp stilling. Og sånne kryr det av. For å nevne covid støtten hva gikk Stordalen? Hundrevis av millioner. Jeg mast arbeid og fikk ikke en dønn shet. Det er alltid vi toskene i gaten som blir føllet i ræven mens de oppe i systemet svindler oss. Føkk de. Og føkk dere som gnåler om en eller annen løk er på trygd. Dere er hjerneskadet. Løp og stem på et stortingsparti...

Sitat av CannaLars Vis innlegg
Sikkert fordi dem forstår at kapitalismen er en scam som gjør at vi må jobbe for å ha noe som helst kvalitet i livet og vi får ikke fri før vi er så gamle og overarbeidet at vi ikke orker å nye pensjonisttilværelsen.

Livet handler om så mye mer enn å jobbe ræva av seg så de på topp skal bli unødvendig rike.. og kanskje siameserne skjønner det bedre enn oss som sliter ræva av seg for å ha fritid 2 korte dager i uka...
Vis hele sitatet...
Ja det er noe i den dur jeg sikter etter. Det handler om å vinne over ett rigget system. Vi som er på jobb og prøver å spare kan bare stå og de hvordan de som styrer landet bevisst ruinerer Norge. Den norske kronen stuper og de presser energi, drivstoff prisene og eventuelt vil dette blir et land av Fattigluser og en overklasse.
Sist endret av RadiantRealms; 14. april 2023 kl. 20:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Rik Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg merker jeg blir irritert, men skal la alt ligge. drømmen om ufør er ikke noe man vil, men et nødvendig onde. idag er det mange grunner til dette. Husk man får ikke ufør ved å levere melding om det, dette er lang prosess over flere år. så klart spiller inn mye på tiden, men er ingen lett oppgave uansett. leger, spesialister, diagnoser etc må til og NAV vil teste deg på alle mulige vis. de har sine egene leger som også ser igjennom alt. er du ikke varig langvaring syk uten stand å jobbe slik du kan ta vare på deg selv, kan du se langt etter å bestille uføre som en knapp
Hold an litt. Du skriver at mange føler seg utenfor og svikta osv. Men er svaret på utenforskap å hustle staten?

Som han over skrev, det er en langvarig prosess over flere år og hvis du ikke kan bevise at du er minst 50 prosent arbeidsufør permanent så blir det vanskelig å argumentere for ufør.
Jeg har aldri hustlet staten. Staten har hustlet meg i mange år. Det er det som er poenget her.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Å være uføretrygdet er gørr-kjedelig. Du sitter hele dagen hver dag og bare stirrer i veggen og kjeder deg.

Er det et slikt liv du ønsker deg?
Vis hele sitatet...
Amen broder. Krabber oppover vegga, spesielt på dagtid når alle er på jobb. Hender jeg drar innom jobben til en kompis og hjelper til der, da får jeg et godt avbrekk og får brukt utdanninga mi til noe ihvertfall. Er faen ikke mye til liv detta, men får ikke kommet meg forbi problemene som holder meg utafor jobb. At noen ønsker detta er nesten til å grine av.
Var arbeidsledig, legen min ga meg sykemelding fordi jeg var sjuk i huet og trengte en pause fra livet, aap så karriereveiledning samtidig som jeg fikk innpass i pakkesystemet til dps, åtte møter og vipps hadde jeg en diagnose. Legg til fotproblemer over mange år og en mild prolaps, og det var nok til at min karriereveileder anbefalte meg og søke gradert ufør, 50%, noe jeg egentlig bare hadde hatt ville drømmer da jeg ikke tenkte jeg var syk nok, hun hadde bra kontakt med min navveileder fra før av og de var enige, sammen fikk de med seg legen min, samtidig som jeg ordna meg en 50% stilling på egen hånd( noe som visstnok bidro positivt i saken min) og søknaden ble så innvilget. Uten samboer hadde jeg ikke hatt råd til å bo i byen lenger, for å sider sånn..

Men jeg er glad for at det er 50% ufør, jeg jobber to-tre ganger i uka, akkurat nok til å ikke bli ødelagt av jobb, rekker ikke kjede meg hjemme og gleder meg alltid til å dra på jobb og det sjeldent helt forjævlig og dra på jobb.

Hvis det er såforferderlig og ikke ha noe å gjøre hele dagen, hva med å bli med i en frivillighets organisasjon. Gjør som regel godt og glede andre.
Sist endret av Majao Gibensis; 14. april 2023 kl. 21:50.
Anonym bruker
"Taktløs Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av something Vis innlegg
Jeg har også inntrykk av at folk i Thailand ikke er så opphengt i det som i Norge. Hva kommer det egentlig av?
Vis hele sitatet...
De har et helt annet mindset. Du skal lete lenge etter et toxic inidivid i Thailand.
De jobber som regel mer enn oss, 12t om dagen er ikke uvanlig, men de jobber ikke på langt nær like hardt. Det er en veldig chill holdning som smitter over på turistene, eller meg selv i alle fall. Anbefaler alle å ta en tur dit.
Anonym bruker
"Taktløs Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Sikkert fordi dem forstår at kapitalismen er en scam som gjør at vi må jobbe for å ha noe som helst kvalitet i livet og vi får ikke fri før vi er så gamle og overarbeidet at vi ikke orker å nye pensjonisttilværelsen.

Livet handler om så mye mer enn å jobbe ræva av seg så de på topp skal bli unødvendig rike.. og kanskje siameserne skjønner det bedre enn oss som sliter ræva av seg for å ha fritid 2 korte dager i uka...
Vis hele sitatet...
Thaiene jobber ofte 7 dager i uka.
Sitat av something Vis innlegg
Jeg har også inntrykk av at folk i Thailand ikke er så opphengt i det som i Norge. Hva kommer det egentlig av?
Vis hele sitatet...
Fordi de fleste livnærer seg med svindel og svart arbeid. Da vil du ikke fortelle hva du driver med. Mange er vel også dagarbeidere. Ellers så har de jo en bedagelig livsstil hvis du beveger deg utenfor Krungthep Mahanakon.
Anonym bruker
"Taktløs Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Fordi de fleste livnærer seg med svindel og svart arbeid. Da vil du ikke fortelle hva du driver med. Mange er vel også dagarbeidere. Ellers så har de jo en bedagelig livsstil hvis du beveger deg utenfor Krungthep Mahanakon.
Vis hele sitatet...
Interessant teori
Tilbringt mye tid i Thailand?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Interessant teori
Tilbringt mye tid i Thailand?
Vis hele sitatet...
Ja.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har nettopp fått sendt av gårde en uføre søknad og venter på svar. Har sendt en vanlig søknad om ufør men hvordan er det med ung-ufør? Er det noe man søker på etterpå eller søker man direkte på det?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har nettopp fått sendt av gårde en uføre søknad og venter på svar. Har sendt en vanlig søknad om ufør men hvordan er det med ung-ufør? Er det noe man søker på etterpå eller søker man direkte på det?
Vis hele sitatet...
Det får du automatisk hvis du kvalifiserer til det.
Det handler om når uføretidspunkt blir satt. Min erfaring er at alt i nav er en kamp og lite av det man har rett på får man.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av something Vis innlegg
Det får du automatisk hvis du kvalifiserer til det.
Vis hele sitatet...
Basert på NAV sine kriterier å det jeg finner på advokatsider på nett om ung-ufør så kvalifiserer jeg, men tviler på at jeg får det automatisk såpass tillit har jeg ikke.
Sitat av something Vis innlegg
Det får du automatisk hvis du kvalifiserer til det.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. Jeg er i gang med advokat for å få endret vedtaket. Du får lite gratis av nav, så det beste er å lese seg opp/spørre div. Folk her på bruket.
Nav har vel budsjett som alle andre(?), de kaster ikke penger etter folk som ikke vet at de fortjener det.
Er ung-ufør satsene så mye høyere enn vanlig ufør satsene egentlig ?
Sitat av AllHourCymbals Vis innlegg
Er ung-ufør satsene så mye høyere enn vanlig ufør satsene egentlig ?
Vis hele sitatet...
Det er noen tusen. Kanskje 3-4k i måneden.
Jeg har fått ufør etter 2 år på dagpenger og 3 år på aap. Fikk avslag de to første gangene. Og det er absolutt ikke dette jeg ville skulle skje, men ufør er der når du rett og slett er for syk til å jobbe og jeg hater at jeg er det. Ber om et mirakel hver kveld sånn at jeg skal bli frisk og kunne delta i samfunnet.
Sitat av random105675 Vis innlegg
Orden i eget hus før du kritiserer andres rot...
Sitte å klage på at noen vil bli ufør mens du selv er dop dealer
Vis hele sitatet...
Noen har jobb og noen har arbeid
Skal du bli ufør så må du tåle å leve med den sykdommen som gjør at du ikke kan jobbe.
Jeg er i faresonen for å havne i den mølla og skulle så gjerne byttet til meg god helse fremfor syk og ute av stand til å gjøre noe. Ville nesten gjort hva som helst for å fungere og å sove om natta.

At folk undergraver denne ytelsen har jeg fryktelig lite respekt for.
Sist endret av Fraktalist; 13. juli 2023 kl. 16:43.
Jeg har 3 år på videregående, 2 år på høyskole og 1 praksisår i militæret. Har vært 14 år i arbeid.

Lite visste jeg at jeg skulle arve de samme sykdommene som foreldrene mine hadde. Den ene sykdommen etter den andre. Til slutt hadde jeg svært lite energi. Det endte med uføretrygd.

Hvis jeg hadde vært i arbeid i dag, så hadde jeg tjent 10-15 tusen mer enn jeg får i uføretrygd. Og det er surt å tenke på.

Du får uføretrygd dersom spesialistene er enige om det. Eventuelt kan du få delvis uføretrygd dersom spesialistene er enige om det.
Sist endret av MisterXS; 13. juli 2023 kl. 17:34.
Å være ufør suger.
Tre ganger har jeg sagt fra meg uføretrygden, for heller å jobbe.
Første gang var 1991. Etter å ha gjort dette, 2 ganger til,mistet jeg retten til ung ufør.
I dag har jeg derfor minste ufør,pluss botilskudd etc.

Men nå som kravene, forsvinner med alderen, er jeg vel egentlig veldig fornøyd med tilværelsen her å nå.

Men det har vært en lang vanskelig vei, å ikke noe jeg anbefaler om du ikke trenger det.

Enkelte ser det som en premie
Uføretrygd jihaa…
Yeah yeah right.
Men tvert i mot.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av slitenRealist Vis innlegg
Å være ufør suger.
Tre ganger har jeg sagt fra meg uføretrygden, for heller å jobbe.
Første gang var 1991. Etter å ha gjort dette, 2 ganger til,mistet jeg retten til ung ufør.
I dag har jeg derfor minste ufør,pluss botilskudd etc.

Men nå som kravene, forsvinner med alderen, er jeg vel egentlig veldig fornøyd med tilværelsen her å nå.

Men det har vært en lang vanskelig vei, å ikke noe jeg anbefaler om du ikke trenger det.

Enkelte ser det som en premie
Uføretrygd jihaa…
Yeah yeah right.
Men tvert i mot.
Vis hele sitatet...
Folk flest som er oppegående tror jeg ikke ser på uføretrygd som en premie. Endel folk blander nok frihet og fritid når det kommer til det å være ufør. Man har masse fritid men økonomisk har man ikke frihet til å gjøre så mye.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Folk flest som er oppegående tror jeg ikke ser på uføretrygd som en premie. Endel folk blander nok frihet og fritid når det kommer til det å være ufør. Man har masse fritid men økonomisk har man ikke frihet til å gjøre så mye.
Vis hele sitatet...
Man kan vel jobbe litt selv om man er det?
Du kan tjene inntil 40 000 kr ca på ett kalenderår uten å få redusert ytelse.