Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1246
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei. Begynte på Aduvanz i dag og har noen spørsmål. Hvis dere kommer på annen info som kan være greit å vite så skrik ut.

Hvor stor dose går du på, og hvordan foregikk opptrappingen?
Hvordan kjennes det ut når du tar det? Får du fysiske effekter som for eksempel den behagelige følelsen man får av speed, eller er det utelukkende i hodet det foregår?
Går du på andre medisiner i tillegg?


Jeg går i LAR, og lurer på om det kan gjøre at jeg ikke vil få skikkelig utbytte med mindre jeg får en veldig stor dose. Har holdt på å duppe av i over en time nå etter jeg tok 30mg Aduvanz klokken 12, så syntes det er rart at denne skal virke hele dagen når det virker som den bare varer noen timer.. sikkert på grunn av den lave dosen..

De timene jeg følte jeg kunne kjenne at det var noe effekt av aduanzen så føltes det greit ut. I forhold til Ritalin var det magisk, Ritalin kan sammenlignes med 10 kopper kaffe mens dette gidde meg en liten ro.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei! Sjekk trådene mine. Jeg har skrevet masse(for mye?) om oppstart og opptrapping av Aduvanz.

Hvordan går det med deg nå?
En mann, alle!
6 0
Supeheldig du fikk akkurat den typen amfetamin. Jeg har forsøkt den selv og den treffer der den skal og ikke der den ikke skal i hjernebindingene. Jeg har forstått den blir mer og mer anvendt av ADHD folk også. Det jeg merket var at den var ren i formen, den traff så man fikk konsentrasjonen på plass uten alle disse sideeffektene. Nå må jeg bare klare å si til legen at Lisdexamphetamine er Rolls Royce, og ritalin og methylphenidat er en medisin de fant ut fungerte etter i ruinene fra andre verdenskrig, eller noe. Uten å fortelle at man har vært utro mot medisinautokratiet.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Suveren Vis innlegg
Supeheldig du fikk akkurat den typen amfetamin. Jeg har forsøkt den selv og den treffer der den skal og ikke der den ikke skal i hjernebindingene. Jeg har forstått den blir mer og mer anvendt av ADHD folk også. Det jeg merket var at den var ren i formen, den traff så man fikk konsentrasjonen på plass uten alle disse sideeffektene. Nå må jeg bare klare å si til legen at Lisdexamphetamine er Rolls Royce, og ritalin og methylphenidat er en medisin de fant ut fungerte etter i ruinene fra andre verdenskrig, eller noe. Uten å fortelle at man har vært utro mot medisinautokratiet.
Vis hele sitatet...
Dette bør være uproblematisk med så mye informasjon som tilsier at den er bedre enn Ritalin. Lisdeks har effektene som Ritalin ønsker den hadde, samtidig som Ritalin har alle bieffektene denne ikke har. Det er tragisk at den fortsatt blir brukt som førstevalget, sånne ting burde ikke handle om penger.

I USA har de jo en annen form for ritalin nå, kalt Focalin. Vet ikke hvilken isomer det er, men den sies å fungere bedre, med mindre bivirkninger, og den er dobbelt så potent. Det kan jo vitne om at racemisk Methylphenidate også har en side som står for mye av de negative effektene, slik det sies at levo-amfetamin gjør i den racemiske amfetaminen.
Sitat av Suveren Vis innlegg
Supeheldig du fikk akkurat den typen amfetamin. Jeg har forsøkt den selv og den treffer der den skal og ikke der den ikke skal i hjernebindingene. Jeg har forstått den blir mer og mer anvendt av ADHD folk også. Det jeg merket var at den var ren i formen, den traff så man fikk konsentrasjonen på plass uten alle disse sideeffektene. Nå må jeg bare klare å si til legen at Lisdexamphetamine er Rolls Royce, og ritalin og methylphenidat er en medisin de fant ut fungerte etter i ruinene fra andre verdenskrig, eller noe. Uten å fortelle at man har vært utro mot medisinautokratiet.
Vis hele sitatet...
Det er da vell ikke ulovlig og informere seg selv?
Du virker da å ha Internett, søk opp og noter alt du finner som kan grunner til at du vil prøve annen medisin og ta det til legen?
Er du over 18? 16?.. vet ikke, men som voksent menneske er det din fulle rett å påvirke behandling uten noe, hva hvis om eller men.

1. Man skal ikke ta noen som jobber i helse for god fisk, de har vært på jobb i tjue timer og stinker alle sammen.
Selv ikke når de nettopp er kommet på jobb, det er ikke usannsynlig at det er seks timer siden de gikk av et 20timers skift.
Hvis du allerede har satt deg inn i tema og kan vise det uten å hoppe rett på tema, ta det litt casual, søkt opp litt om adhd, lest litt om bivirkninger, kjenner meg igjen, leste videre historier fra andre med adhd og deres erfaring med andre typer medisin, blahblah, vis interesse for å bedre ditt eget sinn.

2. Du har noe som kalles rettigheter som pasient, det og selv gjøre informerte endringer i dosering og medisin er en av de.
Det vil si at i samråd med lege så kan du selv bestemme hva og hvorfor, gitt at du kan si hvorfor du vil prøve annen type behandling, og holder deg langt unna utrykk som:
Nå må jeg bare klare å si til legen at Lisdexamphetamine er Rolls Royce, og ritalin og methylphenidat er en medisin de fant ut fungerte etter i ruinene fra andre verdenskrig, eller noe.
Vis hele sitatet...
Det høres helt sadoloka ut og enhver lege skjønner lunta her.
Dessverre så må nok gjøre litt ordentlig research for å få ordentlig medisin, hvis ikke blir du bare slappet med fast prosedyre, leger er sjeldent spesialister på whatever, så de har faste følgesett de går etter, spør du ikke om annet så får du det som står først på lista.

3. Du må være saklig og ha legitime grunner, at du får kviser i øret av en type medisin kan foreksempel være en, skjelvinger, du får ikke pikken opp, det er snakk om helse og da bruker man ikke slang for å beskrive, her kommer du veldig langt med sunn fornuft.

4. Si det som det er, du vil prøve annen type medisin fordi har lest om andre typer og hvordan de virker, det er en ærlig sak.



Kanskje greit å komme noe til TS også?

Attentin 6x5mg, jeg har døgndose på 30mg, tilsvarer 70-100mg aduvanz, likte 50mg aduvanz best, men foretrekker IR og kort halveringstid.
Da er dexamf litt bedre en lisdex for mitt bruk da jeg varier dose veldig etter hva jeg driver med, litt lettere å ta dager av, for avhengig det blir man, og pauser er kjært.
For tiden spiser jeg bare en tablett om dagen, på boksen står det 4-6tabletter, totalt 200tabletter i mnd....
Hender det blir litt til overs og det leverer jeg helt klart tilbake til deponering.

Har frie tøyler på dosering og kan bytte medisin som det passer meg, må selvfølgelig inn til legen å si at jeg vil bytte og hvorfor.
Har prøvd alt som er å prøve, dexamfetamin er den treffer riktig hos meg, og nei den treffer ikke helt som speed gjør, på en måte gjør den det, alle de kjedelige gode virkeninge, og ingen av de absurde og interessante virkningene, kan bli speeda, men ikke uten at du gjør en innsats for å bli det. Pretty much samme med aduvanz.

Og siste.
Leger skjønner vist ikke at man blir sjuk av å slutte sentralstimulerende medisiner på dagen, jeg har slutta benzo etter langvarig bruk og det er ikke helt der oppe, men det er ikke langt under heller.
Ha et lite lager tilgjengelig, du vil møte en lege som ikke forstår seg på adhd eller som ikke har vilje til å sette seg inn i medisinen.
De bare leser amfetamin under dine beskrevne medisiner og går helt bananas og skylder alle dine helse problmer på amf og tar straks ifra deg resepten, P.S forrige behandler kan veldig ofte skrive ut en ny just sayin.
En dårlig taktikk slik at du får en cooldown og kan komme tilbake "ren" slik at de kan undersøke deg på nytt å finne ut det samme som sist.
På 5år har jeg truffet et par slike leger, du får resepten tilbake, det bare suger å gå cold turkey slik at legen kan bli sikker på sin egen usikkerhet, sørg for at du kan dabbe av så du slipper abstinenser.

Du snakker om lav dose, nei.
Kroppen din er ikke vant, så ja det kan nok kjennes slik, ofte må man trappes opp, og så litt ned igjen.
Det vet du ikke før du er innkjørt.
Poeng er ikke at man skal bli speeda, ikke engang gira.
Poenget med medisinen er egentlig ganske kjedelig, du skal ikke kjenne noen ting, da har du tatt for mye.
Virkningen skal ikke kjennes før du er i gang med aktiviteter, du må ha begynt og ikke bare tenkt på å begynne, det kan være vasking, skriving, hobby, jobb, skole, det skal virke på ting som er mindre gøy å drive med.
Sist endret av Lyd-Same; 30. april 2023 kl. 21:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sammen Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Lyd-Same Vis innlegg
Virkningen skal ikke kjennes før du er i gang med aktiviteter, du må ha begynt og bare tenkt på å begynne, det kan være vasking, skriving, hobby, jobb, skole, det skal virke på ting som er mindre gøy å drive med.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer da ikke helt... Er vel kanskje slik man skulle ønske det fungerte i praksis, men de aller fleste vil kjenne at elvansen "kicker" inn og kanskje til og med føler seg litt "speeda" (gud forby).
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette stemmer da ikke helt... Er vel kanskje slik man skulle ønske det fungerte i praksis, men de aller fleste vil kjenne at elvansen "kicker" inn og kanskje til og med føler seg litt "speeda" (gud forby).
Vis hele sitatet...
Du kan da vell ikke sammenligne det å få start på dagen, med å bli speeda?
Det der lille sparket i ræva, som tildeles gnomen som jobber i "dopaminsenteret" må vell egentlig bare anses som normalt, får tross alt et spark i ræva i det han begynner å trykke på knapper som utløser dopamin, noe han skulle gjort i utgangpungtet, derav sparket utløst av medisin, vanskelig å unngå.

Men en vedvarende følelse av å være speeda? for mye.