Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1067
Hei!

Fikk en epost i innboksen som var nokså velskrevet og den skrek heller ikke phising forsøk. Jeg ble for nysgjerrig og åpnet pdf filen som fulgte med eposten uten å tenke meg særlig om. Det var rett og slett et falskt "SDJP-Kriminalpolitiet/etterforskningsgruppen" dokument veldig lik denne https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...okker-avsender

Skaden er gjort, uten at det nødvendigvis skjer noe mer denne gangen selv om jeg åpnet den pdf'en som fulgte mailen. Jeg scannet pdfen også på virustotal.com uten at det ga noe utslag på noe farlig. I ettertid har jeg formatert maskinen min, og kjørt malwarebytes just in case. Men skjønner dog at dette nødvendigvis ikke hjelper hvis man er ordentlig "infisert"

Det jeg egentlig lurer på her er om det finnes en trygg måte å åpne et vedlegg på for nysgjerrigperer som meg, uten at det komprimerer datamaskinen eller telefonen min?

Første tanke er å bruke en virtuell maskin, men vil det hjelpe? jeg er dessverre ganske blank når det kommer til datasikkerhet, og ønsker å lære mer.
Sist endret av Xylocain; 24. mars 2023 kl. 19:26.
Ikke åpne sånt som kommer på mail fordi det er i 99% av tilfellene spam, scam, phising osv.
Sånne dokumenter får man ALDRI på mail.
Åpner du de via google disk er det heller tvilsomt at du får noe fyfy.
Jeg er ikke kjent med at denne kampanjen har inneholdt skadevare.

De er stort sett ute etter å få noen på kroken til å svare til gmail addressen, så er det i den kommunikasjonen at selve scammingen starter
ALDRI åpne vedlegg med mindre det er fra en avsender du kjenner fra før. Gjelder også linker i SMSer. Nysgjerrighet er nettopp det som gir deg virus.
Beste praksis er å åpne vedlegg i containere eller vm's.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av dåven Vis innlegg
Beste praksis er å åpne vedlegg i containere eller vm's.
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig, beste praksis er å bare drite i å åpne dem.