Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 794
Hva er forskjell på disse når det kommer til arbeidsmarkedet?
Får man samme type jobber med bachelor i disse studiene?

Har søkt meg inn på It og informasjonssystemer da jeg mangler R1 matten til informasjonsteknologi studiet.

Om jeg derimot ikke kommer inn på It og informasjonssystemer til høsten så vurderer jeg å prøve å ta opp R1 matten for å søke på Informasjonsteknologi ved senere anledning
Kort sagt så handler informasjonssystemer feltet mer om hvordan mennesker og samfunn bruker teknologi og programvare. Det er gjerne litt mer forretningsorientert og høynivå. Det hander også ofte mer om design enn rene IT/computer science linjer.

Om ambisjonen din er å være en backroom neckbeard som cranker ut kode for en backend applikasjon og du vil ha minst mulig med businessen og brukerene å gjøre så er informasjonssystemer sannsynligvis litt bortkasta. Om du vil bli en rundere teknolog og syntes brukernes bruk av teknologi er interessant så gir sannsynligvis informasjonssytemer deg et bredere perspektiv på ting. Men det er sannsynligvis ikke sånn supermye programmering.

Du kan alltids takke ja, ta opp R matte, og bytte etter et år om det ikke helt er greia di.
Trådstarter
Sitat av Vekst Vis innlegg
Kort sagt så handler informasjonssystemer feltet mer om hvordan mennesker og samfunn bruker teknologi og programvare. Det er gjerne litt mer forretningsorientert og høynivå. Det hander også ofte mer om design enn rene IT/computer science linjer.

Om ambisjonen din er å være en backroom neckbeard som cranker ut kode for en backend applikasjon og du vil ha minst mulig med businessen og brukerene å gjøre så er informasjonssystemer sannsynligvis litt bortkasta. Om du vil bli en rundere teknolog og syntes brukernes bruk av teknologi er interessant så gir sannsynligvis informasjonssytemer deg et bredere perspektiv på ting. Men det er sannsynligvis ikke sånn supermye programmering.

Du kan alltids takke ja, ta opp R matte, og bytte etter et år om det ikke helt er greia di.
Vis hele sitatet...
Så Informasjonsteknologi er mer programmeringsrettet? lærer mer om IT systemer og koding osv?
Ja, sannsynligvis mer programmering når man går informasjonsteknologi. Men det varierer mye fra skole til skole og noen linjer er ganske lette på programmeringen uansett.

Ordentlig informasjonsteknologi (Computer science) går gjerne dypere inn i områder som operativsystemer, nettverk, algoritmer og datastrukturer, databaser, multithreading, funksjonell programmering osv. Hvor du gjerne har 120+ studiepoeng i fag du nesten utelukkende programmerer i.

Om dette er IS linja du vurderer så ser det ut til at det er maks 90 stp i programmering (og da er jeg litt raus).

Bare så det er sagt så er ikke det et problem at det er bare 90stp programmering. Interaksjonsdesign, tjenestedesign, organsisasjonsteori og slikt er nyttig (og personlig mener jeg det er interessant). Jeg hadde heller tatt IS enn ren IT om du tenker å bli en gründer eller noe. Men sier det igjen, syntes du at det er sykt kult å løse tekniske utfordringer og syntes at sosiale utfordringer er lite interessant så hadde jeg nok anbefalt noe med mer programmering.
Sist endret av Vekst; 29. mai 2023 kl. 21:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Vekst Vis innlegg
Ja, sannsynligvis mer programmering når man går informasjonsteknologi. Men det varierer mye fra skole til skole og noen linjer er ganske lette på programmeringen uansett.

Ordentlig informasjonsteknologi (Computer science) går gjerne dypere inn i områder som operativsystemer, nettverk, algoritmer og datastrukturer, databaser, multithreading, funksjonell programmering osv. Hvor du gjerne har 120+ studiepoeng i fag du nesten utelukkende programmerer i.

Om dette er IS linja du vurderer så ser det ut til at det er maks 90 stp i programmering (og da er jeg litt raus).
Vis hele sitatet...
ah, hva tenker du om denne da? https://www.hvl.no/studier/studiepro...nologi-bergen/

mye mer programmerings rettet? jeg har overhodet ikke hodet til ingeniør studie (som f.eks Computer science/Ingeniør. Så kunne tenke meg gått en annen vei for å lære IT/programmering. Kanskje informasjonteknologi er veien å gå da?
Sist endret av Naturen; 29. mai 2023 kl. 21:07.
Ja, litt mer heavy på programmeringer der. Du får også mer matte og diskmat. Personlig mener jeg at matte ikke er så viktig for å være en grei programvareutvikler, men diskmat er passe nyttig å lære seg.

Om du ikke har hodet til ingeniør studiet så er egentlig informasjonssystemer en ganske fin måte å gjøre det på. Det blir litt mer anvendt IT og du trenger ikke nødvendigvis å bli en programvareutvikler etterpå. Alle bransjer skriker etter folk som kan implementere og drifte IT systemer, ikke bare lage de fra scratch.

Stiller deg noen spørsmål jeg.

Brenner du for IT? Eller er det bare en "safe" vei? (tung IT vs anvendt IT)

Vil du jobbe mye og tjene mye, eller vil du jobbe mindre og tjene bra? (utvikler vs. drift)

Vil du heller programmere nye løsninger, eller implementere andres løsninger i en bedrift (utvikler vs. drift)

Vil du heller lage produkter folk digger, eller vil du heller lage ting du digger? (design vs. utvikler)

Har du estetisk sans og liker å jobbe med form og farger? Eller unngår du helst sånt? (front-end vs. back-end)
Sist endret av Vekst; 29. mai 2023 kl. 21:24.
Trådstarter
Sitat av Vekst Vis innlegg
Ja, litt mer heavy på programmeringer der. Du får også mer matte og diskmat. Personlig mener jeg at matte ikke er så viktig for å være en grei programvareutvikler, men diskmat er passe nyttig å lære seg.

Om du ikke har hodet til ingeniør studiet så er egentlig informasjonssystemer en ganske fin måte å gjøre det på. Det blir litt mer anvendt IT og du trenger ikke nødvendigvis å bli en programvareutvikler etterpå. Alle bransjer skriker etter folk som kan implementere og drifte IT systemer, ikke bare lage de fra scratch.

Stiller deg noen spørsmål jeg.

Brenner du for IT? Eller er det bare en "safe" vei? (tung IT vs anvendt IT)

Vil du jobbe mye og tjene mye, eller vil du jobbe mindre og tjene bra? (utvikler vs. drift)

Vil du heller programmere nye løsninger, eller implementere andres løsninger i en bedrift (utvikler vs. drift)

Vil du heller lage produkter folk digger, eller vil du heller lage ting du digger? (design vs. utvikler)

Har du estetisk sans og liker å jobbe med form og farger? Eller unngår du helst sånt? (front-end vs. back-end)
Vis hele sitatet...
er det virkelig slik at det er mye matte når en jobber som programmerer? Jeg hører så mye forskjellig, så blir litt forvirret.

Snakket med en som jobbet som programmerer, å han nevnte at om du ikke skulle programmerer et program eller noe som var matte relatert så brukte de lite matte, stemmer dette?
Du trenger ikke mye når du jobber med det. Du kommer langt med ungdomsskolematte som en IT konsulent. Stemmer det han typen sa.

Om du vil jobbe innen f.ex. data science eller robotikk trenger du mer matte, så det kommer an på hva du vil jobbe med.
Vi har elektroingeniører som jobber kun med Cisco switcher og sysadmins med "Humanistisk Informatikk", så sånn sett er det ikke så nøye hva du velger. Utdanning kan ofte sees på som "han hadde iallefall 3 gode år på rad på den høgskolen/universitetet, så vi kan rimelig anta at han også klarer lære seg det vi trenger han til (som kan være både bransje-spesifikt eller bedriftsspesifikt) rimelig kjapt og få gode år ut av han".
Sist endret av bashfoo; 29. mai 2023 kl. 22:19.