Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1627
usikker på om dette er postet på riktig sted men jeg hører fly lyder på natten konstant i 20 minutter nå. Holder til Fredrikstad. noen som vet hva det kan være?
Muligens dette?
Gjorde et kjapt søk:

Politiet i Øst
@politietost
·
4h
#Fredrikstad Haldenveien, trafikkulykke - MC mot bil. Fører av MC bevisst. Nødetatene på stedet.

Politiet i Øst
@politietost
·
3h
#Fredrikstad. Vedr. uhellet mellom MC og bil på Haldenveien. Vegen er åpen. MC fører kjørt Kalnes med mulig brudd i bein.
Sist endret av SkammeligNykter; 27. mai 2023 kl. 02:12.
Trådstarter
nja tviler på det. lydene startet plutselig. det er lilsom kontinuerlig som et fly flyr forbi hele tiden. sikkert militær øvelse eller personsøk men sikkert noen klokere enn meg som vet.
Kanskje i forbindelse med at USS Gerald R. Ford hangarskipet reiser nordover?
Bare gjetting.
Trådstarter
ser også noe rødt blinkende lys i himmelen som flydde forbi as we speak.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hvis du går til www.flightradar24.com så kan du se flytrafikk som har har transponderen påslått. Det er en markant forskjell fra lyden fra militære enheter (disse trenger ikke nødvendigvis ha på transponder), så hvis det ikke er fra fly eller helikopter som du kan se på denne nettsiden er lyddkilden trolig noe annet enn fly. Hvis du har visuell bekreftelse så sjekk gjerne med live data. Finner du de ikke på nettsiden og kan se de, så er det høy sannsynlighet for militær aktivitet.

Det er ikke så lenge siden det gikk et sas-fly i nordgående retning øst for fredrikstad og passerte i en høyde og hastighet på henholdsvis rundt 16000 fot og 300 knop.
Sist endret av m0b; 27. mai 2023 kl. 02:39.
Trådstarter
Nå antar jeg at det er fly men det høres prikk likt ut. lydene har pågått siden tråden har blitt startet med max 1-3 min stillhet så kommer det igjen. ser ingenting på flightradar siden men jeg bruker den sikkert ikle riktig? virker som at det har gitt seg nå er stille... endelig kan jeg sove lol.
Sisteamanuensis
thaddeus's Avatar
1 0
Kan være at de driver med laserscanning ifbm digitalisering av terrengkart.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
USS General Ford ser jeg fortsatt ligger i oslofjorden i følge www.marinetraffic.com og det er et stykke fra fjorden og til fredrikstad. Når det er militære jagerfly så har de en veldig karakteristisk lyd i forhold til vanlige jet-passasjerfly men det krever kanskje litt erfaring med å identifisere lyden konkret fra andre jetfly. Det er ikke veldig utenkelig at det kan være militært av natur, og det er heller ikke utenkelig at det blinkende lyset du så var sas-flyet som jeg tidligere nevnte. Hvis det gikk nordover og øst for fredrikstad så var i alle fall det du så der i øyeblikket på himmelen sannsynligvis sas-flyet.

De andre lydene uten visuell konfirmasjon er vanskeligere å plassere, men jeg har selv hørt nattarbeid fra entreprenører til forveksling av sivile jetfly, og motorsykler kan forveksles med vanlige propellfly og helikopter uten turboprop, men dopplerforskyvningen fra syklene er mer markant og de høres over et kortere intervall da de er nærmere.

Laserscanning og flyfoto tas såvidt jeg vet helst av mer saktegående fly med propell og har også en annen karakteristisk lyd. Vi har ikke fått en beskrivelse eller audio av lyden så dette er litt vanskelig å besvare. Scanning er også av sivil og vil veldig veldig ofte forekomme på flightradar. Flightradar har ikke absolutt alle registrert så det kan være fly og helikoptre som ikke opptrer der. Politi og militær kan ha lav terskel for å kunne slå av sin transponder. På nattestid skulle man tenke at det var lav trafikk for det sivile, så hvis lydene inntreffer på minuttesvis basis så heller det kanskje i alle fall vekk fra sivile farkoster.

Hørte du lydene inne i huset igjennom et åpent eller lukket vindu? Hvis du går ut av huset kan det bli enklere å identifisere hvor lyden kom i fra. Om lyden kommer fra alle kanter så kan det være en indikasjon på at det er lyd som kommer fra ikke-sivil farkost høyere på himmelen, hvis det har en eller flere retningsbestemte kilder kan det være en mer bakkenær kilde med refleksjoner.

Identifisering er et morsomt felt, og kan være et kaninhull å dykke ned i, velkommen! Er det over og du får sove med det, godnatt!

Aller helst skulle man hatt en lydfil så man kunne gjort en fourier transformasjon på datasettet og fått presentert de underforliggende frekvensene og karakteristiske signaturene med hensyn på tid i lydbildet for å gjøre en bedre identifikasjon! Men det er forståelig at dette ikke er noe som lar seg gjøre fra en tilfeldig person midt på svarte natta.
Sist endret av m0b; 27. mai 2023 kl. 03:21.
Yo! Dette var nok et propellfly utifra lyd, ikke synlig på flightradar. Stussa også på at det fløy så lenge over samme sted.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Interessant! Da kan plutselig det thaddeus sa være liggende i høyere sannsynlighet enn først jeg tenkte. Bra å få litt mer beskrivelse av lyden. Det er fortsatt rart at det ikke kom på flightradar, da jeg har sett veldig mange eksempler på når de flyr i sine markante mønster. På f.eks laserinnsyn.no og hoydedata.no så kan man få ut registreringsdata på datasettene deres, men jeg vet ikke hvor mye "delay" det er fra settet blir laget (flyet er i lufta) og til det blir publisert, og kan ikke helt huske å ha sett konkrete annonseringer på nøyaktig når flyene skal fly i fremtid. Kan sjekke ut om jeg finner mer ut om dette i morgen, men jeg har også kun tilgjengelig de offentlige kildene her.
Sist endret av m0b; 27. mai 2023 kl. 03:45.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Jeg bor i området Ekeberg, og har ikke hørt noe, men så har jeg heller ikke hatt vinduer / dører oppe. Men de gangene det har vært laserscanning her så har jeg sett flyene på Flightradar.
Fsk har en treningsøy ikke langt unna Fredrikstad. Kan hende det var øvelse der, når jeg var der var det 2 helikopter og ett jagerfly pluss rundt 6 båter på en natt. Bare ett forslag.
I denne bloggen analyserer bloggeren helikopterlyder hun synes virket rare med sin rtl-sdr mottaker.
Tror hun fant ut noe av lydene kunne komme fra sending av video og gps-koordinater fra helikopteret

https://www.windytan.com/2014/02/mys...elicopter.html

Sitat av hollow Vis innlegg
I denne bloggen analyserer bloggeren helikopterlyder hun synes virket rare med sin rtl-sdr mottaker.
Tror hun fant ut noe av lydene kunne komme fra sending av video og gps-koordinater fra helikopteret

https://www.windytan.com/2014/02/mys...elicopter.html
Vis hele sitatet...
Korrigerer meg selv: Hun lastet rett og slett ned et lydopptak av helikoptertale fra nettet og utførte så analysen av lyden deretter. Så er litt usikker på om dette kan gjøres med en rtl-sdr mottaker.
Sist endret av hollow; 27. mai 2023 kl. 13:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tipper det er redningshelikopter ute på søk. De holder vel til på Rygge, og kanskje har noen funnet en tom båt, en person er meldt savnet etter båttur eller det er mottatt nødsignaler i Oslofjorden. Redningshelikopter må avhengig av sikt og utstyr ofte ta mange passeringer over samme område når de er på søk. Og i Fredrikstad har dere jo elva gjennom byen så kan ha søkt der, eller ut mot Hvaler øyene?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tipper det er redningshelikopter ute på søk.
Vis hele sitatet...
Ja dette er ikke uvanlig her jeg bor i nærheten av turområde. Folk klarer jo ikke gå en halvtimes tur vekk fra asfalten lenger uten å gå seg bort eller ramle ned en grøftekant.

Søk men også når de henter ut folk foregår det i tre omganger så det kan bli mye trafikk. 1. Rekognosering. 2. Sette ned mannskap 3. Hente de ut igjen.

Lokalavisa elsker å skrive om sånt, øverste sak på f-b.no har nok svaret.

https://www.f-b.no/leter-etter-15-ar...s/5-59-2971162
New generation
colakork's Avatar
Masse nato øvelser i Norge for tiden. Mindre grener som er spredt ut over hele Norge og øver.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av hollow Vis innlegg
I denne bloggen analyserer bloggeren helikopterlyder hun synes virket rare med sin rtl-sdr mottaker.
Tror hun fant ut noe av lydene kunne komme fra sending av video og gps-koordinater fra helikopteret

https://www.windytan.com/2014/02/mys...elicopter.html



Korrigerer meg selv: Hun lastet rett og slett ned et lydopptak av helikoptertale fra nettet og utførte så analysen av lyden deretter. Så er litt usikker på om dette kan gjøres med en rtl-sdr mottaker.
Vis hele sitatet...
Det var ingen rtl-sdr eller noen måling av radio hun gjorde. Kun audioanalyse med perl, SoX og baudline. Nucomm Skymaster TX spytter ut GPS data i audio som så blir sendt til mottaker på bakken med den allerede eksisterende audio og video feeden som f.eks nyhetene bruker, eller dedikert audio kanal.
Det kan da ha vært på grunn av søk etter en savnet jente?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Det kan absolutt stemme.

For referanse: https://www.nrk.no/osloogviken/15-ar...tad-1.16423987
Trådstarter
ja høres ut som det, håper hun har det bra og blir funnet
Det er svært mye aktivitet mtp øvelser på Rygge om dagen, så sannsynlig at du hører noe derfra. USA skal og bruke Rygge i tiden fremover, så blir nok aktivitet i Østfold over en lang periode vil jeg tro.

Vet de flyr endel med F35 og har hørt det som høres ut som raketter omtrent, og lyden bruker evig tid på å forsvinne.
Sist endret av Amøbe66; 28. mai 2023 kl. 03:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.