Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1158
Hei
Ventet i 2 år på å komme til hos psykiater for utredning av adhd. Ble ringt idag og skal på første time hos han imorgen.
Jeg prøvde en type adhd medisin igår som jeg fikk av en venn (medikinet 50mg). Jeg har aldri tatt noen form for dette før først igår. Så typisk..
Jeg har lest flere steder at det er vanlig å ta både blodprøver og urinprøve før en utredning. Har noen erfaring, starter første time med urin og blodprøver. Eller er dette senere i prosessen? Hadde vært så dumt å måtte starte med å få positiv urinprøve med med metylfenidat i..
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mulig det praktiseres forskjellige avhengig av psykiater. Men er vel mest vanlig like før og under medisinering. Det er min erfaring. Ingen tester før innvilget medisin.
Jeg ble utreda men har ikke avgitt blod eller urinprøve (enda). Har også rusbruk i journalen men når jeg skal videre til vudering for om jeg skal få prøve ut medisin regner jeg kanskje med at jeg må men det var veeldig forskjellig ifølge han som utreda meg. Noen kan nekte totalt om du har historikk med rus, vet ikke hvordan det er med deg? Men nei, de tar nok ikke det ved første møte, men først etter en diagnose er klar og du skal medisineres.
Trådstarter
4 0
Godt å høre at man ikke må gjøre det før utredning. Ventet så lenge, hadde vært kjedelig å starte med dette.
Har ingen historikk med rus, og igår var første gang jeg prøvde form for medikament som ikke er skrevet til meg.
Sitat av Frkmeg Vis innlegg
Godt å høre at man ikke må gjøre det før utredning. Ventet så lenge, hadde vært kjedelig å starte med dette.
Har ingen historikk med rus, og igår var første gang jeg prøvde form for medikament som ikke er skrevet til meg.
Vis hele sitatet...
Da er det kanskje best å ikke si noe om det heller.
Det er ikke alle som må ta urinprøve, det kommer litt an på den som utreder, og hva som står i journalen din. Ikke fortell om tidligere rusbruk heller, det vil bare ødlegge for deg.

Jeg vil nesten si at det er 100% kjangs for at du IKKE trenger å ta en urinprøve første timen. Hvis hen spør etter det så sier du bare at du nettopp har vært på toalettet, men godt kan ta en neste gang. Det vil ikke oppfattes mistenksomt eller rart på noen måte.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
var clean på blod og urin prøvene, men jeg sa rett ut at jeg har prøvd adhd medisin med god effekt.
det er helt vanlig at de med misstanke om adhd kan finne på å teste det fikk jeg til svar.
Trådstarter
4 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
var clean på blod og urin prøvene, men jeg sa rett ut at jeg har prøvd adhd medisin med god effekt.
det er helt vanlig at de med misstanke om adhd kan finne på å teste det fikk jeg til svar.
Vis hele sitatet...
Var det ved første timen du hadde?
Og hadde du tatt adhd medisin rett før blod og urinprøve?
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Frkmeg Vis innlegg
Var det ved første timen du hadde?
Og hadde du tatt adhd medisin rett før blod og urinprøve?
Vis hele sitatet...
ja jeg sa det allerede fra starten, først til legen, senere på psykiatrien.
nei jeg hadde tatt det tidligere. var clean på prøvene osv.

men jeg tror du er safe. du kan jo bare fortelle at du har prøvd det ved noen anledninger og føler du har veldig bra effekt og det hjelper veldig på symptomene du har osv... du kan jo skylde på at det er urimelig å vente 2 år før man skal få hjelp av moderne medisin i 2023 eller noe.

men jeg tror ikke det blir noe problem for deg som sagt.
Jeg ser absolutt ingen grunn til at du uoppfordret skal fortelle at du har prøvd medikinet. Mest sannsynlig hadde det ikke skapt problemer, men med feil person så vet du aldri, og det er jo ingen fordeler med det. Du får ikke ADHD -diagnose på bakgrunn av at du har prøvd medisiner og likte effekten. Funket den, forresten?

Jeg har aldri blitt spurt om prøver av noen som har behandlet meg for ADHD, hverken offentlig eller privat. Men nå har jeg verken livssituasjon, bakgrunn eller andre faktorer som plasserer meg i noen umiddelbar obs-gruppe for ulovlig rusbruk. (Vel, bortsett fra at jeg har ADHD). Hvis du er veldig ung eller har en stil som gir behandleren skråplanvibber så er sikkert sjansen større. Det virker uansett litt rart om det er det første de gjør, før de utreder deg.

Lykke til med utredning og behandling! 2 år er for lenge å vente på hjelp. Hvis det av en eller annen grunn stopper opp, så prøv å hoste opp noen tusenlapper og få hjelp privat. Skal ikke nødvendigvis så mange timer til før fastlegen kan gjøre resten.
Sist endret av *pi; 26. mai 2023 kl. 01:02.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg ser absolutt ingen grunn til at du uoppfordret skal fortelle at du har prøvd medikinet. Mest sannsynlig hadde det ikke skapt problemer, men med feil person så vet du aldri, og det er jo ingen fordeler med det. Du får ikke ADHD -diagnose på bakgrunn av at du har prøvd medisiner og likte effekten. Funket den, forresten?

Jeg har aldri blitt spurt om prøver av noen som har behandlet meg for ADHD, hverken offentlig eller privat. Men nå har jeg verken livssituasjon, bakgrunn eller andre faktorer som plasserer meg i noen umiddelbar obs-gruppe for ulovlig rusbruk. (Vel, bortsett fra at jeg har ADHD). Hvis du er veldig ung eller har en stil som gir behandleren skråplanvibber så er sikkert sjansen større. Det virker uansett litt rart om det er det første de gjør, før de utreder deg.

Lykke til med utredning og behandling! 2 år er for lenge å vente på hjelp. Hvis det av en eller annen grunn stopper opp, så prøv å hoste opp noen tusenlapper og få hjelp privat. Skal ikke nødvendigvis så mange timer til før fastlegen kan gjøre resten.
Vis hele sitatet...
Ingen prøver? Trodde de sjekka litt forskjellige verdier på lever, nyre eller noe i den duren?
Tipper det var ment prøver for å avdekke rus. Det er vel vanlig å ta en rekke blodprøver under utredning, men ikke nødvendigvis for å avdekke rusmidler.
Hvis de skal ta blodprøver så er det somregel for å sjekke stoffskiftet og andre hormoner som raskt kan gi psykiske plager, for å utelukke fysiske tilstander som kan gi de psykiske symptomene. Så vidt jeg vet uten å ha egen erfaring med det så tas det ikke spesifikke prøver rettet mot rus, med mindre det er noe de mistenker eller du skal utredes for rus relaterte problemer. De må jo bevisst velge hva de vil ha svar på fra prøvene, så selvom de ber deg ta en urinprøve feks, så er det jo ikke standard å sjekke for rusmidler. De sjekker for UVI, blod, elektrolytter etc. Igjen fordi en UVI kan skape forvirring og psykiske symptomer. Så tror ikke du trenger bekymre deg.

Og la være å nevne at du har prøvd noen andres medisiner. Det kan by på problemer, så hold det for deg selv for å være på den sikre siden.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Ingen prøver? Trodde de sjekka litt forskjellige verdier på lever, nyre eller noe i den duren?
Vis hele sitatet...
Nope, jeg tok ingen slike tester, aldri hørt om noen andre som har gjort det heller.
Det eneste man er helt nødt til er å få lest av en EKG. Hvis den ikke avdekker noe så er det bare smooth sailing videre.