Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 30302
Det er vel noen i Roan kommune på Fosen også.

Har ikke peil på navn, men...
Var der med noen sporty slektninger for noen somre siden.
Ei gammal ei som ligger helvettes utilgjengelig til for en slapp nerd uten erfaring i skogen, midt oppi fjellet og greier, steinalderhuleting, og en i fjella like ovenfor Hongsand/Myra i Klompenfjellet eller noe sånt, om ikke kunnskapen svikter helt.

Nå er det ikke snakk om noen store huler, men...


Ja, og så er det ei lita ei i Kiranfjellet et sted, går forbi den på vei til hytta når jeg er der...


Får spørre mamma om det der litt senere...
Hu har springi rundt der i årevis.
▼ ... over et år senere ... ▼
Vet om en hule på damskårdsfjellet og løvstakken.

www.hulen.no = læreren min spiller der
Gammel post, men neden for der jeg bor (Lillehammer) er det tre huler, kalt "tyskerhulene" er litt farlig å gå der med tanke på steinras osv, men det er ganske spennende. Pleide å stå skilt om at man skulle være stille om man gikk inn, men tror de har forsvunnet med årene.

Litt offtopic: Har også vært i en hule i Spania, Gibraltar (St. Michael's hule) som er noe av det sykeste jeg har sett, hulen var på flere etasjer om jeg ikke husker feil, og ligna nesten på et museum. En del av den har også blitt gjort om til et teater.
Skulle gjerne hatt tips til noen flere huler på østlandsområdet(selv om dette er en gamme topic)

Og når vi snakker om huler/gruver osv så anbefaler jeg alle og besøke Wieliczka gruva i polen
Det er virkelig spessielt å være i en "kirke" flere hundre meter under bakken
http://no.wikipedia.org/wiki/Saltgruven_Wieliczka

http://www.copernicusviaggi.it/images/wieliczka.jpg
Sist endret av daruu; 16. januar 2008 kl. 02:34.
Vi har noen gamel huler her på voss også. Fikk tak i kart over noen av dem hos militæret her på Voss.
- Bestefaren til en kompis av meg, mener hulene ble brukt under 1. verdenskrig (eller var det andre) ihvertfall så ble de brukt til å dumpe lik o.l i dem.

Litt creapy å vandre rundt der inne.
som "golder" sa på side to om huler på tysnes, så kommer familien min der i frå, så eg spurte onkelen til mamma og han ramsa opp med bunkere og huler(har besøkt alle): først kan vi begynne med bunkerene på flygangsvær på reksteren, tysnes der er det masse bunkere og kanon stilinger..
så har vi svarvahello på reksteren, tysnes det er det flere kilometer med bunkerer + 3 huler som går inn i fjellet 70 meter der de ender opp i haller på 20 meter i tak høyde og ligner på en gymmsal.... så har vi svovelkis gruva som ligger på vei til lunde...den går 100m inn i fjellet, så kommer du til en vann pytt i enden der det er 3 meter dypt og akuratt som en vann lås der det forsetter 50 meter inn vist du har med deg dykker utstyr!!!
så er det kalk gruvene som er litt lange og spennende...
SEND MEG EN MAIL VIST DU VIL HA KART ( [epostadresse] )

så har du bunkerene på os eller ulven på os der er det og mangen bunkere....
http://no.wikipedia.org/wiki/Ulven_leir

eller så kan du ta deg en tur til fjell komune for å gå på fjell festing den største i hordaland sikkert
http://no.wikipedia.org/wiki/Fjell_festning

eller så kan du ta deg en tur til hauge i dalane i sokndal i rogaland der det er tusen vis av stengte gruven noen er open noen er stengt men nedlagt......litt creepy plass men det er kult der....
http://no.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5fjell_gruver

så har du televiken kyst fort men bunkere og plomberte kanoner::::

se her og :http://fuv.hivolda.no/prosjekt/hamnema/link.html

god tur!!!!


SEND MEG EN MAIL VIST DU VIL HA KART ( [epostadresse] )
Sist endret av Jonta; 15. mars 2018 kl. 10:41. Grunn: E-postadresse fjernet etter forespørsel fra bruker
så kan du reise til os og gå i en lang bunker/hule som er laget av krigs fanger under 2. v.krig....
eg har kart vist du trenger..... [epostadresse]
Sist endret av Jonta; 15. mars 2018 kl. 10:39. Grunn: E-postadresse fjernet etter forespørsel fra bruker
Jeg har vært i saltgruvene i Polen og det er kult det, men det er ikke det samme som å gå i store lange ganger, gruver eller huler hvor steinene ikke er glattslipte av folk som har gått på de.
Hamnsundhelleren i Haram kommune. Noen få kilometer fra søvika. Der vet jeg de har funnet sjeletter blant annet. Blant annet et til noe som så ut til å være en gutt på ca. 15 år. De kom fram til at han hadde sultet ihjel.
Det stedet i polen var skikkelig digg og være.
Er en del huler der eg bor og. my ting fra tyskerene :P
Sitat av Skall35
Er en del huler der eg bor og. my ting fra tyskerene :P
Vis hele sitatet...
Hvor bor du? Står dette åpent?
Lifjell - Bø har ettpar, er der nesten vær sommer, heter Fjellkirka den hula tror jeg, ikke så særdeles stor men.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Turamann
Noen som vet om en oversikt over huler i Norge ?
Vis hele sitatet...
oppland, lillehammer, balbær
http://www.gulesider.no/kart/map.c?p...lX=0&scrollY=0

skjult oppi skogen der er det en sprekk i fjellet som er vannrett, krabber man inn den ser man kun en vegg, men det er en sprekk i taket innerst som fører til et ganske stort rom, JÆÆÆvlig mye edderkopper!!!!!

husker ikke hele hulen men man må bevege seg til venstre og ned for å så krype seg innover. lengre har ikke jeg vert


det ble veldig trangt og veldig formasse edderkopper hehe
men hulen er visst VELDIG stor! og har blitt brukt som skjule sted under andre verdens krig og har flere inganger\utganger

er en gravplass på toppen av fjellet der det skal være en ingang, allt jeg fant var en skyttergrav..








noen som vet om noen lillehammer huler?
Ja. Det er fire tyskerhuler i lillehammer. Tre ligger i Røyslimoen, eller nærmere bestemt Solhøgda. Du finner dem omtrent her:
http://www.gulesider.no/kart/map.c?p...lX=0&scrollY=0


Den fjerde ligger langs Mesna-elva. Et stykke overfor badedammen. Jeg husker ikke helt presist hvor den ligger, men du finner den et lite stykke utenfor turstiene. Den er bak en jerndør, men sist jeg var der var den åpen.

Husk at det kan være farlig å ferdes i slike gamle huler, da..
Var i en hule en gang, husker ikke hvor det var.

Du gikk litt inn, og så var det noe om en mann som hadde dødd der og så kunnne du se kloremerkene hans på veggen, litt lengre inn var det noen edderkopper som skulle vise humøret til han søm hadde dødd elns. Helt inne var det bare masse vann med en stige som gikk ned i vannet. Så langt at du ikke kunne se bunn. Det sier at dykkere har gått ned og aldri kommet opp igjen, og de har funnet dykkermasker flytende på vannet der.

Noen som vet hvor det er?
evt. sende meg en PM med det?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er en litt mindre hule i Sandnes, (godt inni skogen) mellom Hana og Austrått for å være nøyaktig Noen påstår tyskerne brukte den, og flere har bedrevet merkelige ritualer der.
Noen som vet om noen huler i vestfold?
er huler her eg bur, ble brukt under 2 verdens krig^^
ligger en del ting og tang igjenn fra da.
Sist endret av Skall35; 11. september 2008 kl. 15:45.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Stygt å trekke opp en gammel tråd på denne måten men. Hørte en gang en kar snakke om diverse bunkere/haller fra krigen i Nordland/Narvik-området. Han hevdet de for lenge siden ble solgt av forsvaret til en billig penge. Noen som har mer informasjon om dette?
Sitat av Turamann
Noen som vet om en oversikt over huler i Norge ?
Vis hele sitatet...
Visst du noen gang skulle reise til Sirevåg, så er det huler (Bunker) Jævlig mange ganger der nede Du har en kjempe fin utsikt når du kommer opp fra "Hulen"
Sitat av estragon
Noen som vet om noen huler i vestfold?
Vis hele sitatet...
i sandefjord er det masse,
her er kart over alt som er noe og se på i sandefjord i dag av bunker/stillinger, flest er fra krigen. (sfjk = sandefjord kommune som eier)
1 - helt gjen murt bunker fra krigen, . (sfjk,stengt)
2 - har ikke vært og sett spess nøye på den men veit det er det. (forsvaret?åpen?)
3 - toppen av mokollen, her det mye div. (sfjk,åpen med nøkel)
4 - rett under toppen på mokollen(sfjk,åpent med nøkel)
5 - bunker i parken, rett ved parkeringa.(åpen)
6 - tilflukts rom på mot satt side av åsen til bugårds parken(ukjent?,åpent med nøkel)
7 - div bunker i skogen, (åpent for det meste)
8 - den er tilfluktsrom, (sivilforsvaret/pistolklubben?,stengt, åpent med nøkel)
9 - det er på fjell ved virk, det er bare ruiner av noe på venstre/sør side, men meste er sperngt bort pga veien.
10 - voldgraver og div, skal være bunker ikke funet den konkret(stengt)
11 - trur det er pumpe stajson for kloaken ut til enga (viv.no? åpent med nøkel)
12 - mye små bunker/vold graver (stengt)
13 - bunker ved 303, den er stengt til vis grad(spøre eier av tomta?)
14 - bunker helt ned mot vannet, er nå åpen skal være stengt.
15 - fjell hule1 for lager hoss jotun(privat, stengt med nøkel)
16 - fjell hule2 for lager hoss jotun(privat, stengt med nøkel)
17 - fjell hule ved framnes mekaniske verft, (båtforeningen,åpent)
18 - bunker på rett på ut siden av kontore til pronova (privat,åpent)
19 - bunker på ned siden av kontor til pronova (privat,åpent)
20 - fjell hule til jotun lager for maling(sfj største hule?) (privat, åpent med nøkel, er robotlager)
21 - tilflukts rom i fjell (sfjk, åpent med nøkel)
22 - div bunker på toppen(åpent)
23 - sivilforsvaret sin komando sentral, i fjellet. (sivilforsvaret,åpent med nøkel)
24 - tilflukts rom i fjellet ukjent eier kansje sivilforsvaret(åpent med nøkel)
25 - tilflukts rom i fjellet (sfjk, åpent med nøkel)
26 - varden åsen, gammle radio stajson. (åpent)
http://ranvik.net/privat/bunker/bunker3.gif
Sist endret av ranvik; 18. oktober 2008 kl. 16:31.
Sitat av Krister
dykking i undervannshuler
Vis hele sitatet...
Uhm... Farlig (!)

Ikke noe phun å drukne mens man sitter fast i en hule. Hadde fått panikk.
Sist endret av plohg; 18. oktober 2008 kl. 19:09.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av IFredrik Vis innlegg
oppland, lillehammer, balbær
http://www.gulesider.no/kart/map.c?p...lX=0&scrollY=0

skjult oppi skogen der er det en sprekk i fjellet som er vannrett, krabber man inn den ser man kun en vegg, men det er en sprekk i taket innerst som fører til et ganske stort rom, JÆÆÆvlig mye edderkopper!!!!!

husker ikke hele hulen men man må bevege seg til venstre og ned for å så krype seg innover. lengre har ikke jeg vert


det ble veldig trangt og veldig formasse edderkopper hehe
men hulen er visst VELDIG stor! og har blitt brukt som skjule sted under andre verdens krig og har flere inganger\utganger

er en gravplass på toppen av fjellet der det skal være en ingang, allt jeg fant var en skyttergrav..








noen som vet om noen lillehammer huler?
Vis hele sitatet...


Hvor er denne hulen, gravplassen som du snakker om?
Er mange huler i Horten også, bygd av tyskerne under krigen.
norges største hule/gruve er dalen i brevik, det er over 200km med ganger under der, den er forsatt i drift den dagen i dag. å vil nok være det i ganske mange år frem over.
Sist endret av ranvik; 9. januar 2010 kl. 23:14.
Vet om en hule som går under ett helt fjell, i telemark, tar ca en time og gå/ krabbe gjennom, og er 900 meter lang
http://www.finn.no/finn/travel/norwa...nkode=13865680 er vel bedre å bare ta buss mellom fjellet vel, selv om det ikke er like spenende.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av FredrikMH Vis innlegg
Hvor er denne hulen, gravplassen som du snakker om?
Vis hele sitatet...
den ene hule ingangen jeg vet om er ganske nøyaktig her
like ved HIL. mot fåberg=), sprekken er nederst på en liten fjell skrent i skråningen.
vet at hulen er stor og lang, skal visst ha flere inganger også, eneste måte og bekrefte dette på er vell og krabbe seg igjennom hele hulen fra hil ingangen..kjett!


"gravplassen" \minne-merket fant jeg og noen venner nære toppen da vi letet balbær rundt etter flere inganger, er inrisset et kors og dato i et tykt tre i fjellsiden, er fra krigen i følge en "gamling" var på spørre runde etter info




edit:
legger til at det er en svær monster gruve ved mjøsa et sted, smaragdruve
http://www.smaragdgruvene.no/ (de hadde eget nettsted :3 )
Sist endret av IFredrik; 22. januar 2010 kl. 10:46. Grunn: la til smaragdgruve
Sitat av IFredrik Vis innlegg
legger til at det er en svær monster gruve ved mjøsa et sted, smaragdruve
http://www.smaragdgruvene.no/ (de hadde eget nettsted :3 )
Vis hele sitatet...
Dei ekkje så svære Få kjenner disse gruvene bedre enn meg faktisk (sa han ublyg og uten redsel for å virke hoven! )
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Dei ekkje så svære Få kjenner disse gruvene bedre enn meg faktisk (sa han ublyg og uten redsel for å virke hoven! )
Vis hele sitatet...
har gått 100 meter inn elns
virker ganske komplisert, etasjer med tunneler om jeg husker riktig
fikk med meg et par småe smaragder også

hvordan er det innerst?
Mørkt og vått....
Den lengste går va. 80 meter innover, inkludert en avstikker til høyre.
Gangen er formet som en T innover i fjellet. Den ligger oppe til venstre for der hvor dere var nede på "stranda", altså foran tippene utenfor selve gruvesjaktene.
Den "dypeste" nedover er det vann i, og den tviler jeg på at dere fant. Man må gå nedover og nedover og til høyre og til høyre osv osv. Man må krabbe litt innover, men så åpner det seg igjen inni der.

En annen gruvegang er totalt oversvømt, har forsøkt å dykke der, men det er umulig med scuba. Må ha noe som ikke lager bobler pga at det som løsner fra taket ødelegger sikten i hele gruvegangen.

Når var du der IFredrik? Lenge siden?
lenge siden
var der for mange år siden, sikkert da jeg var 10 år eller noe. bare på en liten jakt etter smaragder utenfor\ingangen =P
men har vært keen på huler\gruver evig
trodde den var mye større\lengre en 80 meter inn, sikkert fordi jeg var liten da jeg var der

må nesten dra tilbake dit til sommer



noen som vet om flere huler\bunkere i lillehammer området som ikke er nevnt i tråden?
noe om balberg hulen? ingang nr2? <3?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Jeg har vært i saltgruvene i Polen og det er kult det, men det er ikke det samme som å gå i store lange ganger, gruver eller huler hvor steinene ikke er glattslipte av folk som har gått på de.
Vis hele sitatet...
Saltgruve er en ting ...
Det som er viktig å få med seg i Polen er Konewka Bunkerser ...
Mangen flere hundre meter lange bunkers som sko beskyte tog med gods mot flyangrep. Alt som nazi svin stjal gikk gjennom der, kunst og alle andre verdier. Folk sier at det er mulig gjemme plas for rav kammer og nazi største hemmeligheter. Når russerne nærmet seg Warzawa i 1945 så tyskerne oversvømte alle underjordiske kondygnasjoner der, men alt over jorden er verdt å se.
I kirkenes er det noen huler som tyskerne brukte. er til og med køyesenger igjen etter de.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av bleh Vis innlegg
Litt offtopic: Var i en hule i frankrike for noen år siden, den var brukt som hangar (!) av tyskerene under WW2. Det var den sykeste hulen jeg noen gang har sett. Enorm som faen!
Vis hele sitatet...
ganske sikker på at jeg har vært der, ja den er virkelig enorm som Faen!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
■Greftkjelen
■Greftsprekka
■Grønligrotta, Mo i Rana
■Jordbrugrotta
■Larshullet
■Oskola-Kristihola
■Raggejavreraige
■Setergrotta, Mo i Rana
■Tjoarvekrajgge
■Trollkirka
■Svarthammarhola
▼ ... over et år senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Gammel tråd, men jeg ser att trådstarter er i Trondheim..

Jeg er 2 timer sør for Trondheim og vet om 3-4 huler her i distriktet.
Kalkgrotter vasket ut av vannet. To av dem er det mulig å gå igjennom får å komme ut den andre sida. (delvis uner vann)
Jeg skal ha en runde og besøke alle i sommer. Om det er intresse er det bare å bli med.
▼ ... flere år senere ... ▼
Har laget en liten oversikt med kart over grotter/huler i Norge her All hjelp med å fylle på tas imot med stor takk, for jeg har brukt veldige mange flere timer enn jeg tørr å regne på for å lage denne oversikten ... Særlig i Sør-Norge trenger jeg hjelp til å fylle på, for selv om jeg vet navnene på noen klarer jeg ikke å finne dem.

https://www.google.com/maps/d/u/0/ed...8306050429&z=5
Sist endret av megermeg; 28. april 2023 kl. 00:31.