Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 517
Har brukt snus i snart 13 år sammenhengende. Har det siste året snuset kun hvit snus, varierer mellom ekstra sterk og ultra sterk.

Dessverre snuser jeg veldig mye, kan snuse over en boks daglig. Nå ser jeg at tannkjøttet der jeg har snusen er veldig grått og hvitt, og tannkjøttet over to tenner har trekt seg veldig opp. Ser nesten tannhalsen. Tannkjøttet flaker seg og det faller av små hvite lag jevnlig, skjønner egentlig ikke at det er tannkjøtt igjen der

Skjønner jo at dette ikke er bra og at jeg bør slutte men jeg har ikke sjan til å gå gjennom snusslutt nå for tiden. Vil det hjelpe å bare redusere mengden snus? Har prøvd å flytte snusen et annet sted under leppene men det funker ikke Har styrke noe å si, hvordan kan jeg minimere skaden uten å slutte helt? Vil på sikt slutte men det er ikke aktuelt ak nå
Sist endret av Alene123; 16. februar 2024 kl. 12:30.
Min opplevelse av helhvit snus og mange typer white snus er at de tærer mye mer på tannkjøttet enn god gammal brun snus. De verste har vært Epok, Volt og Load, etter en uke med bruk så har tannkjøttet blitt skikkelig sårt og masse hvit gugge som ligger rundt snusplassen.

Skruf Fresh Ultra S5 er den sterkeste snusen jeg vet om som ikke knuller tannkjøttet, har snust den i mange år nå og aldri hatt noe problemer.
Sekunderer det Vasken over skriver.

Har Googlet dette litt tidligere og mener mange tannleger har skrevet at de har observert klart størst skader på tannkjøtt av hvit snus.

Husker selv at en viss Epok-snus (husker ikke hvilken da jeg ikke har opplevd det av alle Epok-varianter) gav meg blødning på tannkjøttet etter en dags bruk. Også enig med Vasken i at Skruf sine helvhvite virker å være mye mer skånsomme enn andre helhvite jeg har prøvd.

Det aller beste for tannkjøttet etter min mening er helbrun porsjonssnus. Har litt mer fukt og tørker ikke ut tannkjøttet. Var selv veldig glad i The Lab Extra Strong, men nå er jeg snusfri.

Om du ikke kutter snusen kan du vel redusere litt? En boks om dagen er MYE. Evt. supplere litt med nikotintyggis, spray, etc., slik at du ikke sitter med en pute i kjeften dagen lang.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Skruf Fresh Ultra S5 er den sterkeste snusen jeg vet om som ikke knuller tannkjøttet, har snust den i mange år nå og aldri hatt noe problemer.
Vis hele sitatet...
Jeg slår også et slag for Skruf Fresh Ultra S5.